Tweakers zegt: 6,5

Specificaties 4,5" • 1620x1080 • 32GB (uitbreidbaar) - Bekijk alle specificaties

BlackBerry KEYone, 3GB ram, 32GB Zilver, Zwart Review

Jean-Bob 17 mei 2017, laatste update op 17 mei 2017, 6.768 views

BlackBerry KEYone, 3GB ram, 32GB Zilver, Zwart

De BlackBerry KEYone maakt de belofte waar en is een werkpaard van een smartphone die weinig steken laat vallen. Geen telefoon voor iedereen, maar vooral batterijduur, de handige shortcuts en natuurlijk het fysieke toetsenbord zullen erg in de smaak vallen bij de doelgroep.

Pluspunten

• Bouwkwaliteit en design
  • Batterijduur
  • Toetsenbord goed uitgewerkt
  • Shortcuts
  • BlackBerry software

Minpunten

• Geen dual sim
  • Draadloos opladen ontbreekt
  • Ongelijke verlichting van het toetsenbord

Wie zit er anno 2017 nog te wachten op een telefoon met fysiek toetsenbord? Dat is de vraag die velen zich stellen bij het zien van de BlackBerry KEYone. Ik werd er in ieder geval erg enthousiast van. Ik heb in 2015 een paar maanden een BlackBerry Passport in bezit gehad en die telefoon heeft mijn beeld van wat een smartphone kan zijn totaal veranderd. Het enorme gemak om documenten te lezen en te bewerken, de batterijduur, de BlackBerry Hub en vooral het bevredigende gevoel van typen van berichten op het fysieke toetsenbord maakten dit de fijnste smartphone die ik tot nu in bezit heb gehad. Helaas werd hij na slechts vier maanden bezit gestolen. Sindsdien heb ik het met de Nokia Lumia 920, Nexus 5, een Moto G en een Galaxy S6 moeten doen. Nooit kwamen deze telefoons in de buurt van de ervaring die ik met de Passport had.

Toen op het Mobile Word Congress in februari 2017 de KEYone officieel werd gelanceerd was mijn interesse meteen gewekt. Deze, door TCL (bekend van de Alcatel telefoons) gebouwde KEYone leek, in tegenstelling tot de dure en met performance worstelende Priv, op de door mij geliefde Passport. De launchdatum bleef echter vaag en werd een aantal keren uitgesteld. Ik hield echter Crackberry in de gaten en ineens was het toestel bij Selfridges in Londen te koop. Ik was inmiddels zo overtuigd dat ik het toestel wilde hebben dat ik besloot de gok te wagen en het daar te bestellen. Ik was blijkbaar net op tijd want nog dezelfde dag was deze eerste batch KEYones uitverkocht. In deze review zal ik vooral ingaan op mijn persoonlijke ervaringen met het toestel.
Specs
De specificaties van de KEYone staan hier opgesomd (bron: gsmarena):

Ik zal kort de belangrijkste uitlichten. Het toestel heeft een snapdragon 625 processor, niet de snelste op de markt maar hij staat bekend energiezuinig. Deze chipset stuurt onder andere ook de Lenovo P2 en de Motorola G5 aan. De geheugengrootte is 3GB. Critici vinden deze specs te karig voor een apparaat van ¤599. Van mij had er een tandje bij gemogen, vooral wat betreft intern geheugen gezien de toekomstbestendigheid, maar uiteindelijk is voor mij de ervaring in het gebruik voor de taken waar ik het toestel voor inzet het belangrijkst. Het LCD-scherm is met 4,5” en een resolutie van 1620x1080 kleiner dan gebruikelijk, dat heeft natuurlijk een reden. En die reden is het fysieke toetsenbord onder het scherm. De letters zijn over vier rijen verdeeld. Over hoe het toestel in de praktijk werkt verderop meer. De batterij van 3505 MaH verdient het apart vermeld te worden. Deze accu belooft in combinatie met de energiezuinige processor een prima batterijduur. Persoonlijk vind ik het jammer dat draadloos opladen niet mogelijk is.
Verpakking en design

