Specificaties 55" • Ultra HD • 3D OLED • HDR • 1 tuner - Bekijk alle specificaties

LG OLED55E6V Review

LOTGTestpanel 29 mei 2017, laatste update op 9 juni 2017, 3.995 views

LG OLED55E6V (Testpanel)

Een mooi vormgegeven 4K OLED met OLED on glass design, die met een fijne interface via de magic remote uitstekend te bedienen is. Helaas is de prijs nog steeds hoog en had mijn paneel een gele tint.

Pluspunten

• 3D
  • Magic remote/WebOS
  • OLED on Glass
  • Zwart is zwart

Minpunten

• Lichte gele tint

Inbrandgevoeligheid Score: 3

Een nieuw jaar betekend tegenwoordig ook meteen een nieuwe lading TV’s. 2016 is exit, en dus word model jaar 2016 ook in de budget bak gezet. Een uitgelezen kans voor iemand die een “midrange” 4K OLED wil voor een redelijk “betaalbare” prijs. Alles tussen quotes want OLED zit vooralsnog even in zijn eigen klasse en valt het meest te vergelijken met high end 4K FALD LCD’s.

Zoek je dus een OLED en wil je niet de hoofdprijs te betalen dan zit je nu in een goede positie. Het verschil tussen 2016 en 2017 in de OLED modellen is natuurlijk afhankelijk van je wensen brekend of totaal niet interessant. Wil je dus een midrange E serie, dan kun je snel +-1300 euro besparen door voor het 2016 model te gaan. Maar wat koop je dan?

Inhoud

Zoals tegenwoordig normaal is zit je TV niet meer in een ruime studentenkamer, maar zit alles in een doos gepropt waar geen centimeter verloren gaat. Sterker nog, de helft van het verpakkingsmateriaal doet nog eens dienst als ondersteuning bij het monteren van de voet of beugel.

Op de doos staat een stappenplan dat je met plaatjes zou moeten overtuigen van de beste methode om je TV op de plaats te krijgen. Stap 1 is open de bovenkant en vis de berg accessoires uit de doos. En ik moet zeggen er is niet bezuinigd. Je krijgt zelfs niet 1 maar 2 afstandsbedieningen, batterijen voor beide, een aantal verloopstukjes om dingen aan te sluiten (component en composite), 2 3D brillen, een klepje om de montage plek van de voet af te sluiten voor als je hem aan de muur wilt hangen en een berg papier.

Plaatje 2 monteren van de voet/beugel. Echter word er gerefereerd aan een boven kant die uit twee delen zou bestaan, maar die bestond bij mij uit maar 1 deel.
Nu boden zich 2 opties, het geheel er schuin inzetten en de hoe extra ondersteunen of hem in 2 delen breken met een berg piepschuim en niet meer bruikbare balk tot gevolg. Gezien transport achteraf in de doos nog gewenst is heb ik daar niet voor gekozen en het ging dan ook prima.

Hier zie je ook meteen een andere vereiste: 2 personen. Het is echt niet mogelijk dit te doen zonder een 2e persoon. Het scherm is echt super dun, en hoewel het glas iets van stevigheid zal toevoegen is het oppakken met een persoon gewoon een garantie voor een defecte TV.

Ben je met twee personen dan is het goed te doen en schroef je zo de voet er onder en zet je hem op de plaats.

Aansluitingen:

Nu hij op de plek gesleept is kun je er wat kabels gaan in duwen. Dat kan op welgeteld 2 plaatsen: aan de linkerzijde en de achterkant. Links vinden we 4 HDMI 2.1 poorten waarvan 1 met ARC en 3 USB poorten waarvan 1 USB 3.0.
Aan de achterzijde zit de LAN poort, de composite en component ingangen (de bijgeleverde kabels zijn hier voor), optisch uit en de antenne ingang. De CI+ poort zit vreemd genoeg verticaal in de behuizing achterop geplaatst. De voordelen: eigenlijk zijn alle veelgebruikte poorten makkelijk te gebruiken aan links, en mocht je de CI+ module er om een of andere reden ook uit willen halen dan gaat dit ook simpel. Een nadeel is dat de poorten kort op de rand zitten. Tenzij je kabels een 90 graden connector hebben is het dus wat tricky om de kabels niet uit te laten steken. Vooral als ze niet zoveel flex hebben. Mocht je het 65” model hebben gekocht, dan is dit minder een issue gezien er meer paneel is om er over heen te vallen.

