Specificaties 46" Full HD LCD TV met 1 tuner - Bekijk alle specificaties

Sony Bravia KDL-46Z5500 Review

troje 17 december 2009, 2.224 views

Sony Bravia KDL-46Z5500

Pluspunten

• design (slanke lijst, voet, afstandbediening)
  • beeldkwaliteit
  • geintegreerde CI+ module
  • RSS reader
  • Frame interpolatie
  • Ingebouwde TV gids

Minpunten

• Applicast widgets
  • Backlit afstandbediening
  • Opstarttijd

Ik was al langer op zoek naar een grotere televisie, na lang wikken en wegen een 46Z5500 gekocht. Beeldkwaliteit is voor mij erg belangrijk dus heb ik vrij veel gekeken naar diverse plasma's. Daarnaast wilde ik een TV kopen met een CI+ module die gecertificeerd is door Ziggo. Hierdoor is het niet nodig een externe tuner te gebruiken waardoor je niet aan het rommelen bent met 2 afstandbedieningen. Je merkt dan al snel dat de keuze een flink stuk beperkt wordt, waardoor bijvoorbeeld mooie plasma's van Panasonic of de backlit LED modellen van Sharp direkt afvallen. Plasma's met Ziggo keurmerk zijn dan alleen te vinden van Samsung, maar met dat merk heb ik eigenlijk altijd slechte ervaringen gehad dus geen optie.

De nieuwe Sony's krijgen goeie reviews en scoren bovengemiddeld wat betreft beeldkwaliteit. Daarnaast zijn ze gecerficeerd door Ziggo en ook nog goed betaalbaar. Zowel de W5500 als de Z5500 hebben een frame interpolatie techniek aan boord (100 en 200 Hz), maar ik heb uiteindelijk de Z5500 gekozen omdat hij er gewoon een stuk beter uitziet. De Z5500 heeft een veel slankere omlijsting, ook omdat de speakers veel mooier zijn weggewerkt.

Beeldkwaliteit
Uit de doos zeer matig, veel te warm, rood overheersend en veel te felle kleuren. OP het oog afstellen helpt, maar in diverse reviews worden settings genoemd die een nog beter plaatje geven. Het is niet ideaal, het liefst laat ik de TV binnenkort ISF calibreren voor een optimaal beeld.

De Z5500 heeft diverse beeldverbetering functionaliteit aan boord (ruisonderdrukking, scherpte, MPEG ruisonderdrukking, zwartcorrectie, lichtdimmer en helder wit) die ik allemaal uit heb staan. Wat wel de moeite van het proberen is, is de Motionflow (frame interpolatie). Bij sportwedstrijden en digitaal geschoten films kan (met de nadruk op kan) dit een prachtig beeld geven. Het is wel een kwestie van smaak, mijn vrouw bijvoorbeeld vindt het maar niets en roept dat alles een plastic achtige look krijgt.

Afstandbediening
Zoals altijd bij Sony ook dit keer weer een enorm uitgebreid apparaat met een enorme berg knopjes, een klepje dat nog meer knopjes bedenkt en een navigatie sectie met een centrale OK knop, eromheen pijltoetsen en daar weer omheen 6 functietoetsen. Alles is redelijk intuitief maar niet optimaal. Ronduit slecht is de backlit functie die onbruikbaar is, alleen de randjes van de toetsen worden verlicht, niet de tekst.

Features
Applicast is een ingebouwde set van widgets die volledig waardeloos zijn, afgezien van de rss reader die nog enigzins bruikbaar is. TV is aangesloten op de breedband router via UTP. Diverse rss feeds draaien redelijk, zodat ik het weer, files, flitsers, nu.nl en uiteraard t.net :) kan zien terwijl ik TV kijk.

Heb jij ook een Sony Bravia KDL-46Z5500?

Warmte is lastig om over te oordelen, de tv staat los in de huiskamer op 3,5 meter kijkafstand. Ik weet niet of de tv abnormaal warm wordt om eerlijk te zijn. Kijkhoek is prima, vanaf elke plek in de woonkamer is het beeld goed genoeg zonder waarneembare afname van contrast, kleurechtheid of lichtsterkte. Uiteraard zal het er vast wel zijn, maar in mijn setup kom ik het niet tegen. Spiegeling zelfde verhaal, maar dat komt ook doordat de tv zo geplaatst is er geen spiegeling van het raam of de lamp is.

ISF staat voor Imaging Science Foundation. In het kort: Deze organisatie heeft een set van calibatie routines gedefinieerd waarmee het mogelijk is om je weergever zo in te stellen dat het beeld exact naar studio norm is afgesteld. Dat betekent dat jij de film ziet zoals de maker hem heeft bedoeld. Daarbij wordt ook het maximale uit je weergever gehaald qua absolute zwart en wit waarden. Dit kan je overigens niet zelf helaas, professionele calibrateurs beschikken over de noodzakelijke software, apparatuur en kennis.

Zappen gaat redelijk snel, het is niet zo snel zoals vroeger met een kleine CRT, maar ik vind het niet hinderlijk langzaam zoals je weleens met externe tuners meemaakt.

Geluid is matig, zoals elke dunne LCD is er gewoon te weinig volume voor een fatsoenlijk laag. Er is een soundbar te krijgen gecombineerd met een aparte sub, maar kost ruim 400 euro en dat betekent ook dat ik de tv op een beugel aan de muur moet bevestigen. Vooralsnog vind ik het geluid afdoende voor TV en film, misschien dat ik nog een keer die soundbar erbij neem.

[Reactie gewijzigd door troje op 18 december 2009 01:27]

Kan je eventueel nog iets zeggen over warmte, kijkhoek en spiegeling van het scherm? En hoe zit dat precies met die ISF calibratie (ik weet dat ik kan googlen, maar lees het graag van jou :) ) . Zapt de tv een beetje snel en hoe is het geluid uit de weggewerkte boxjes?
Top man! Dank je wel.. Keep up the good work. Kudos voor jou :)