Jetway J9F2-Extreme Review

xantus 17 december 2009, laatste update op 17 november 2015, 1.134 views

Jetway J9F2-Extreme

Pluspunten

• Veel features (firewire, PCI, mini PCI, mini PCI Express, CIR)
  • Zuinig
  • Dual Gbit LAN

Minpunten

• Geen SATA-300

Layout Score: 3
Ik was omzoek naar een mITX moederbord wat dienst moest gaan doen als HTPC (live tv via digitenne, opnemen van tv en afspelen van HD films) / download machine (torrents) / web server. De eisen waarop ik voornamelijk selecteerde waren:
  • Klein (vandaar mITX)
  • Zuinig, still
  • Krachtig genoeg voor afspelen van 1080p
  • Beschikken over een HDMI uitgang
  • Beschikken over een firewire poort
  • Beschikken over mini PCI, mini PCI express of onboard wifi
  • Beschikken over dual Gbit NICs (of mogelijk heid tot uitbreiding hiervoor)
Inhoud van de doos
Aangezien ik mijn bordje 2de hands heb gekocht weet ik niet of de inhoud van de doos klopt, maar ik kreeg er het volgende bij:
  • Socket 479 U1 kooler (een rebranded cooler master Active s479 cooler), meer hierover later
  • SATA kabel
  • backplate
De drivers werden verder allemaal door windows 7 zelf gevonden. Alleen de Intel drivers moest ik zelf downloaden omdat er anders geen audio over HDMI mogelijk was.

Layout
De lay-out van het board is verre van optimaal.
1) Hoewel dit waarschijnlijk niet anders kan, staan de condensatoren van de voeding erg dicht op de processorkoeler. Dit betekend dat deze redelijk warm worden, wat zeker niet ten goede van de levensduur komt. In de handleiding staat dan ook dat de processorkoeler alleen met de vinnen in de lengte richting geplaatst mag worden, om te voorkomen dat de warme lucht over de condensatoren wordt geblazen.

2) De SATA poorten zitten erg dicht op het PCI slot. Hierdoor kan je geen PCI kaart gebruiken icm de SATA poorten. Ook passen er geen haakse SATA connectoren op.

BIOS
Deze bevat alleen de basis opties (geen mogelijkheden tot overkloken). Het booten van USB gaat erg lastig. Hiervoor met niet de boot order device aangepast worden maar de hard disk boot priority. Een andere vervelende eigenschap is dat het niet mogelijk lijkt de zijn om beide COM poorten aan de praat te krijgen in windows 7. Apparaatbeheer geeft altijd aan dat een van de twee niet gestart kon worden (afhankelijk van de BIOS settings).
Een vervelender probleem is dat de SMART mode voor de CPU en system fans niets lijkt te doen. Deze draaien altijd op volle toeren. Dit is echter wel eenvoudig op te lossen met bijvoorbeeld een fanmate van zalman.

Features
Een van de grootste plus punten aan dit bord is de grote hoeveelheid aan uitbreid mogelijkheden. Via de mini PCI en mini PCI express is mogelijk om eenvoudig een wifi kaartje aan het systeem toe te voegen. Hierbij moet wel gelet worden om het feit dat de mini PCI express aan de onderkant zit, wat mogelijk problemen oplevert met bepaalde cases.
Via de CIR connector is het eenvoudig om een IR ontvanger toe te voegen. In mijn geval was dit slechts een TSOP1736 aan de header te solderen (pin-out staat in de manual). Hierna werkte alles direct in media center icm de logitech harmony 555.
De SATA poorten die op het board zitten zijn helaas maar SATA-150 (in tegen stelling tot wat de jetway website beweerd). Dit komt door de gebruikte ICH7M IO controller. Het instellen van Force SATA Gen-II in de BIOS helpt hier niet tegen (hoewel de tech-support dit wel als oplossing aandraagt) ;(
Als laatste zijn er natuurlijk ook nog de interne USB en firewire poort. Deze zijn beide handig voor bijvoorbeeld het inbouwen van een FloppyDTV of anysee tuner.

Verbruik
Natuurlijk het belangrijkste voor een always-on pc. Het verbruik is gemeten door middel van een Plugwise plug. Hierbij is de T7200 CPU al geundervolt door middel van Rightmark CPU clock utility.
Het systeem bevat hierbij de CIR interface, Agility 30GB SSD, Seagate 120GB 5400.4, Intel wifi link 5300.
Ter vergelijk zet ik het gebruik uit tegen de Point of View ION-MB330 (data uit de review van mark_vb)
Idle:
Jetway: 24W
PoV: 24W
Live TV (20% load) :
Jetway 34 Watt (incl anysee tuner)
PoV: -
Jetway: 49W
PoV: 33W

Als HTPC
Kijken van films
Ik ben nog geen film tegen gekomen die niet vloeiend wilde afspelen, waarschijnlijk door de brute kracht van de T7200 ;) . De meeste films spelen af met een processor gebruik van 10% - 20% (720p). Zelfs 1080p H.264 speelt hij met gemak af (70%)

Kijken van live tv
Live TV kijken gaat goed icm de anysee tuner. Ben nog geen buffer underruns tegen gekomen en het gebruik van media center gaat verder ook vloeiend.

Geluid
In combinatie met de standaard koeler is de geluidsproductie vrij fors (denk hierbij aan een straaljager). Dit komt doordat de fan altijd op 6600 RPM draait (zie BIOS), en het koellichaam maar een paar kleine vinnen heeft. Hierom heb ik deze ook gelijk vervangen door een Nexus PSM-2500. Deze heeft ongeveer 4x het koeloppervlak. Dit heeft als voordeel dat de CPU bij idle gebruik passief gekoeld kan worden en bij full load slechts een kleine airflow nodig heeft. Met de nieuwe koeler is 1 langzame draaiende 80mm fan voldoende.

Al met al een heel mooi moederbord voor een HTPC. Zeker in combinatie met een T7xxx is dit een zeer krachtige setup welke ongeveer even veel verbruikt als de populaire atom-ion bordjes, maar aanzienlijk meer kracht heeft. Maar de prijs is hierdan ook wel naar.

Heb jij ook een Jetway J9F2-Extreme?