Samsung Galaxy S8 Zwart Review

Amps 28 mei 2017, 1.208 views

Samsung Galaxy S8 Zwart

De Galaxy S8 is werkelijk een prachtig toestel. Hij werkt vlot en zit boordevol features. Met de laatste snufjes, kan je met de S8 er zeker een paar jaar mee vooruit. Voor velen zal de prijs erg hoog zijn, maar voor mij is het uiteindelijk zeker wel waard.

Pluspunten

• Prachtig design en bouwkwaliteit
  • Erg mooie scherm
  • Snelle en vloeiende software
  • IP68-certificering
  • Grote standaardopslag (64 GB) en uitbreidbaar met Micro SD kaart (tot 256 GB)
  • Fast charging
  • Goede camera's

Minpunten

• Erg prijzig
  • Vingerafdrukscanner op onhandige plaats
  • Irisscanner werkt net niet lekker
  • Twijfelachtige meerwaarde van Bixby
  • Fysieke Bixby knop overbodig en zit in de weg
  • Glas erg gevoelig voor vingerafdrukken

En dag voordat de Galaxy S8 pre-launch event zou plaatsvinden, kreeg ik een mailtje binnen dat er nog een paar plekken beschikbaar waren en of ik aanwezig wilde zijn. Aanvankelijk had ik inmiddels al wat anders gepland, maar het beloofde een leuke avond te worden mt de kans om n van de drie Galaxy S8’en te reviewen (en aan het einde van de reviewperiode te houden). Hoewel ik overtuigd was dat ik toch niet zou winnen, hield ik er in ieder geval een leuke avond aan over. En dat was het. Klik hier voor een samenvatting van het event. Tot mijn grote verbazing (en een iets te enthousiaste reactie) zag ik mijn naam op het scherm aan het einde van de quiz: ik behoorde tot de top 3! Na meer dan n hele lange maand wachten, was hij er eindelijk. Hopelijk was het het wachten waard.
Mijn review is gedeeltelijk van informatieve aard en vanuit het gebruikers(ervaring)perspectief geschreven. Lange lijstjes met specificaties zullen ontbreken; die zijn elders wel te vinden. In mijn review periode heb ik het toestel ongeveer een week gebruikt.

Het Planetarium met 360 graden koepel

Achtergrondinformatie

Van jongs af aan heb ik grote interesse gekregen in mobiele telefoons. Naar mijn inziens heb ik daardoor ook relatief veel mobiele telefoons gehad en gebruikt met verschillende OS’en. Bij toestelreleases van vlaggenschippen ben ik vaak een van de eerste in de elektronicawinkel om hem eventjes aan te voelen en te testen. Zoals je hieronder kunt zien ben ik vrij lang bij Samsung blijven hangen. De Galaxy S8 zal alweer mijn zevende Samsung telefoon zijn. Om een beeld te geven van met welke en wat voor soort telefoons ik ervaring heb, hieronder een opsomming:
  • Nokia 3310
  • Samsung Galaxy Nexus
  • HTC One M8
  • Samsung Galaxy S6
  • Microsoft Lumia 550
Naast deze toestellen heb ik ook een iPod Touch gehad en gebruik ik een iPad als tablet. Ik heb dus ook wat ervaring met iOS. Deze voorgeschiedenis biedt een basis als vergelijkingsmateriaal voor de S8.

Doos en accessoires

Altijd leuk om een nieuwe toestel en de accessoires uit de doos te halen. Bij de S8 zitten extra accessoires in de doos waarvan je het wellicht niet zou verwachten zoals de Micro-USB naar USB-C adapter en een USB on-the-go adapter. Met de laatstgenoemde kan je bijvoorbeeld met Samsung Smart switch makkelijk je data van je ene telefoon naar de andere telefoon overplaatsen. De accessoires zijn ditmaal zwart in plaats van wit, wat erg goed past bij de kleur van het toestel. Opgesomd wat er in de doos zit:

