Specificaties 31,5" • 3840x2160 (UHD) • 60Hz • VA • 4ms - Bekijk alle specificaties

Philips 328P6VJEB/00 Zwart Review

Foritain 19 juni 2017, laatste update op 24 juni 2017, 3.677 views

Philips 328P6VJEB/00 Zwart (Product deels gesponsord)

Het is een mega scherm en 32" zal voor velen even wennen zijn, maar 4K op die afmetingen (140ppi) is praktisch wel goed bruikbaar. Het resultaat is veel netto werkruimte, en de prestaties zijn goed voor (semi) pro gebruik in niet extreem-kleur--kritische sectoren. Zie overzicht plus- en minpunten voor details.

Pluspunten

• 4K op 32" resulteert in een haarscherp beeld, maar vooral ook in veel netto werkruimte.
  • VA paneel doet het goed op gebied van kleurbereik, kleurnauwkeurigheid (sRGB modus), contrast is uitstekend (zwart is echt zwart) en met wat kleine OSD aanpassingen kom je ook op een zeer nauwkeurige gamma en grijswaardes uit. Verder geen backlight bleed en evt ook uitstekend te calibreren.
  • Brede selectie aansluitingen plus picture-in-picture en MHL functionaliteit. 4 port USB 3.0 hub met QuickCharge voor je telefoon.
  • Ingebouwde speakers voldoen voor basic eisen (geluid bij een nieuwsfragment bijvoorbeeld), (maar daar houdt het op kwaliteit voor lekkere muziek etc uiteraard niet aanwezig)
  • Uitstekende ergonomische voet, ruim en soepel verstelbaar.
  • Prima stevige bouw
  • Prettig en goed bruikbaar OSD.
  • Betaalbaar voor een mega scherm met deze featureset. Kan ook op tegen bijvoorbeeld 34" 1440p Ultrawides

Minpunten

• Uniformiteit helderheid op maximale helderheid valt tegen. Op iets lagere helderheid percentages overigens geen issue.
  • Kijkhoeken zijn redelijk, maar verre van spectaculair wat soms bij een VA paneel wel mogelijk is. Beter dan TN, dus geen directe kleur shift als je een beetje achter je bureau schuift, maar je verliest kwaliteit als je frequent van wat grotere hoeken moet kijken.
  • Onderschat de afmetingen niet

Philips 328P6VJEB 32” 4K VA monitor review

- Inleiding
- Uitpakken
- Bouw en features
- In de Praktijk
- Prestaties
- Kijkhoeken
- Conclusie

Ik zie mijzelf als een vrij fanatieke voorstander van 27” 1440p schermen boven de 24” 1080p massa, want meer netto werkruimte, een scherper beeld, en een indrukwekkendere game weergave maakte het als all-round gebruiker een ware upgrade. Echt weg was ik nooit van de 28” 4K alternatieven, die extra scherpte kwam m.i. niet echt tot zijn recht, en het voornaamste voordeel dat ik erin zag was een veelal gunstigere prijs dan de 27” 1440p alternatieven, tenminste als je dan een TN paneel voor lief nam.

Cue een 32” 4K VA Scherm in de vorm van de Philips 328P6VJEB (serieus, wie bedenkt die namen). Hoe bevalt het dan wanneer het scherm nog 5 inch groter is, en vervolgens ook die ruim twee keer zo veel pixels huisvest? Dat gaan we in deze review doornemen, maar dat een 32” monitor niet iets is waar je ‘even’ aan went, en dat zeg ik als iemand die ook frequent op een 34” ultrawide te vinden is, mag vast vanzelfsprekend zijn.

Focuspunten van de Philips 328P6VJEB? Naast mega werkruimte en flink wat pixels leggen ze de nadruk op “Ultra Wide-color” oftewel een breed spectrum aan kleuren met o.a. een 10-bit kleurweergave en zelfs 12-bit processing erachter, VA staat uiteraard voor goede kijkhoeken en een top contrast, verder zien we PWM (trilling) vrije werking, een ergonomische voet, en niet onverwacht voor een scherm van dit formaat: verschillende multi-bron weergave opties.

Kostdat? Gemakshalve kan je uitgaan van 599 euro en dat je enkele tientjes kan besparen als je een beetje gaat shoppen. Kijken we naar alternatieven in dit segment zien we enkel AOC een goedkopere directe concurrent aanbieden, waarbij we natuurlijk even moeten opmerken dat AOC en Philips onder dezelfde TP Vision vlag varen.

De ervaring begint met een bijna meter brede doos met intern geen gebrek aan bescherming. Ik geloof niet dat ons plantje recent zo klein leek.

Dat complete scherm werken we uiteraard naar toe. Echt veel werk om er te komen is gelukkig geen sprake van. De zwarte voet verhult de dikke onderliggende laag staal en enkele schroefjes verder staat de halve constructie al. Vier schroeven verbinden de poot constructie met het paneel zelf, en je kan aan de slag.

