Specificaties 23" @ 1920x1080 (TN, 2ms) - Bekijk alle specificaties

Samsung Syncmaster P2370 Zwart Review

duke_online 23 december 2009, laatste update op 24 december 2009, 5.526 views

Samsung Syncmaster P2370 Zwart

Pluspunten

• Mooi ontwerp
  • 16:9
  • Ssnel (<2 ms)
  • Full HD

Minpunten

• Geen USB aansluitingen
  • Slechts één DVI aansluiting
  • Losse stroomadapter
  • Stofmagneet

Reden van aankoop
Nadat ik enkele jaren naar tevredenheid met de ASUS PG191 (19" en 2 ms) had gewerkt liep ik toch wel tegen beperkingen op. Hoewel de snelheid wel goed was liep ik met name bij gaming tegen een te beperkte resolutie op. De nieuwe monitor moest dan ook aan de volgende eisen voldoen:
  • Niet de zwakste schakel zijn in m'n nieuwe systeem ( i7 / 920 met 4870 graphics)
  • Verhouding 16:9 met full HD om films via Blue ray speler te kunnen bekijken
  • een formaat van 23 inch voor een groot beeld maar niet te veel ruimte op het bureau
  • Geschikt zijn om moderne games te kunnen spelen
De keuze in kwalitatieve schermen bleek beperkt, na wat testen te hebben gelezen bleek de Samsung P2370 voor mij de beste optie.

Uitpakken en monteren
De doos is relatief klein en plat. Het geheel is goed beschermd en ziet er solide uit. De inhoud van de doos is compleet. Naast de monitor en een losse 'doorzichtige' voet zit er een DVD, stofdoekje, een dvi kabel, een dvi naar d-sub kabel, de stroomadapter en de losse voet (2 delen). Hoewel je bij een monitor niet snel een handleiding nodig zult hebben zul je hiervoor eerst de DVD moeten raadplegen. Hoewel dat steeds meer gebruikelijk is heeft een papieren versie (alleen in het Nederlands!) nog steeds mijn voorkeur.
Het monteren van de voet is kinderspel en omdat er niet veel aansluitmogelijkheden op zitten (slechts een DVI en een 12v-aansluiting sieren de achterkant) is ook dat snel klaar. De monitor staat stevig op de ovalen voet die ongeveer 5 cm voor en 10 cm achter de monitor uitsteekt (1 cm hoog). Af en toe zul je de meegeleverde stofdoek wel nodig hebben, tijdens het monteren zat er al stof op. :)

Installatie
De monitor is plug en play en ook onder windows 7 (toen nog RC-variant) verliep de installatie vlekkeloos.
Op de DVD staat aanvullende informatie maar daar heb ik niet echt naar gekeken.
De resolutie staat standaard op 1920 x 1080

Opties en instelmogelijkheden
Het scherm is vrij recht toe recht aan. Het scherm is kantelbaar maar niet in hoogte verstelbaar. Zonder speciale maatregelen lijkt het scherm me ook niet ophangbaar. Instellen gaat via de touch-toetsen die goed oplichten als je er over heen strijkt of aanraakt. De gebruikelijke zaken zijn goed in te stellen maar zijn niet spectaculair te noemen. Wat ik wel mis zijn USB-poorten op de monitor daar was ik toch wel aan gewend. Het scherm heeft ook geen ingebouwde webcam of luidsprekers.

Kleurervaring
Het contrast staat bij mij standaard op 50% dat is ruim voldoende. Zwart is echt zwart en de kleuren zijn erg natuurlijk. Het kijken van Blue-ray films op de monitor geeft ook een natuurlijk resultaat bij de standaardinstellingen.

Testresultaten
De monitor verbruikt ongeveer 25W. Tijdens gaming varieert dat tussen 22 en 27W, De cos ϕ blijft 0,58. In standby loopt dat terug tot 0,2W

De ervaringen tijden het gamen zijn prima. Mijn voorkeur gaat uit naar racegames dus daar heb ik het meest naar gekeken. Van backlightbleeding merk ik niets en van ghosting nauwelijks.
Om ook objectief te testen heb ik gebruik gemaakt van PassMark monitortest en de Pixel Persistence Analyzer. Er zijn geen bijzonderheden of grote afwijkingen tov de fabrieksopgave waargenomen. Dode pixels heb ik ook niet waargenomen. De testresultaten zijn afb. 3 en 4 te zien.

Als je allerlei aansluitmogelijkheden niet belangrijk vindt en gewoon een goede16:9 monitor zoekt met full HD weergave, natuurlijke kleuren en die snel genoeg is om te gamen dan is de Samsung P2370 een prima keus.

edit:typo

Heb jij ook een Samsung Syncmaster P2370 Zwart?

Leuke review, onder het kopje opties en instelmogelijkheden staat er dit " Instellen gaat via de toch-toetsen", ik neem aan touch-toetsen :)

USB aansluitingen en een losse stroomadapter kan ik wel begrijpen aangezien het een "design" scherm is.

[Reactie gewijzigd door YaniSuN op 23 december 2009 21:10]

Bedankt, typo is gewijzigd. Een losse stroomadapter begrijp ik wel maar blijf het vervelend vinden al die adapters.
een externe voeding lijkt me dan wel weer fijn wanneer je last hebt van de welbekende piepende interne voeding. :( :P

[Reactie gewijzigd door benedictuz op 31 december 2009 00:18]

:'( heb dit scherm ook zins ..2 weken en heeft al de geest gegeven stuur em terug bah :'(
Even Samsung bellen en ze geven je gelijk een nieuwe.. Ze kunnen moeilijk zeggen in de fabriek, "Jongens! Het is maandag ochtend, jullie hebben koffie pauze tot het middag is."