• Samsung Galaxy S8 (duh ;) )
• AKG-branded in-ear oordopjes
• Extra gel dopjes van verschillende groottes voor de oordopjes
• Fast charging lader
• USB-A naar USB-C kabeltje
• USB-C male naar USB-A female adapter
• USB-C male naar Micro USB female adapter
• Simkaart/Micro-SD tool
• Handleidingen en documentatie

De Galaxy S8 met doos en toebehoren

Voordat we beginnen

Na het opstarten van de Galaxy S8 en het instellen van de basisinstellingen, stond al een software update klaar (G950FXXU1AQDG). Met deze update worden kleine kinderziektes verholpen. Zoals we het zijn gewend van Android, ging dit soepeltjes over-the-air.
Voordat ik ben begonnen met het gebruiken van de S8 zijn er tweetal dingen die ik meteen heb veranderd: de volgorde van de on-screen toetsen en de resolutie van het scherm. Samsung staat bekend om een afwijkende volgorde van de navigatietoetsen onderaan het scherm te hebben. Al vanaf de Galaxy S2 staat de terugknop aan de rechterkant. Dit is ongewijzigd gebleven tot aan de Galaxy S7 desondanks dat Google een geruime tijd “Back – Home – Recent” als standaard hanteert. Samsung gebruikt bij de Galaxy S8 standaard ook de onconventionele “Recent – Home – Back” lay-out. Gelukkig is dit met de bijgeleverde software om te wisselen, en daar heb ik gretig gebruik van gemaakt.
Daarnaast heb ik meteen de resolutie van het scherm gewijzigd. Sinds de Android 7.0 Nougat update staat de resolutie standaard op FHD+ (2220x1080px). Ik ben iemand die graag de volledige potentie van een toestel benut en heb daarom de telefoon naar zijn hoogste resolutie gewijzigd (WQHD+; 2960x1440px). Dit gaat wel een negatief effect hebben op de accuduur, maar dat neem ik maar voor lief. In praktijk zal de iets hogere resolutie voor het blote oog waarschijnlijk niet veel uit maken doordat de pixeldichtheid bij FHD+ al vrij hoog is.

https://tweakers.net/ext/f/EgGNhq845YH2qWdkleKrb5ti/full.png https://tweakers.net/ext/f/zfBBgZExlG5k9uh3ydVAtdqY/full.png
On-screen knoppen en schermresolutie

Design en bouwkwaliteit

De Galaxy S8 valt op. Dit komt voornamelijk door de minimale randen om het scherm en het licht afgebogen scherm (“edge”) van de zijkanten, iets wat Samsung vier jaar in ontwikkeling had. Dit keer zijn de hoeken van het scherm ook afgerond. Het ziet er indrukwekkend uit. Het langwerpige design doet denken aan de oude LG Chocolate BL40: de experimentele telefoon van LG. Met 21:9 scherm was de LG Chocolate BL40 ng iets langwerpiger dan het 18,5:9 scherm van de S8.
Doordat de voorkant zwart is, vallen de sensoren aan de bovenkant minder op wat zorgt voor een uniform geheel. Mede doordat er bij de S8 geen Samsung logo meer aan de voorkant te vinden is, ziet het toestel er erg schoon en gelikt uit wanneer het scherm uit staat. Door de symmetrische afrondingen van de voor- en achterkant, ligt het toestel lekker in de hand. Deze afrondingen zorgen er ook voor dat de S8 dunner aanvoelt dan de 8mm op papier doet lijken. Hoewel glas en aluminium tegenwoordig steeds vaker bij mid-range en zelfs budget telefoons wordt gebruikt, doet de bouwkwaliteit van de S8 er niet minder op. De S8 is erg solide gebouwd en het toestel voelt erg gestroomlijnd aan zonder scherpe hoeken. De fysieke knoppen voelen solide aan en hebben een goede klik. De aan en uit knop heeft wel een iets mindere voelbare klik, maar zolang hij maar in de tijd niet slechter wordt, is het niet storend. Het nadeel van het hebben van glas op de achterkant: vingerafdrukken. De Galaxy S8 is daar geen uitzondering op. Vooral de zwarte variant is erg vingerafdrukgevoelig.