In de verpakking treffen we verder aan: één stroomkabel, één DisplayPort kabel, één HDMI kabel, één VGA kabel, een USB 3.0 kabel voor de USB hub en een 3.5mm audio kabel.

En je krijgt een gratis sticker in de hoek van je scherm die zich gelukkig zonder moeite en restjes laat verwijderen, vooral dat laatste weeg ik zwaarder dan wat er op de sticker zelf staat.

We kunnen er lang of kort over discussieren, maar ik blijf erbij dat de Philips 328P6VJEB geen dikke luxe design awards in de wacht gaat slepen. Zoomen we in op wat details dan zal ik geenszins stellen dat het een onaantrekkelijk ontwerp is, verre van en daarbij zijn enkele details zoals het randje met ‘Philips’ erin of de rondingen van de voet in mijn ogen zelfs erg geslaagd, maar het is toch eerder een zakelijk ontwerp dan een eyecatcher, afmetingen terzijde dan. Gelukkig voelt het scherm dan ook ‘zakelijk’ aan, want de kwaliteit van de bezels laat weinig te wensen over, en het scherm draaien en bewegen wekt niet de indruk dat je er voorzichtig mee om hoeft te gaan. Gezien de (semi) pro insteek van dit model valt er op zich voldoende voor te zeggen.

Rechts onderin zien we knoppen voor het OSD, goed binnen handbereik, en lopen we een rondje langs te toch aardige bezels zien we dat ook de ontwerper bij Philips halverwege was vergeten wat exacte typenummer nu was: 328P.. 6..? 7? Iets met Fljep? Vjeb? Fudge it, Brilliance 328P! Ik sympathiseer met die meneer en hou die naam dan ook maar aan.

Achterop: veel zwart, een duidelijke kabelgoot, en een zichtbare ruime verstelbaarheid in de hoogte. Wederom helpt een zoomin om wat meer karakter te tonen; een beetje tegenlicht en een leuke angle van de zijkanten maakt een aardig verschil.

Voor het hoogte verstellen krijgt Philips complimenten omdat het erg soepel loopt, soms is het echt een gevecht en hier raakt Philips de juiste balans tussen stevig in gebruik en soepel in de aanpassing. Op minimale hoogte benaderd het scherm de tafel ook goed. Kantelen vereist ietwat meer kracht gezien de kleinere verbinding, draaien op de voet gaat vervolgens weer soepel.

Wil je het hele scherm op zijn kant zetten moet je er rekening mee houden dat hij gezien de afmetingen en de maximale hoogte tegen zijn voet aanloopt als je niet voorzichtig bent. Je moet het scherm dan eerst echt even een paar graden kantelen dat de hoek van het scherm voor de voet langs loopt, en er niet tegen aan. In hoeverre een 32” op zijn kant praktisch is valt te betwijfelen, het scherm gaat op deze manier zo’n 80 centimeter de hoogte in.

Aansluitingen: een kensington slot, een gewaardeerde fysieke aan- en uit knop, en onderop de vier ingangen (DP, HDMI, DVI, VGA) plus audio aansluiting.

Aan de rechterkant van het scherm, enkele centimeters verzonken zitten de vier USB 3.0 aansluitingen waaronder een enkel Quick Charge poort. Persoonlijk had ik de onderste (of de bovenste) poort van QC voorzien voor zij die niet permanent een kabel voor hun telefoon laten liggen, dit voor eenvoudiger ‘blind’ aansluiten. Jammer vind ik ook dat de USB input vanuit je PC aan de zijkant zit en niet van de onderkant is doorgelust, de huidige insteek vereist ietwat meer moeite met het strak wegwerken van de kabel.

De volledige specificaties:

Het meeste van deze zeer complete lijst zal geen uitleg vereisen, we halen een aantal specifieke punten aan te verduidelijking:

Zoals gezegd is de Philips 328P6VJEB een 32” 4K scherm. Netto schermruimte is 31,5” wat verdeeld over 3840x2160 pixels een pixel dichtheid van 140 ppi oplevert. Een eenvoudige rekensom is uiteraard dat je met een 1080p / Full HD resolutie op een 15.4” laptop grofweg dezelfde pixel scherpte krijgt. Dat is scherp, ruim scherper dan 1080p op 24” (<100 ppi) of de ca 110 ppi van een 1440p scherm op 27”, maar extreem is het niet.

Philips claimt een responsetijd van 4 ms, een maximale helderheid van 300 cd/m2 (wat prima zou zijn), een uitstekend contrast van 3000:1 wat ruim boven de typische 1000:1 van een TN of IPS paneel zou zijn, en een heerlijk onzingetal van 50.000.000:1 smartcontrast, because numbers! Goed, als de concurrentie het doet moet jij het ook doen, ik geef de schuld aan de consument die zich niet beter inleest. Kijkhoeken zouden met 178 graden in beide richtingen vergelijkbaar moeten zijn met IPS panelen.

