Crucial MX300 m.2 525GB Review

Wim-Bart 18 juni 2017, laatste update op 21 juni 2017, 911 views

Crucial MX300 m.2 525GB (Product gekocht)

Matig product en valt tegen ten opzichte van de "grote" broer in 2.5" formaat. Ik weet niet of het aan M.2 SATA ligt of iets anders, maar ik zou het product niet nogmaals kopen. De prijs verhouding ten opzichte van de performance is zeer slecht.

Pluspunten

• M.2
  • Hogere TBW en DWPD dan Samsung

Minpunten

• Hoge temperatuur
  • Te prijzig voor wat je er voor krijgt
  • Traag lezen
  • Traag Schrijven

Ik bekijk deze SSD met gemixte gevoelens. Zeker omdat ik in mijn server een 2.5" variant heb. Achteraf had ik beter voor een Samsung kunnen gaan en daar wat meer geld voor uit kunnen geven.

Ik heb diverse testen gedaan, zonder laatste firmware en met laatste firmware. En er zijn wat zaken die mij opvallen.

Temperatuur:

SSD is behoorlijk heet, rond de 50 graden constant. De 2.5" uitvoering wordt bij lange na niet zo heet als deze drive. Zo is mijn server SSD rond de 37 graden onder load terwijl mijn PC met veel betere koeling 50 graden aan tikt. Mijn Samsung 850 500GB in de zelfde kast tikt eveneens maar 34 graden aan.
Links MX300 SSD rechts de M.2 MX300 SSD.

Snelheid

Bij het gamen had ik het gevoel dat het allemaal wat minder was. Bij Black Ops 2 Multi Player had ik nooit last van laad schermen met de melding "loading textures" enzo. Eerst dacht ik dat het kwam omdat ik nu alles op High speel met mijn nieuwe RX580. Echter nadat mijn systeem stabiel was heb ik mijn Samsung 850 overgezet om als 2e drive te dienen in mijn nieuwe systeem en BO daar naartoe verplaatst. En weg waren de load schermen.

Dus toen maar statische benchmarks gedraaid met firmware M0CR040 en M0CR0 50.

Als eerste 2 keer met 040 firmware en mijn oude Samsung EVO 850 loopt rondjes rond de nieuwe MX300 M.2 SATA.

50 firmware niet veel beter.

Het is een slechte drive voor het geld wat je er voor uit geeft. wil je op SATA blijven, dan geen MX300 M.2 aanschaffen en spaar een weekje door voor een Samsung, kijk gewoon naar een Samsung of ander merk.

Heb jij ook een Crucial MX300 m.2 525GB?

Je hebt een van de goedkoopste SSD's van 500gb hier. Goedkoper dan een 500gb SATA SSD van Samsung.

Dit vergelijken met de NVMe M.2 SSD's van Samsung die 100 duurder zijn is totaal niet fair :P
De snelheid van een SSD zit 'm toch in de lage toegangstijd en de hoge IOPS. Het aantal Mbit/s is eigenlijk niet eens zo heel erg relevant. In de praktijk denk ik niet dat je er onderscheid tussen kan maken.

Ben het met je eens dat de cijfers alles behalve indrukwekkend zijn, maar ik vind dat je je af kan vragen of dat erg is. Het is (op de SATA-variant na) de goedkoopste 500GB SSD en de SSD die bijna de goedkoopste prijs per GB weet te bieden, met meer garantie dan de onbekende merken en Samsung. Dan vind ik 2 sterren sowieso erg laag.
Heb je nu een SATA M2 disk in een PCIe M2 slot gedaan? Was een echte NVMe drive niet handiger geweest?
Achteraf wel. Maar tja, keuze was al gemaakt omdat ik met de 2.5" goede ervaringen had en zou verwachten dat deze in de zelfde lijn der verwachtingen lag. Maar helaas :)
50C is niet zo heel heet, pas als je gaat thermal throttlen moet je er wat aan doen, thermal stickers of zelfs een m.2 hetasink, al doet het eerste vaak al wonderen
Exact dezelfde M.2 SSD gekocht. Mijn resultaten van CrystalDiskMark:
Seq Q32T1 Read: 526.5MB/s Write 504.5MB/s
4K Q32T1 Read: 367.3MB/s Write 332.0MB/s
Seq Read 472.6MB/s Write 495.0MB/s
4K Read 31.26MB/s Write 140.4MB/s

5 tries voor 1GiB, mijn SSD is nu voor 28% gevuld. Ik heb de (nu) laatste firmware M0CR050 erop staan.

Wat mij opvalt is de tweede regel. Deze is bij mij meer dan 5 maal zo snel. Heb een Intel I5 Skylake 6700, met een Asrock B250M Pro 4 moederboard. Misschien een eigenaardigheidje in een AMD combo?
Lijkt er wel op, ik ga dit wel even uitzoeken.