Voor- en achterkant

Scherm

Zoals we misschien al een tijdje gewend zijn van het scherm van de Galaxy S-serie, is het scherm van de S8 wederom erg mooi. Door de super AMOLED-techniek is het contrast hoog en zijn de kleuren erg ‘verzadigd’. Zwart is echt zwart en kleuren spatten van het scherm. Of je dat laatste mooi vindt, verschilt van persoon tot persoon. Sommige mensen vinden het erg mooi dat de kleuren erg ‘fel’ zijn, terwijl anderen een meer natuurgetrouwe scherm/kleuren willen. Gelukkig geeft Samsung de gebruiker hierin de keuze. Er zijn namelijk verschillende kleurprofielen die je kunt selecteren. Mocht het nodig zijn om je scherm anders te kalibreren, kan dat ook via de RGB-sliders onder Adaptive display. Er zijn berichten dat de schermen vanuit de fabriek aan de rode kant zijn afgesteld. Door te spelen met deze sliders, zou je de wittinten kunnen afstellen/corrigeren naar jouw smaak. Sinds de laatste firmware update is het ook mogelijk om de witbalans van de afgeschuinde randen bij te stellen. Het exemplaar dat ik heb toont uniforme kleuren zonder een merkbare tint/gloed over het scherm.

https://tweakers.net/ext/f/YMUsbNIeW6mFNZ4PsPKvfy0L/full.png https://tweakers.net/ext/f/vwVoqCQlxbq4Glqe3FNcYf6N/full.png
Scherm modi en scherm kallibratie

Samsung heeft met de S8 gekozen om af te wijken van de gebruikelijke 16:9 breedbeeld aspect ratio. De S8 heeft een iets langer scherm waardoor de verhouding komt op 18,5:9. Dit betekent bijvoorbeeld dat je bij een webpagina in de lengte meer content kan tonen, maar dat je meestal wel zwarte balken links en rechts krijgt wanneer je video’s kijkt in landscape (bijvoorbeeld YouTube). Samsung maakt het softwarematig mogelijk om deze zwarte balken weg te nemen door iets in de video in te zoomen (crop to fit). Hierdoor raak je wel een deel van de boven- en onderkant van het beeld kwijt. Door de AMOLED-techniek vallen echter de zwarte balken niet op en gaan ze op in de zwarte bezels.
Wanneer je de telefoon zult zien liggen, valt het op dat hij langwerpiger is dan andere telefoons. Maar wanneer je hem daadwerkelijk gebruikt, zal je dit algauw vergeten. Het scherm heeft goede kijkhoeken en wordt erg fel waardoor hij makkelijk af te lezen is direct zonlicht.

https://tweakers.net/ext/f/2XNCXlLixn8JYyM7RgZOuqSZ/full.png https://tweakers.net/ext/f/uJn6j68CXBrb2po2HACOo4sf/full.png
16:9 aspect ratio vs 18,5:9

Video zonder crop to fit

Video met crop to fit

Belkwaliteit en bereik

Aan de belkwaliteit en bereik valt weinig over te zeggen. Het is, zoals je het kunt verwachten van een (high-end) toestel, goed. Aan beide kanten zijn stemmen helder op zowel de speaker als tegen het oor. Met mijn Simyo simkaartje heb ik geen problemen gehad met slecht bereik of langzame 4G-verbinding.

