Specificaties Tower, 6 interne + 5 externe bays - Bekijk alle specificaties

Antec Performance One P183 Review

Joindry 23 april 2010, laatste update op 23 april 2010, 2.496 views

Antec Performance One P183

Pluspunten

• Stoffilter
  • makkeiljkuitneembare stoffilters
  • Kabelmanagement
  • Double hinge door
  • Koeling
  • volledig aparte ruimte voor voeding (uitneembare backplate voor de aparte CP-850 voedingen) Koeling is echt SUPER!
  • Looks

Minpunten

• Niet goedkoop
  • Bij mij resoneert hij

Zoals je kan zien aan mijn profiel is dit mijn eerste review, so please be gentle.

Verpakking:

De doos is gewoon niks op aan te merken: stevig, case volledig beschermd in karton, schuimrubber en folie. Het enige, wat ik eigenlijk wel plezant vond, punt is dat de case 14kg zwaar is en zich niet makkelijk uit de doos laat nemen door het nauwsluitend schuimrubber. Maar dat garandeert dan weer de kwaliteit van de doos. Maar de echt stereotypuitziende, niet atletisch gebouwden kunnen hier wel even worstelen. (zeker als je de doos heel wil houden ivm garantie)
De case zelf is aan de zijkanten mooi beschermd met aansluitende folie over de metalen delen. er zaten enkele kleine krassen in deze folie, absoluut niks op de case zelf. Kabels binnenin mooi gebundeld, 2 antec tricoolfans voorgemonteerd.

Binnengekregen voor 119 euro (zonder verzending, want heb alles laten samen opsturen)
Niet goedkoop maar als de case zo goed geluidsisolerend is, well worth it.

Montage:

Al bij al niet zo moeilijk. HOewel ik hiervoor al enige kritiek op gehoord heb en ik niet veel ervaring heb hierin, had ik toch wat schrik. Monteren lukt makkelijk, alle aansluitstukken voor vijzen zijn stevig en goed gedraaid (versta geen geklungel met de schroevendraaier om de vijs in de schroefdraad te krijgen ergens in het verste uithoekje van je mobo.

Geen schroefloze montage en kan me eigenlijk ook niet schelen. Wie heeft er nu geen simpele kruisschroevendraaier. Ik snap trouwens die rage niet, maar kom. Daar zit de p-183 voor niks tussen.

setup:

• MSI P55-GD65
• i7 860
• Scythe mugen 2 (rev B natuurlijk)
• OCZ 10666 Platinum 1333Mhz 7-7-7-20 (staat ingesteld op 1066Mhz (7-7-7-20) en wil niet starten op 1333, maar dat is een ander probleem, hoewel tips altijd welkom zijn)
• Sapphire HD5850
• Antec CP-850
• 3X Scythe S-Flex @1400 (geregeld op 650)
• 2X Samsung Spinpoint F3 1T ( raid 0 )

De voeding plaatsen vereist het verwijderen van een aparte backplate waardoor ruimte voor warmteuitstoot vergroot. Die dat schitterend doet trouwens. Het semi modulaire is dan wel weer en wat minder. Op het einde heb ik enkele kabels over die niet kort zijn en dus moet wegmoffelen achter mijn mobo om de airflow wat treffelijk te houden.
De middenste cage heb ik verwijderd om alle kabels weg te krijgen boven mijn mobo. gezien er voorin toch geen fan zit, heeft het ook geen echt negatief effect op de airflow.

De grafische kaart past ook gewoon. Het is niet nodig de middenste cage ervoor uit te halen, maar zoals ik al zei, om mijn 2X6pins wat treffelijk te krijgen heb ik ze dan wel weggedaan.

Moederbord, piece of cake, vijs of 6 (denk ik) en hopla zat vast.

Om nog betere schikking te krijgen van kabels kan ik nog meer kabels wegmoffelen achter het mobo. Maar deze holle ruimte is beperkt in dikte en overlappende kabels vormen dus wel een kleine bedreiging. Nu reeds heb ik 10 minuten moeten puzzelen, alsof het een minigame was, met de kabels om mijn case nog dicht te krijgen. Zoals je kan zien is er nog werk aan de het allemaal optimaal te krijgen.