Met 74,2 centimeter in de breedte mag je deze Philips best een joekel noemen, tot zover dat nog niet duidelijk was, ook de maximale hoogte van 65,7 cm is niet misselijk, en met 27 centimeter diepte vanwege een forse voet zal je dus van een flink bureau voorzien moeten zijn, en sowieso wil je ietwat afstand hebben.. We zien dat het scherm 18cm verstelbaar is, wat de minimale hoogte dus 47,7 cm zou maken.

Wat aansluitingen betreft zien we een VGA in, DVI-DL in, Displayport en HDMI 2.0 poort met MHL ondersteuning om bijvoorbeeld je smartphone op het scherm weer te geven. Hou er rekening mee dat niet alle apparaten met een HDMI of DisplayPort altijd 4K op 60 Hz kunnen aansturen, zeker moederborden met een DisplayPort zijn daar wel eens gevoelig voor; check de specificaties van je device voor details. Er is tevens een USB 3.0 hub aanwezig met de optie tot het snel laden van je telefoon, woop.

Verder even aandacht voor de aanwezigheid van twee 3 Watt speakers, een kensington slot om hem vast te zetten, en een VESA mogelijkheid (100x100mm)

Alvorens we naar de drogere resultaten verder gaan krijgt elk scherm eerst de kans een algemene indruk achter te laten. En aan ‘indruk’ geen gebrek bij deze Philips 328P... zoals gezegd is het niet een kwestie van een uurtje wennen voordat een 32” monitor als gewoontjes aan voelt, een 34” ultrawide is wat dat betreft instant gewenning, tenminste als je net als ik voorheen primair op een dual-screen setup werkte. Extra breedte weet je dan vlot in te zetten, extra hoogte vereist in mijn optiek een wat concreter doel. Dan denk ik bijvoorbeeld aan het weergeven van een groot model, enorme rijen aan code, of de weergave van extra lagen in een applicatie zoals Adobe Premiere. Wellicht dan ook niet heel vreemd dat de eerste doeleinden die Philips zelf noemt “grafische 3D toepassingen” en “... enorme spreadsheets” zijn. Het bewust weten dat je die extra vertikale ruimte kan benutten is fundamenteel in je eventuele keuze voor een scherm als dit.

Algemene subjectieve indrukken van de beeldkwaliteit zijn kort samen te vatten als ‘goed’ , details wat betreft zaken als kleur en grijsweergave laat ik even liggen tot het hoofdstuk prestaties. Met IPS panelen in mijn primaire en secundaire eigen vaste opstellingen ervaart VA niet onverwacht toch iets anders, IPS lijkt gevoelsmatig wat dieper te liggen, al mis ik er eigenlijk de juiste woorden voor. Ik zou willen stellen dat dit VA paneel dan eerder de eerste indruk wekt van een goed TN paneel, maar daarmee zou ik het scherm geen eer aan doen wat betreft kijkhoeken en zwartweergave, vlakken waarop deze Philips het toch ook erg goed weet te doen en waarop TN in de regel niet in de buurt zal komen. Vooral het “zwart = zwart” van VA panelen, waarbij het weergeven van een geheel donker beeld de indruk wekt dat de backlight uit staat, zelfs met het scherm op volle helderheid, is iets wat niemand vervelend zal vinden en zo dadelijk ook in de contrastmetingen te zien zal zijn.

In hoeverre die zwartweergave winst biedt in praktische applicaties moet ik wel een vraagteken bij zetten. Kijk ik naar de (review) productfoto’s vergeleken met de Eizo FS2735 of de LG 34UM88-P, en dan met dat laatste scherm letterlijk side-by-side zal ik niet spreken van een schokkende ervaring; het verschil tussen een IPS scherm met goede zwartweergave en een VA scherm met een echt indrukwekkend contrast is dan simpelweg lastig te ervaren. Dat zie ik ook terug in bijvoorbeeld de weergave van games en film, tenminste wanneer hij de concurrentie aangaat met een inhoudelijk goed scherm. Als gevolg weet de algemene indruk die de beeldkwaliteit subjectief achterlaat de ‘goed’ definitie niet voorbij te schieten.

OSD van het scherm is prettig, met toegankelijke knoppen die vlot, maar niet te gevoelig reageren. Je kan uit wat presets kiezen, waarbij 'game' wel handig is voor gamers, maar ik zelf de voorkeur geef aan 'off' al dan niet gecombineerd met de sRGB kleurmodus die je in het uitgebreidere menu terug vindt.

één van de andere opties is de dual-input modus, met bijvoorbeeld een tweede input in een hoek weergegeven, of twee bronnen op 1080p naast elkaar weer laten geven. Goed, PiP kan dus, maar gezien het scherm ook vrij vlot kan schakelen tussen de ingangen vraag ik mij af of het een enorme meerwaarde is voor een significante doelgroep.