Featureset

De Galaxy S8 heeft een hoop te bieden. Waar Samsung nog met de Galaxy S5 van alles en nog wat naar je gooide qua features, hopende dat je n of twee handig vindt, richt de S8 (zoals de S6 en S7) meer op de features die je echt gaat gebruiken en waarde toevoegen. Hieronder zijn de belangrijkste features toegelicht.
User Interface
De S8 komt met de nieuwe ‘Samsung Experience’ UI. Wat dit uiteindelijk betekent is een wat strakkere en gestroomlijnder UI met extra functionaliteit zoals het wegnemen van de app drawer en het aanpassen van de app grid. Mocht je de standaard look van de S8 niet mooi vinden, dan is het mogelijk om in de Samsung Theme Store een andere thema’s te downloaden en te installeren. Hiermee verander je het gehele UI van icoontjes, tot menu kleuren tot de telefoon dialer.
Hoewel de standaard launcher van de S8 er inmiddels veel mooier uitziet en extra functionaliteiten biedt, is hij toch niets voor mij. Ik ben meer fan van de stock Android look en maak ik daarom gebruik van Apex Launcher. Door de vele instellingen en aanpassingen die te maken zijn met Apex Launcher, kan je hem helemaal naar jouw smaak maken zonder de Vanilla Android look te verliezen.

Home screen, app drawer en theme store (klik voor grote afbeelding)

Always On Display
Mede dankzij door de AMOLED-techniek is het mogelijk om een energiezuinige always-on display te tonen. Zoals de naam al suggereert, is de always on display een feature waarin informatie op het scherm wordt getoond, ook wanneer je hem niet gebruikt. Samsung maakt de always on display interactief door met dubbel tikjes op onderdelen op het scherm een actie uit te laten voeren (bijvoorbeeld het skippen van een lied). Je kunt met de always on display simpelweg de tijd laten zien of een kalender of foto. Het beeld op het scherm verspringt van tijd tot tijd om inbranding te voorkomen. Ik maak zelf geen gebruik van deze feature. Als ik een notificatie binnenkrijg, zie ik dat wel aan de RGB notificatie LED.

Always On Display

Edge Panel
Net als de Galaxy S6 Edge en S7 Edge, kan je met de S8 gebruik maken van de Edge Panel. Met een veeg vanuit de linker- of rechterkant roep je een menu op die je in kunt stellen met verschillende functies. Aanvankelijk was ik erg sceptisch over deze functie, maar door de brede mogelijkheden van de edge panel, is de kans groot dat er iets tussen zit die je handig vindt en vaker gaat gebruiken. Ik vind het zelf erg handig om app snelkoppelingen in de Edge Panel te hebben. Daarnaast kan je onder andere ook je klembord, favoriete contactpersonen of het weer tonen. Samsung maakt het ook mogelijk om additionele Edge Panels te downloaden.

https://tweakers.net/ext/f/Cp1jGFOWI4553bgPqREkipGq/full.png https://tweakers.net/ext/f/5Tic1GiBRSKdHaeUSCIapc80/full.png
Edge Panel en Edge Panel Settings

Drukgevoelige home knop
Samsung imiteert de weggenomen fysieke home knop door op de plek waar de virtuele home knop zich bevindt drukgevoelig te maken. Wanneer je iets harder op de home knop drukt, zal de ‘knop’ licht vibreren bij zowel het indrukken als het loslaten van de knop. Dit is vergelijkbaar met wat Apple heeft gedaan met de home knop op de iPhone 7 (Plus). Waar de knop van de iPhone meer een ‘tik’ als respons geeft, is bij de S8 echt een vibratie. De virtuele knop geeft lang niet het gevoel van het indrukken van een fysieke knop. Desondanks is het een handige feature om zo het scherm wakker te maken.
Bixby
Bij Bixby, Samsung's nieuwe digitale assistent, zet ik mijn vraagtekens bij. Vooral bij de door Samsung zelf ontwikkelde software heb ik mijn twijfels. Ik heb namelijk bada OS (wie kent die nog?) faliekant zien mislukken. De support voor de app store kwam niet op gang en na slechts drie generaties van de Wave-toestellen hield Samsung er al mee op. Eveneens zie ik de toekomst voor Tizen er somber in.
Bixby bevat vier onderdelen: Voice, Vision, Home en Reminder. Na het accepteren van een lading aan gebruikersovereenkomsten, was Bixby klaar voor gebruik. Althans, alle onderdelen behalve Bixby Voice. Bij lancering van het toestel is Bixby Voice nog niet beschikbaar. Je kunt dus nog niet tegen Bixby praten en Bixby zal je vragen ook niet met een stem kunnen beantwoorden. Als Bixby Voice (ooit) beschikbaar komt, verwacht niet dat hij meteen in het Nederlands zal zijn. De Nederlandse taal is een te kleine markt voor Samsung en aangezien Nederlanders vrij goed Engels kunnen, gaat dit ook niet helpen om Bixby Voice in het Nederlands vooraan de rij te krijgen. Samsung lijkt groot in te zetten op Bixby. De S8 heeft immers een speciale knop om Bixby aan te roepen. Met n druk op de knop word je gegroet door Bixby Home: een plek waar informatie wordt geaggregeerd in n scrollbare pagina. Hierbij moet je denken aan het weer, nieuws, agenda afspraken en alarmen. Het opstarten van Bixby duurt best lang. Langer dat het zou moeten zijn. Een alternatief voor Bixby is Google Assistent, iets wat standaard met de S8 meekomt. In tegendeel tot Bixby, werkt Google Assistent wel met spraakcommando’s. Van de twee, krijgt Google Assistent (in combinatie met Google Now cards) mijn voorkeur. Door de ligging van de knop (onder de volumeknoppen en vrijwel recht tegenover de aan en uit knop) heb ik vaker dat ik per ongeluk de Bixby knop indruk dan ik Bixby daadwerkelijk gebruik.

