Specificaties 14" • 1920x1080 (Full HD) • 256GB • Intel Core i5 - Bekijk alle specificaties

Asus ZenBook BX410UA-GV123T Review

teek2 22 mei 2017, laatste update op 23 mei 2017, 933 views

Asus ZenBook BX410UA-GV123T

Een fijne laptop met bescheiden afmetingen maar toch relatief groot scherm. De uitstraling is luxe en strak. Ik gebruik hem zelf met Linux (Arch) en onder Arch en Ubuntu 17.04 werkte echt alles out of the box. De fan slaat wel soms op max als de CPU nog koud is.

Pluspunten

• Strak ontwerp
  • Lange batterijtijd
  • Linux werkt perfect
  • USB-C poort
  • Mooi, fel, mat scherm met weinig bezel
  • Uitgebreid touchpad

Minpunten

• Fan blaast soms zinloos hard
  • Keyboard voelt beetje rammelig (niet storend)
  • Kleur lijkt soms paarsig (brons?)
  • Geen laden via USB-C
  • Scherm zou wat meer naar achteren moeten kunnen

Deze laptop is identiek aan de Asus ZenBook UX410UA-GV010T op 2 dingen na, de BX410UA heeft 8 GB RAM en een 256 GB SSD (beide 2x zoveel). De UX410U is al gereviewed is door Tweakers zelf (https://tweakers.net/revi...-beproefde-behuizing.html) en verschillende gebruikers (pricewatch: Asus ZenBook UX410UA-GV010T), vele aspecten zullen overeenkomen met de BX410UA die ik hier review. Zo en dan nu de review...

Waarom ik deze laptop heb gekozen

Ik zit veel in de trein dus de grootte en de batterij tijd zijn belangrijk. De kleine bezels van dit scherm zorgen dat ik toch nog een redelijk scherm kan hebben. Ik las dat Linux goed ondersteund werd en ik heb altijd goede ervaringen gehad met Asus (een nog steeds werkende Eee laptop en een erg fijn, niet zo duur moederboard). Ik wilde minimaal 8GB RAM maar ook de mogelijkheid om het uit te breiden. Een optie voor een extra harde schijf was ook mooi. De USB-C poort wilde ik graag hebben voor de toekomst en ik wilde een 1080 scherm, dat leek me genoeg voor deze schermmaat. Minimaal Corei5 was ook gewenst ivm het spelen met virtual machines. Als je al deze filters instelt in de pricewatch, dan staat deze laptop vrij bovenaan.

Eerste induk

De laptop zit in een mooie doos en netjes ingepakt, bijna a la Apple. Dat voelt al gelijk goed. Toen ik de laptop voor het eerst uit de doos haalde schrok ik een beetje, mijn vrouw en ik vonden hem allebei erg paars. Als ik naar het raam liep veranderde de kleur en leek het wel meer op een puur metalen kleur. Ik twijfelde ik of ik de laptop wel wilde houden en of er iets mis was maar alle Asus modellen met deze behuizing hebben dit effect zag ik bij de Media Markt. De kleur hang erg van het omgevingslicht af. Een collega noemde de kleurzweem brons. Dat zie ik ook wel een beetje. Hoe dan ook, ik heb me eroverheen gezet en vind het eigenlijk best mooi nu. Ik sloot de lader aan (wat wat druk vereist, vervolgens klikt maar dan toch een beetje kan bewegen) en off we boot... Gelijk Ubuntu in want ik wilde eerst een bit voor bit kopie van de schijf maken, voor ik iets wijzig. Dat is fijn als ik hem ooit verkoop of als als hij terug moet voor garantie.

Linux

De reden dat ik deze laptop heb gekocht is dat ik met nieuwe technologieŰn wil gaan spelen en er dingen op wil gaan ontwikkelen. Ik wil er Python scripts mee schrijven, hem gebruiken voor het spelen met Raspberry Pi's, Android apps schrijven en spelen met dingen als Docker. Ik heb ook een paar servers bij Digital Ocean en ik wil deze laptop gaan gebruiken om het onderhoud daarvan te doen (via ssh voornamelijk). Voor al deze zaken vindt ik Linux echt optimaal.

