Asus RT-AC5300 - Reviews

Specificaties 5GHz WiFi-ac + 4G-router • 4x 1Gbps switch - Bekijk alle specificaties

Asus RT-AC5300 Review

nielskool 26 mei 2017, 563 views

Asus RT-AC5300

Goed wanneer hij het doet. Media bridge met een AC87U was goed. latencys onder 3ms(1-3ms). Na 1 dag deed de 2.4Ghz band het niet meer. Opstarten van de router duurt lang. Wellicht in de toekomst een betere router maar voor nu nog even niet.

Pluspunten

• Snelheid
  • Bereik
  • Latency

Minpunten

• Opstart tijd
  • Firmware buggy

Beheerbaarheid Score: 4
WLAN-bereik Score: 5
Goed wanneer hij het doet.

Gekocht en gelijk de nieuwste firmware opgezet(3.0.0.4.380.7627), helaas stopte de volgende dag de 2.4GHz band met werken.
Na reset en firmware downgrade bleef de 2.4GHz band uit(led ging ook niet aan).

2.4GHz band dacht dat hij de 5GHz band was, probeerde daardoor kanaal 48 te gebruiken. Software fout.

Wanneer de router gewoon werkt is bereik en snelheid zoals aangegeven. Media bridge met een AC87U was ook prima. latencys onder 3ms(1-3ms).

Opstarten van de router vind ik zelf erg lang duren.

Mail naar Asus:
Asus geeft aan dit gepatched te hebben in een vorige firmware versie, helaas dus bij mij niet geval. Ze vroegen wel ook om de log files maar de router was alweer geretourneerd.

Altijd fan geweest van de Asus interface, nu nog steeds.

wellicht in de toekomst een betere router maar voor nu nog even niet.

Heb jij ook een Asus RT-AC5300?

Ik heb 2 exemplaren gehad maar allebei zijn ze retour gegaan.... niets dan ellende met dit ding. Met de 2e had ik ook het 2.4ghz dat 5ghz dacht te zijn probleem... ik kon in het menu alleen maar 5ghz kanalen kiezen voor de 2.4ghz band. En de echte 5ghz stond wel aan maar was nergens te zien.

En ja, dat was met de meest recente firmware op dat moment. En da's nog geen twee weken terug. Ik heb zelfs nog de Merlin firmware geprobeerd maar ook daar precies dezelfde problemen.

Echt, op papier een prima ding, in de praktijk is het een ellendig ding. Ik heb dus uiteindelijk ook maar de koop ontbonden want in dit model had ik nog maar 0% vertrouwen...

[Reactie gewijzigd door Wildfire op 27 mei 2017 10:10]

Iemand een update over hoe deze router vandaag de dag presteert?
Klo... (sorry, maar het is zo) :(

Ik had er een die deed het prima totdat...de antennes steeds spontaan omvielen.
Hij stond op een plek waar niemand komt. En toen begon hij dus irritant te doen.
Wegvallende wifi etc.

Inmiddels een nieuwe ontvangen.
Opvallend is dat de antennes op een andere manier vastgezet kunnen worden en er rubber tussen geplaatst is. Ook de veertjes zijn sterker. Dus blij dat die antennes goed vast zaten dus aan de slag.

En toen ging het mis...
We deden de router aan en eerst gebeurde er een paar minuten niets (je verwacht dat het aan/uit lampje aan gaat) maar helaas....
Het enige dat gebeurde was dat het lampje van het internet aan-uit ging.
Maar die kabel zat er nog helemaal niet in.
Uh? Precies...raar.

Nadat we de internetkabel er in hadden gedaan gebeurde er nog steeds niets.
Wij hebben 3 uur gewacht (ja, dat is te lang) maar er gebeurde niets.

Toen maar een reset uitgevoerd met de hoop dat hij het dan wel zou doen.
Maar nee, bovenstaande herhaalde zicht exact hetzelfde.
Ook op een andere plaats, anders stopcontact, andere internetkabel, geen verschil.

En opeens na 5 uur....begonnen alle nodige lampjes aan te gaan.
Wif-fi bleek wel heel vreemd te doen.
De 2,4 Mhz maakte pieken: aan-uit-aan-uit enz. enz.

Ik kon even in de router komen om wat instellingen er in te zetten en toen was de pret weer voorbij.
De router gaat dus retour.

Ik hoop dat ASUS héél héél snel dit weer op orde heeft want ik heb altijd goed schik gehad met zijn voorganger. Als de de antennes waren blijven zitten had ik hem nooit weggedaan.
Nu zit ik vast.
Weer de zelfde kopen, die wel het hele huis dekt?
Of toch een andere....

Het is lastig.
Dat is spijtig. Dan wacht ik toch maar even af wat het nieuwe topmodel, de RT-AX88U, gaat doen.