D-Link DIR-615 Review

inf3rno89 12 januari 2010, 8.819 views

D-Link DIR-615

Pluspunten

• Stabiel én snelle verbinding (na update)
  • Goedkoop (¤ 46,90 inc. verzendkosten)
  • CD voor makkelijker instellen netwerk.

Minpunten

• Oude & Slechte firmware bij aankoop (4.00)

Beheerbaarheid Score: 4
WLAN-bereik Score: 3
Vandaag gekocht bij de MediaMarkt voor ¤59 (ik prefereer fysieke winkels boven online shops, vanwege het terug opsturen i.p.v. terug brengen bij garantie). Schrijf niet zo vaak een review maar hier ga ik dan:

Featureset
- 4x LAN poort 10/100 Mbps
- 1x WAN poort 10/100 Mbps
- Wireless 802.11n (draft2.0) 2.4 GHz access point
- Wireless 802.11g 2.4 GHz acces point
- 2 WLAN antennes

- Dual active hardware firewall - Stateful
- Packet inspection (SPI) and Network Address Translation (NAT)
- Enahanced security WPA2-PSK
- Includes Advanced Encryption Standard (AES)
- UPnP, DDNS, WPS PBC and PIN
Bovenstaande heb ik overgenomen van de doos.

Voor de rest zat er een adapter bij, een CAT5 kabeltje, spijkers e.d. om hem ergens op te hangen, garantieboekjes, installatiehandleiding en installatie cd'tje.

Prestaties
Met de kabel aangesloten haal ik een halve MB per seconde. Draadloos kom ik op ... ook een halve MB per seconde. Dacht er eerst niet aan om een WLAN Router te halen doordat ik dacht dat ik verlies zou lijden op mijn lijn. Zat ik toch echt verkeerd.

Draadloos Bereik
Werkt thuis overal prima, maar dat wil niet zeggen dat het bereik goed is, want ik woon in een klein huisje, helaas nog geen penthouse. Misschien zou iemand anders die een villa + DIR-615 heeft, willen testen :+
Is trouwens wel N dus zou vast wel goed bereikbaar zijn, ook in een villa.

Betrouwbaarheid en stabiliteit
Toen ik hem voor het eerst aansloot en aan het downloaden was, begon hij te haperen. Hij was wel verbonden met mijn computer maar ik had gewoon geen internet. Dit kwam redelijk vaak voor en was erg storend. Heb een beetje rond gezocht en ben tot de conclusie gekomen dat het kwam door de firmware die erop zat (versie 4.00). Via de router zelf kan je wel zoeken naar updates, maar die vindt hij niet. Heb op de website van D-Link gekeken en daar zat wél een update namelijk versie 4.11 Deze heb ik geďnstalleerd en ik mag niet klagen. Nog nooit is de verbinding weggevallen o.i.d. Lekker stabiel én snel. Zoals ik al zei, hebben andere mensen ook last gehad van deze fout, en bij alle fora's is het opgelost door firmware 4.11 te installeren (tip!).

Beheerbaarheid
Tjah, hier kan ik niet veel over zeggen. De interface is web-based. Je hebt talloze opties, bijna te veel om op te noemen. Ik doe er niet veel mee, want veel dingen begrijp ik niet. Het is niet mijn vakgebied. Wel leuk voor de echte tweaker misschien. Er wordt een cd-rom bij geleverd voor mensen die er echt helemaal niks van begrijpen. CD opstarten, 1 klik en hij stelt alles zelf in. Lekker handig (moet je natuurlijk nog de firmware updaten, das dan weer niet handig).

Ondersteuning
Dit onderdeel MOEST ik gewoon 2 sterren geven vanwege de slechte firmware. Er was ook geen herinnering of waarschuwing op de site over de firmware. Ik draai Windows 7 Professional 64x. Heb geen contact met service gehad, en hoop ook dat het er nooit op aankomt.

Prijs vind ik goed, ¤ 59 bij MediaMarkt heb ik hem gehaald, maar hij staat in de PriceWatch al voor ¤ 46,90 inclusief verzendkosten. Goed product, goede prijs, wat wil je meer?

PS: afbeelding is een voorbeeld van hoe de oude firmware (4.00) werkte.

UPDATE 18/12/2009: Er komen weer haperingen voor in de verbinding. De eerste paar dagen deden het wel, maar het lijkt alsof de oude firmware er nog op zit. Niet alleen bij het downloaden, maar ook bij het internetten hapert de internetverbinding, al is mijn laptop wel verbonden met de Wireless Router. Erg irritant, heb er nog geen oplossing voor kunnen vinden...

UPDATE 12/01/2010: De haperingen waar ik het hierboven over heb, zijn eindelijk weg. Na wat onderzoek (lees: google) ben ik erachter gekomen dat er signalen van andere W-LAN routers kunnen zijn die de signaal van de DIR-615 verstoren. De router stond ingesteld op b/g/n (mixed). Nu heb ik dat terug gezet naar alleen b/g en ik kan zeggen dat alles weer werkt zoals het hoort. Gebruikte overigens N sowieso niet dus dat was geen probleem.

• Windows 7 Professional 64-Bits
  • Intel WiFi Link 5100 AGN

Heb jij ook een D-Link DIR-615?

kan je aangeven wat voor internetverbinding je hebt? 500kB/s zegt me niet zoveel als je een 120mbit lijn kan krijgen tegenwoordig. :)
Ik heb een 4 Mbits per seconde ADSL verbinding van Telfort. Kom niet verder dan een halve MB door de verte van de ADSL centrale, helaas. Zou graag willen overstappen, maar er is geen (goed) alternatief. Ik haal dus dezelfde snelheid zowel bedraad als draadloos.