https://tweakers.net/ext/f/yzULJOpc66tly5ZcxTStxoTt/full.png https://tweakers.net/ext/f/hWrsJr3RROSpSVJCVMBtgtsL/full.png
Bixby vs Google Now Cards

Beveiliging
Naast de gebruikelijke pincode en patroon als beveiliging voor de lock screen, biedt de Galaxy S8 ook een vingerafdrukscanner (wat intussen vrij standaard is), irisscanner en gezichtsherkenning. De biometrische beveiligingsmethoden werken goed, maar de afwerking ervan is net niet. Ze werken net niet lekker.
Om te beginnen de meest onderscheidende ontgrendelmethode van de S8: de irisscanner. De irisscanner is makkelijk in te stellen en werkt snel wanneer het werkt. Inderdaad, wanneer hij werkt. Je moet de irisscanner redelijk goed positioneren voordat hij werkt en het is niet echt een natuurlijke positie waarin je de telefoon vasthoudt. Ook heb ik wel eens gehad dat hij mijn iris niet goed oppakte. Doordat de irisscanner gebruik maakt van infrarood, zal hij het beter doen in het donker dan bij fel licht.

De irisscanner in werking

Naast de irisscanner, kan je bij de S8 ook je telefoon met gezichtsherkenning ontgrendelen. Je kunt overigens niet beide methoden tegelijk gebruiken. Het is kiezen voor de een of de ander (of geen van beide). De gezichtsherkenning werkt veel makkelijker, maar hij is wel minder veilig. Er zijn berichten dat je aan de hand van een foto van je gezicht het toestel kunt ontgrendelen. Mocht je je telefoon kwijtraken, dan is de kans natuurlijk erg klein dat diegene weet van wie de telefoon is en een foto van jou heeft om zo hem te ontgrendelen. Ik heb zelf de bypass niet kunnen reproduceren. Deze methode werkt zo snel dat je vaak weinig tijd hebt om je notificaties te lezen voordat hij zichzelf ontgrendelt.
Als laatste wil ik ingaan op de vingerafdrukscanner. Deze is verhuisd van de voorkant naar de achterkant van het toestel. Al vanaf het moment dat de leaks uitkwamen van de S8, was de plaatsing van de vingerafdrukscanner controversieel. Hij is namelijk vrij hoog geplaatst en vlak naast de camera. Zelfs Samsung erkent indirect dat die positie misschien wat onhandig is: de camera app waarschuwt wanneer de lens vies is. En inderdaad, ik heb een aantal keer gehad dat ik de cameralens zat te porren in plaats van de vingerafdruksensor. Je hoeft je vinger niet te rekken om bij de sensor te komen, maar het zou een hoop schelen als hij een stukje lager en onder de cameralens zou zitten. Een vingerafdrukscanner op de achterkant is erg wennen. In het begin maakte ik vaker gebruik van de patroonontgrendeling dan de vingerafdrukscanner. De werking van de sensor is echter erg goed. Zolang je grotendeels de sensor bedekt met je vinger, zal hij in de meeste, zo niet, alle gevallen je toestel ontgrendelen. Dit kan ook wanneer je scherm uitstaat. De sensor werkt erg snel en betrouwbaar.

