HP EliteBook 2560P (XB208AV) Review

Rhy 19 juni 2017, laatste update op 29 juli 2017, 606 views

HP EliteBook 2560P (XB208AV) (Product gekocht)

Gekocht in December 2015 als spielerij 'laptopje'. Totdat ... zie uitgebreide review.

Pluspunten

• bouwkwaliteit
  • 100% hackintosh compatible
  • superfijn toetsenbord
  • licht gewicht (ultrabook)
  • ODD te vervangen door HDD caddy
  • RAM te upgraden t/m 16GB
  • mPCIe/EC2.0 eGPU support
  • TechInferno hardware tweaks

Minpunten

• toetsenbord lampje naast webcam
  • beperkt quad core CPU support
  • HP whitelock BIOS WiFi
  • noisy under high load (but not hot)

Update 29 juli 2017: nog bezig met leesbaarheid vergroten. Excuses voor het 'ongemak' ;)

Introductie

Gekocht in December 2015 als spielerij 'laptopje'. Paar tientjes bespaart in aanschaf door te kiezen voor 2560p reburbished B kwaliteit. Vanaf maart 2016 t/m juli 2017 mijn primaire workstation met afwisselend Win7-10Pro, diverse Linux distro's ... en MacOS X 10.8 t/m 12.5 (Hackintosh).

Korte impressie

Misschien dat ik binnenkort een uitgebreide review schijf. Ja dus ;)

Voor een generieke review? Google. ;) Wil in deze user review wat verder kijken dan dat.
Beperkingen vs. mogelijkheden
Bijna alles aan de HP EliteBook 2560P is fantastisch qua uitbreidingsmogelijkheden.
CPU bottleneck
Waarom kies ik b.v. bewust voor een 3e generatie CPU/chipset platform i.p.v. 4e generatie of hoger? HP Zbook / Apple Macbook / Dell 7xxx serie (of welk ander merk dan ook) is mooi spul, maar hebben soldered CPUs (met beroerde passmark scores) en tal van andere beperkingen, die je als Tweaker niet zou moeten willen IMHO.

Na ruim 1,5 jaar tevreden gebruiker te zijn, liep ik steeds vaker tegen de i5-2520M CPU beperkingen aan. Ik was dan ook eigenlijk van plan om de HP 2560p te vervangen door een HP 2570P i.v.m. recentere QM77 chipset. Na eerder een topic op GOT -- Socket G2 / rPGA988B i7 Quad Core CPUs te koop? -- heb ik vanwege beperkte verkrijgbaarheid toch de overstap gemaakt naar een Dell Latitude E6430 waar i7-37x0QM al standaard in zit.
ODD Caddy + HDD/SDD benchmarks
Zie: productreview: Samsung 850 EVO 500GB review door Rhy ... heb aldaar ook de crystalmark disk benchmarks ingevoegd voor 320GB -2000GB HDD en 120-960GB SDD benchmarks met HP2560p
2560P's WiFi beperkingen
Standaard Intel Centrino. En ookal is dat weliswaar mPCIe interface, maar heeft de BIOS een 'whitelock' m.b.t. WiFi kaartjes. Wat praktisch betekent dat je bent gebonden aan 802.11n WiFi snelheden, en uitbreiding naar 802.11ac support helaas niet mogelijk is. Neem je genoeg met Windows / Linux? Dan is de standaard Intel Centrino ook geen probleem. Wil je -- net als -- ik OOTB support voor MacOS? Koop dan op ebay een HP branded Broadcom BCM943224HMS.
USB 3.0 via een omweg
De 2560P heeft dus een Intel QM67 chipset. Hoe is 't dan toch mogelijk dat de grotere broers 2560P -- kom daar verder op nog uitgebreid op terug -- met dezelfde chipset wel USB3.0 ondersteuning heeft? Renesas USB3.0 controller is aldaar standaard ingebouwd. Dus om naast de 3x USB2.0 poorten van de HP 2560P ook twee USB3.0 te krijgen? Kan je een Expresscard 34 kaart kopen. Werkt perfect in Windows, maar helaas niet altijd in Linux/OSX of zeer brak. Externe HDDs vallen regelmatig weg, en USB3.0 WiFi? Bad idea!
Dual vs. Triple screen
HD3000 ondersteunt technisch alleen het aansturen van 2 schermen (incl. laptop scherm). En voor mijn 'mod' om HD3000 dualscreen werkend te krijgen op OSX 10.11 inclusief hackintosh bootpack; zie dit OSXLatitude forum topic.