In de regel is de snelheid of responsetijd van een VA paneel een zwakke plek, maar ook dat lijkt hier alleszins mee te vallen. Vergeleken met het 144Hz scherm is de snelheid direct op de desktop al merkbaar, vergeleken met de LG begin ik te twijfelen over de suggestieve invloeden maar behoudt die toch nipt de voorkeur. De persoonlijke favoriete praktijktest wat snelheid betreft bestaat uit CS:GO, en dan merk je dat de responseteijd toch wel een stuk achter blijft; bij snel zwaaien heeft hij het zwaar. De overdrive functie weet daar echter wel een flinke invloed op uit te oefenen, wat resulteert in een ‘ vlot genoeg’ weergave voor wat casual potjes, maar de echte scherpte ontbreekt toch voor een dergelijke twitch shooter. De Philips brengt het er in games die snelheid op een lager pitje hebben staan duidelijk beter vanaf: Ghost Recon Wildlands om maar iets te noemen speelt alleszins prima weg, en zelfs Overwatch, nog altijd vlot maar iets minder 1-frame-gevoelig, is nog redelijk vertoeven. Ik hou het erbij dat je voor af en toe wat casual gaming (helemaal als je vooral ‘ langzame’ games speelt mis je weinig) prima met dit scherm overweg kan, echter dit scherm kopen –voor- gaming is de plank misslaan.

Met behulp van de X-Rite iDisplay Pro heb ik dit scherm aan enkele tests onderworpen. Geen extreme lijsten met testresultaten, maar hopelijk een begrijpelijke samenvatting voor iedereen in een overzicht wat in korte tijd te begrijpen moet zijn en daarbij een duidelijk beeld te schetsen van de prestaties.

De maximale helderheid van dit scherm is zo’n 260 cd/m2, iets onder wat Philips aangeeft en iets onder wat we normaliter zien. Echter op 32” is dat zelfs in een goed verlicht kantoor echt nog wel een hogere helderheid dan je normaliter op wil werken, dus meer dan een kanttekening zal ik het niet noemen tenzij je in extreme belichting gaat zitten. Met een zwartwaarde van onder de 0,1 bij 100% helderheid is zwart, zoals in het praktijkgedeelte ook aangegeven, echt goed zwart. Het resulteert in een contrastratio van bijna 2800:1, weliswaar ook iets onder de 3000:1 claim maar desondanks een uitstekend resultaat.

Iets minder ideaal was de gamma meting van 1,99 op de fabrieksinstelling, waar 2,20 het uitgangspunt is voor accurate scherm weergave (de praktische insteek is iets complexer, soms is lager toch gewild, maar dat terzijde). Opvallend is echter dat in het OSD je de gamma instelling per 0,2 punten kan verstellen (standaard setting is 2,20, waarbij het resultaat dus 1,99 was), en met de 2,4 instelling was het resultaat ook nog maar één honderste van de 2,20 verwijderd. Ook subjectief gaf dit duidelijk een beter beeld, wanneer je een gekalibreerd scherm ernaast kan zetten om te vergelijken zie je dat de standaard gamma rond de 2,0 gewoon een stap lichter, ogenschijnlijk wat fletser is.

Om het voor de aardigheid iets meer over gamma en grijsbalans te hebben, met de standaard wat lagere gamma wijken de grijswaardes natuurlijk wat af van de 6500K/2.2 richtlijn die we normaliter hanteren, dat zie je bijvoorbeeld hier, mits je een beetje degelijke monitor hebt, dat de rechter kolom (gemeten resultaat, links 6500K/2.2 referentiekader) over bijna de hele linie wat lichter is. In puur wit zien we een strak resultaat.

Als je vervolgens echter de balans beoordeling kijkt dan zie je dat de gamma dus standaard wat laag is, maar de balans over de hele zwart naar wit transitie wel goed is. De grijs-balans- is dus wel erg netjes.

Bekijken we hetzelfde op de Gamma 2.4 instelling (wat netto dus op ca 2,2 uitkomt), dan zal je in de afbeelding moeite hebben de linker en rechter helft van elkaar te onderscheiden (laat staan dat je het in de praktijk zonder dat het direct naast elkaar staat gaat zien). De balans veranderd dan echter niet (relevant) en blijft gewoon goed. Niet iets waar we altijd naar kijken, maar een beetje voor de afwisseling ;)

Een whitepoint van 6434K ligt opvallend dicht bij de 6500K daglicht richtlijn, een keurig resultaat. In de sRGB modus is dit 6442K, en met het gamma ingesteld op 2,4 komen we op 6452K, allemaal keurig. Grijsbalans is zoals hierboven te zien goed, ook op de sRGB modus, maar de sRGB modus doet zelf natuurlijk niets aan de standaard gamma.

Kijken we naar de kleur nauwkeurigheid direct uit de fabriek zien we het volgende:

Kijken we naar wat er gebeurd in de sRGB modus zien we een mooier resultaat:

Let op: de software is streng en kleurt alles boven de 3 delta E rood. Groen verdient een kleur alleen als het zeer nauwkeurig is. De gemiddelde afwijking zakt in sRGB modus van iets meer dan 3,5 naar 2,3 (2,4 in de screenshot rekent enkel pure R, G en B), waarmee het gros van de kleuren binnen acceptabele (veelal gedefinieerd als minder dan subjectief herkenbare) afwijkingen valt, en zonder echte uitschieters; tenzij je 4 een echte uitschieter wilt noemen. Als je wat preciezer met kleur om wil gaan heeft de sRGB modus dus duidelijk de voorkeur en een goede nauwkeurigheid, maar dat mag je ook verwachten.