De verpakking heeft zoals bij BlackBerry te verwachten een zakelijke uitstraling. In de doos zit onder het toestel de quick start guide in een karton gevouwen met de sim eject tool daar ook in. Verder bevat de doos een (in mijn geval UK) lader, een USB-C kabel en een paar simpele oordopjes. Niets speciaals maar wel netjes ingepakt.
De telefoon zelf vind ik persoonlijk erg fraai en is mooi afgewerkt. De gebruikte materialen voelen goed aan zorgen dat de telefoon fijn in de hand ligt. Daarnaast is het toestel wat zwaarder dan gemiddeld, wat het een extra ‘premium’ gevoel mee geeft. Hierdoor heb je ook het gevoel dat het toestel tegen een stootje kan (ik heb geen valtest gedaan 😝) Het zwarte rubber-achtig plastic op de achterkant zorgt er voor dat uit je hand laten vallen minder waarschijnlijk is dan bij een gladde glazen achterkant. Hierdoor zie ik minder noodzaak een hoesje te gebruiken, en dat is mooi want ik houd niet van hoesjes. Het toetsenbord is ook mooi afgewerkt en het indrukken van de toetsen voelt vertrouwd goed aan. De aan/uit-knop zit links van het scherm, aan de rechterkant zijn de volumeknop en de zogenaamde ‘convenience key’ geplaatst. Aan deze knop kan je met behulp van het menu een willekeurige functie toewijzen. Veel reviewers vinden de plaatsing van de powerknop ongelukkig aangezien ze gewend zijn aan een knop aan de linkerkant, waar in dit geval de convenience key zit. Ik denk dat dat vooral met beroepsdeformatie van de reviewers te maken heeft, mensen die zeer veel verschillende toestellen in korte tijd in gebruik hebben. Je went er namelijk heel snel aan en bovendien heeft het toestel de functies tap-to-wake en tap-to-lock wat er in de praktijk voor zorgt dat je de knop eigenlijk vrijwel niet nodig hebt. De enige misser van TCL wat de bouwkwaliteit van het toestel betreft is volgens mij de wat ongelijke backlightverlichting van het toetsenbord. Deze is op sommige plekken op het toetsenbord iets minder fel dan op andere. Het is een detail, maar toch jammer omdat de rest zo mooi afgewerkt is.
Scherm
Direct nadat ik het toestel opstartte moest ik even wennen van de switch van de AMOLED van de S6 naar het LCD scherm van de KEYone. Maar al snel was ik hier aan gewend. Ik vind het een mooi scherm met goede kijkhoeken. De uiterste helderheidsstanden hadden iets verder uit elkaar mogen liggen maar verder bevalt het scherm goed. Bijkomend voordeel van het fysieke toetsenbord in relatie tot het scherm is dat je tijdens het typen geen ruimte kwijt bent aan een onscreen toetsenbord. Dit zorgt ervoor dat je in de praktijk meer ruimte op je scherm overhoudt dan een standaardtelefoon. Tijdens het kijken van een filmpje op Youtube in de landschapsstand verschijnen er vanwege de schermverhoudingen zwarte balken in beeld. Hier wordt je er weer aan herinnerd dat dit toestel niet op mediaconsumptie is gericht.
Toetsenbord en hardwareknoppen
