Specificaties 15,5" (1366x768), 500GB (hdd) - Bekijk alle specificaties

Sony Vaio VGN-NW21SF/T Review

ControlFreak 19 december 2009, laatste update op 21 december 2009, 2.194 views

Sony Vaio VGN-NW21SF/T

Pluspunten

• Snel
  • Stevig
  • Toetsenbord

Minpunten

• Prijzig

Heb de laptop op 3 december gekregen en ben er zeer te spreken over voor onderbouwing van bovenstaande punten zal ik deze punt voor punt benoemen.

Gezien de onderstaande "kritiek" over karigheid (voor een eerste versie van deze review) toch wat uitbreidingen:

Featureset & prestaties
Door de mogelijkheid om de laptop te upgraden naar 8 GB intern geheugen i.c.m. de 64Bit Windows versie geef ik deze laptop een zeer goed als beoordeling. Dit is bijvoorbeeld uitermate handig als je virtual machines gebruikt. Dit in combinatie met wat meer werkgeheugen zal de prestatie van de laptop en de Virtual Machine ten goede komen.

De laptop draait overigens met zijn (standaard) 4 GB ook uitermate goed.

De prestaties van de laptop is goed, mede door de goeie processor en zijn standaard aanwezig dedicated videokaart van 512 MB hierdoor is het mogelijk om ook de (iets oudere) spelletjes goed en vlot te spelen.

Draadloos N netwerk kan ik sinds kort ook benutten (gezien ik de benodigde hardware heb aangeschaft) Ook dat is erg goed te noemen! Zeker met de iets betere routers is het mogelijk om door het gehele huis een goede up en download te krijgen. (8MB down (ongeveer een 70Mbit) is vaak te behalen wat voor een draadloze verbinding wel goed te noemen is)

Beeldkwaliteit
VOOR DE MENSEN DIE HET NOG NIET WETEN: Doordat de laptop een glossy scherm heeft (you hate it or you love it) komen kleuren beter uit, echter is een glossy oppervlak nadelig in sommige omgevingen (te denken aan buiten).

Het scherm heb ik niet gekalibreerd en van ghosting heb ik geen last tijdens het spelen van spelletjes...
Het bekijken van films heb ik echter nog niet getest, gezien het feit dat ik liever films kijk op de tv dan vanaf een HD-ready beeldscherm.

Bouwkwaliteit en robuustheid
Nu moet ik zeggen dat ik niet van plan was om mijn laptop te laten vallen... Ik heb echter het scherm al regelmatig open en dicht gedaan en dit voelt nog steeds stevig aan. Hierbij bedoel ik dus dat de scharnieren goed werken. Het scherm nog steeds goed vast zit en niet zoals bij sommige merken je het scherm na 3 keer open doet dat hij er al bijna vanaf valt.

Verder is doordat de afwerking ribbelig is het ook niet zo snel vies, zelfs niet als je tijdens het werk eens een boterham boven je toetsenbord eet. Mede door het toetsenbord komt er geen vuil tussen de toetsen en is de touchpad niet meteen vol met vieze vlekken.

Er zijn ook merken met een glossy afwerking van de case van de laptop. Deze laptops zien er meestal wel heel mooi uit, maar kun je niet gewoon mee werken zonder er vette vlekken van je polsen op achter te laten.

Ergonomie
Doordat het toetsenbord iets lager ligt als de muis heb je een goed hand positie op de laptop. Nog geen verschijnselen van RSI o.i.d. :) (dit bedoel ik dan ook als grapje, gezien het commentaar...)

Warmte en geluid
Geluid ligt altijd aan jezelf... als je de boxen harder zet maakt hij meer geluid :P 8)7
Ik heb geen sterk gehoor, dus ik hoor meestal niet het verschil tussen boxen van 300 euro en die van 400 euro... Echter is het algemeen bekend dat als je wil werken met muziek op laptops dat je OF goede boxen erbij moet kopen OF een laptop in een ander type moet kopen (te denken aan een Apple of een ander (duurder) merk)

Warmte echter produceert hij weinig en daardoor slaat de fan niet zo heel snel aan. Tenzij je spelletjes gaat spelen. Doordat er dan meer van het systeem gevraagd wordt zal het systeem ook heter/warmer worden. Hierdoor zal het systeem de fan harder moeten laten draaien. Echter is het geluidsniveau van de fan niet schrikbarend hoog en zal er dus zonder oordoppen doorgewerkt kunnen worden of zal de les niet stil gelegd hoeven worden omdat je laptop het even zwaar heeft met de berekeningen in Excel...

