Specificaties 15,6" (1920x1080), 256GB (ssd) - Bekijk alle specificaties

Asus A540YA-DM329T Review

AdB 3 juni 2017, laatste update op 2 juli 2017, 1.024 views

Asus A540YA-DM329T (Product gekocht)

Binnen segment prima laptop

Pluspunten

• 256 Gb Hd
  • mat 1920*1080 scherm
  • binnen 2 sec. verbinding

Minpunten

• niet passief gekoeld

Ik heb kort de Asus A540Y geprobeerd.
Het is een fijn laptop, maar hij gaat terug. Onderstaand mijn overwegingen.

Scherm
Het scherm is full HD, dus 1920*1080 en het is mat. Helaas is het een TN paneel, dus slechte kijkhoeken.

CPU
De AMD CPU is voldoende voor de meeste gebruikers. De CPU is in ieder geval sneller dan de N3060 die in bijna alle Budget laptops geschroeft wordt.
Meestal hou ik aan dat de CPU geen bottleneck meer is in het dagelijks gebruik. De N3060 is wat mij betreft een uitzondering en is toch te traag.
De AMD is geen snelheidsmonster (vergeleken met de 3825u in mijn vorige Peaq, merk je dat je net een paar milliseconden langer moet wachten), maar voldoet voor browsen, filmpjes kijken, etc. etc.

SSD
Door de SSD start de computer snel op (minder dan 10 sec) en reageert snappy. Je houdt effectief ongeveer 237 Gb over.

Toetsenbord
Een ietwat holle klank bij het indrukken. Persoonlijk ben ik fan van de toetsenbord indeling van Asus (bij speciale toetsen zoals PgUp, delete, etc.) en kan ik de toetsen blind vinden. In de winkel heb ik de Lenovo 110 serie geprobeerd, maar dat toetsenbord was in mijn ogen te vreemd.
Trackpad is uitstekend. Fysieke knoppen ontbreken en de verschillende gestures (twee vingers is rechtermuis) werken prima (i.t.t. de Peaq).

DVD
ontbreekt. Zelfs een opening voor het laatje ontbreekt. De onderkant van de laptop is dus uit een stuk. De vorm is gelijk aan de Asus die ik in 2011 heb gekocht. Daardoor oogt de laptop wat gedateerd (hij lijkt wat dikker dan tegenwoordig nodig is).
Ik heb 'm niet opengeschroeft om te kijken of er een tweede HD in geplaatst kan worden.

Uiterlijk / overig
Er zit een USB-C poort op, leek me voor de toekomst wel handig.
De laptop heeft een geborsteld alu look. Als je de stickers weghaalt vind ik 'm zeker ok. De laptop is ongevoelig voor vette vingers.
Het snoer is een soort veredelde telefoonlader, met een net iets te kort snoer in mijn ogen.
Bij het geluid ontbreekt een bas, dus voor de boxen hoef je het niet te doen.

Persoonlijke overwegingen
Het scharnier van mijn Peaq (zie productreview: Peaq PNB C1015-I2N3 review door AdB ) was afgebroken. Ik kreeg van de MediaMarkt het volledige aankoop bedrag terug, uitstekende service!
Hoewel dezelfde Peaq op dit moment nog steeds voor 399 te koop was (zelfde prijs als 1,3 jaar geleden!) wilde ik de Asus proberen. Het TN paneel nam ik op de koop toe.
De reden: Asus heeft een systeem waarbij de laptop na 2 seconden ontwaakt en weer een internet verbinding heeft. Aangezien ik de laptop bijna als een tablet gebruik, is die feature erg handig voor mijn gebruik.
Daarnaast kon ik niet wennen aan de toetsenbord indeling van de Peaq. Voor een excel koning als ik, liep ik te vaak tegen frustraties aan.

Waarom gaat de Asus retour? De laptop is niet passief gekoeld. Ik hoor heel zachtjes de ventilator. Ik ben een freak (ik heb in de Peaq een 1 TB schijf vervangen voor 300 Gb vanwege het net wat stillere geluid). Voor 80% van de mensen is de ventilator niet storend. Ik ben simpelweg een passief gekoelde laptop gewend.

Binnen de huidige budget markt lijkt me deze Asus prima. De CPU is beter dan de N3060 die je vaak ziet. Het scherm is ook redelijk, in ieder geval Full HD en mat. En een 256 Gb SSD is dan bonus. Met een prijs van 369 is deze laptop op dit moment een van de betere aanbiedingen in mijn ogen.

Edit 2-7-2017: inmiddels een Acer gekocht voor 389, deze.
pricewatch: Acer Aspire ES1-533-P2V5
Voor mijn gevoel is de Acer toch net een klapje beter. De Proc lijkt ook gevoelsmatig wat sneller, de Accu haalt in ieder geval 6 uur en het geluid is wat minder (nog steeds niet altijd stil). En de Acer heeft in ieder geval ruimte en aansluiting voor een HDD caddy. Review volgt nog. In ieder geval van de Asus een sterretje afgehaald omdat ik de Acer net wat hoger inschat.

Heb jij ook een Asus A540YA-DM329T?

Hallo AdB, bedankt voor je review! Erg nuttig, kun je mij ook vertellen hoelang de laptop ongeveer meegaat op een accu?
Nee, niet echt, sorry. Ik heb m pas heel kort en hij gaat weer retour. Ik schat in zo'n 4 uur. Ik heb de accu pas 1x leeg getrokken, dus lastig in te schatten.