Logitech X-540 Review

RivalMarco 19 december 2009, laatste update op 24 december 2009, 1.257 views

Logitech X-540

Pluspunten

• Prachtig geluid
  • Volumeregelaar
  • Centerspeaker op scherm

Minpunten

• Te korte kabels voor ideale opstelling

Mid- en hoogweergave Score: 3
Basweergave Score: 4
Film/gameweergave Score: 4
Muziekweergave Score: 4
Omdat ik vond dat mijn vorige speakerset (Logitech Z-4) aan vervanging toe was, heb ik besloten om de Logitech X-540 aan te schaffen. De Z-4 functioneerde nog goed, maar ik wou wel eens weten hoe 5.1 nou klonk :)

Uiteindelijk heb ik voor de Logitech X-540 gekozen omdat:
- Hij met een prijs van ¤ 99 binnen mijn budget zit
- Het een product van Logitech is
- Volumeregelaar
- Design

Uitpakken
Eenmaal thuisgekomen ben ik meteen begonnen met het installeren van de set. Alles zat goed ingepakt, subwoofer tussen 2 stukken piepschuim, en alle speakers afzonderlijk ingepakt. Tijdens het uitpakken merkte ik gelijk op dat de volumeregelaar vast zit aan de Subwoofer, en dus niet los te maken is. Dit was wel mogelijk bij mij vorige speakerset, wat erg handig was om de volumeregelaar bijvoorbeeld op je bureau te krijgen als de subwoofer op de grond staat.

Veel mensen klagen over de kabellengtes van speakersets, voor de ideale opstelling waren de kabels bij mij ook té kort.

Na dat ik de hele speakerset had getest, heb ik heel de boel mooi 'ingebouwd', en alles aangesloten. Bij de X-540 zit ook een koppelstuk (Rood/Wit naar Groen) voor het geval je geluidskaart geen 5.1 aankan. Dit koppelstuk was in mijn geval niet nodig, omdat mijn moederbord 5.1 ondersteunt.

Het softwarematig installeren van de speakerset kostte niet veel werk, ik heb in het configuratiescherm van Windows 7 de geluidswizard doorlopen, zodat het geluid op 5.1 stond.

Besturing
De 'besturing' van de speakerset is vrij simpel, de volumeregelaar bevat een volumeknop, bassknop, powerknop en matrixknop. De Left/Right-Rear speakers werken alleen zodra de Matrixknop is ingedrukt.

Geluidskwaliteit
De geluidskwaliteit van de X-540 is erg goed in muziek, maar in Games gaat het soms niet helemaal perfect.

Heb de X-540 getest in Left4Dead2. Soms bewegen de monden wel, maar zijn de stemmen erg zacht te horen in de Left/Right-Rear speakers.
In GTA IV doet de X-540 uitstekend werk, ik hoor perfect wat er in de omgeving gebeurt.

Ik heb de X-540 gekocht omdat ik een leuke 5.1 set zocht, die binnen mijn budget paste.
Algemene Beoordeling krijgt van mij 5 sterren, omdat er simpelweg weinig of geen nadelen zijn.

Heb jij ook een Logitech X-540?

Hoe presteert de set in vergelijking tot de Z4 qua geluidsweergave van muziek?
Heb zelf namelijk de Z4 en twijfel over een 5.1 set.
Geluidsweergave van muziek is naar mijn mening beter, omdat de X-540 vijf speakers heeft, in plaats van de 2 speakers bij de Z4. Als ik de Matrix-knop uitzet gaan de twee achterste speakers uit, en heb je dus in principe alleen maar de front speakers, waardoor het dus te vergelijken is met een 2.1/3.1 set. Dan is het verschil duidelijk hoorbaar.
RivalMarco

je review ziet er goed uit,

alleen zou je fotos van de situatie in je kamer kunnen laten zien, zeg maar hoe de speakers staan opgesteld en dergelijke?

grtz slennie12
Heb 3 foto's toegevoegd ;)