Specificaties 2.0-set - Bekijk alle specificaties

Scythe Kama Bay Amplifier Review

TweetyH 15 december 2009, laatste update op 15 december 2009, 2.859 views

Scythe Kama Bay Amplifier

Pluspunten

• Klein
  • Goed gebouwd (zowel fysiek als electronisch)
  • Degelijke volumeknop
  • Metalen behuizing
  • Goede aansluitingen
  • Koptelefoonaansluiting
  • Veel accesoires
  • Veel aansluit mogelijkheden
  • Bijzonder goede prijs/kwaliteit-verhouding

Minpunten

• Nog geen kunnen bedenken of ontdekken

Mid- en hoogweergave Score: 5
Basweergave Score: 5
Muziekweergave Score: 5
Vooraf
Dit is weliswaar een review van de Scythe Kama Bay Amplifier, maar hierbij moet gezegd worden dat ik beschik over de NIEUWE versie (SDA-1100) en niet de OUDE versie die veelal te koop wordt aangeboden.
Omdat ik per-sé de SDA-1100 en niet de oude wilde hebben heb ik eerst een aantal webwinkels gemaild of ze die ook hadden. De eerste die positief reageerde was CoolPrices. Daar dus ook besteld onder een speciaal artikel nummer en bij de bestelling vermeld dat ik beslist de SDA-1100 wilde en niet de oude (SDA-1000). Je begrijpt het al: ze stuurden de oude op, waarna je in een vervelend RMA-proces terecht komt wat je een hele hoop tijd, energie en geduld kost. Het was dan ook moeilijk om weer een andere webwinkel te vertrouwen, maar uiteindelijk bleek Azerty een juiste beslissing.

Waarom de Scythe Kama Bay Amplifier (SDA-1100) ?
Vanwege de uitermate beroerde kwaliteit van 'PC-luidsprekers' zocht ik voor het luisteren naar muziek (CD en MP3) vanaf de PC al meer dan een jaar naar een kleine, maar goede versterker waarop ik mijn eigen (zelfgebouwde) luidsprekers kon aansluiten. Tweede-hands worden vrijwel alleen grote versterkers aangeboden en er wordt nog best wel veel (te veel?) geld voor gevraagd. Veel van de kleine nieuwe versterkers die ik via internet vond, werden in reviews niet erg gewaardeerd.
Tot ik terecht kwam op de site van tnt-audio http://www.tnt-audio.com/ampli/scythe_sda1000_e.html. Daar worden ook goedkope audio-componenten serieus getest. Afgelopen jaren blijken er juist veel ontwikkelingen te zijn geweest op het gebied van kleine, goedkope versterkers met een toenemende geluidskwaliteit. Van de Trends Audio TA 10.1, via de Sonic Impact T-Amp (ook te koop van het merk Dayton) naar de Scythe Kama Bay Amplifier.
De metalen behuizing, de degelijke volumeknop, de goede aansluitingen en de aanwezigheid van een koptelefoon-aansluiting van de Scythe Kama Bay Amplifier alsmede de erg positieve review van tnt-audio waren voor mij belangrijke redenen om over te gaan tot de aanschaf van deze versterker. Waarbij ik voor de nieuwe versie heb gekozen vanwege de betere electronische opbouw.
N.B.: voor surround-geluid is de Scythe Kama Bay Amplifier met uitsluitend stereo in- en uitgangen natuurlijk niet bedoeld.

Accesoires
Wat betreft de uitgebreide, zeer complete lijst accesoires verwijs ik graag naar naar de website van de fabrikant http://www.scythe-usa.com/, waarbij ik erop wijs dat alleen de oude versie (SDA-1000) beschikt over twee uitwisselbare frontjes. De SDA-1100 beschikt uitsluitend over een (' vast' ) zwart frontje.
Hoewel ik daar zelf geen gebruik van heb gemaakt, kan je Scythe Kama Bay ook in je PC inbouwen, waarbij je kent kiezen tussen de (meegeleverde) externe voeding of de voeding van de PC. Gezien de slechte ervaring hiermee (ruis) in andere internet-reviews kan ik echter niet zeggen of dat verstandig is.

Luister omstandigheden
Allereerst moet ik zeggen dat ik uitsluitend vanachter mijn buro luister waar mijn PC onder staat. Dit buro bevindt zich in een relatief kleine ruimte (3x4m2). De luidsprekers die ik aan heb gesloten zijn twee-weg (Laag/Midden en Hoog) met een gemiddeld rendement. Verder luister ik vooral pop/rock-muziek (geen zwaar klassiek of heavy-metal). Ik heb ook een paar films gekeken.

Luister ervaring
De eerste avond dat ik de boel had aangesloten merkte ik na 3 uur luisteren pas, dat het veel later was geworden dan ik dacht. Ik kan mij niet herinneren dat ik ooit met zoveel plezier naar muziek uit een PC heb geluisterd. Het verschil met 'PC-luidsprekers' is wat dat betreft vergelijkbaar met een (slechte) draagbare radio en een volwaardige stereo-installatie.
Het was voor mij ook een ontdekking dat MP3's echt goed kunnen klinken: vanwege de slechte geluidskwaliteit van mijn oude 'PC-luidsprekers' had ik altijd gedacht dat MP3's slecht klonken.
In enkele reviews op het internet wordt gesproken van (onacceptabele) ruis. De versterker staat bij mij direct op mijn PC en ik heb geen ruis gehoord. Degenen die daar wel last van hadden, hadden de versterker in de PC ingebouwd, hetgeen weliswaar een optie is maar niet voor mij :).

Voor wie nog ergens oude 'HiFi' luidsprekers heeft liggen en ook nog eens ¤50 te besteden heeft, is deze Scythe Kama Bay Amplifier (SDA-1100) een echte aanrader om simpelweg, in stereo, muziek te luisteren op de PC. Klein, goed gebouwd (zowel fysiek als electronisch), compleet qua accesoires en mogelijkheden en (zeker voor het geld) een bijzonder goede geluidskwaliteit.
Hierbij moet ik benadrukken dat ik de versterker niet heb getest bij grote geluidssterktes, in een grote ruimte, met grote drie-weg luiidsprekers of met luidsprekers met een extreem laag rendement.

Heb jij ook een Scythe Kama Bay Amplifier?

Zou je nog kunnen vertellen welke drivers je in welke behuizing gezet hebt ? Ik ben zelf ook op zoek naar een nieuwe versterker om te gebruiken met mijn Fostex 207 e in half chang behuizing :).
top review.

gezien de jouwe buiten de kast zit gebruik jij de externe voeding? en zoja, hoe doet deze het?

goed om te horen dat ook wat grotere speakers het prima doen op deze versterker. Ik zal er eens over nadenken of dit ook voor mij interessant is.

edit:

laat maar, ik ben blind. 8)7

[Reactie gewijzigd door Dynion op 20 juni 2011 01:17]

Goeie vraag!
Mid-Laag: Harwood LF5 MK5 (doorsnede ±13 cm, polypropyleen) in een gesloten kast.
Qua rendement zal het met de Fostex 207e zeker moeten lukken.