Huawei P10 Lite Dual Sim (4GB ram, 32GB opslag) Zwart

€ 147,61
Specificaties 5,2" • 1920x1080 (Full HD) • 32GB (uitbreidbaar) - Bekijk alle specificaties

Huawei P10 Lite Dual Sim (4GB ram, 32GB opslag) Zwart Review

MatthijsRS 20 juni 2017, 1.444 views Product gekocht

Huawei P10 Lite Dual Sim (4GB ram, 32GB opslag) Zwart

Uitstekend midrange toestel voor als je een keer wat anders wil dan een Samsung toestel. Prachtig IPS scherm, snappy fingerprint sensor and met de EMUI schil valt prima te werken.

Pluspunten

• Scherm
  • Vingerafdruk scanner zeer snel
  • Design

Minpunten

• Niet waterdicht

Dit toestel twee weken geleden gekocht bij het verlengen van mijn abonnement. Na lang zitten twijfelen tussen de Samsung Galaxy A5 2017 en deze Huawei P10 Lite, toch voor de Huawei gekozen. Na meerdere midrange Samsung toestellen gehad te hebben toch overgestapt naar een ander merk. In deze review mijn eerste ervaring met het toestel. Voor de aankoop van dit toestel had ik een aantal reviews gelezen van dit toestel. Onder andere hier op Tweakers. Online kreeg dit toestel toch een flink aantal kritiekpunten. In mijn review probeer ik deze kritiekpunten te relativeren.

Design & Scherm
De Huawei P10 Lite is een stijlvol toestel in lijn met de laatste Huawei toestellen (P10, P9, P8 en hun Lite versies). De zwarte versie van de P10 Lite heeft een mat antraciet metalen rand in tegenstelling tot de witte versie die een meer goudkleurige mat metalen rand heeft. De achterkant is van glas in tegenstelling tot de P10 die een mat metalen achterkant heeft. Een glazen achterkant had wat mij betreft niet gehoeven. Een glazen achterkant kan snel beschadigen en bovendien erg gevoelig voor vingerafdrukken. Echter met een hoesje heb je daar geen last van.

Het scherm heeft een full HD resolutie, wat mij betreft is dat meer dan genoeg voor een midrange toestel met deze afmetingen. Meer pixels heeft geen meerwaarde voor mij. Het scherm is helder, kleurrijk en goed leesbaar, ook in de zon.

Software
Twijfelpunt tussen de twee toestellen was voornamelijk de software. Android 7 met EMUI van Huawei of Android 6 van Samsung. EMUI van Huawei komt er in alle reviews niet altijd even goed vanaf al is er sinds de laatste update veel verbeterd (o.a. de app drawer is terug). Heikel punt van de Samsungs software is toch wel dat die nog op Android 6.0 draait. Na meerdere jaren Samsung toestellen gehad te hebben weet ik dat Android updates lang op zich kunnen laten wachten, met name voor de midrange toestellen. Android 7.0 wordt als het goed is op dit moment uitgerold voor de A5, maar dit kan ook zo nog maar een half jaar duren Samsung kennende.

Ik moet bekennen dat ik na twee weken prima overweg kan met de EMUI schil van Huawei. Menu's zien er visueel misschien net iets anders uit dan bij stock Android of Samsung, maar gewend echter snel. Het instellingen menu is echter wel een rip off van Apple’s iOS, maar werkt prima en is erg uitgebreid. Beter goed gejat, dan slecht bedacht zal ik maar zeggen. Verder draait de software erg soepel en heb ik nog haperingen gemerkt.

Accuduur & Opladen
In de review van Tweakers zelf kwam de accu er niet zo goed vanaf. Opladen wil ik zeker niet beschrijven als langzaam. Er is wel degelijk goed functionerende snellaadtechniek aan boord. Ik heb geen exacte waarde, maar 19% opgeladen in 30 minuten kan niet juist zijn. Verder zou ik niet te veel waarde hechten aan de synthetische benchmarks in de review. Met deze accu zal je gemakkelijk het einde van de dag halen zo niet twee dagen bij normaal gebruik als bellen, WhatsApp, web browsing, Spotify streamen. Er zijn zeker telefoons op de markt met een betere accuduur, maar ik zou het niet als minpunt willen beschouwen mocht je de Huawei P10 Lite overwegen.

Met de Huawei P10 Lite haal je een zeer degelijke midranger in huis. De EMUI schil over Android van Huawei is even wennen. Jammer is dat het toestel niet als waterdicht is gecertificeerd, maar hier valt wat mij betreft prima mee te leven. De camera heb ik niet verder benoemd in mijn review, maar is gewoon prima voor wie zo af en toe foto verstuurd via WhatsApp of Snapchat.

Heb jij ook een Huawei P10 Lite Dual Sim (4GB ram, 32GB opslag) Zwart?