Vingerafdrukscanner vlak naast de camera

Snel en draadloos laden
Steeds meer telefoons komen met quick charge en draadloos laden. Waar draadloos laden voor mij niet veel toevoegt (je kunt je telefoon namelijk niet echt gebruiken wanneer hij op de draadloze lader ligt), is fast charge onmisbaar voor mij geworden. Je kunt in een redelijk korte tijd, veel van je accu bijladen. In een half uur ging mijn toestel van 15% naar 53%. Met een additionele half uur ging hij naar 89%. Om 100% te bereiken deed het toestel er 1 uur en 23 minuten over. Het hebben van de mogelijkheid om draadloos te laden kan overigens wel handig zijn: je hoeft je geen zorgen te maken over kabels en je telefoon alleen maar neer te leggen op een draadloos lader.
Draadloos laden werkte echter niet feilloos bij mijn toestel. De vorige generatie Wireless Fast Charger (EP-NG930) met originele Samsung fast charger werkte niet. Wanneer ik mijn toestel erop gooide, kreeg ik constant “wireless charging paused” op mijn scherm. Ik heb geprobeerd om het toestel verschillend te positioneren, maar het probleem bleef zich voordoen. De gewone eerste generatie wireless charger van Samsung (EP-PG9201) werkte wel goed met de S8.

https://tweakers.net/ext/f/wJ0259WNvpBnN0SQmvmA50uy/full.png https://tweakers.net/ext/f/fvymtlNxppHm9svxatlxw0Qy/full.png
Draadloos laden en fast charging

IP68-certificering
Een zeer verwelkomende feature is de IP68-certificering wat de S8 water- en stofbestendig maakt. In theorie kan het toestel minimaal een half uur tot 1.5 meter onder water. Een ongeluk zit in een klein hoekje. Of je nou per ongeluk je glas water over je telefoon gooit, hem laat vallen in het toilet of door een stortbui fietst, de Galaxy S8 zal er heelhuids doorheen komen. Met het toestel zwemmen en onderwaterfoto's maken raad ik niet aan.

Water en stof resistent

Uitbreidbaar geheugen
De Galaxy S8 komt standaard met 64GB intern geheugen dat uitbreidbaar is met een Micro SD kaartje tot 258GB. Een erg handige en relatief goedkope oplossing om je opslag te vergroten. Ik gebruik het geheugenkaartje voornamelijk voor het opslaan van media (foto’s, video’s, muziek e.d.). Je kunt eventueel je interne geheugen vrij maken door de applicaties te verplaatsen naar het externe geheugen.

Micro SD kaart slot

USB-C poort
Steeds meer en meer mobiele apparaten gaan over van de Micro-USB aansluiting naar USB-C. Dit brengt verscheidene voordelen met zich mee. En van de veelgenoemde voordelen van USB-C is dat het niet meer uitmaakt hoe je de kabel in het toestel steekt: hij is namelijk volledig symmetrisch en werkt dus met beide zijden. Daarnaast is de USB-C poort multifunctioneel. Je kunt hem ook gebruiken voor dataoverdracht, beeld, geluid of je kunt hem zelfs gebruiken in combinatie met een ethernet kabel. Het is goed dat Samsung met de S8 over is gestapt naar een USB-C aansluiting. Hierdoor wordt de S8 toekomstbestendiger. Omdat de poort voor de massa nog vrij nieuw is, zijn goedkope, en vooral goede, USB-C kabels moeilijk te verkrijgen in Nederland. Mocht je snel een extra USB-C kabeltje willen hebben, wees niet getreurd: Samsung levert een adapter mee om je Micro-USB kabel om te vormen in USB-C.

