Specificaties 15,6" (1920x1080 IPS), 1TB (hdd) - Bekijk alle specificaties

Peaq PNB C1015-I2N3 Review

AdB 4 januari 2016, laatste update op 8 januari 2016, 7.238 views

Peaq PNB C1015-I2N3

Mooie laptop met sjieke uitstraling. Mooi scherm 1920x1080 IPS. Kijkhoeken dus prima. Wel slechte harde schijf (lijkt bottleneck). Indien deze vervangen wordt voor een SSD is de laptop in mijn ogen een ultrabook killer.

Pluspunten

• mooi mat IPS scherm 1920*1080
  • laptop is lekker dun
  • voelt aan als een MacAir
  • DVD speler = cradle!
  • accuduur valt mee, 5 uur ong.
  • SSD inbouwen en je hebt een super laptop

Minpunten

• accu is inbouw en niet makkelijk los te halen
  • uefi bios zonder legacy optie
  • geluid uit boxen

Eind 2011 heb ik al eens geprobeerd om een Full HD scherm en een SSD in een laptop te willen kopen voor ongeveer 500 euro. Dat is toen niet gelukt en het werd een laptop met 1366*768 scherm (met losse SSD). Tot mijn verbazing is het 4 jaar later nog steeds lastig om deze combi voor ongeveer 500 euro te kopen.

Deze laptop nadert echter het ideaal beeld: het scherm is super. En als je de matige HD vervangt voor een SSD heb je een ultra stille, super snelle, sjieke laptop.
Als je de HD erin laat zitten, heb je een prima laptop die in ongeveer 30 sec. opstart (bij aanschaf, maar je moet in het gebruik wel af en toe wachten op de HD).

CPU
De CPU is een 3825u. Dus de laptop staat verkeerd vermeld op de Peaq website en Tweakers, maar correct bij MM. De CPU is geen snelheidsmonster, maar wat mij betreft goed genoeg. Volgens notebookcheck sneller dan de meeste Celerons die je nog steeds ziet en ook sneller dan de 3805u.

Scherm
Mooi mat IPS scherm met een resolutie van 1920*1080.
Dus net wat extra regels bij het internetten. Bij NU.nl moet je ongeveer aan een regel of 5 onderin extra denken. Kijkhoeken zijn prima. Scherm is zeker voor deze prijs een echt pluspunt.

Geheugen
6GB, voor de meeste van ons genoeg. Voor zover ik dat kan zien lijkt het op het Mobo gesoldeerd te zijn (of in ieder geval niet makkelijk benaderbaar).

Harddisk
Toshiba MQ01ABD100 1TB (2,5'' / SATA II / 5400rpm / 8MB).
dit is de bottleneck van de laptop. Ik heb het gevoel alsof ik met een oude bak aan het werk ben. Je moet vrij geregeld wachten op het geratel zeg maar. Opstarttijd is richting de 30 sec. Aangezien ik van een SSD afkom, ben ik dat niet gewend. De HD maakt ook het meeste herrie in de laptop (getik en ruis).

Als je de HD vervangt voor een SSD heb je een absolute top laptop. Dan is ie ultra stil (geen ventilatoren) en super snel. Mijn advies is de HD dus te vervangen.
Opstarttijd gaat dan naar 8 sec.

DVD
Deze ontbreekt. Gek genoeg klopt de foto's wel: er is een soort laatje.
Ik ga de laptop dus openschroeven en hoop dat ik een SSD in de DVD bracket kan inbouwen (256 Gb SSD met 1 TB HD, mooie combi lijkt me). Een externe DVD brander heb ik inmiddels al besteld.
update: het DVD laatje kun je loshalen als je het middelste schroefje eruit draait. Wat blijkt: het is een SSD cradle! Oftewel: je kunt vrij eenvoudig een DVD speler of in mijn geval een SSD inbouwen. Ik heb nu een oude schijf gemount.

Gelijk wel een nadeel: meestal haal ik de stroom + de accu uit een laptop als ik ga sleutelen. Omdat de accu is ingebouwd kun je wat lastiger de stroom ervanaf halen.

