Sony Cyber-shot DSC-RX10 III Zwart

€ 769,-
Specificaties 20,1MP • Ultra HD filmen • 25x optische zoom - Bekijk alle specificaties

Sony Cyber-shot DSC-RX10 III Zwart Review

mh1956 8 juni 2017, laatste update op 8 juni 2017, 1.085 views

Sony Cyber-shot DSC-RX10 III Zwart

Fraaie bridgecamera van Sony met een topklasse objectief, maar met verbeterpunten op het gebied van accuduur, kleurweergave, menustructuur en autofocus in telebereik.

Pluspunten

• Topkwaliteit objectief
  • Enorm zoombereik
  • Look and feel van een SLR
  • Mooie materialen en uitstekend afgewerkt
  • Snel

Minpunten

• Zwakke batterij
  • Autofocus traag in telebereik (vanaf 300 mm)
  • Onoverzichtelijk menu
  • Zwaar
  • Koele kleurweergave
  • EVF niet kleurneutraal
  • Geen touchscreen

Snelheid en automatiek Score: 4
Batterijduur Score: 2
Ik heb deze camera nu ruim 9 maanden in mijn bezit, dus tijd voor een korte indruk.

De camera is solide gebouwd, keurig afgewerkt, met mooie materialen en ligt uitstekend in de hand. Ik vind de camera mooi vormgegeven, in ieder geval een stuk fraaier dan de lelijke modellen van de A-serie.

Alle knoppen laten zich goed bedienen en het informatiedisplay bovenop de camera is een welkome toevoeging. Wel is de camera wat aan de zware kant, maar voor het overige nog goed te hanteren. De meegeleverde draagriem had echter wat luxer en comfortabeler uitgevoerd kunnen zijn.

Het is wel een heel gefriemel om het SD-kaartje uit de camera te krijgen omdat het ietwat fragiele deurtje niet wijd genoeg open kan. Gelukkig zijn er ook andere mogelijkheden om foto’s vanuit de camera naar je computer over te zetten.

Het instellingenmenu is helaas niet echt overzichtelijk opgezet. Je zoekt je soms wezenloos naar bepaalde instellingen. Bovendien zijn het er enorm veel. Daarnaast zijn veel instellingen die met elkaar te maken hebben, over verschillende tabs verdeeld. Daar is niet echt goed over nagedacht. Hier is nog wat huiswerk te doen voor Sony. Canon doet dat veel beter.

De autofocus werkt over het algemeen snel en correct. Zodra je echter boven de 300 mm komt heeft de autofocus toch regelmatig problemen met scherpstellen. Dan duurt het enkele seconden voordat het onderwerp scherp in beeld is. Dit is vooral hinderlijk als je bewegende onderwerpen wilt fotograferen. Ik heb op die manier al wat leuke foto’s gemist.

De electronische OLED-zoeker (EVF) gebruik ik regelmatig en voldoet over het algemeen goed. Hij is scherp en contrastrijk, maar wel erg koel (blauwig) van kleur. Je kunt dat enigszins bijstellen, maar het verschil tussen de kleurweergave van het werkelijke beeld en het zoekerbeeld is opvallend groot. Dat probleem heb je vrijwel niet bij een optische zoeker. Groot voordeel van een electronische zoeker is dan weer wel dat je ook bij weinig licht een helder zoekerbeeld hebt.

Een ander nadeel van de zoeker van de Sony is dat het beeld ervan gekoppeld is aan het LCD-display. Wat je op het LCD-display ziet, zie je tegelijkertijd ook in de zoeker. Als je ingesteld hebt dat een opname 2 of meer seconden getoond moet worden op het LCD-display, dan zie je die ook net zo lang in de zoeker. Dat is heel irritant wanneer je snel wat foto’s achter elkaar wilt maken. Dan moet je eerst wachten totdat de displaytijd verstreken is. Doe je dat niet en gebruik je op dat moment de zoomhendel om met het objectief in te zoomen, dan zoom je in het beeld van de zojuist gemaakte foto in in plaats van met het objectief. Je moet dan eerst de display modus weer uitzetten om verder te kunnen fotograferen. Ik heb daarom de tijd voor het tonen van een zojuist gemaakte foto dan ook maar op 0 gezet.
En erg jammer is dat het LCD-display geen touchscreen is en evenmin volledig kantelbaar, zoals bijv. bij de Canon EOS 80D.

Over het objectief daarentegen niets dan lof. Zelden een objectief met zo’n scherp beeld over zo’n groot bereik gezien. Persoonlijk had ik liever een bereik van 16 tot 400 mm gehad, dus wat meer groothoek en wat minder tele, maar hiermee is ook prima te werken, al merk ik wel dat de meeste van mijn foto’s toch tussen de 24 mm en 400 mm gemaakt worden. Wat dat betreft had ik eigenlijk ook het vorige model kunnen kopen. Erg prettig is verder dat Sony een zonnekap meelevert.

Aan de kleurweergave van de RX10 moet ik nog steeds wat wennen. Ik heb altijd Canon camera’s gebruikt en die zijn geliefd om hun prachtige kleurweergave. De kleurweergave van de Sony is over het algemeen een stuk koeler (en neutraler (?)) dan die van Canon. De RAW-beelden zien er overigens wat kleur betreft beter uit dan de wat koele JPEG’s, die bovendien in de camera overmatig verscherpt worden.
Wil je de RAW-beelden van de RX10 III (.ARW) in Adobe Lightroom bewerken, dan heb je minimaal versie 6.7 nodig. Deze upgrade kun je vinden op de website van Adobe.

De belichting is vrijwel zonder uitzondering goed tot zeer goed te noemen. Ik ben nog geen grote missers tegengekomen.

De ingebouwde flitser is sterk genoeg om kleine ruimtes te verlichten. Heb ik wat meer licht nodig, dan pak ik de fraaie Sony HVL-F43M erbij.

De videofuncties heb ik nog niet veel gebruikt, dus daarover nog geen oordeel. Persoonlijk vind ik 4K niet zo belangrijk. Full HD is meer dan voldoende voor de gemiddelde filmer. Het zorgt alleen maar voor nog grotere bestanden.

Tja, en dan de batterij. Als ik één groot minpunt van de RX10 moet noemen, dan is het de meegeleverde batterij. Deze is werkelijk in een mum van tijd leeg. Het lijkt haast wel of deze ook leeg loopt als je de camera niet gebruikt. Ik heb om stroom te sparen in ieder geval de Pre-AF functie al uitgezet, anders loopt de camera continu scherp te stellen, ook als je geen foto wilt maken.
Je redt het amper één dag met een volle batterij, dus het is aan te bevelen om minimaal 2 opgeladen reservebatterijen bij je te hebben. Helaas zijn de originele Sony-batterijen nogal prijzig (gemiddeld zo’n 65 euro), dus dat is nog een extra kostenpost die erbij komt. Ik heb bovendien een aparte oplader gekocht, want je kunt de batterijen anders alleen maar in de camera opladen. Sony levert geen aparte oplader mee, helaas.

Ondanks de beschreven minpunten durf ik deze camera toch van harte aan te bevelen voor fotoliefhebbers die van kwalitatief uitstekende en zeer scherpe beelden houden en een camera zoeken die over een zeer groot zoombereik beschikt. Alleen de prijs (1.599 euro momenteel) zou velen kunnen afschrikken, maar ik vind deze uiteindelijk wel in overeenstemming met de kwaliteit die je ervoor krijgt.

Heb jij ook een Sony Cyber-shot DSC-RX10 III Zwart?