Origen AE S10V Review

Rob Krauts 24 december 2009, 4.694 views

Origen AE S10V

Pluspunten

• Afwerking
  • Stille fans
  • Hoogwaardig materiaal
  • Prachtig display
  • Afstandbediening

Minpunten

• Low-Profile PCI(-E) kaarten
  • Slot-in Slimline optische drive nodig
  • Koeling boven de processor ontbreekt

Op zoek naar een HTPC kast, kwam ik deze Origen AE S10V tegen in de aanbieding. Zonder enige twijfel heb ik deze toen gekocht. Nu een aantal weken draaiende heb ik er absoluut nog geen spijt van :)

What's inside?
De inhoud van de doos betreft de kast, het schuim erom heen, een boekje en een doosje. Toch is het meer dan het lijkt. Het doosje zit namelijk vol met schroefjes, een setje batterijen, een afstandbediening, twee 3-pins kabeltjes en een slimdrive adapter. En de kast is van alle gemakken al voorzien. Wat ik vergeten ben te vermelden is dat er ook handschoenen bijzitten. De kast is gevoelig voor vingervlekken en dus kan je met behulp van de handschoenen het mooie doosje op zijn plaats zetten zonder er vlekken op te maken.

De buitenkant
De S10V is de kleinste versie uit de S-Series, en daarmee ook de goedkoopste. Toch mag dit zeker niet onderdoen voor de kwaliteit, want deze is subliem! De kast is compleet gemaakt uit geborsteld alluminium en ziet er magnifiek uit. De voorkant betreft slechts een knop, een klep, en een scherm. Overigens is de knop voorzien van een blauwe led wanneer hij aanstaat en een oranje led wanneer hij op standby of uit staat. Achter de klep treffen we een leuk aantal dingen aan. Twee USB aansluitingen, een FireWire aansluiting, hoofdtelefoon aansluiting, een sleuf voor de optische drive en welliswaar een cardreader. Vooral dit laatste zie ik als een pluspunt.

De binnenkant
Ook de binnenkant is volledig voorzien van het alluminium materiaal. Er is niet echt heel veel ruimte zoals te verwachten valt. Er is plek voor een voeding, twee harde schijven, een optische drive en een moederbord. Er is wel ruimte over om de kabels netjes weg te werken. De harde schijven zijn eenvoudig te installeren door er rubberen schroefjes in te draaien, en de bracket erop te zetten. De optische drive is echter een groter probleem. Je bent verplicht een Slot-in Slimline DVD- of Blu-Ray speler/brander te installeren, en dan nog wel met het knopje aan de linkerzijde van het apparaat. Let dus goed op met de aankoop van zo'n drive! Ik heb hiervoor een Sony Optiarc 7670S DVD brander gekocht en was makkelijk te monteren.
Qua moederborden ben je berperkter in aanschaf dan bij een midi- of fulltower kast. Deze kast is namelijk geschikt voor het Micro-ATX formaat en er past dus geen volwaardig ATX moederbord in. Hoewel dit geen minpunt is, is het gebruik van Low Profile kaarten misschien wel als minpunt te zien. Vooral fanatieke gamers zullen geen interesse hebben in deze kast; er passen namelijk alleen Low Profile videokaarten in en die zijn enorm beperkt in het assortiment.
Over de voeding valt weinig te zeggen, want die zit er in dit geval niet bij inbegrepen. Wel kan je zo'n beetje alle voedingen van normaal formaat erin monteren.

Het scherm
Het scherm dat Origen AE erbij levert is van IRTrans afkomstig. Dit scherm is werkelijk prachtig! Zodra je Windows Media Center opstart, zal het scherm zich erna aanpassen en zich in de gewenste taal weergeven.
De bijhorende software van IRTrans is ook zeer gemakkelijk te bedienen. Je installeert de software gewoon, en klaar! Het werkt gewoon meteen zoals het moet. Je kan m.b.v. de software de knop op de afstandbediening instellen om de computer ermee op standby te zetten. Zelfs bij de 4GB toont de software noch het scherm geen enkel probleem!

Koeling
De standaard koeling betreft 4 60mm fans die hun werk op zo'n 700rpm doen. Deze maken geen hoorbaar geluid, maar trekken daarbij ook weinig warmte weg. Ook mis ik koelgaten/sleuven boven de processor. Omdat ik toch iets meer koeling wilde, heb ik besloten twee Scythe fans erin te zetten. Omdat de kast slechts110mm hoog is, is er geen plaats om andere fans in te installeren. Hiervoor heb ik zelf maar een aantal gaten in de bovenkant geboord en de twee fans erop geplaatst. Dit houdt mijn GeForce 9600GT en mijn Q6600 koel genoeg om ze lekker hard te stressen :)

Tot slot
Wat kan ik zeggen? Ik ben verliefd op deze kast! Hij ziet er prachtig uit, hij is geweldig afgewerkt, het schermpje is super en hij is stil. Daarintegen is de beperking van de optische drive, de beperkte ruimte en het gebruik van Low Profile kaarten voor sommige misschien het probleem om hem niet te kopen. Voor een HTPC doeleind is hij subliem, voor de fanatiekere mensen (gamers) is dit absoluut geen aanrader.

Edit: Foto's zitten erbij. De vingervlekken zie je op de foto beter dan in de praktijk

Heb jij ook een Origen AE S10V?

Kan je een paar fototjes toevoegen? Ben wel benieuwd hoe deze kast er 'in het echt' uitziet, wellicht een mooie kast voor mijn nieuw te bouwen machientje voor in de woonkamer ;)

Edit: heb je die "Foto's volgen snel" er net bijgezet of heb ik daar vakkundig overheen gelezen? :P

[Reactie gewijzigd door Rupie op 23 december 2009 21:15]

Denk dat je er overheen hebt gelezen want dat heb ik er meteen bij gezet :p Maar het is echt een prachtig ding. Morgen plak ik er foto's bij!
Tnx, voor de plaatjes, blijf het een mooi kastje vinden. Hij lijkt aan de buitenkant kleiner te zijn dan de Antec Fusion maar binnenin lijkt er meer ruimte in te zitten. Ik ga eerst maar eens opzoek naar de afmetingen zo ;)

Hoe gaat dat klepje van de dvd speler open trouwens? En klapt die automatisch of moet je hem met het handje open en dicht doen?

Edit: afmetingen gevonden:
deze kast is: 115 mm (H) x 435 mm (Br) x 390 mm (D)
de antec is: 140 mm (H) x 445 mm (Br) x 414 mm (D)

[Reactie gewijzigd door Rupie op 24 december 2009 11:37]

Hij is inderdaad kleiner dan de Antec Fusion, en het ligt denk ik geheel aan wat je erin doet wat je aan ruimte overhebt. Ik heb een modulaire voeding erin gepropt dus ik heb bijna geen voedingskabels eraan zitten.
Dat klepje moet je handmatig opendoen.
leuke review en je het meer ruimte over dan ik in m'n 14V. Misschien een tip, met LCD smartie kun je nog wat meer met je VFD scherm.