Toetsenbord.
prima toetsenbord. Toetsen zitten ook op een logische plaats. Alleen de page up/down toets hebben ze geen plaats kunnen geven en ook de 4e rij bij het numerieke deel is weggevallen (en dat is vreemd gezien de breedte van de laptop).

Touchpad
fijn werkend, zonder fysieke knoppen onderin. Doet zijn werk echt prima en heeft een luxe uitstraling.
Wel een klein nadeel gevonden. Ik was gewend om met 2 vingers te klikken en dat dat gelijk is aan een rechtermuisknop (bijvoorbeeld nieuw tabblad openen). Dit lijkt nog niet te werken, waarschijnlijk een driver probleempje.

USB
volgens de specs zouden er 2x USB en 1xUSB3.0 zijn. Ik zie toch echt 2 blauwe usb sloten (volgens mij dus USB 3.0), dat zou dus een bonus zijn.

Installatie
Moet ik nog allemaal langslopen. Het is Win 10 en dat is even wennen.
Op de D schijf staan 20 Gb aan recovery bestanden. Dit is inclusief een los mapje met drivers voor de diverse onderdelen en dat is netjes.

UEFI Bios
Voor zover ik zie zit er geen legacy optie in de BIOS. Dus bereidt je voor op UEFI en GPT gedoe (was nieuw en een verrassing voor mij, maar weer wat geleerd. Wat websites die mij geholpen hebben:

Geluid
De boxen zitten aan de onderkant. Verwacht geen boemende bas uit je boxjes, sterker nog verwacht gewoon geen bas en dan heb je het geluid ongeveer te pakken. Je kunt het ook een badkuip noemen, dus zeker geen plusje.

Snoer
Het trafo blokje is fijn klein en licht. Het snoer is behoorlijk lang. Dat is dan wel weer een plusje.

Accuduur
Kan ik nog weinig over zeggen, maar ongeveer 5 uur moet je wel kunnen halen op de laptop.

Bouw
Laptop voelt redelijk stevig aan. De laptop is gemaakt van plastic met een soort geborsteld aluminium uistraling. Ik vind 'm wel mooi. Je ziet niet veel vlekken. Als je de stickers weghaalt is het een mooie, zakelijke laptop.

Al met al is met name het scherm en de uitstraling van de laptop (aluminium plastic) en pluspunt. Als je 'm optilt lijkt het alsof je met een Macbook Air aan het werk bent (relatief licht en dun). De gevoelsmatige snelheid valt tegen, waarschijnlijk met name door de langzame en relatief luidruchtige HD (nog steeds amper hoorbaar, maar ja helemaal stil is beter).

Zodra je de harde schijf vervangt voor een SSD heb je echt een topper in huis.
Mooi scherm, snel, ultra stil, en sjieke uitstraling. Aanrader voor een tweaker dus. Mensen die liever geen gedoe hebben zou ik zeker de variant met 128 Gb SSD en 500 Gb HD aanraden. Die is in principe hetzelfde als de I2N3 maar met SSD dus sneller.
Mensen die op zoek zijn naar een goede laptop die niet al te snel hoeft te zijn kunnen de HD laten zitten en die hebben een laptop met 4 sterren (mede gezien de prijs van 470 standaard en 399 bij aanbiedingen). Vervang je de HD voor een SSD heb je wat mij betreft een laptop met 5 sterren.

Bijgaand foto's van de binnenkant.

Heb jij ook een Peaq PNB C1015-I2N3?

Bedankt voor de review. Ga er eentje voor mijn dochter bestellen.
De 6GB intern geheugen lijkt me vooralsnog wel genoeg, maar zie ze niet duidelijk zitten op je foto's (waarschijnlijk onder 'zilverfolie'?). Deze 4 + 2GB zijn wel allemaal te vervangen voor de volledige 8+8GB indien nodig?