Het toetsenbord is wat KEYone natuurlijk echt onderscheidt in een zee van glazen platen waaruit de smartphonemarkt tegenwoordig bestaat. En het toetsenbord van de KEYone is goed. De toetsen hebben voelen en klinken lekker en typen fijn. Een onscreen toetsenbord schijnt in aantal woorden per minuut voor de meeste mensen nog steeds het snelst te werken. En ook ikzelf ben niet sneller op het fysieke toetsenbord. Ik vind echter gevoel van het typen op een fysiek toetsenbord superieur aan het typen op glas. Op mijn Passport en nu op de KEYone stel ik met plezier een mail van twintig regels op, daar begon ik op mijn andere toestellen echt niet aan. Het toetsenbord brengt ook andere voordelen met zich mee ten opzichte van de onscreen varianten. Na enige oefening kan je vrijwel blind typen, het is makkelijker in onstabiele omgevingen te typen en de toetsen kunnen naast het invoeren van tekst ook voor andere dingen gebruikt worden. Wat ik echt een toevoeging vind is de mogelijkheid om alle letters op de KEYone twee sneltoetsfuncties geven op het homescreen. Het kort indrukken van de i opent bij mij bijvoorbeeld de instellingen en het lang indrukken Instagram. Hierdoor heb je praktisch geen icons op je homescreens nodig. De trackpadfunctie van het toetsenbord vind ik ook erg nuttig. Hiermee kan je door de homescreens, teksten en websites scrollen. Hierbij moet ik wel vermelden dat dit soms niet helemaal zo soepel loopt als je zou willen, vooral in portretmode loopt het soms een beetje schokkerig. Ik gebruik het in de praktijk vaak en vind het een handige manier om rustig door teksten heen te scrollen. Bijkomend voordeel is dat je je scherm een stuk minder aanraakt en dus minder vies maakt. Ook kan je van diverse handige toetsencombinaties in apps gebruik maken. Door één van de shift toetsen in menu van het BlackBerrytoetsenbord als CTRL toets in te stellen kan je dit zelfs nog uitbreiden! Sowieso zitten er veel handigheidjes in het toestel verborgen. Zo leidt twee keer snel de aan/uitknop indrukken tot het openen van de camera. Onder de volumeknop is de eerder genoemde convenience key geplaatst die je een functie kan toewijzen die vanuit overal in het OS werkt. Als ik deze toets in druk start bij mij bijvoorbeeld de navigatie naar mijn thuisadres op. Tot slot zit er in de spatiebalk een vingerprintsensor verwerkt die erg snel en accuraat werkt (met een cool knipperend ledje aan beide kanten als het systeem vraagt om em te gebruiken). Om het toestel te ontgrendelen hoef je je vinger enkel op de sensor te leggen, je hoeft deze niet in te drukken. Dit werkt naar mijn mening erg fijn. Al met al vlieg je met behulp van deze shortcuts door het systeem heen.
Gebruikservaring en software
Dit alles zou natuurlijk weinig waard zijn als het toestel geen soepele gebruikservaring zou leveren, zoals bij de Priv blijkbaar het geval was. Gelukkig loopt de KEYone wel lekker soepel. Het navigeren door het systeem en het laden van apps kost weinig tijd en ik ervaar weinig haperingen. Het is niet dat er totaal geen wachttijd is maar het geheel loopt smooth en ook de chrome browser werkt snel.
De KEYone heeft Android Nougat 7.1.1 aan boord en gaat als het goed is net zoals de andere BB toestellen maandelijkse veiligheidsupdates ontvangen. Naast het fysieke toetsenbord onderscheidt BlackBerry zich sinds jaar en dag op gebied van beveiliging van hun toestellen. Zo is de KEYone net als de andere Android BlackBerries met DTEK uitgerust, een app die het beveiligingsniveau van je toestel aangeeft. Ook vraagt iedere app om autorisatie op het moment dat het een bepaalde toestemming deze nodig hebt. Deze features zullen met wellicht wat extra tweaks vooral voor professionals die veel waarde hechten aan beveiliging en privacy van toegevoegde waarde zijn. Ik ben benieuwd of dit het nieuwe standaardtoestel wordt van regeringsleiders en hooggeplaatste ambtenaren.