Subjectief? Enkel de gamma aangepast heeft de grootste impact, het subjectieve verschil tussen factory en sRGB heb ik best moeite mee om echt waarde aan te hechten wanneer ik bijvoorbeeld de productfoto’s open. Gemiddeld genomen wijken dan de kleuren wel iets meer af, en met 3,12 delta E (op Factory en gecorrigeerde gamma) boven wat technisch ‘goed’ is, maar de zeer nauwkeurige scores op gebied van gamma grijsbalans geeft het mijns het prettigste beeld, ook vergeleken met een naburig gekalibreerd scherm.

Met 98% sRGB coverage en 133,2 sRGB volume is het bereik aan kleuren wat het scherm weer kan geven in elk geval prima. Mocht je kunnen kalibreren omdat een serieuzere nauwkeurigheid is vereist is dat een prima uitgangspunt, maar iemand die ‘gewoon prima nauwkeurig’ met zijn foto’s aan de slag wil kunnen hoeft m.i. niet te treuren als er geen budget meer is voor een colorimeter na aanschaf van dit scherm, de sRGB modus zit er tenslotte al dichtbij.

Kijken we naar de uniformiteit dan komen we bij een echte kritische kanttekening. Zo beland de uniformiteit van de helderheid op maximale helderheid op 79% dankzij de ca 21% lagere lichtopbrengst in de uiterste linker hoeken. De rechter kant doet het dan eigenlijk opvallend goed met een 7% afname in de hoeken. Hoewel in procenten fors aan de linker zijde is het subjectief nog niet eens zo opvallend, je moet er wel bewust op letten en vergeet niet dat we een flink aantal centimeters uit het centrum zitten, maar het is een feit.

Wanneer de uniformiteit geen kanttekening krijgt kijk ik niet verder, in dit geval wel en hebben we even gekeken wat er gebeurd als je de helderheid wat omlaag schroeft. Zetten we de helderheid op een meer bescheiden 150 cd/m2, het uitgangspunt voor typisch gebruik in niet overdreven belichte omgevingen, dan komen we op een nette 89% uniformiteit, met wederom enkel de linker hoeken die met 11% wat meer uitlopen dan de rest, maar wanneer je 150 cd/m2 in het midden hebt en 135 cd/m2 in twee hoeken is dat niet iets wat je subjectief gaat ervaren.

Wat witbalans en kleur weergave betreft houdt het paneel overigens wel goed stand, met lage percentages in de meeste zones, enkel de rechter kant valt nu in de tabel iets meer op met 4% afwijking in de rechter onderhoek wederom gemeten op de vier standen van helderheid; subjectief iets dat niet te zien is. Op maximale helderheid zien we die afwijking overigens niet boven de 2%, opvallend positief.

Gemiddelde uniformiteit gemeten op 100/75/50/25% helderheid beland dan ook op een meer respectable 91%, uiteraard omdat de unformiteit van een VA paneel met diepzwarte weergave op nog lagere helderheid goed is. Zodoende niet heel vreemd dat wanneer we naar backlight bleeding kijken daardan ook feitelijk geen sprake van is. Niet een beetje, niet ‘het valt mee’, maar gewoon geen.

Mousepointer en activatie reminder laten staan als referentie ;)

Hoewel Philips met 178 graden kijkhoeken market is de realiteit iets anders. Hoewel van extreme kleurverschuivingen zoals je bij TN panelen verwacht (ook bij kleinere hoeken) niet direct sprake is merk je wel dat de helderheid vlot achteruitloopt bij grotere kijkhoeken. Gezien een VA paneel zich in de regel positief weet te onderscheiden is dat toch opvallend.

Achtereenvolgend: Recht -> Horizontaal van rechts -> Horizontaal van Links.

Achtereenvolgend: Tilt up -> Tilt down -> Diagonaal van rechts-onder.

Subjectief lijkt de beste samenvatting dat het geen punt is wanneer je als gebruiker fysiek schuift achter je bureau, of wanneer iemand even naast je komt te zitten. Structureel diagonale kijkers, zeker voor kleur kritisch werk wat al onder druk kwam te staan door de uniformiteit, zie ik hier niet heel gelukkig van worden. Cruciaal bij een scherm van dit formaat is dat je als enkele gebruiker geen noemenswaardige verschillen ervaart tussen het midden van het scherm en de rand, wat bij een typische armlengte afstand niet het geval is, en een armlengte voor een 32” paneel is eigenlijk wat weinig. Het kan er mee door.