Harde schijven staan op hun zij en worden gemonteerd op rubber noppen, that was a first for me. de sata aansluitkabels liggen nu wel in de weg voor mijn airflow van de voeding. Daar is niks aan te doen en is blijkbaar niet zo erg gezien de voeding echt onhoorbaar is (want mijn systeem trekt maar 60% max)

Werking:

Systeem ineen, check, windows erop, check, spelen maar.
de Scythe fans op volle toeren veroorzaakten meer flow dan verwacht, de papieren 1m verder waaiden van de barkast. Eens in snelheid geregeld (speedfan) naar 40% zijn ze stiller dan de harde schijven. De gril boven de topfan maakt echter merkbaar meer lawaai dan die achteraan. Ik heb het getest door ze elk apart aan te zetten. Het geluid is niet enkel harder, maar even zeker irritanter.
Vooraan de kast staan geen fans gemonteerd en toch is de zuigkracht duidelijk voelbaar met de hand als de achterste fans hoog staan.

Trilling van de kast is hoger dan verwacht. Mss ligt het aan mij, maar mijn kast maakt soms een irritant geluid dat zijn oorzaak vindt bij het draaien van de harde schijven. Onnozel als het klinkt is dit op te lossen door de kast even aan te raken en een klein beetje te duwen. Dan is het weer weg voor 3 ŗ 10 minuten.
Bij idle schijven heb ik dit probleem niet. Het geluid werkt danig op mijn zenuwen want op als ik enkel download is deze trilling het luidste van de geluiden en verdient de kast echt een trap.

Koeling:

Wel op dit moment is het op mijn kamer/frigo niet warmer te krijgen dan 17graden en draai ik op idle volledig passief, CPU temps komen niet hoger dan 28 graden. Kunstmatige stresstests moet ik nog uitvoeren (eerst nog de **** rond mijn RAM-geheugen oplossen).
Zelfs mijn 5850 is onhoorbaar traag aan het draaien. Qua airflow zittik dus echt wel goed. Als ik enkel download en mijn scherm laat aanstaan maakt mijn 2443 BW meer geluid met zijn gezoem dan de hele kast samen (als de irritante trilling er niet is tenminste).
Ik denk er nog over om de twee tricools terug vooraan te instaleren voor deze zomer (wanneer het niet koeler te krijgen is dan 25 graden) maar het feit dat de schakelaar enkel een LO-MID-HIGH hebben houdt me wat tegen. Ik mis een OFF stand en heb geen zin iedere keer een kabel los te trekken.

Conclusie:

Als de trilling er nog uit te werken is, doet de kast waarvoor ik ze kocht. Kast is niet goedkoop maar het zit in de kleine puntjes. Stoffilters, uitneembare trays, kabelmanagement, nergens scherpe kantjes, double hinge door. Maar vooral, ze ziet er niet uit alsof je een voorhamer tegen je oude vaatwasser hebt gezet. ( ja, predator ik heb het over jou ja!!)

-edit- De resonantie blijkt afkomstig te zijn van de onderste HDD cage of er net onderaan de case zelf. Ze ontstaat plots en wordt luider en luider tot op het punt van ****ing irritant het stopt bij een simpele aanraking van de hdd cages door ze nog geen milimeter te verplaatsen.

-edit- De resonantie heb ik eindelijk kunenn oplossen door een kurk van een wijfles diagonaal door te snijden, waardoor ik er dus twee schuifblokjes aan over hield, De hdd cage zit nu volledig vast en de trilling wordt niet extra doorgegeven aan omliggende omgeving.

Heb jij ook een Antec Performance One P183?

Reviews door de redactie

ikzelf heb de normale zilvere p183 ( is er een zwarte ?O_O)

echt prachtding alleen de ruimte achter de backplate is veelste weinig, ik heb een verloopstuk voor mijn 20of24 pin kabel.. en dat raakt dus de zijpaneel

trouwens is jou kast ook statish? die van mij is op 1 of andere manier statish.. ik denk dat ik em maar aan de verwarming o.i.d ga gronden

[Reactie gewijzigd door [Remmes] op 24 december 2009 00:55]

Ik heb ook de normale "gunmetal" case, zwart was de 182. maar gezien de productreview zegt dat de case zwart is kan ik daar weinig aan doen.