Werkt je SSD inmiddels goed? Hoe heb je dit met software geregeld? Volledig nieuw geïnstalleerd met Windows op de SSD of zo?
Of dat geheugen vervangen kan worden kan ik je helaas niet vertellen. Ik heb het simpelweg niet gevonden. En dat betekent waarschijnlijk dat je het niet kunt vervangen (want anders was het wel makkelijk benaderbaar).
SSD werkt prima. Ik heb simpelweg de schijf gecloned met Acronis. Zijn ook andere programma's voor. Sjieke laptop voor een dochter!
Dochter moet flink aan het werk, binnenkort 4 gymnasium.

Wilde de 14" Peaq bestellen met 32GB SSD en 500GB HDD en 2GB intern waarvan niet helemaal duidelijk was of dit uit te breiden is.
Voor 20 euro meer krijg ik helaas een gewichtigere laptop 8)7 , maar wel met 6 ipv 2GB en 1TB ipv 532GB en een nieuwere 3825u ipv N2940 CPU.
Lijkt me een betere keus. En dan komt daar natuurlijk nog ruim 80 euro extra bij voor een 256GB SSD... maar dat is optioneel (maar wel verstandig).

Bij mijn Dell is één bankje via toetsenbord en één bankje via onderkant te vervangen iirc. Mogelijk is het hier ook via het toetsenbord, en anders is 6GB (die mogelijk niet vervangen kan worden) altijd beter dan 2GB (die mogelijk niet vervangen kan worden)...

Edit: besteld incl. 250GB SSD

[Reactie gewijzigd door R-P op 27 februari 2016 13:52]

Het geheugen zit inderdaad onder het folie en deze kan je, zonder schade aan te brengen aan het folie, heel makkelijk naar boven wippen om bij de geheugenbankjes te kunnen. Het geheugen is dus zeker NIET vastgesoldeerd en dus WEL vervangbaar, ondanks wat AdB schrijft. Mijn exemplaar draait nu met 10 GB.

Wat wél lastig is, is dat de onderkant met tig schroeven vast zit, en die schroeven weer met tig dopjes zijn afgeplakt. Je moet dus eerst de dopjes verwijderen, dan alle schroefjes (let op de drie schroeven onder de SSD-bracket: die moeten ook los om de onderkant eraf te kunnen halen, en om dat te kunnen doen moet de SSD-bracket er dus eerst uit door het bracket-schroefje los te draaien!), en dan moet je als bonus ook nog voorzichtig nokjes langs de randen losmaken. Het is dus wel een klusje, zeker aangezien je e.e.a. ook weer in omgekeerde volgorde moet doen als je hem weer in elkaar zet.

Verder ben ik het in grote lijnen wel eens met de review, behalve dan dat de laptop niet fanless is (zie ook de foto's; de fan slaat echter niet vaak aan bij lichte taken) en hij zowel qua dikte, algehele omvang, gewicht als gevoel in de verste verten niet op een Macbook Air lijkt. Wel is het veel waar voor zijn geld, en als je er een SSD naast prikt, wat dus heel makkelijk kan met de in de laptop aanwezige bracket, dan is het zeker een fijne laptop.

[Reactie gewijzigd door displaciamento op 28 februari 2016 13:09]

Thanks!
Nu echter graag jullie advies. Ik bestelde deze omdat de 14" Peaq niet leverbaar was tijdens mijn vorige bestelling. Nu blijkt deze weeeeeer niet leverbaar en wordt mij deze aangeboden voor zelfde prijs.
Uiteraard kan dan de 250GB ssd vervallen en aan 500+8gb ipv 1000+250gb heeft dochterlief vast wel genoeg.
Voornaamste verschil is denk ik i3 5005 vs 3925u.
Zie ook net dat daar een tft paneel inzit*... In ieder geval is het dezelfde resolutie. Vorige keer boden ze een vervanger met een HD scherm aan terwijl ik een FHD besteld had.

Als jullie een mening/advies hebben hoor ik dat graag. Zal morgen zelf ook gaan vergelijken, maar dat lukt niet zo lekker op mijn telefoon.