De Philips 328P6VJEB was mijn eerste Philips monitor (niet TV) in enkele jaren, hierdoor onbrak eigenlijk een bepaalde verwachting wat de ervaring des te interessanter maakt. Het feit dat er een VA paneel in zit bracht natuurlijk wel wat verwachtingen met zich mee, waarbij het vervolgens weer leuk is op te merken dat de praktijkervaring lang niet altijd in hetzelfde straatje valt als een paneeltype zou doen vermoeden. Zo is deze 328P een echte VA wat betreft het zeer hoge contrast vanwege de lekker lage zwartwaardes, maar (met overdrive aan) valt er toch zeer prima op te gamen, mits je niet te fanatiek en frequent in snelle FPS games verdiept, terwijl gamen op VA lang niet altijd even prettig gaat. Ook ietwat minder nieuws wat de verwachtingen van een VA scherm betreft: De kijkhoeken zijn best aardig, kleurverschuiving ten opzichte van een TN paneel is zeker niet te vergelijken, en zolang je niet extreem schuift merk je er weinig van maar spectaculair zijn ze ook zeker niet voor frequent onder-hoek gebruik. Uniformiteit van de helderheid op maximale helderheid valt wel wat tegen, maar op een iets lagere, praktisch veelal verstandigere helderheid keert de uniformiteit terug naar nette niveaus.

Vergelijkingen met de verwachtingen terzijde, Philips zet met de 328P6VJEB een meer dan prima scherm neer. Het is geen mega uitschieter in de meeste resultaten, maar het gros is zeer redelijk tot zeer goed te noemen. Met zijn lekkere contrast, prima kleurbereik, prima kleur en grijs nauwkeurigheid direct uit de fabriek (kijk even of de Gamma 2.4 setting subjectief niet beter oogt, anders sRGB modus voor nauwkeurigere kleuren) zet hij nette prestaties neer voor de meeste doeleinden die je op een dergelijk groot 4K scherm zou willen uitoefenen. Het zal vooral voor het echt kleurkritische werk zijn de fabrieksintellingen een overweging worden, maar zij die daarvoor willen kalibreren zullen niet snel klagen over de capaciteiten van het onderliggende paneel. Daarbij mag deze Philips wel wat neutraal zakelijk ogen, wat ongetwijfeld soms als plus en soms als min zal worden ervaren, maar hij is ruim verstelbaar en vooral ook het gemak waarmee dat gaat maakt hem prettig om in de praktijk actief naar wens te verstellen. Hij heeft visueel en fysiek wat weg van een aantal populaire Dell Ultrasharp modellen, en dat mag wat mij betreft als zeer positief worden gelezen. Extra’s zoals speakers, een USB 3.0 hub met Quickcharge, MHL voor je telefoon, picture-in-picture voor twee bronnen tegelijk weer te geven, en een ruim aantal aansluitingen mogen ook niet vergeten worden op deze capabele all-rounder.

De grote vraag zal zijn “wat wil je met een 32 inch 4K scherm”, een vraag die niet voor iedereen eenvoudig te beantwoorden zal zijn en het is dan ook geen scherm voor iedereen. Echter met een meer bruikbare 140 pixels per inch ben ik absoluut meer gecharmeerd door de 32”/4K combinatie dan door 27-28” 4K modellen waarbij de extra scherpte in mijn optiek praktisch verloren gaat door de noodzaak van extra schaling; ik zie 1440p veelal als een logischere keuze bij die afmetingen. In deze mega uitvoering komt de 4K resolutie wat mij betreft flink beter tot zijn echt en is de toename in netto werkruimte niet te ontkennen, en als productiviteitsscherm zoals Philips hem op de markt zet moet je daar dan punten aan toekennen. Het neemt echter niet weg dat 32” echt ‘flippin groot’ is, zelfs voor mij als frequente 34” Ultrawide gebruiker, en aardig wennen is of voor sommigen simpelweg gewoon –te- groot.

Feitelijk neemt deze Philips het ook op tegen die 34” 3440x1440p Ultrawide modellen, zowel op gebied van prijs, featureset, als door de bank genomen de prestaties. Met zijn 4K resolutie, lees: flink meer pixels, kent dit scherm dan droog gezien de grotere netto werkruimte, maar het gemak waarmee je meerdere applicaties direct naast elkaar kwijt kan op een Ultrawide met een nog iets toegankelijkere 110 PPI en zonder de hoogte in te turen zal toch lastig te ontkennen zijn. Zodoende lijkt het vooral de vraag of jij, de mogelijke koper, denkt dat die extra netto werkruimte, pixel scherpte en vooral hoogte beter tot zijn recht gaan komen voor jouw doeleinden. Is het antwoord daarop ‘ja’, dan is deze Philips niet alleen capabel voor de meeste doeleinden, maar ook één van de goedkopere ‘grote’ alternatieven op de markt, enkel de concurrent uit eigen huis (AOC) is dan iets goedkoper, maar de ruime ergonimische capaciteiten van dit scherm inleveren alleen al is m.i. een tough sell voor een serieuzere gebruiker. Oftewel ook ‘waar voor je geld’ is hier wel van toepassing.