Tevens kenmerkend voor BlackBerry: de BB Hub. De Hub dient als een berichtencentrum waar alle notificaties van berichtenapps, sociale media en e-mail in weergegeven kunnen worden. Op de Passport zweerde ik bij dit systeem maar op één of andere manier voelt het op de KEYone als overbodig aan op dit moment. Dit zou best door de sneltoetsen kunnen komen. Als ik een Whatsappbericht krijg vind ik het makkelijker om met de sneltoets w de app te openen dan naar de Hub te gaan en het hier te bekijken. Als je graag een tijd onafgebroken aan een bepaalde taak wilt werken en op gezette tijden je berichten checkt zou de Hub wel eens van grote toegevoegde waarde kunnen zijn. Je kan namelijk in één oogopslag al je nieuwe berichten bekijken en desgewenst beantwoorden.

BlackBerry voegt naast de beveiliging en de Hub ook een hele trits snelkoppelingen in de software toe. Zo kun je op het homescreen snelkoppelingen toevoegen om direct een alarm in te stellen, zonder eerst naar de klok te gaan of direct een e-mail op te stellen, zonder eerst de e-mailclient te hoeven openen. Deze snelkoppelingen kun je ook allemaal onder een sneltoets plaatsen. Het instellingen menu breng nog meer aanpassingsmogelijkheden met zich mee. Een fijne telefoon dus voor wie van customizen en opties houdt, en welke Tweaker doet dat nu niet 😊.

Gamen doe ik zelf sinds de originele Angry Birds eigenlijk nauwelijks meer op mijn telefoon. Ook dit heeft te maken met een afkeer van touch controls op een glazen plaat. Ik heb om het te testen nog even Super Mario Run geinstalleerd en dat loopt prima. Uit andere reviews begrijp ik dat zwaardere games ook wel prima draaien maar lang nodig hebben om te (her)laden. Ook loop je in de landschapsmodus tegen het feit aan dat het toetsenbord aan de rechterkant in de weg zit. Iets dus om rekening mee te houden als je veel gamet en deze telefoon overweegt.

En dan het uithoudingsvermogen van de KEYone. Vooraf werd er al wat beloofd over de batterijduur en de telefoon maakt het waar. Ik haal met mijn redelijk intensieve gebruik (+/- 6 uur SOT) tot nu toe iedere keer twee dagen op één lading (twee dagen en één nacht). Gister zat ik na 39 uur op 13% met 7 uur en 22 minuten SOT. Ik vind de batterijduur een groot voordeel van deze telefoon. Vooral in combinatie met de andere eigenschappen op het gebied van productiviteit gaat dit de KEYone vermoedelijk erg populair maken bij wat ik hier nu voor het gemak maar professionals on the move noem. Ik zit zelf voor mijn werk bijvoorbeeld regelmatig in het buitenland waar ik lange dagen maak, mijn telefoon vaak nodig heb voor intensieve taken zoals navigatie en weinig kans heb om tussendoor bij te laden. Ik kan nu zonder extra externe accu op pad met het vertrouwen het einde van de dag te halen op een lading en tussendoor gewoon de tijd nemen om een mailtje op te stellen. Met mijn vorige telefoons was het altijd laveren tussen gebruik, tussentijds opladen en aan de powerbank hangen. Dat hoeft met dit apparaat niet meer. Ik verwacht zelfs de driedaagse festivals die ik deze zomer ga bezoeken op één lading vol te houden.
Camera
De camera van de KEYone is voor een BlackBerry verrassend goed. Ik heb er verder niet heel veel verstand van maar de foto’s die ik met deze camera maak doen voor mijn gevoel niet heel veel onder voor die ik met de S6 maakte. Ook de prestaties bij weinig licht zijn prima. Dat was met de Passport een stuk minder. Fijn is dat je zowel de volume knop als de spatiebalk als afdrukknop kunt gebruiken. Ook de front camera is prima. Hieronder enkele plaatjes om een indruk te geven.

Samenvattend kan ik zeggen dat de KEYone een schot in de roos is van BlackBerry en TCL. Dit toestel is in al zijn facetten ideaal voor mensen die onderweg veel moeten/willen communiceren met hun telefoon. Maar ook als je eens een andere Android-ervaring wil is de KEYone het overwegen waard. De extra mogelijkheden van het toetsenbord voegen ook echt functionaliteit toe en als bonus is de camera ook meer dan prima. Als je veel gamet en video kijkt doe je er goed aan het toestel eerst eens uit te proberen.

Heb jij ook een BlackBerry KEYone, 3GB ram, 32GB Zilver, Zwart?