Mobiliteit en Accuduur
Door zijn wat kleiner scherm (ben 17" gewend) is hij licht en mobiel. Accuduur van 3 uur is te halen (indien je het scherm iets minder fel maakt.) (Bij normale office werkzaamheden waaronder internet via WIFI en Word achtige programma's) Ik persoonlijk vind dit lang genoeg, echter kan ik me voorstellen dat als je in een schoolomgeving zit dat dit niet voldoende kan zijn. Bij gamen houdt de accu het minder lang vol (ongeveer een uur minder, echter wil je zowieso het meeste uit je laptop halen is het ook niet aan te raden om met je accu te gaan gamen. Vaak staan stroombesparing instellingen in de weg om bijvoorbeeld het maximum uit je processor te halen.

Het is algemeen bekend dat Sony apparatuur toch iets duurder is. Echter vind ik de prijs wel goed te noemen voor de featureset die je krijgt.

Foto's zullen volgen

Heb jij ook een Sony Vaio VGN-NW21SF/T?

Beetje karige review eigenlijk.

Paar vragen/opmerkingen die bij mij opkomen bijvoorbeeld:

-mogelijheid om up te graden naar 8 gb? Dat is en de aankomende paar jaar nog overkill voor de meesten. Mensen die 8 gb kopen voor een laptop van 800 euro bestaan nog niet ;)
-Hoezo zijn de prestaties goed? Speel je pac-man erop? Of surf je er alleen op? Beide kunnen op een laptop van 5 jaar ook vloeiend gespeeld worden.
-Hoe weet je dat bij jou Draadloos N gebruikt wordt en hoe heb je getest dat dit sneller werkt bij jou dan a/b/g?
-Beeldkwaliteit. Je noemt iets op dat elke tweaker al weet( of zou moeten weten) Heb je t scherm gecalibreerd? Hoe is t bij t gamen? Heb je last van ghosting? En hoe zit t bij films? Welke instellingen heb geprobeerd en/of aangepast?
-RSI in 2 weken is moeilijk te verkrijgen ;) Tenzij je echt gekke dingen hebt lopen doen met je arm ;)
-Dat is een goede test :p Bij een laptop het scherm open en dicht klappen en dat oko gedurenden 2 weken. Hoe voelt t scherm open en dicht klappen? hoe voelt t scharnieren aan? Hoe voelt het scharnier zelf aan? zitten er losse dingen aan? kraakt het frame bij het optillen? Veert het toetsenbord door bij t tikken? Zit er veel speling tussen onderdelen?
-Een laptop wordt niet echt snel vies binnen 2 weken ;) tenzij je natuurlijk je laptop als bureau gebruikt en je boterham met pindakaas erop zet met een glas melk.
-Geluid: Vervormt t geluid bij hogere tonen? ZIt er een beetje bas in? Heb je een oudere laptop als vergelijking misschien? Hoe klinkt t bij muziek en films en games?Audio uit al geprobeert met koptelefoon? Welke en hoe klinkt dat?
- Warmte: Heb je wat temperaturen? stress en idle ?
Accu: heb stress testen uitgevoerd? En hoe langblijft hij aan bij office werkzaamheden/surfen +wifi. En hoe lang bij t gamen/films kijken?

paar foto's zouden ook fijn zijn :)
Heb de laptop nu een aantal weken en ik ben er erg over te spreken! Haast niet meer aan te komen maar hieronder heb ik mijn laptop vandaan!

Waarschijnlijk hebben ze er nog een aantal op voorraad:
hallo allemaal.

wat is ongeveer een vergelijkbaar toestel als deze.
want mijn laptop is kapot gegaan en ik wil een vergelijkbaar product voor terug hebben.

alvast bedankt