Edit: na vergelijken blijken de processoren vrijwel gelijk (op wat encryptie verschillen na die me niets zeggen). Dus verschil is kleinere harde schijf met ingebouwde mini SSD versus grotere zonder. En optische drive i.p.v. inbouwslot voor SSD.
Beetje lood om oud ijzer. Of aluminium want mogelijk is de ALU toevoeging nog van belang in dat het een sterkere behuizing betreft wat een pluspuntje zou zijn aangezien hij veel meegesleept gaat worden.

*(Edit: op PEAQ site staat wel gewoon IPS)

[Reactie gewijzigd door R-P op 1 maart 2016 12:57]

De accu van het alternatief is ook dubbel zo groot, en dat is geen overbodige luxe: de accu van I2N3 is fysiek zeer krap bemeten en ook in het echte leven denk ik niet dat er meer dan 3 uur uit te persen is. Peaq zelf heeft het over 'up to 4 hours', dus het alternatief zou het dan 6-8 uur uit moeten houden.

Verder inderdaad een aluminium behuizing: zeker een voordeel qua looks en duurzaamheid, alleen geen idee of je de DVD speler alsnog makkelijk door een SSD zou kunnen vervangen en het geheugen uit kunt breiden. Al denk ik dat laatste wel aangezien er volgens de specs twee bankjes inzitten, en er maar één gevuld is. Het alternatief is inderdaad uitgerust met slechts 8 GB aan flash storage, en dat is zeker niet zo goed als een SSD naast een HD; de ervaring zal letterlijk ergens tussen een SSD en een HD in liggen.

Ik persoonlijk zou niet beter af zijn met dit alternatief. Dochterlief wellicht wel, zeker als ze vaak langer zonder stopcontact zit, op school o.i.d.. En dan helpt de in theorie stevigere bouw volgens mij ook wel.
Mee eens. De accu is naar moderne maatstaven (8 uur) niet meer van deze tijd. Het is in ieder geval niet het sterke punt van de laptop.
Ik heb er zelf nog niet een aantal uur achtereen mee gewerkt, meestal haal ik 2 avondjes op een rij wel.

Wat betreft je keuze: 8 Gb SSD is niet veel. Ik denk dus dat die laptop relatief langzamer aan zal voelen omdat er geregeld van de langzamere HD gebruik gemaakt moet worden. In mijn ogen is er voor het snelheidsgevoel in de huidige laptops niets verstandiger dan naar een SSD te kijken.
1000x dank heren en sorry voor het off-topic raken.

Heb zojuist gemaild dat ik graag het alternatief wil en de bestelling voor de 250GB SSD ook laten staan, kan altijd nog gratis terug. Caddy zou verkrijgbaar moeten zijn.

Wat betreft accu: ik kan dit verschil niet vinden :? Peaq site geeft geen mAh voor de I2N3 en MM site geeft voor allebei 2250mAh en 4 cellen. Dus als het klopt: fantastisch, zo niet dan maakt het toch geen verschil.
Je hebt gelijk, ik dacht gezien te hebben dat er 6500 mAh in zat, ongeveer het dubbele van wat Battery bar rapporteert bij de I2N3, maar ik zie het nu ook niet staan. Wel een 65 Watt adapter, misschien dat ik wat getalletjes door elkaar heb gehaald, maar dat levert in ieder geval geen langere accuduur op... :-/
Misschien mosterd na de maaltijd, maar waarom een 15,6 inch? Op mijn werk ben ik zo'n beetje de enige die er nog mee rondloopt. De rest heeft allemaal convertables of hooguit 13 inch laptop. Als het de bedoeling is om het ding mee naar school te nemen, lijkt me dat ook wat hipper. Voor thuis lijkt het me een prima laptop met 256 Gb SSD.
Ik heb vorige week ook deed ze laptop besteld en heb ook het alternatief van de http://www.mediamarkt.nl/...115-i3n1-alu-1419255.html aangeboden gekregen. Ook is was van plan om een ssd te plaatsen. Ik zie niet direct waar het prijsverschil van ¤ 100 in zit.. (Iets) betere processor, minder intern geheugen, minder grote HD (wel met expresscache).
Wie kan mij helpen?