Heb je enig idee hoe het met Android updates zal gaan? Hoor is de reputatie van BlackBerry daarin?
Heb me hier eerlijk gezegd niet echt in verdiept, volgens mij is BB niet de snelste maar komen updates wel. Hier staat een overzicht van het moment dat updates naar verschillende builds kwamen: http://forums.crackberry....ndroid-os-builds-1083171/
(Ik ben geen extreme Mobile warrior en heb pas sinds de Priv Android ervaring) Voor de Priv ontvang ik minstens eenmaal per maand updates. Sowieso beveiligingsupdates zullen snel binnenkomen; is tenslotte een van BB's USP's.
Mooie duidelijke review die mij zeker aan het denken heeft gezet om toch weer de overstap te maken naar een blackberry. Bedankt hiervoor! :)
Thanks, het toestel is zeker het overwegen waard, zeker als het past bij je gebruik.
Top dat je een review gemaakt hebt! Ik zie dit ook helemaal zitten; de terugkeer van een fysiek toetsenbord :). Ik kan dan ook niet wachten om er zelf een te bezitten. Maar ik wacht nog even op de eerste prijsdaling :)
Ik ben benieuwd wat de prijs gaat doen de komende maanden, zeker icm de verkrijgbaarheid van dit toestel.
Bedankt voor de review.
Heb je wellicht nog meer info/gebruikerservaring qua beveiliging/privacy in samenhang met Android??
(zou voor mij hoofdreden zijn van eventuele aanschaf, naast fysiek toetsenbord, ben momenteel geen smartfoonbezitter)
Ik moet zeggen dat de veiligheidsaspect meer nice to have dan must have is bij dit toestel, maar wat ik er in de praktijk van merk is dat ik volgens mij vaker toestemming moet verlenen aan apps. Op het moment dat je een app al vaker gebruikt hebt maar voor het eerst iets met je contacten wil doen vraagt hij op dat moment om die specifieke toestemming bijvoorbeeld. Ik weet niet 100% zeker of dit niet standaard in de nieuwe versie van Android zit trouwens.
DTEK geeft een inzicht in de beveiliging van het toestel op verschillende punten en een beoordeling maar heel diep gaat dit niet. Dan heb je nog de updates die je praktijkervaring niet veel zullen beïnvloeden.

Wat betreft privacy denk ik dat je zonder smarthone altijd beter af bent dan met, maar wellicht scheelt het als je zo min mogelijk van de google services gebruik maakt.

Misschien zijn er andere bezitters die meer over privacy en beveiliging en de KEYone kunnen zeggen?
Beveiligingsupdates komen veel en vaak, ik deel de mening van Jean-Bob dat DTEK slechts een indicatie geeft van je beveiligingsniveau. M.i. sla je de spijker op zijn kop v.w.b. het gebruik van Google services. Als privacy belangrijk voor je is, dan zou ik een nieuw gmail-account aanmaken speciaal voor gebruik van je telefoon en vervolgens per toepassing beoordelen in hoeverre je Google services nodig hebt. Als voorbeeld vraagt Google bij mij telkens als ik locatieservices aanzet, of Android de experience mag verbeteren (oid) - wat ik telkens weiger en ik mis er ook niks aan. Opslag van Whatsapp-backups geschiedt automatisch naar je Google-cloud gekoppeld aan je gmail-account. Het handmatig inregelen buiten Google om is nog tamelijk lastig, typisch afweging van gebruiksgemak en privacy-reductie.
Goede review. Dank je wel. :) Ik ben zelf eigenaar van een KEYone en kan me er wel in vinden.
Voor mij zijn de batterijduur en de bouwkwaliteit van de telefoon echt de grootste pluspunten van dit toestel. Ook fijn dat er weinig bloatware op zit.
Ik speel geen spelletjes op mijn telefoon, dus daar kan ik ook weinig over zeggen.
Dit is mijn eerste BlackBerry, dus ik ben helemaal niet gewend aan een fysiek toetsenbord. Het is zeker even wennen.
Bedankt voor de interessante review. Na de Bold heb ik geen Blackberry meer gehad, maar ik neig nu toch mijn abo te verlengen met deze BB.

Hoe bevalt de blackberry je na deze tijd? Ben je nog negatieve/positieve aspecten tegengekomen die het waard zijn te delen?

