Dirt Devil Fusion M611 Review

Duci 15 juni 2017, laatste update op 15 juni 2017, 993 views

Dirt Devil Fusion M611 (Product gekocht)

Ik ben heel tevreden met deze robotstofzuiger. In vergelijking met zijn voorganger -de Dirt Devil Spider- heeft hij wat voordelen, maar toch ook verrassend genoeg wel wat nadelen die je niet verwacht. De voordelen zijn de hoogte van het toestel en het dock. Nadeel is het geluid en algoritmes.

Pluspunten

• Toestel is zeer laag
  • Keert zelf terug naar het dock
  • Levert goed werk af
  • Heeft (basale) timerfuntie

Minpunten

• Algoritmes zijn wat minder dan de Spider
  • Maakt meer geluid dan de Spider
  • Is wat hardhandiger dan de Spider
  • Timer had uitgebreider gemogen

Energieverbruik Score: 5
Sinds ongeveer 3 weken ben ik in het bezit van deze robotstofzuiger. Ik ben ook in het bezit van de voorganger: de Dirt Devil Spider (review hier). Dit zal dus vooral een vergelijkende review worden.

Mijn Spider had een mankement in de garantieperiode, en na een week zonder de Spider geleefd te hebben werd de verleiding wel erg groot toen ik de Fusion op Marktplaats zag staan. De grote voordelen ten opzichte van de Spider zijn natuurlijk het dock en het feit dat het toestel lager is, en in mijn geval nu precies wl onder de bank past.

Eerste gebruik, opvallende punten tov de Spider
Bij het eerste gebruik vallen direct een aantal dingen op. Het geluidsniveau van de Fusion is hoger dan dat van de Spider. In mijn geval draait de stofzuiger toch vooral als ik niet thuis ben, dus voor mij is dat verder geen punt. Als je de stofzuiger echter wilt gebruiken als je zelf in de kamer bent is dat iets om rekening mee te houden. Een ander opvallend punt is dat de stofzuiger andere algoritmes heeft. Waar de Spider wisselt tussen 1) Willekeurige hoek 2) Kantenmodus en 3) rondjesmodus doet de Fusion vooral 1) Willekeurige hoek. Dat betekent in de praktijk dat hij meer criss-cross door je huiskamer aan het rijden is. Hij wisselt overigens nog wel af naar kanten- en rondjesmodus, maar minder vaak. Naar mijn idee is dit minder efficient, maar het resultaat is er niet slechter om.

Een derde opvallend punt is dat de Fusion wat hardhandiger is. Het is niet dat hij je tafel zal verschuiven, maar hij rijdt wel wat sneller, en raakt dus ook je meubels wat harder. Ik zie tot nu toe nog nergens sporen. Ik zou zelf sowieso geen ming vaas op de grond zetten -ook niet bij de Spider- maar het is iets om rekening mee te houden.

Terugkeer naar het dock
Na meer dan een uur werk (ongeveer 75 minuten) raakt de batterij van de Fusion leeg. Deze werktijd is niet merkbaar verschillend van de Spider. Als de batterij onder een bepaald spanningsniveau zakt gaat de Fusion op zoek naar het dock. Ook dit werkt met een algoritme. De Fusion "weet" niet waar het dock is, maar gaat systematisch op zoek. Hij stopt met zuigen en borstelen om batterij te sparen (zodat de zoektocht naar het dock langer kan duren als dat nodig is), en gaat vervolgens in de "kantenmodus" waarbij hij de muren van je kamer volgt tot hij op een gegeven moment tegen het dock aan stuit. Hij ziet het dock middels een simpele IR sensor en gaat vervolgens in zijn achteruit tegen het dock aan. Na 4-5 uur laden is de Fusion weer vol en klaar voor gebruik.

Het dock
Het dock moet tegen de muur staan zodat de Fusion er vanzelf voorbij komt zodra hij in de "randenmodus" op zoek gaat. Het dock heeft drie knoppen: Go (de Fusion gaat direct aan het werk), Go when full (de Fusion gaat aan het werk zodra de batterij vol is) en 24H (de Fusion gaat over 24H aan het werk).

Ik ben er laatst achtergekomen dat de 24H functie geactiveerd blijft, en de stofzuiger dus elke 24 uur op dezelfde tijd aan het werk gaat. Dat is een fijne functie. Het had natuurlijk nog fijner geweest als er zelf een schema met weekdagen en tijden in te stellen was geweest, maar dat is helaas niet mogelijk.

Zuigkracht
Ik heb een laminaatvloer met V-groef zonder tapijtjes. De V-groef heeft de neiging stof te verzamelen, maar dat zuigt de Fusion (net als de Spider) zonder moeite op. Ik heb het idee dat de Fusion iets harder zuigt dan de Spider. De matten lijken iets schoner te worden dan van de Spider. Dit is echter nog niet perfect, de matten zul je soms met de hand nog moeten ontdoen van het wat grovere vuil zoals haren etc. Zand etc haalt hij er wel vanaf.

Ik heb geen spijt van de aankoop. Het apparaat doet zijn werk goed en het dock is een handige toevoeging. Ook het feit dat deze Fusion precies onder de bank past is erg handig! De inefficienties van de algoritmes zijn jammer aangezien die van de Spider in mijn ogen perfect waren, maar het resultaat is er niet minder om. Daarnaast ben ik er toch zelden om de inneficienties te aanschouwen. Wel had de stofzuiger van mij wat minder hard tegen dingen aan mogen "bumpen" of er had een soort schuimrubberen bumper op gemogen voor extra bescherming (er zit nu wel een rubberen bumper) op.

Upgraden vanaf Spider
Of je moet upgraden vanaf de Spider is een persoonlijke keuze, en is vooral afhankelijk van hoeveel waarde je hecht aan het dock en de hoogte van het apparaat. Als de Spider onder je bank past zou ik zelf geen geld uitgeven voor het dock. Uiteindelijk moet je de Fusion toch elke 2 of 3 dagen oppakken om het vuilbakje te legen. Als geluid een groot punt is voor je zou ik zeker niet upgraden.

Heb jij ook een Dirt Devil Fusion M611?

Leuke review! Ikzelf heb de Fusion voor de Spider gehad en ben meer tevreden over de spider. Wat wel een voordeel is is dat hij inderdaad kleiner is. Bij mij legde hij zich niet altijd goed aan de lader. Enige voordeel is dat je hem, als ie wel goed aansluit op de lader, direct weer kan inzetten als je thuis bent.

Zelf had ik het idee dat de zuigkracht juist minder was... Kruimels en dergelijke bleven vaak liggen. Bij de Spider was dit vanaf het begin aan goed. Groot voordeel is wel dat de accu een hogere capaciteit heeft, al weet ik nu niet meer wat die had. want ik heb de fusion teruggestuurd.
wat houd de timerfunctie precies in? kan ie elke dag op een bepaalde tijd starten ? en als ie nog niet klaar is maar hij gaat al wel laden pakt ie dan na de laadcyclus de draad weer op ?

verder goeie review, werkt heel verhelderend in mijn zoektocht naar een robot stofzuiger.
De timerfunctie werkt heel simpel en basic:

Je drukt op "24H" en dan gaat ie daarna ELKE 24 uur. Je kunt dus geen tijd instellen. Als je om 13:00u op de knop drukt gaat ie elke dag om die tijd aan het werk.

[Reactie gewijzigd door Duci op 16 juni 2017 16:34]