[Reactie gewijzigd door mobile12 op 2 maart 2016 21:12]

Had oorspronkelijk ook de 14" Peaq besteld :)
Ze heeft poosje een 10" gebruikt maar die is echt te klein.11.6 is dat waarschijnlijk ook. Wel naar 13" gekeken maar dat was een Chromebook en juist compatibiliteit (Office) was een wens.
In deze prijs-spec verhouding is er weinig met kleiner scherm te vinden. Heb zelf altijd een oerwoud aan vensters openstaan dus heb een (wellicht doorgeslagen) wens voor fatsoenlijke resolutie. Zelfs mijn laptop uit 2005 had al 1440x900 op 14" en ik begrijp echt niet dat mensen een lagere resolutie op hun 15" laptop tolereren dan op hun 5" telefoonscherm 8)7 dus alle HD schermen zijn geen optie.

[Reactie gewijzigd door R-P op 4 maart 2016 14:23]

Ik heb een paar vraagjes, ik heb deze laptop ook en zou dus ook het geheugen willen uitbreiden tot minimaal 10GB. Er zit nu dus als het goed is 2+4GB in, heb jij die 4GB vervangen door een 8GB? Kan ik er ook 2x 8GB in doen?

Ik doe dit soort dingen niet elke dag (heb het in een ver verleden wel eens bij een pc gedaan). Welke type RAM moet ik hebben? Is dat gewoon DDR3L? Zou je kunnen vertellen welk geheugen jij precies hebt gekocht?
Van deze laptop is ook een versie met harddisk en ssd, dus je zou denken dat er in ieder geval een mogelijkheid is voor twee schijven
klopt, ook net achtergekomen. De laptop is dus redelijk aan te passen, bonus! Koopje dus voor Tweakers aangezien de variant met 128 Gb SSD + 500 Gb HD ongeveer 600 euro is (prima koop overigens). Het is dus goedkoper om de I2N3 variant te kopen en zelf een SSD (256 Gb) erin te schroeven lijkt het.

[Reactie gewijzigd door AdB op 4 januari 2016 22:07]

Je krijgt dan wel 8gb ram, niet dat dat zo duur is maar toch

600 euro met SSD, hdd en mat full hd lijkt mij nog steeds een prima deal, zoveel cpu power hebben de meeste mensen toch niet nodig
Mooie review.
Ik wil dus ook een ssd inbouwen,maar ben niet echt een grote techneut.Ik heb de DVD-Lade dus los gekregen en de caddy eruit gehaald.Vraag: dat is dus zeker een SSD-Caddy ? En ik kan een SSD in die caddy plaatsen ?
Hoi, stuur anders een foto als je twijfelt. Ik kan vanavond niet klussen. De caddy die ik eruithaalde was van plastic, vrij dik, ter grootte van een DVD speler en bevatte een uitsparing waar precies je SSD ook inpast. In het rechterhoekje zag je ook de contactjes voor een extra HD zitten.
Nadat je deze hebt ingebouwd even de andere schijf clonen. Dan heb je Windows + de rest ook op de SSD staan. Vervolgens kun je in het BIOS (ook gedoe trouwens) de opstart volgorde verwisselen, zodat ie opstart vanaf de SSD.
Hartelijk dank,het is me al helemaal gelukt.Heb een Samsung SSD erin gezet en met Samsung software is het mij.na een beetje gedoe,gelukt om ook de boot sequence te veranderen.Moet nog wel even uitvogelen welke programma's ik het beste van SSD naar HDD kan verplaatsen.

Hertelijk dank voor je reactie.
zo even een vraagje hoe heb je de dvd la los gekregen ? ik ben altijd bang om iets te breken .. ik heb een losse ssd erbij gekocht (samsung ) en die wil ik er gaan inbouwen... en dan nog stoeien met bios settings heb ik begrepen :( ...
Hoi,
Even een paar schroefjes los draaien en dan schuift de 'DVD' la = SSD bracket er vrij makkelijk uit. In ieder geval het schroefje achterin de DVD los halen (redelijk in het midden van de laptop). Mogelijk ook de schroefjes links en rechts. En je kunt 'm er zo uit schuiven.
Succes.
ja ik heb een dvd plat op zijn kop gelegd en toen het rubbertje verwijderd..bracket er uit gehaald... en ssd er in .. (gelukkig nog passende schroefjes gevonden )

Werd toen wel hardwarematig herkend maar nog niet door windows.. dat ook opgelost... en gekloond met de samsung sofware .. daarna in bios gedoken en daar het spoor bijster geraakt... Met die secure boot enzo is het tegenwoordig ander verhaal dan bij een normale pc met uefi...