En nu weer terug naar wennen aan die afmetingen, want hot damn…

tweakers - nomineer voor review van de maand

Enkele hogere res fotos voor de liefhebber, klikken voor de volledige versie:

Tijd over? Hier vind je nog een paar 100 andere reviews om je door je werkdag te slepen!

Terug naar boven

Heb jij ook een Philips 328P6VJEB/00 Zwart?

Leuke review, fijn.
Hoe ver zit je van het scherm af? Ik vind 27" 1440p zoals ik nu op mijn bureau heb net iets te klein(PPI).
Dus dit scherm is geen verbetering, vrees ik, op 2160p. Ik geef verder geen bal om games, maar wel om fotobewerking(kleur/contrast)
Ik heb nog geen betaalbare 40" gezien met voldoende specs. Of heeft iemand een tip?
Standaard omgeveer een gestrekte arm en hand. Op mijn 27"/1440p ietsjes dichter.
Dan heb je betere ogen dan ik, denk ik, als je niet hoeft te knijpen. Ik heb een bifocale bril, dat is bij het kijken naar computerschermen zo'n beetje 'worst of both worlds'
Zonder bril (bijziend... tenminste, dat neemt ook af..) de 27"/1440p op 100% en de 32"/4K op 125% scaling, dat vind ik prima lezen iig. 110 PPI vind ik zelf iig een mooie balans voor 100%, maar uiteindelijk is het natuurlijk allemaal erg subjectief. 125% scaling is overigens niet echt een issue in applicaties zoals adobe.
Bedankt voor de links!

Philips:
pricewatch: Philips BDM4350UC Zwart

Glimt, dat gaat niet.

Acer, ik zie geen recensies. Ik vertrouw Acer niet zonder meer.

LG, zou kunnen. Maar ik heb ook nog geen enthousiaste recensies gevonden...
Ik had er al meer goede dingen over gelezen, en had hem al gekocht als er FreeSync op had gezeten.

4K is zwaar voor games, maar ik wil als casual gamer geen superdure GPU kopen.
Als de gpu het niet haalt, dan graag wel goed en ongesneden beeld.

Hoe kijk jij daar naar?
Lastig, 4K is sowieso een drama tenzij je gaat investeren in een 1080 Ti o.i.d. Freesync gaat misschien helpen als je een Vega kaart hebt straks, maar een RX 580 bijvoorbeeld gaat het niets extra's bieden. Gamen zal je, zonder twijfel, op 1080p willen doen (En dat gaat gewoon fullscreen) en dan voldoet elke mid-range GPU feitelijk wel. In dat geval zal Freesync natuurlijk wel een leuke optie zijn, absoluut, maar kijken we naar het alternatief: 3440x1440p schermen, dan heb je daar weliswaar wel freesync opties maar wel andere problemen, zoals scaling.

Ideaal is het allemaal niet, tenzij je mega gaat investeren in een echt all-round gaming+werk scherm of een dikke GPU. Welke concessies jij acceptabel vind kan ik je denk ik niet mee helpen.
Oh, maar je helpt al ;-)
Mijn idee was dat in 4K een heleboel beeldverbeteringen in een game uit kunnen en dat het beeld toch mooier wordt, omdat de pixels veel kleiner zijn.
Anders gezegd vraag ik me het nut af van Ultra Quality setting op 4K (waarmee vaak getest wordt) en een 27inch scherm.
Ik hoop dat een oude game als Skyrim dan wel net 30Hz haalt met een RX580 op 4K. Dan is FreeSync toch nuttig?

Of zeg jij uit jou testervaring dat terugschalen wel meevalt?
pixels worden 4x zo groot, dus 0,362x0,362mm , dpi 140/2=70dpi , Denk groter dan 1080 op 27".
Dat lijkt me zo lelijk.
Dat klopt wat je zegt, vooral AA op 4K (of op hogere PPI) is minder relevant bijvoorbeeld. Probleem is echter dat het brute aantal pixels gewoon een probleem is. Skyrim gaat wel draaien op 30 Fps (nog wel meer gelukkig), en dan zou Freesync wel nuttig zijn inderdaad, maar het blijft echt behelpen met zwaardere games. Dat 1080p niet sex is op 32" is 100% waar, maar soepel met grotere pixels >>> meer beeldkwaliteit. 1080p op 32" is groter dan 1080p op 27" natuurlijk ;), en ja, dat zijn flinke pixels, absoluut.
Bedankt en ja natuurlijk, ik bedoelde "dus groter dan" ..

Waarom niet 2560x1440? Slechts 44% van de pixels van 4k
- Upscalen 3840/2560 x 2160/1440 : 1,5x1,5 vergroten.
Wordt dat lelijk omdat het geen hele pixels meer zijn?
Ik denk dat de 0,181mm pixels zo klein zijn dat het niet opvalt.
- Aan de andere kant is deze Philips zo groot, dat 2560x1440 zonder upscalen, dus 1:1, al een heel groot vlak is.
Volgens Piet : 2/3^2+2/3^2=0,889*31,5 = 28 inch !
Een bijkomend voordeel van dat enorme vlak.