De mijne heeft nog geen last gehad van statische ladingen (versta ik heb nog geen ontladingen via mij mogen meemaken), ben je er zeker van dat je case geaard is? maw of de aardingspin van je voeding effectief wel doorloopt naar een geaarde kabel en niet gewoon een losse aansluiting is in het stopcontact?
In ieder geval bedankt voor de heads up, een gewaarschuwd man...

[Reactie gewijzigd door Joindry op 24 december 2009 13:10]

Vraagje: Zoals ik het nu zie op de foto kan je met deze kast en de HD5850 de bovenste HDD rack niet meer gebruiken ? :(
Jawel, dat kan je eigenlijk wel.

Maar dan moet je nog wat extra moeite doen om al je kabels optimaal weg te proppen achter je mobo. Je gaat je kabels wel kort moeten plooien. De optie om nog een fan ertussen te monteren heb je niet, daarom is simpelweg geen ruimte meer voor.

Deze ruimte is trouwens uitermate geschikt om je SSD in te steken deze zijn dan net iets korter en zitten helemaal in de cage en niet zoals je kan zien bij de onderste cage waar de 3.5" disks er nog iets achter komen langs achter.
( de onderste cage kan trouwens al 4schijven bergen, ik heb daarom persoonlijk de bovenste cage al niet meer nodig en gebruik ze daarom als vrije ruimte om zoveel mogelijk lucht moeiteloos tot bij de GPU te krijgen)
ik heb de eerste P 182 (grijze). En inderdaad, toen ik hem de eerste maal opendeed nadat hij door de pczaak was verzonden stond er toch wat statische elektriciteit op.(ik heb het aan de lijve ondervonden) Gelukkig was er niets mis met de pc die reeds ingebouwd was.

Maar let er dus idd mee op. Sluit hem gewoon aan voordat je hem aanraakt :p ;)
8-) Een vijs is een schroef ?
Een vijs is inderdaad een schroef. :+
Wat heeft een 3Dmark score te maken met een kast.
Verder vind ik het een matige review. veel tekst maar ben niks wijzer geworden.
staat er toch als laatste zin, gewoon trots op nieuwe kast, kon het niet laten... ,

Ik deel gewoon mijn ervaring met de kast. Als je wil weten hoeveel 3.5" slots er zijn, hoeveel fans op welke toeren draaien ga je maar naar de officiŽle site. (of kijk in je eigen p182) veel zal je wss niet meer leren van een p183 behalve dan dat de gaten vooraan wat groter zijn en de mount voor fan tss voeding en onderste cage weg is. (voor antec CP-850 voeding te laten passen) Nu wel goed?
Wat heeft een 3Dmark score te maken met een kast.
3D mark stressed je CPU en GPU dat produceert warmte en dus kun je zien hoe de kast omgaat met warmte?

dat lijkt mij het nut van 3D mark:D
Dit is kwalitatief een van de beste kasten en ook erg stil en ruimtelijk voor een midi-tower. Heb hem zelf ook en ben zeer tevreden, al was het wel zo dat bij mij het frontdeurtje beschadigd was vanaf het begin en ook een van de fanroostertjes aan de voorkant sluit niet meer fatsoenlijk met het gevolg dat ik die roostertjes verwijderd heb. Voor de rest, top kast. Ik heb al 2 van deze kasten gekocht en ik denk dat ik bij Antec vaste klant blijf :)
kun je je bios niet flashen... dit ivm je geheugen?
Ik heb atm de nieuwste versie van mijn mobo (1.7 i think :S) en dat heeft weinig uitgehaald, behalve als ik nu OC dan haal ik de snelheid wel. Maar standaard haal ik het nooit. Dus de low voltage is eigenlijk een leugen, het geheugen werkt wel op 1.45V, maar niet op volle snelheid.

Toch bedankt voor je advies :9 :P