Specificaties Max. 25.000 producten (Multi prot.) + app - Bekijk alle specificaties

Athom Homey Review

Webgnome 13 mei 2017, 1.114 views

Athom Homey

Ik heb de Homey sinds het prille begin dus deze review is een beetje bevooroordeeld. Om maar meteen met de deur in huis te vallen. De spraakbesturing is, vergeleken met Alexa etc, natuurlijk een totale mislukking. Maar de koppeling met devices is gewoon potentieel groot!

Pluspunten

• Compatible met ontzettend veel devices
  • Flow editor werkt subliem
  • Community is heel behulpzaam
  • Geen IFTTT nodig om apparaten in je eigen huis aan te sturen
  • Als internet eruit ligt dan stuurt Homey lekker je huis aan (ook zonder spraak)

Minpunten

• Spraak is een absolute no go vergeleken bij andere systemen
  • Community maakt soms apps die niet door de kwaliteitscontrole hadden gemogen
  • Athom presteerd het nog wel eens om een bug te herintroduceren bij een firmware upgrade

Kwaliteit Score: 3
Ik heb de Homey sinds het prille begin dus deze review is een beetje bevooroordeeld. Om maar meteen met de deur in huis te vallen. De spraakbesturing is, vergeleken met Alexa etc, natuurlijk een totale mislukking. Soms verstaat hij je niet en soms verstaat hij ( is homey een man?) je uitstekend. Daarnaast is spraak natuurlijk ook een probleem. Waar echter de kracht van Home zit is in mijn optiek het gemak van het koppelen van apparaten en het maken van flows waarmee je je apparaten kunt aansturen.

Op het moment van schrijven heb ik een 8tal apparaten waarvan 2 z-wave en de rest simpele klik aan / uit stekkers. Het werkt in ons appartement allemaal naadloos met elkaar samen. Als ik netflix wil kijken in de luie stoel zeg ik 'Ok Homey, Netflix'. De stroom in de audio hoek gaat aan, de receiver wordt op het juiste kanaal gezet en mijn electrische luie stoel wordt ook van stroom voorzien. Het enige wat daar nog aan ontbreekt is dat onze gordijnen automatisch worden gesloten.

Ben ik klaar met Netflix dan zeg ik weer 'Ok Homey, Netflix' en alles wordt ongedaan gemaakt. Een andere flow die ik veel gebruik is de zgn opstaan flow. Op een werkdag gaat hierbij om 6 uur mijn wekker af. Stuurt Homey mijn lamp in de keuken aan en terwijl ik aan het wakker worden ben hoor ik het laatste nieuws van nu.nl , gevolgd door het weerbericht en als laatste de huidige reis prognose naar Kantoor. Ideaal!

Homey helpt ons ook in het besparen van stroom. Mijn vrouw heeft een electrische scooter en die staat bij ons in huis aan de oplader. Aangezien zo'n accu nogal veel stroom nodig heeft heb ik er een slim stopcontact tussen gezet. Met Homey wordt dit stopcontact op een doordeweeksedag om 23:00 aan gezet en weer om 06:00 de volgende ochtend uit gezet. Zo wordt de scooter toch opgeladen maar wel in de daluren.

En als laatste hebben we natuurlijk nog de flow waarmee we een bericht krijgen op het moment dat de bewegingsmelder in de hal detecteerd dat er beweging is maar wij beide niet thuis zijn. Tot op heden nog nooit een bericht gehad en dan hopen we natuurlijk ook zo te houden.

Zijn er dan helemaal geen nadelen? Tuurlijk wel. Zoals gezegd is daar de spraak. Dat is echt van een dermate slecht niveau dat het bijna niet bruikbaar is. Dat is volgens mijn optiek ook niet de sterkste kant. De sterke kant van het systeem is dat je er allerlei systemen mee kunt aansturen en daar niet perse diensten als ifttt of iets dergelijks nodig hebt. Als je internet connectie er uit klapt werken je flows in je huis nog steeds gewoon lekker door. (zover ik Alexa / Google Home begrijp heb je daar dan echt een probleem).

Een ander probleem van Homey is het geheugen gebruik. Of liever de memory leaks die er soms zijn. Aangezien het platform heel erg leunt op de community worden er vanuit deze community dus ook de nodige apps gemaakt. Echter deze zijn niet altijd even netjes opgebouwd waardoor het voor kan komen dat een applicatie het hele geheugen van je Homey op snoept. Dat heeft dan weer tot gevolg dat de spraak begint te stotteren en andere systemen in het gedrang komen.

Raad ik dit systeem iedereen aan? Nee. Heel simpel, domotica is niet voor iedereen weg gelegd. Wil je een systeem dat gewoon werkt.. niet doen. Wil je een systeem waarmee je heel veel verschillende apparaten kunt aansturen en er ook nog eens mooi uitziet en eventueel, als je dat kunt , zelf kunt uitbreiden met software? Gewoon doen.

Heb jij ook een Athom Homey?