Na het angstzweet van je hoofd te hebben geveegd en de TV aangesloten te hebben is het tijd voor de eerste start.

First boot:
Als je de TV voor de eerste keer aan zet word je uiteraard begroet door een wizard die je door de stappen voor het instellen van voornamelijk de WIFI en kabel TV, maar stap 1 is het pairen van de magic remote wat vrij automatisch gaat. In het begin leek de pointer wat vaag te reageren maar dat was toch vrij snel weg. Om een of andere reden word je door een vrij blije pingu´n door de wizard geleid waarna ik hem nooit meer heb gezien. De blijheid van de wizard strook niet echt met de strakke interface op wat kleur accenten na. Een beetje raar maar een eenmalig iets war je niets meer mee te maken hebt.

WebOS en Magic remote

De TV draait op WebOS, en de aansturing geschied met een of meerdere van de meegeleverde afstandsbedieningen. De meest in het oog springende feature hier van is de pointer. Je afstandsbediening fungeert als een soort van Wiimote, waar mee je dus een pointer op de TV verplaatst door gewoon te richten. Dit voelt heel erg natuurlijk, en in de meeste gevallen werkt dit ook tig keren beter dan met pijltjes te moeten navigeren. Vooral bij tekstinvoer kan ik hem niet meer missen. De UI is zowel met als zonder pointer te bedienen, en tot dus ver werkt het ook in de apps op de TV zelf. De UI zelf vind ik behoorlijk opgeruimd aanvoelen. Een druk op de homeknop laat een aantal icoontjes als overlay zien. De hele onderzijde word gevult met een soort van tabs die naar apps of een aangesloten apparaat leiden. Tevens verschijnen links boven een input icoontje, een settings icoontje en de huidige tijd. Om eerlijk te zijn gebruik ik die invoer shortcut nooit. Een klink toont een dropdown van alle aangesloten apparaten. Het enige nuttige is dat je vanuit die lijst ook naar een scherm kunt gaat waar je een naam en label aan de input kunt hangen. Ik vond het makkelijker om via de tabs onder in beeld een console bijvoorbeeld te kiezen. Het settings icoontje brengt je niet meteen naar het settings scherm maar eerst ook naar een dropdown waar je wat snelle instellingen kunt doen zoals de beeldmodus veranderen of de geluidsuitvoer of door klikken naar het volledige menu. Op de afstandsbediening zit ook een settingsknop die het zelfde doet, echter kun je de shortcuts skippen door hem vast te houden en direct naar de instellingen te gaan.

Er valt genoeg in te stellen. Je kunt per invoer en per beeldmodus de TV kalibreren zoals jij het wilt. Er is ook een optie om het op alle invoeren toe te passen. Tevens zijn er nog wat opties zoals quickstart, waarbij de TV eigenlijk in slaapstand gaat en je min of meer direct weer bent waar je was. Dus als je Netflix aan het kijken was ben je bijna direct bij het profile select scherm. Is de TV dan zo traag met starten? Nee, alles behalve. Vanuit een cold boot naar Netflix gaan duurt ongeveer 5-10 seconden.

Ook kun je bijvoorbeeld het powerlampje uit zetten. Dit vind ik zelf een ideale optie. Als het ’s avonds donker is valt de TV vrijwel helemaal weg als je geen lamp aan hebt. Hier komt dan ook meteen een andere feature aan het licht. De TV heeft twee screensavers. Een soort van pixel vuurwerk, en een slideshow. De vuurwerkshow krijg je als je een app gebruikt en daar in niets doet of een video pauzeert. Dit is dus duidelijk om inbranden te voorkomen. Het scherm word dan zwart en de animatie toont je dan dat hij nog aanstaat in een app. Mocht je de TV echter op een input zetten die uit staat, dan krijg je de slideshow. Dit heeft geen doel tenopzichte van inbranding, maar het is een goede indicatie dat je TV aan staat. Het komt nog wel eens voor dat ik een console uit zet en mij dan af vraag of ik ook de TV heb uitgezet. Geen invoer is een zwart scherm, dat even zwart is als dat hij uit staat. En geen powerled betekent dus dat je geen idee hebt of hij uit staat tot dat je de afstandsbediening er bij pakt.

