HP 15-ay128nd

Specificaties 15,6" • 1920x1080 • 128GB • Intel Core i5 - Bekijk alle specificaties

HP 15-ay128nd Review

Anoniem: 524929 20 mei 2017, laatste update op 14 juni 2017, 1.410 views Product gekocht

HP 15-ay128nd

Leuke laptop, korrelig scherm, maar lekker vlot. Voor tekstverwerking en basiswerkzaamheden uitstekend.

Pluspunten

• Prijs / Kwaliteit
  • Kaby Lake
  • DDR4-2400
  • RAM Uitbreidbaar
  • Adata 90K IOPS SSD

Minpunten

• Lastig te openen (voor bijv ram)
  • Korrelig Scherm
  • Ventilator kan veel geluid maken

Laptop aan de binnenkant:
  • RAM Type: M471A5244CB0-CRC 4GB (2400mhz en niet 2133 zoals in pricewatch)
  • SSD Type: Adata im2s3138e-128gm-b
  • Wifi adapter: Intel AC 3168NGW
  • DVD Drive is eenvoudig te vervangen door een HDDCaddy.
Even wat toevoegingen om het wat minder beknopt te maken voor de geïnteresseerden.

Geschikt voor: Internet, Tekstverwerking en lichte grafische toepassingen.
Niet geschikt voor: Photoshop, virtualisatie of gaming.

De laptop heeft vooraf veel trials geïnstalleerd staan:
- McAfee
- Office 365 (1 maand)
- Videotools
Deze heb ik direct verwijderd en de laptop opgeschoond en bijgewerkt.

De behuizing is niet super degelijk en volledig van plastic. Als je zorgt voor een goede tas, is er niets aan de hand.

De binnenkant van de laptop (zie afbeelding) is erg strak en netjes aangesloten. Het is makkelijk om de wifikaart, M.2. disk of geheugenmodule te vervangen nadat je de kap los hebt gekregen.

Voor 3 tientjes kun je een extra 4GB module aanschaffen, mijn voorkeur gaat altijd uit naar 1 merk en 1 type, in dit geval:
Update: toegevoegd aan Pricewatch
pricewatch: Samsung M471A5244CB0-CRC

Eventueel nog een extra disk met meer ruimte, aangezien 128GB krap kan zijn:

Als we kijken naar pricewatch, dan is een soortgelijke laptop met DDR4-2400 in combinatie met de i5-7200u ruim 600 euro, vandaar dat de prijs / kwaliteit van deze laptop dik in orde is.

Het scherm is niet helemaal mat, maar heeft een soort korrelige waas over het beeld. Ook wel bekend van de HP 850 series (1080p) dit maakt het beeld van iets mindere kwaliteit, maar geen showstopper.

Update van 26-05-2016 over de HP Laptop:
Ik heb succesvol de 4GB module geïnstalleerd en werkt als een zonnetje.
Verder werkt de bovenstaande HDDCaddy ook uitstekend, dus voor dit geld (op moment van schrijven 489,-) een uitstekende laptop voor studie, youtube, facebook etc.

De HP Software probeert na het starten van de laptop direct op driverupdates te scannen. Hierdoor kan de CPU direct naar 100% springen, wat erg onhandig is. Dit heb ik direct uitgezet. De ventilator maakt dan natuurlijk direct lawaai, omdat de cpu 100% belast wordt.

En de speakers zijn ook leuk :) Iets beter dan gemiddeld als je het aan mij vraagt.

Heb jij ook een HP 15-ay128nd?

Heb hem ook aangeschaft voor mijn dochter voor het komende middelbare schooljaar. Haar 32Gb Celeron netbookje trok het in de praktijk net voor het eerste jaar dus nu maar even wat praktischer voor haar gekocht nu ze bewezen heeft er zuinig op te kunnen zijn.
Prima keuze, niet al te duur en lekker vlot. :)
Heb ook nog maar een extra 4Gb dimm-etje bijbesteld zodat ze ook wat vlotter kan werken. Nog tips voor het netjes openen zonder schade?
Heel veel geduld en een goed pasje om de klep(met toetsenbord) mee los te klikken, daarna kan de onderkant eraf. Pasje tussen de kier proberen te duwen, maar niet met al teveel geweld. Ook niet beginnen bij usb of videopoorten.

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 524929 op 19 augustus 2017 21:20]

Thx. Net even op mijn gemak de boel open gehad en geheugenbankje bijgeplaatst, dus de HP draait nu met 8Gb. Ben benieuwd hoe dat mijn dochter bevalt / wat ze er van merkt....

Nog een link naar een youtube filmpje waar het openmaken stap voor stap wordt uitgelegd (inclusief de 2 schroefjes die verstopt zitten onder de rubber plakkers naast de accu ;) )
Ah, handig :) Ja de schroefjes zitten op vrijwel alle laptops onder de plakkertjes tegenwoordig. Die 8GB is vast wel merkbaar.