Het eerste wat ik dus deed is kijken of Linux goed werkt. Ik maakte een Ubuntu 17.04 bootable USB stick (op mijn Asus Eee 1000HE met Arch Linux, middels een "dd if=Ubuntu-17.04.img of=/dev/sdb bs=1M) en koos hem als opstart schijf in de bios. Ubuntu startte snel en alles werkte meteen. Zelfs de keyboard verlichting. Dat was al meteen meer dan ik verwachtte, een fijne verrassing. Met deze life usb-stick heb ik de genoemde bit-voor-bit kopie gemaakt (middels een "dd if=/dev/sda of=/mnt/sdb/windows.img bs=1M") naar een externe schijf. Ik gebruik liever Arch dan Ubuntu dus toen dit erg lange proces (uren) klaar was heb ik een Arch-Anywhere.iso op de usb stick gezet en boem! Geen bootable usb-stick meer zichtbaar in de bios... Even nadenken en ik bedacht me dat dit door SecureBoot zou kunnen komen. Heel netjes van Asus is dat je dit gewoon kunt uitzetten in de Bios. Dat deed ik dus en hoppa, we booten de Arch-Anywhere installer in. Na wat gedoe (als je het echt wilt weten, stel maar een vraag) draaide Arch met de Plasma desktop, en wederom werkte alles meteen out of the box. Ik heb gelijk tlp ge´nstalleerd want dat schijnt erg goed te zijn voor de snelheid waarmee je batterij leeg raakt (https://wiki.archlinux.org/index.php/TLP).

De fan

Nadat Arch goed werkte heb ik meteen geprobeerd met fancontrol de fan later (bij hogere temperatuur) en langzamer te laten draaien, maar dat is me tot nu toe nog niet gelukt. Ik heb wat software ge´nstalleerd om de temperatuur van de CPU in de gaten te houden en de fan gaat soms ineens voluit als de CPU nog maar 33 graden is. Dat is belachelijk. Het geluid is overigens alleen storend in een stille kamer, maar zeker omdat de fan vaak maar even kort aanschiet ook wel echt storend dan.

Het toetsenbord

Het toetsenbord is prima. De uit-knop is ook een toetsenbord knop, nog rechts van de delete knop. Dus op de plaats van de delete knop bij andere laptops. Dat vereist wat gewenning. Verder klinkt het toetsenbord een beetje rammelig en kan ik hem wel wat indrukken in het midden. Mijn andere laptops zijn een MacBook (>1800 euro) en een HP Elitebook (van >1200 euro met prut scherm) dus de lat ligt ook wel hoog. Het typt verder prima overigens. De verlichting die in 3 stappen instelbaar is, is ook prettig.

Touchpad

Fijn touchpad, gevoelig en je kunt hem overal (behalve helemaal bovenin) indrukken (a la MacBook) voor een klik of je kunt de knoppen onderin, deel van het touchpad, gebruiken. Ik vind dat erg fijn. Overigens werkt multitouch ook zonder problemen in Linux, ik kan bijvoorbeeld middel klikken door met drie vingers te klikken.

Poorten

Voor mij prima, USB3, USB-C, SD-kaart (die wel half uitsteekt, vind ik jammer), full hdmi, een barrel lader en een gecombineerde mic/headphone jack. Intern is er naast de vast gesoldeerde (waarom??) 8 GB dimm nog een extra slot voor nog eens een dimm. Dat was voor mij wel een voorwaarde want ik vind 8 GB niet echt "future proof". Voorlopig is het trouwens meer dan genoeg maar als ik echt wil kan ik (na het eraf slopen van de voetjes (waarom??)) er nog wat bij prikken. Een fijn idee. Wat ik ook cool vind is dat er intern -naast het al met een 256 GB SSD gevulde m2 slot- nog een 2.5" drive bay is. Dus je kunt er nog aardig wat geheugen bij zetten. Ook een fijne gedachte.

Het scherm

Het is een prachtig scherm vind ik. 1920x1080 is wel een sweetspot voor Linux want want HiDPI is nog niet zo goed ondersteund. Maar ik vind alles erg scherp. Hij kan ook zo fel dat ik hem bijna nooit op zijn felst heb staan, dus dat is mooi. Van een mat scherm moet je van houden en dat doe ik. De bezels zijn ook erg klein, dat zorgt ervoor dat je in deze kleine laptop best wat scherm hebt. Je kunt het scherm wel een beetje buigen maar ach, wie doet dat nou? Al met al vind ik het een perfect scherm maar 1 ding stoort me toch wel, hij zou echt wat verder naar achteren moeten kunnen klappen, ik zit heel vaak tegen het maximum aan. Ik heb het idee dat niet veel mensen die mening zullen delen maar net ff iets verder had mooi geweest.

Verder niets dan lof. Als hij slaapt gaat hij aan als je hem openklapt, dat had ik op geen enkele laptop tot nu toe en is echt heel fijn. Ik klap hem open en ik kan meteen mijn wachtwoord typen. Het is een perfecte Linux laptop waarop alles out of the box werkt. Ik waardeer het zeer dat Asus mijn vrijheid respecteert en me SecureBoot laat uitzetten. De batterijtijd is ook geweldig, ik gok het nu op 8u ofzo bij browsen (onder Windows is het zelfs bijna 10 volgens de Tweakers.net review), ik ben erg tevreden.