- Draft 802.11n WLAN-specificatie, maximale draadloze snelheid van 300 Mbps.
Van de D-Link site geplukt.

[Reactie gewijzigd door inf3rno89 op 15 december 2009 20:38]

pssst 1 mbit = 125 kB/s dus 4 Mbit = 500kB/s
Je haalt dus de maximale snelheid van je abbonnement ;)
Telfort. Eerst was het 500 kB, daarna ongeveer 480 kB en nu 430 kB
Het was ook te mooi om waar te zijn 8)7
Volgens mij is de screenshot van het aantal gedownloade KB's en de resterende. Volgens mij werd er op dat moment een CD'tje gedownload de behaalde KB/sec is het in ieder geval niet naar mijn mening.

Edit: Als ik het goed zie is het Grabit.

[Reactie gewijzigd door NeHoX op 15 december 2009 22:26]

Dat was ook niet mijn punt, om het aantal behaalde kB/sec op te geven. De afbeelding heb ik geplaatst om te laten zien dat de verbinding wegvalt, en dan weer terugkomt. Dus gewoon om te laten zien dat de verbinding hapert. *hint: check het grafiekje in de afbeelding (clickable)*

[Reactie gewijzigd door inf3rno89 op 16 december 2009 10:45]

Punt met de firmwareupdate komt me bekend voor. Mijn DIR-855 gaf inderdaad ook aan dat er geen nieuwe versie beschikbaar was, maar op de site stond die wel! Toch jammer dat die functie niet geheel bruikbaar is, hoop dat ze daar nog een keer wat aan gaan doen. De nieuwe firmware maakte namelijk Shareport mogelijk, toch wel een handig pluspunt van de DIR-855. Zit er op deze trouwens Shareport?

Ik moet wel toegeven dat het bereik van de DIR-855 mij best wel tegenvalt. Waar ik met mijn 5 jaar oude Sitecom routertje die op zolder stond beneden in de woonkamer 3 a 4 straapjes had heb ik er met de DIR-855 vaak maar 1 of 2.

Verder vind ik het een nette review, duidelijk geschreven vanuit de optiek van een gebruiker. Je geeft aan dat je een groot deel van de functies niet gebruikt, iets waar veel mensen volgens mij tegenaan lopen. De meeste mensen zullen het ding immers eenmalig instellen en er verder nooit meer naar omkijken (zolang hij werkt) en als het niet werkt komen ze er veelal niet uit (tenminste, dat is mijn ervaring). Vandaar ook die meegeleverde CD om hem eenvoudig in te stellen, veel gemiddelde gebruikers hebben geen enkel benul waar ze mee bezig zijn. Wat mij betreft een pluspunt, zou mij een hoop ritjes naar vrienden en kennisen besparen denk ik ;)

Als ze nu toch alleen die automatische updatefunctie aan de praat zouden kunnen krijgen!

[Reactie gewijzigd door Rupie op 16 december 2009 09:28]

Net even op http://www.dlink.com/shareport/ gechecked, en nee, hij ondersteunt dus geen Shareport. Alleen 6 wireless routers van D-Link ondersteunen Shareport:

- DIR-625 / DIR-628 / DIR-655 / DIR-825 / DIR-855 / DGL-4500
En jij bent een van de gelukkige ;)

Dat met je bereik vind ik wel raar, kan het misschien aan iets in je huis liggen?
haha, had inderdaad wel even uit mogen leggen wat het verder was ;) Werkt overigens als een zonnetje (tot op heden).

Over het bereik: In huis is er volgens mij niet verandert. Ik heb een 3tal routers (de DIR-855, mijn oude sitecom (weet het type even niet uit mijn hoofd) en een standaard Tele2 geval) naast elkaar gezet. Wat betreft signaalsterkte legt de DIR-855 het bij mij af tegen zowel de Sitecom als de Tele2 (zowel met alle 3 tegelijk aan als met 1 van de 3 aan om storing te voorkomen). Let wel, ik heb het hier over het B/G signaal, het N signaal heb ik nog niet kunnen testen. Als je wat dichterbij blijft is het signaal van de DIR-855 wel sterker (op de 1e verdieping) maar iets verder weg is het signaal toch echt minder dan de andere 2.
Het is echt niet zo dat er niet te werken is met dit signaal maar ik was wel even verbaasd. In de tuin internetten is er denk ik niet meer bij. Dit heb ik nog niet kunnen testen, als je vandaag buiten bent geweest snap je wel waarom ;)

Het was mijn bedoeling om het N signaal te gaan gebruiken voor een mediacenter benden in de woonkamer (met name om opgenomen programma's vanaf de server op zolder te kunnen bekijken), maar betwijfel of dat uberhaupt wel haalbaar is. Maar goed, er is een tijdelijke oplossing voor het N signaal in bestelling, kijken of het daarmee beter gaat.
Voor degene die dit interessant vinden: Ik heb deze ook icm een 60 Mbit Fibre power abbo bij UPC. Ik haal rond de 20 Mbit op ongeveer 6 meter afstand.
Lekker dan, had bij me ouders UPC 30 en haalde met een oude krakkemikkige 54g sitecom router nog 14 tot 17 mbit, en dat met 2 vloeren er tussen.

Met een Linksys haalde ik draadloos ongeveer 28 mbit. (4/5 m afstand in dezelfde ruimte)
Dit was weliswaar wel een N router en op mijn macbook pro, eveneens voorzien van een N kaartje.
Mocht iemand deze router aan willen schaffen, ik bied de mijne te koop aan :)
V&A aangeboden: D-LINK 615 ROUTER