Toen de boel maar op default gezet want er ging iets niet goed... oke dat lukte... maar windows was toch beschadigd op de hd... reageerde niet op klikken bij start enzo... dus nu een herstel gemaakt en opnieuw aan het instellen ..

Zo dus kijken of dat gelukt is en hij de ssd wel als E herkent en dan maar naar de mediamarkt gaan en geld uitgeven zodat dat ding wel opstart van uit bios .... grrr beveiliging oke.

Ben dan wel wat ouder (48 ) maar heb zelf al wel diverse pc;s in elkaar gezet.. maar dit deel snap ik niet... dus als je me op weg kan helpen zodat hij wel start vanaf SSD graag , misschien via pb ?

Alvast bedankt voor je reactie !
Met 48 heb je echt niet zo'n voorsprong op mij hoor :) .

Volgorde:
1. schijf als GPT schijf instellen / GPT partitie aanmaken
2. schijf klonen
3. schijf inbouwen
4. opstart volgorde veranderen in BIOS.

Ik denk dat je stap 1 overgeslagen hebt. Volgens mij herkent het UEFI BIOS die schijf dan niet. Ik denk dat de SSD namelijk uit de fabriek als MBR is geformatteerd.
Even googelen op GPT schijf / SSD inbouwen. En bedenk maar dat je met je tijd meegaat als je dit uitgezocht hebt :).
hallo djtcc, bedankt voor je uitleg, maar het onderwerp boot sequence wijzigen was voor mij niet helemaal duidelijk. Ik heb ook een PEAQ C1015, alleen een model I2N4 ALU, dit met Windows 10. Dit model lijkt wel heel veel op die van jou. Hierbij heb ik een Samsung EVO SSD gekocht en met de Samsung "Data Migration" software, de C: schijf gekopieerd. Alleen lukt het mij niet de SSD zichtbaar te krijgen of op te starten, ook niet in de Bios. hoe heb jij dit afgehandeld?
Heb je inmiddels een oplossing zit met hetzelfde probleem.Zie in BIOS niet de ssd
Hoi, google even op UEFI (en waarschijnlijk later op GPT). In mijn beschrijving zie je ook wat linkjes.
Ik denk dat daar het probleem van jullie zit. Ik weet zo 1-2-3 ook niet meer precies wat ik gedaan heb, maar UEFI bios in combinatie met GPT partitie tabellen loopt een stuk minder soepel dan de oude BIOS met MBR.
Zit met hetzelfde probleem. Iemand hier nog een stap voor stap handleiding of uitleg voor? Denk dat er zowel in de bios iets moet worden aangepast als op de SSD zelf qua indeling (MBR/GPT) ?

Alvast bedankt.
Hoi,
Google even op gpt, je zult je schijf als GPT schijf moeten instellen omdat het een UEFI bios is.
Zie bijvoorbeeld.

Hoe je dat doet? Ik weet dat ik gewoon in de dos prompt commando's heb gegeven. Maar er zullen ook vast tooltjes voor zijn. Ik geloof dat ik iets als onderstaande heb getypt (nadat ik de commando's gecheckt had met een windows site die de commando's in een scriptje verwerkt hadden zie onderste link in mijn post).

Succes, even googelen en je wordt vanzelf expert en welkom bij Tweakers.
Hoi!

Misschien een rare vraag, maar zou je me foto's van de lader kunnen sturen? Ik ben de mijne verloren op school en er zijn zoveel gevonden laders dat als hij erbij ligt ik hem nooit kan vinden!

Graag van het blokje en de aansluiting in de pc! 😃 Super bedankt alvast!

Groetjes, Linda
lindavanbragt2@hotmail.com