Maar er waren 2 afstandsbedieningen, de grote is dus de magic remote met alle opties van een normale plus pointer. Wat is de andere dan? In mijn geval zou dit de meest ideale zijn geweest. Het ding is compact, en de enige opties zijn home, navigatie, invoer en volume/zender +-. Gezien ik eigenlijk nooit TV kijk, maar voornamelijk Netflix, Youtube en consoles gebruik zou dit ding ideaal zijn. Echter is er een ding wat hem daar van weerhoud: het is geen magic remote. Een zeer gemiste kans.

De WebOS store bevat trouwens best wel wat apps, zoals uiteraard Netflix, Youtube, Amazon, RTL XL en Spotify. Dat ze op de TV draaien heeft momenteel wel een voordeel want Netflix laat je meteen het 4K en Dolby Vision aanbod zien, en Youtube speelt ook de 4K varianten af van video’s zonder dat je een resolutie moet kiezen. Uiteraard is het de vraag hoe lang dit allemaal ondersteund word, want je bent hier uiteraard van de gratie van de ontwikkelaars af. Als Youtube besluit geen tijd meer te steken in WebOS dan is dat ook meteen het einde. Overigens werkt het nieuwe systeem met video overlays nog steeds niet op deze app. Wel kun je dus met de pointer door de applicaties navigeren en zoekopdrachten in typen.

Local dimming, Contrast & Helderheid

Maar goed, terug naar het scherm en wat daar te zien valt.

Een OLED scherm heeft geen backlight, dus zwart is het zelfde als geen beeld en dus ook echt zwart. Er is dus ook geen local dimming zoals bij LCD TV’s en het contrast tussen een zwarte en witte pixel is dus ook in principe oneindig. Dit valt dan ook erg op, vooral als de OLED light op zijn hoogste staat komt er een flinke bak licht van de TV af en door het diepe zwart voelt het extra fel.

Heldere scenes komen dan ook erg goed in beeld, en details blijven altijd goed zichtbaar. Als je goed 4K materiaal hebt dan heb je ook een mooi kristal helder beeld waarbij alle details die men wilde laten zien ook zeker goed kunt zien.

HDR

Nu beschikt natuurlijk iedere zich zelf respecterende 4K TV over HDR tegenwoordig, en LG heeft zowel Dolby Vision als HDR10 support toegevoegd. Netflix kiest overigens altijd voor Dolby Vision in plaats van HDR10 als die beschikbaar is. In principe kun je dus hier dus geen buil vallen qua support, ware het niet dat er ook nog HLG bestaat. LG heeft gezegd dat dit nog komt voor de 2016 modellen, maar dat is uiteraard garantie tot aan de deur. Echter is wel HDR Game Mode recent toegevoegd die de input lag in HDR behoorlijk reduceert. Afhankelijk van je voorkeur kan dit nog te veel zijn, maar ik vond de 36.8ms met HDR goed te doen en vond het in nooit aanvoelen als lag. Ter vergelijking, gewone Game Mode heeft in input lag van 34.4ms.

Wat mis je dan zonder HLG? Momenteel voornamelijk HDR in de Youtube app, en in de toekomst HDR bij broadcast TV. Het is dus de vraag hoe hard Ziggo en vrienden gaat werken aan 4K en HDR in hun aanbod, en of het de moeite waar is. Kabel TV blijft immers nog steeds de zwakste bron van beeldmateriaal. Netflix is een stuk beter, maar zelfs met 4K blijft het nog achter op een gewone Bluray.

Wat is dan momenteel het HDR aanbod? Voornamelijk Netflix, Amazon en Blurays. Netflix werkt werkt best hard aan het toevoegen van HDR video’s en veel van vooral de nieuwe films en series uitgegeven door Netflix hebben dan ook het DB Vision logo.

