Intel Postville X25-M SSDSA2MH160G2R5 160GB Review

snippio 26 december 2009, laatste update op 27 december 2009, 1.231 views

Intel Postville X25-M SSDSA2MH160G2R5 160GB

Pluspunten

• Snel
  • Stil
  • TRIM werkt

Minpunten

• Standaard Microsoft AHCI drivers nodig voor TRIM ondersteuning

Wat me opgevallen is:

De prestaties van SATA-controllers verschillen sterk i.c.m. deze SSD.

In mijn geval: SATA2 controller geeft ruim 20% hogere prestaties dan de SATA3 controller (zie plaatjes). Onafhankelijk van de gebruikte drivers. Maargoed, waar praat je over bij deze snelheden.

De computer is nu direct bruikbaar na opstarten. Daarnaast starten programma's veeeeel sneller op. Met name programma's als Photoshop e.d. starten snel (binnen 2-3 sec) op bij de 1ste keer starten.

Laatste firmware geflashed en geen problemen.

TRIM-functie werkt prima in Windows 7 x64 zolang je geen speciale drivers voor de AHCI installeert.

P.S. Plaatjes: SATA3 -> Lage snelheden. SATA2 -> Hogere snelheden

• Core i7 860
  • Windows 7 x64

Heb jij ook een Intel Postville X25-M SSDSA2MH160G2R5 160GB?

Waarom zijn de snelheden bij 4k zo laag? :\
Omdat er daar meerdere Blocks aangesproken moeten worden.

En probeer CrystalDiskMark maar eens op een Harde Schijf uit, veel verder dan 0.5 MB/S zul je niet komen bij 4k ;)
Hehe, even de proef op de som genomen en ik kom op een whopping 0,600MB/s uit.
Ok ik ben overtuigd^^
welk mobo gebruik je ? ivm de verschillende sata controllers ?
een gigabyte toevallig ?

zo ja welk plaatje hoort bij welke plaatje?
witte of blauwe sata poorten?

[Reactie gewijzigd door xdc op 27 december 2009 00:31]

Ik gebruik een Gigabyte: GA P55A-UD6.

Wat betreft de plaatjes:
De lage snelheden horen bij de SATA3 controller van Marvell
De hoge snelheden horen bij de SATA2 controller.
Witte sata-poorten horen bij de SATA3
Blauwe bij de SATA2
Jammer, mij gaat het juist om AHCI en bijbehorende HotPlug voor gewone HD's via eSata op mijn ASUS Rampage met intel-P85-chip en i7-920. Maar daarvoor zijn nu juist WEL speciale x64-drivers(JMB) nodig.
(De P55 op dat GigaMoBo ondersteunt dat niet.)
Meerdere SSD makers geven daarover en ook over TRIM, geen info, doen zelfs geheimzinnig (Sandisk) en antwoorden slechts met sales-praatjes. .
Dus Intel-X25 SSD wordt het dan (voorlopig) niet voor mij.
Misschien dat je wel TRIM kunt gebruiken met de Intel SSD Toolbox. Die is weer online gezet en werkt prima. In principe maken de drivers dan niet meer uit.