USB-C poort

Bluetooth 5.0
De Galaxy S8 is de eerste mobiele telefoon met Bluetooth 5.0. Ook dit breng voordelen en mogelijkheden met zich mee ten opzichte van voorgaande Bluetooth versies, zoals een veel groter bereik en snellere overdrachtssnelheden. Ook kan er veel meer data tegelijkertijd verstuurd worden. Samsung speelt hierop in door het mogelijk te maken om twee Bluetooth audio apparaten gelijktijdig aan te sturen. Helaas heb ik deze feature niet zelf kunnen testen aangezien ik alleen maar n Bluetooth audio apparaat tot mijn beschikking heb, maar ik kan mij voorstellen dat voor sommige personen dit erg handig kan zijn.

Dual audio

Camera en foto’s

De camera op een mobiele telefoon is steeds vaker de enige point-and-shoot camera die een consument bezit. Dit is ook in mijn geval en vind ik daarom de kwaliteit van de camera erg belangrijk. De voornaamste reden dat ik mijn HTC One M8 gepgraded had naar de Galaxy S6 was om de camera. De 4-ultrapixel camera van de M8 was bar slecht. De upgrade naar de S6 stelde niet teleur en de camera op de S8 eveneens niet. Door tweemaal de aan en uit knop in te drukken, start je snel de camera. Dit duurt naar mijn mening net iets te lang. De 12-megapixel camera maakt mooie, scherpe foto’s. Met een diafragma van f/1.7 op zowel de voor als de achter camera, is de camera van de S8 prima geschikt voor nachtfoto’s hoewel het wel moeilijk blijft om te schieten in donkere omgevingen. Ik merk wel dat de nachtfoto’s geschoten in auto mode vaak veel lichter uitvallen dan hoe het in het werkelijkheid uitziet. Gelukkig kan je dit in de Pro modus corrigeren/veranderen. De Pro modus biedt manuele instellingen zoals voor de ISO, focuspunt, apertuur en witbalans.
Het meest onderscheidende van de camera aan de voorkant is dat deze ook autofocus bevat. Hierdoor komen, voor de liefhebbers, je selfies er ng scherper uit te zien. Met 8-megapixels bevat de foto’s ook voldoende detail. Hieronder een aantal voorbeeldfoto’s van de camera op de achterkant. Ik heb helaas sommige foto’s iets moeten verkleinen en/of comprimeren om zo niet de maximale uploadgrootte van 4 MB te overschrijden. De originele foto's lagen rond de 5 MB per stuk. Klik voor grote afbeeldingen.

Stabiliteit, betrouwbaarheid en gebruiksgemak

De performance van de Galaxy S8 is over het algemeen erg goed. Het toestel voelt snel aan en werkt goed. Echter zijn er wel momenten waarbij het scrollen net wat minder soepel gaat en crashen apps van tijd tot tijd tijdens het opstarten. Dat laatstgenoemde kan natuurlijk liggen aan de app zelf in plaats van het toestel. Zoals eerder benoemd, is het gek dat draadloos laden niet goed werkte met de originele Samsung Wireless Fast Charger. Android heeft een wat steilere leercurve dan iOS, maar de mogelijkheden die Android biedt, maakt veel goed. Vooral wanneer je eenmaal aan Android gewend bent geraakt, zijn de mogelijkheden om hem naar jouw smaak te maken oneindig. Samsung maakt het bedienen van de S8 ook makkelijker door voor sommige features duidelijke on-screen handleidingen te tonen.