Heb jij ook een Asus ZenBook BX410UA-GV123T?

Zou deze laptop geen update krijgen voor usb-c snelladen, zoiets las ik? Al leek me dat sterk. Anders had ik hem ook gekocht!
Lijkt me iets wat hardware vereist of wie weet, met een Bios update? Als ik nu mijn OP3 lader erin stop zegt hij iig alleen dat hij een onbekend apparaat ziet waar verder niet mee wordt gedaan.
Ah ok. Hoelang duurt het normaal opladen eigenlijk van 0 tot 100% en hoelang is de accuduur bij normaal browsen, beetje Words etc?

Alvast bedankt!!
Ik zal eens kijken, ik houdt het tot nu toe nog niet zo in de gaten (pas 2x opgeladen, 1x was uit de fabriek toen zat hij al aardig vol). zoals je al kan lezen draai ik Linux, ik haal er zeker meer dan 8u uit maar dat zal alleen maar beter zijn onder Windows. Ik denk trouwens dat dit soort technische dingen gelijk zijn bij het model met 4GB RAM, die is al vaker gereviewed, door tweakers zelf: https://tweakers.net/revi...-beproefde-behuizing.html maar ook door gebruikers: https://tweakers.net/pric...k-ux410ua-gv010t/reviews/. Dus daar kun je beter je info uit halen. Als je ook Linux wilt draaien moet je even wachten, ik typ dit tijdens mijn huis-werk trein reis dus de review komt in etappes en ik zal dingen updaten als ik vaker heb geladen/ontladen :).

[Reactie gewijzigd door teek2 op 22 mei 2017 13:31]

Oh top, bedankt voor je uitgebreide reactie! 8uur is zeker netjes ook! Ik ga hem misschien toch overwegen.
Ja, zoals ik al zei, onder Linux en misschien was hij wel vaak idle. Maar kijk maar bij de review van Tweakers zelf, de batterij is echt wel goed, bij browsen bijna 10 uur!

[Reactie gewijzigd door teek2 op 22 mei 2017 13:38]

Ben je zeker dat de USB Type C poort , een USB 3.1 Gen 2 poort is?
Ik lees dit wel in alle specs ,maar op de website van Asus staat deze als Gen 1 benoemt en ik mis het "10" symbooltje bij deze poort (https://www.logicsupply.c.../USB-Comparison-Chart.jpg)
Geen idee eigenlijk. Er staat een SS symbool met een soort dubbellijnige P naast de poort, lijkt met geen 3.1 Gen 2 poort als ik het zo bekijk. Als je weet hoe ik het kan checken doe ik het graag voor je.

Wat betreft je vraag die ergens anders staat: Ik ervaar geen Coil Whine al zou ik ook niet weten hoe het klinkt. Als de Fan uit is is de laptop helemaal stil.

[Reactie gewijzigd door teek2 op 6 juni 2017 06:40]

Thanks, van wat ik er verder online van vind, is die P, een D van DisplayPort en heeft laptop dus geen USB 3.1 Gen 2 poort maar twee USB 3.1 Gen 1 poorten. waarvan een type A en een type C.

Super dat er geen coil whine is!
Ok thanx voor de opheldering. Zelf was ik al erg blij dat ik gewoon de nieuwe standaard van kabel kon gaan gebruiken. Maar goed, spelen met een eGPU en 100W door een kabel pompen had ook leuk geweest... Displayport is nice natuurlijk.

Die standaarden maken het er ook niet echt duidelijker op trouwens. Die gen 2 hadden ze best Uberport mogen noemen ofzo ;)
Inderdaad, of Gen 1 gewoon 3.0 laten zijn :)
Iemand enig idee wat t verschil is tussen deze en de Asus ZenBook UX410UA-GV028T? Voor zover ik kan zien, zijn alle specs identiek.
Ik zie ook geen verschil, al heb ik wel gelezen dat de BX serie voor de zakelijk markt is? Misschien alleen een marketing verschil?
Ik heb begrepen dat op de BX variant(en) windows 10 pro staat ipv home, maar zie dit niet terug in de spec lijst hier op tweakers.
Ik wilde al zeggen 'Misschien een andere W10-versie?'. Ik meen me overigens te herinneren dat ik dat idd ergens hier op Tweakers had gelezen in een post.
Helaas is het niet makkelijk te checken voor mij nu (Windows staat er niet meer op).