Ik heb gezien op een durability test dat het scherm, in tegenstelling tot andere smartphones, niet zit vastgelijmd en er zelfs uit kan springen na een simpele val. Heb je daar toevallig al last van gehad..?
De telefoon bevalt nog steeds erg goed, niet veel veranderingen t.o.v. de review. Inmiddels behoorlijk gewend geraakt aan het toetsenbord en de extra functionaliteit die dat biedt is nog altijd genieten. Ook de batterijduur is al vaak erg handig gebleken. Geen problemen met een loslatend scherm maar ik heb em dan ook nog niet van hoogte laten vallen (en ben dit ook niet van plan :P). Gebruik em trouwens nog altijd zonder hoesje.

Een negatief aspect dat ik ontdekt heb is dat de antenne niet heel erg sterk lijkt te zijn. Ik heb eigenlijk wel altijd bereik maar vrijwel nooit 'vijf streepjes' (ik woon in het midden van het land en heb Tele2 als provider). Ik kan me voorstellen dat je daar in het buitengebied wel last van kan hebben. Verder heb ik al een paar keer per ongeluk de powerbutton aangeraakt als ik in de landscape mode een filmpje zat te kijken, waardoor het scherm uit ging. Blijkt deze toch onhandig geplaatst te zijn :o.
Hoe vind je de KEYone in vergelijking met de Passport. Met name wat betreft de schermgrootte/breedte. Ik heb momenteel nog een Passport en vind het na bijna 3 jaar nog steeds een fijn toestel. Maar als ik hem ooit moet vervangen zit ik wel aan de KEYone te denken.
Het scherm van de Passport zorgde in mijn herinnering (het is alweer even geleden) toch wel voor een hele andere ervaring dan andere smartphones omdat landscape en portret eigenlijk hetzelfde zijn. De KEYone is wat dat betreft traditioneler. Je hebt wel hetzelfde voordeel dat je meer schermruimte overhoudt omdat er geen toetsebord op het scherm hoeft. Ik vond het met de Passport destijds al wel irritant dat mijn bank app niet ondersteund werd en ook diverse andere apps. De integratie met de BB functionaliteiten was wel weer natuurlijker op de Passport. Dit is in dat opzicht toch meer een Android met toetsenbord dan een BB met een Androidsausje, als je snapt wat ik bedoel.
Het vierkante maar brede scherm van de PP zorgt er wel voor dat ik bijvoorbeeld jouw volledige reactie in 1 scherm kan lezen.
Ik kan ook via google playstore alle android apps die ik nodig heb gebruiken. En ze draaien eigenlijk redelijk probleemloos. Ook de apps van ING en ASN bijvoorbeeld. Sommige Apps die gebruik maken van Google Services moet ik wel patchen.
Dus ook wat dat betreft Is er voor mij nog geen noodzaak om over te stappen.
Bovendien alle 'unieke' keyboard features en software die de KEYone biedt heeft de PP al lang ook al en ook nog beter geïntegreerd in OS10. Ook de Filemanager van OS10 mis ik voorlopig in de Android versie.
Ik wacht nog even met vervangen denk ik.

[Reactie gewijzigd door elwais op 19 mei 2017 17:51]

Ik heb eerste een BB passport gehad en nu de priv. Op de een of andere manier lijkt de priv niet zo te wennen, en mis ik mijn trouwe makker (in de vorm van de passport). Met het (niet) ondersteunen van bepaalde android apps en het uitfaseren van whatsapp op de passport had ik besloten om over te stappen richting priv. Met toch wel een soort van spijt.
De grap is dat ik eigenlijk had besloten nooit meer richting BB te gaan, alleen nu ik jouw review lees ben ik toch weer gaan twijfelen .. Waarvoor dank! ;)

[Reactie gewijzigd door cemtex op 23 mei 2017 09:09]

Mooie review en de camera levert inderdaad mooie plaatjes.
Dank hiervoor!
Hoe kan het dat je zegt dat de Priv met performance worstelde (sd808) en dat dit toestel dat niet heeft (sd625)?
Zelf geen hands-on ervaring met de Priv maar uit ervaringen en reviews haal ik dat veel mensen last hebben van lag en verhitting. Zie bijvoorbeeld deze review van Mr. Mobile: https://www.youtube.com/watch?v=_jP3L1-RyL0
I