Accuduur

En van de voornaamste redenen om mijn huidige toestel up te graden was om de accuduur. Voor mij moet een accu minimaal n dag meegaan bij (semi-)intensief gebruik. Ik houd er zelf niet van om extra accessoires mee te slepen zoals een powerbank. Een powerbank is in “noodsituaties” erg handig, maar zoiets zou gedurende de dag overbodig moeten zijn. Ik moet zeggen dat de accuduur van de S8 niet tegen valt. Ik kan makkelijk een dag met de accu doen (van 9:00 tot 0:00) met gemiddeld gebruik (zonder zware games te spelen). Hierbij heb ik synchronisatie, GPS en mobiele data/wifi altijd aan staan in combinatie met automatische helderheid van het scherm. Verwacht geen wonderen, maar een dag zou hij wel uit moeten houden (als je het niet al te bont maakt). Mocht je even krap in de accu zitten, dan zou je eventueel n van de Power saving modes in kunnen schakelen. Screen on time zegt voor mij niet veel. Het is een veelgebruikte maatstaf om de accuduur mee te vergelijken, maar het ligt uiteraard aan wat je met het toestel doet wanneer het scherm aan staat.

Aan de Galaxy S8 hangt een fikse prijskaart(je). Bij release kost de Galaxy S8 799. Ten opzichte van de Galaxy S7, is de S8 honderd euro duurder bij lancering. Hoewel de Galaxy S8 de laatste technologien en chips bevat, is deze hoge prijs toch slecht te rechtvaardigen. Voor 200 minder zou je de Huawei P10 kunnen halen of zelfs voor 360 minder de Oneplus 3T of ZTE Axon 7. De Galaxy S7 (Edge) zou momenteel ook nog een goed alternatief zijn. De Huawei, Oneplus en ZTE positioneren zich anders dan de S8, maar het laat wel zien dat je voor (semi) high-end specificaties niet per s een premium hoeft te betalen. In grote lijnen zullen deze toestellen voor de gemiddelde consument hetzelfde doen en presteren in dagelijks gebruik. Dat betekent echter niet dat de S8 met de meerprijs daadwerkelijk niets meer te bieden heeft. Als de S8 de introductieprijs van de S7 had aangehouden, zou dit, naar mijn mening, een veel breder publiek trekken. Hoe je het wendt of keert, 799 voor een telefoon is en blijft veel. Velen zullen door de hoge prijs waarschijnlijk ook afhaken.

Samsung heeft een goede, solide telefoon geleverd. Hij ziet en voelt erg premium aan. Tussen de massa smartphones met 16:9 schermen en dikke randen rondom het toestel, zal de S8 opvallen door zijn langwerpige design en smalle bezels. Je zult echt merken dat je iets vernieuwends in je handen hebt. Zoals we van Samung’s super AMOLED schermen zijn gewend, ziet het scherm van de S8 er weer haarscherp uit. De UI van de S8 is iets wat je maar moet liggen. Het ziet er mooier en gestroomlijnder uit, maar ik ben er nog steeds geen fan van. Gelukkig biedt Android genoeg mogelijkheden om de look en feel aan te passen naar jouw smaak.
Het toestel werkt vlot en heeft veel te bieden ten opzichte van de concurrentie. Sommige key features van de S8 werken echter niet of net niet lekker. Een belangrijk onderdeel van Bixby, Bixby Voice, is nog niet beschikbaar en draadloos laden werkte met bepaalde laders niet. De irisscanner en vingerafdrukscanner werken erg goed, maar de uitvoering ervan is op sommige vlakken net niet. Zowel de camera op de voor- als achterkant schieten mooie foto’s. Hoewel de camera’s een f/1.7 apertuur hebben, blijft foto’s schieten in het donker lastig.
Voor al dit moois moeten je echter wel diep in de buidel tasten: met 799 bij release is de S8 erg prijzig. Of het de 799 waard is, is heel erg persoonlijk. Wat mij betreft is het even slikken, maar zodra je het toestel vasthoudt en gebruikt, zal dit algauw vergeten zijn.

Voor vragen, opmerkingen of suggesties kan je mij altijd DM’en of een reactie hieronder plaatsen. Op basis van de feedback kan de review nog bijgewerkt worden.

Heb jij ook een Samsung Galaxy S8 Zwart?

Meer advertenties

Mooie review, lekker uitgebreid en leest makkelijk weg :)