Mee-eens?

[Reactie gewijzigd door SCS2 op 20 juni 2017 22:32]

1440p op 4K scaling kan hit/miss zijn. Ik heb het scherm al gebruikt om 1440p te benchen en niets was opgevallen, maar ik verwacht met een paar dagen weer een GPU te benchen en zal er dan even op letten!

In theorie: Jep, de praktijk moet even blijken.
Mooie review, +3! Lijkt mij wel echt een enorme vooruitgang, widescreen tegenover 16:9.

Vlak onder "in de praktijk" staat overigens een typo. Er staat vertikale i.p.v verticale.
Thanks! Vooruitgang welke kant op bedoel je? 34" UltraWide -> 32" 16:9? Of andersom?
van 16:9 naar ultrawide, veel meer schermruimte en al helemaal met een hoge resolutie.
Ik werk normaliter op 27"/1440p en 34"/3440x1440p, mooie resoluties. 4K op 32" ook overigens. Wat handig is wisselt per doeldeinde eigenlijk.
Oké, de 34 inch is dan ultrawide als ik het goed begrijp?

Ik weet niet of je gamed, maar heb je al is geprobeerd te gamen op een een ultrawide scherm? Ondersteund het spel zo'n resolutie wel? Niet dat je bijvoorbeeld van die gigantische zwarte randen ziet en de game dus niet fullscreen kan draaien.
34" is veelal 3440x1440p inderdaad, ken zo 1-2-3 geen 34" 16:9 schermen, al zijn die er vast. Ultrawides zijn meestal 25"/29"/34"
Mooie review weer!
Ik wil ZO graag een dergelijk groot scherm. Mag zelfs wel groter nog - of breder (2 schermen op 1).
Maar ja - 500+ euro voor een beeldscherm :/ Gaat niet gebeuren voorlopig... Dus voorlopig blijft mijn ouderwetse 17"schermpje staan. Voor de show - want ik gebruik hem niet omdat het echt veel te klein is... haha.
Thanks! :D

Groter nog? ;) Toevallig ga ik binnenkort een 40" testen. Ik vind dit echter al bijna bizar groot :D

17" is wel heel oud inderdaad. Een beetje 22/24" ligt vrijwel voor het oprapen op V&A geloof ik.
Groot is beter :P Haha...
'Voor het oprapen' is kwestie van definitie (en budget) natuurlijk hè.... Zoals bij een andere review van jouw hand al eens gemeld: mijn gehele PC kostte 50 euro... Dus dan is een scherm van 50 euro (24", want kleiner krijg ik echt spijt van...) naar verhouding toch best prijzig!
En als ik eenmaal ga investeren in een scherm wil ik er eigenlijk toch echt twee hebben... Pas dan ga ik er écht iets aan hebben (qua werk met name).

Gaan er wel een keer komen hoor (en dan inderdaad mooi tweedehands). Maar deze maand komt dat nét even niet uit :P Volgende maand ook niet, en de maand daarna ook niet, en....

[Reactie gewijzigd door kazz1980 op 23 juni 2017 14:33]

En dan heb je wat nieuws en dan begint het weer, er is altijd 'iets meer' natuurlijk :D
'iets meer' salaris helaas niet zo bijster vaak... haha :P
Ook niet als je heel hard je best doet? :D
Er blijft een verschil tussen verdienen en daadwerkelijk krijgen hè ;)
verdienen lijkt inderdaad een vrij subjectieve term, totdat je het uit wilt geven iig :D
"Het is een mega scherm en 32" zal voor velen even wennen zijn, maar 4K op die resolutie (140ppi) is praktisch wel goed bruikbaar. Het resultaat is veel netto werkruimte, en de prestaties zijn goed voor (semi) pro gebruik in niet extreem-kleur--kritische sectoren. Zie overzicht plus- en minpunten voor details."

"Maar resolutie op die resolutie..." Ik denk dat je bedoeld, maar 4k op dit formaat

Ga nu de review ff doorlezen
Mooie review weer! Goed om te zien dat er wat meer beweging komt in die monitoren markt vanuit verschillende merken. Zit zelf al een tijdje te twijfelen wat mijn volgende scherm wordt. In eerste instantie dacht ik nog aan 27inch 1440p. Maar deze hou ik ook even in gedachten.
Cheers :D

Monitoren is ontzettend veel beweging in geweest de laatste jaren, zowel voor gamers met 'sneller', als betaalbaardere productiviteit. 27"/1440p blijft echt een ideale combi voor mij, maar die blijven redelijk prijzig (als je foto kwaliteit wilt zeg maar), terwijl 34" Ultrawides die prijzen aardig beginnen te benaderen.
Leuke review! Keep up the great work!
Dank, en dank voor de typo feedback, en will do ;)
Mist er nou een woordje in je allereerste zin (als)?