Hier steekt echter een ander fenomeen de kop op en dat is hoe geweldig is HDR op deze TV? En dat is weer afhankelijk van je bron. Je bent zoals wel vaker met kleuren overgeleverd aan de persoon die in de post processing aan de knoppen zit te draaien. HDR kan erg natuurlijke kleuren opleveren, maar als dat niet de insteek is van wat je zit te kijken ga je dat natuurlijk niet krijgen. Vaak levert het wel een mooi contrast op met licht en donker, maar blijft het voor de rest erg grauw of juist erg licht. Heb je er echter een te pakken die wel voor natuurlijke weergave gaat dan is het ook echt top.

Maar je kunt ook een PS4 of Xbox One S aan je TV hangen en daar eens HDR aan zetten. Het resultaat is een beetje het zelfde maar games die wat meer op realistische beelden zijn gericht zien er toch wel erg mooi uit op deze manier. Horizon Zero Dawn en Uncharted 4 hebben toch wel meerwaarde op deze manier.

Hier komt dan ook het contrast van OLED goed tot zijn recht.

Kleuren

Dit paneel heeft helaas wat last van tinting. Het is niet direct zichtbaar en het was redelijk te minimaliseren met wat bijstellen maar het blijft een beetje een iets wat gelige tint houden. ’s Avond is het bijna niet te zien maar overdag valt het wat meer op als er meer omgevingslicht is. Misschien dat het met wat meer professioneel kalibratie werk of een goede kalibratie disc helemaal is weg te werken maar mijn op het oog methode en beperkte kennis waren hier niet toereikend. Erg jammer want voor de rest zijn de kleuren top en zien goede 4K video’s er prachtig uit.

3D

De E6 beschikt over een 3D paneel en mijn collectie aangeschafte Blurays bevatte ook exemplaren waar de 3D disc bij zat dus deze eindelijk eens onder het stof vandaan gehaald om ze eens te aanschouwen. En ik was toch wel onder de indruk. Het is en blijft hate it or love it, dus als je het niets vond gaat de E6 daar niet veel aan veranderen maar ik was onder de indruk (ja de love it categorie). De horizontale kijkhoek is best groot dus je hoeft niet pal recht voor het scherm te zitten. In mijn woonkamer was het goed mogelijk om met 3 personen TV te kijken op verschillende afstanden (door ongunstige plaatsing van de TV) en niemand had problemen. De verticale kijkhoek daar en tegen wat restrictiever. Als je op staat zie je direct ghosting, die ik totaal niet heb gezien tijdens het gewoon kijken. Onder het kijken even naar de keuken lopen is er dus niet bij als je verder wilt kijken.

Gezien er maar 2 brillen bij zitten, en de gemiddelde bioscoop ganger die wel eens een 3D film kijkt een lade vol met die dingen heeft liggen is het natuurlijk leuk als die ook werken, en de exemplaren die ik had deden het dan ook gewoon.

Verder ondersteunt de TV ook nog dual play, echter heb ik deze niet kunnen testen. Het idee is dat je een splitscreen spel fullscreen kunt spelen op delfde TV. Echter moet je hier voor dus twee brillen hebben die beide anders zijn gepolariseerd. Dus een bril met twee linker en een met twee rechter glazen.

Design

De E6 heeft een opvallend design, en hij is dan ook een beetje aanwezig. Door de aanwezig Harman/Kardon soundbar komt hij als je de voet gebruikt dan ook tot aan het meubel waar hij op staat. Zet je hem dus ergens op, dan is er eigenlijk geen plek meer voor andere dingen.
Verder valt op als je wat dichter bij komt dat het scherm op een glasplaat zit. Deze steekt aan de randen uit en geeft wel een luxe gevoel en een beetje een floating scherm gevoel. De achterzijde heeft een soort van carbon achtig patroon en aan de onderzijde zit alle aansturing. Hierdoor is het scherm extreem dun, maar zit er wel een groot deel aan de onderkant aan vast.
Hierdoor is het dus ook niet mogelijk om het paneel flush tegen de muur te plaatsen zoals bij tv’s die overal even breed zijn of de nieuwe LG W7. Een ander punt om rekening mee te houden is als je nu een beugel aan de muur hebt hangen, dat de montage punten niet op dezelfde plek zitten. Deze zitten ook aan de onderzijde waardoor de E6 hoger komt te hangen.