Waarbij de HP2560p in de HP LE877AA docking station zit onder de Acer C720P chromebook.

Alternatieven

Plenty! Of toch niet?
Liever groter laptop scherm?
En heb je liever een iets groter formaat qua scherm? Kijk dan eens naar een 8460P / 8470P voor 14" i.p.v. 12.5" 2560P / HP2570P. Waarbij de "60-serie" dus QM67 chipset betreft. En de "70-serie" QM77 chipset. Getuige het geringe prijsverschil tussen de twee? Lijkt het me duidelijk wat je moet kiezen ;) Wil je persee 15"? Dan zou ik de persoonlijk de 8560P / 8570P overslaan en gaan voor een HP EliteBook 8xx0W (i.p.v. P); workstation. Kost dan wel bijna het dubbele-drievoudige, maar dan heb je voor 3KG t.o.v. ca 1.5 HP25x0P een beest van een workstation.
NVMe 'truuk'
Helaas heeft WWAN slot geen M2 sata support, en de 60 serie -- i.i.g. de 2560p -- heeft helaas geen hardware RAID0/1 mogelijkheden. Maar ... de 70 serie heeft dat echt wel! En dat biedt leuke mogelijkheden! Preview van HP2570P met 2x256GB Sandisk Ultra Plus RAID0:

bron: https://www.techinferno.c...nge/&page=4#comment-57105 ... visualiseer nu eens RAID0 Samsung EVO serie.

Ja ik ben HP Elitebook 25x0 fanaat :9 n Tweaker 8-)
Update 5 Juli 2017 ...
Helaas :( 1 van de doelstellingen van de vervanging van de HP2560P met een Dell E6430 configuratie was een triple HP E242 WUXGA 1920x1200 setup i.c.m. Hackintosh 10.12.5 Sierra. Zeer uitgebreid vooronderzoek gedaan hoe dat voor elkaar te krijgen via een Dell PR03X Dell docking station. En het leek mogelijk te zijn door gebruik van 2x DP + 1x VGA aansluiting. En technisch gezien (qua chipset) heeft Intel's HD4000 GPU daar ook ondersteuning voor. Ware het niet dat Apple's Capri Framebuffer sinds OSX 10.8 geen VGA ondersteuning meer aanbiedt. Tevens waren er wat andere tegenslagen via een workaround om 't mogelijkerwijs werkend te krijgen i.c.m. de nVidia GPU; o.a. vanwege dat het interne scherm -- netals bij HP 25x0P trouwens -- gebruik maakt van LVDS i.p.v. eDP. Net toen ik op 't punt stond om het maar op te geven, vond ik een JUA210 (USB2.0 naar VGA adapter in de kast) en dat werkt buitengewoon goed! Ok op de HP2560P. Dat gecombineerd met de wijsheid dat de enige mogelijkheid om 8Gbps eGPU te krijgen op de E6430 vs. 4Gbps van HP 25x0P, een opoffering betekent van 1 van de WWAN sloten (en dus Airport). En dan prefereer ik toch een beter toetsenbord en bijna 1KG minder in gewicht v/d HP2570P met eenzelfde CPU upgrade path, caddy voor RAID0/1, 16GB RAM, native intel USB3.0 ondersteuning (t.o.v. problematische Renesas USB3.0 Express card van HP 2560P), native hand-off OSX support, enz.

Heb jij ook een HP EliteBook 2560P (XB208AV)?

Meer advertenties