Afgezien van dit is het vooral een kwestie van smaak of je de TV mooi vind. Het is redelijk opvallend, en de soundbar is nogal abstract met veel lijnen. De voet is steekt maar mimaal uit aan de voorkant wat het geheel nog wat massiever doet overkomen, als of hij op de soundbar staat.

Het is een solide geheeld dat niet goedkoop aan voelt en dat ook absoluut niet is. De afstandsbedieningen voelen door hun metalen behuizing luxe aan, maar de TV ziet er wel redelijk fragiel uit soms als je kijkt naar hoe dun het paneel is. Je pakt hem niet even op om hem ergens uit de voeten te zetten, maar het is niet dat het slecht gebouwd is. Het enige wat goedkoop aanvoelt bij deze TV zijn de 3D brillen. Ze zijn plastic en zo zien ze er ook uit. Echter zijn ze ook erg comfortabel. Als ik moet kiezen tussen de wat solider aanvoelende bioscoop bril of de LG variant zou ik die toch het lieftste op hebben. De glazen hebben een groot oppervlak dus je kijkt eigenlijk nooit tegen een rand aan en ze werken uitstekend.

Geluid

Het zelfde mag gezegd worden over de soundbar. Het is en blijft een soundbar, en ook nog niet zo een grote maar het geluid was zeker verrassend te noemen. Een beetje surround set is uiteraard al beter, maar om nu te zeggen dat het slecht geluid is gaat te ver. Je kunt er zeker prima TV mee kijken, en als je geen alternatief hebt is het ook geen reden om meteen naar de winkel te rennen om die te kopen. Je mist natuurlijk wel een subwoofer, en als je graag een soundbar wilt hebben bij je TV dan is deze misschien wel een reden om deze TV te kopen omdat hij meteen mooi integreert.

De min punten

In de dagen van plasma was er een ding waar iedereen bang voor was en dat was inbranden. Dat je de TV aan zet en RTL 4 je verteld dat je SBS 6 aan het kijken bent. Dit is bij OLED ook een punt, hoewel het niet echt inbranden is.

Wat hebben we dan wel? Image retention. Mocht er iets lang in beeld staan dan kan het zijn dat er een soort van ghost image achterblijft. Dit is echter geen permanent effect, en het trekt dan ook weer weg, en afhankelijk van de mismandeling is het na een paar minuten niet meer te zien. De TV voert overigens ook nog wat compensatie uit op het moment dat je hem uit zet. Het is dan ook geen goed idee om deze TV uit te trekken of om op een andere manier de stroom uit te zetten na het uitschakelen maar de TV gewoon zijn ding te laten doen.

En wat als je de TV overdag wilt gebruiken? De TV bevat een anti glare achtige laag die het scherm een paarse gloed geeft. Ik vind het wel wat aparts hebben en kijk er doorgaans gewoon langs, maar sommige mensen kunnen het als storen ervaren. Je ziet het als de TV uit staat en er omgevingslicht op valt. Zet je hem aan en heb je geen zwart scherm dan is het weg. Werkt het dan ook? Ik zou zeggen van wel. Ik heb geen last van reflecties gehad, ook niet overdag en ik heb dan ook geen gordijnen of zo hangen. Waar helpt het niet tegen? Externe licht inval. Als het buiten weer is waar onze tere IT huid spontaan van in brand vliegt dan krijg je situaties waarin het beeld slechte te zien is. Zon is vooral bij donkere scenes/games echt een probleem, maar de vraag is of het een probleem van deze TV is? Eigenlijk niet. Tenzij je een e-ink paneel hebt zul je dit blijven houden.

VS B6

Dus wat vinden we van de TV? Dat is eigenlijk een lastige vraag, want voor 500 euro minder heb je de budget variant. Die staat hier nu naast de E6 en deze heb ik al een paar maanden in gebruik. Dus de vraag word wat bied de E6 extra? Op het eerste oog is het natuurlijk de soundbar, de B6 heeft alleen speakers achter het scherm. Ook met Harman/Kardon stickertje en duidelijk een stuk minder dan de soundbar. Verder is er het design wat 100% op smaak neer komt. De B6 heeft een meer geborsteld staal look en de voet is ook meer aanwezig. Echter zit het scherm via een doorzichtig stuk vast aan de voet. Er is ook geen glaspaneel maar het geheel zit in een metalen behuizing. Hierdoor is hij wel iets smaller dan de E6, dus als je problemen hebt met ruimte links en rechts is dit optie.
De afstandsbediening die er bij zit is zwart plastig met een geborsteld staal look front, maar op het oog lijkt het voornamelijk zwart plastic en dat is het natuurlijk ook. Wel heeft hij een meer ergonomische vorm waardoor ik hem beter in de hand vind liggen dan die van de E6.
Mijn B6 paneel heeft trouwens geen last van de tinting. Dit was dan ook waar mij het probleem voor het eerst op viel. Als je de TV’s naast elkaar zet zie je duidelijk dat de B6 meer wit is dan de E6. Tevens is het paneel van mijn B6 nog vervangen door een nieuw exemplaar na dat er een vreemde vlek in het paneel was gekomen, en het vervangende paneel heeft het probleem dan ook niet out of the box.

Maar wat dan nog meer? Om een of andere domme reden heeft de B6 geen 3D, waarschijnlijk om de curved variant (C6) wat meer te pushen. Ook heeft de B6 een andere SOC. En de aansluitingen zitten anders. Op de B6 zitten 2 HDMI poorten links en de rest op de achter kant. En je verliest 2 USB 2.0 poorten dus je hebt alleen een 3.0 op de achter kant. En die zit daar best irritant. Een USB verleng kabel is eigenlijk niet optioneel want het voelt soms als of je de probeert de USB stekker in het paneel te duwen.

Heb jij ook een LG OLED55E6V?

Mooie en duidelijke review, dank je wel! Ik deel de mening dat je nu de 2016 modellen voor een fikse korting aan kunt schaffen. Veel (kijk)plezier met deze tv!
Redelijk, tot goed en informatief
Echter.. Mis ik wel een "slotwoord".
Verder een prima review
:D Ideaal die video review. ik vroeg me al een tijdje af of een E6/7 goed op mijn IKEA Besta tv-meubel zou passen en hoe het eruit zou zien.
Het is geen BEST┼ volgens mij, maar het is wel IKEA. En het past prima (eigenlijk net iets groter dan het meubel).
Het is in elk geval hetzelfde meubel dat ik heb (nog gekocht in het Trinitron tijdperk en ook alweer een tijdje uit het assortiment). Dat de E6 marginaal breder is dan het meubel stoort inderdaad niet, dat viel me op in het filmpje.
Het kan zijn dat gele tint een productiefout is, en dus onder garantie vervangen kan worden. Zelf heb ik deze televisie ook, maar ik heb zelf nog geen gele tint opgemerkt. Maar dit kan ook zijn omdat ik geen vergelijkingsmateriaal heb.
Nice, maar ik zou als ik jou was wel het scherm terugbrengen ... een gele tint lijkt me niet goed!
Waar ik benieuwd naar ben is of de E6 iets minder helder oogt dan de B6. Volgens Sim zorgt de 3D coating van een tv-scherm voor een iets donkerder beeld, is dit verschil bij jou ook te zien?

Wat ik overigens wel vreemd blijf vinden is dat LG de inputlag niet lager weet te krijgen, de B6 scoort hier zelfs met wat aanpassingen 26 ms en dat wordt dan ''budget'' genoemd terwijl deze E6 een dikke 10 ms trager is in HDR mode.
Dat zou ik graag doen, echter wilde Tweakers de TV helaas terug hebben.

Ik kan niet echt zeggen dat ik het beeld donkerder vond, tenzij je uiteraard de 3D bril op zet. Misschien iets, maar het was dan niet echt noemenswaardig. Veel verschillen zie je echt alleen side by side en dan is het achteraf omdat je het weet, niet direct omdat je het ziet.

Wat betreft input lag, tja wie weet wat daar achter zit.