Microsoft Windows Vista Business Review

Tyrian 15 december 2009, laatste update op 15 december 2009, 838 views

Microsoft Windows Vista Business

Pluspunten

• Windows Vista is een grote stap voorwaarts in de gebruikerservaring. Het is de broodnodige evolutie van het NT-platform. Vista zet de nieuwe basis waarmee Microsoft weer jaren vooruit kan.

Minpunten

• Zware systeemeisen, niet geschikt voor oudere systemen, optimale prestaties vereisen tweaks. Daarom minder geschikt voor beginners met een laag budget.

Gebruiksvriendelijkheid Score: 3
Systeemeisen Score: 3
Stabiliteit Score: 5
Tagline: Eindelijk een volwassen vervanger voor Windows 2000 professional!

De aanloop
Windows 2000 was een verademing. Het gaf me eindelijk de stabiliteit waar het Windows platform zo lang naar verlangde. Windows XP was maar een magere upgrade. Een opnieuw uitgebracht Win2000 met enkele extra's en een slechte interface. Half gebaseerd op 2000 en half geinspireerd op de iMac met de 'plastic' icoontjes. Ik ben dus ook met een grote boog om XP heengelopen.

Een heel nieuw OS
Gelukkig heeft Microsoft met Vista eindelijk een echte vervanger gemaakt voor 2000. De hardwarematig geaccelereerde Aero-gebruikersinterface is vanaf de grond opnieuw ontworpen en ziet er prachtig uit. Dit alles draait op de nog altijd zeer stabiele NT6 kernel. Een van de belangrijkste verbeteringen is de nieuwe Windows Explorer. Deze lijkt eindelijk volwassen geworden. Het is nu bijvoorbeeld mogelijk om grote hoeveelheden bestanden en mappen te kopiŰren zonder dat de verkenner hier halverwege mee kapt omdat er een bestand in gebruik is. Het is me een raadsel waarom dit soort basisfuncties pas nu met Vista fatsoenlijk werken, maar het is er in ieder geval.

Nadelen
Naast alle pracht en praal zij er ook nadelen. Vista is een heel zwaar OS. Je hebt er zeker een zeer rappe PC voor nodig. Vooral met veel geheugen. Als je minder dan 2 GB hebt dan kan ik Vista niet aanraden. Als je veel programma's draait dan is 4 GB zeker aan te raden. Ook heeft Vista standaard vele achtergrondprocessen draaien. Dit kost veel performance. Met de standaardinstellingen is de computer vaak urenlang aan het ratelen. Ik heb dit allemaal uit moeten zetten, en dit is voor de gemiddelde gebruiker niet te vinden. Het irritante user account control heb ik omzeild door het Administrator-account te unlocken en te gebruiken.

Tweaks
Zelf ben ik na enkele tweaks en instellingen zeer tevreden over Vista. Maar om me heen hoor ik veel mensen klagen. Het is irritant, en instabiel zeggen ze. Van instabiliteit heb ik nooit wat gemerkt. Hier draait het werkelijk rotsvast. Dag in dag uit zonder blauw scherm. Voor de klagers kan ik Windows 7 aanraden. Hier zijn enkele stekels van Vista gladgestreken. Ik zelf zal echter gewoon bij Vista blijven. Het draait als een zonnetje en ik de upgrade prijs is het voor mij dus niet waard.

Ik heb Windows Vista x64 getest op een Core 2 Quad processor van 3.0 GHz, met 4 GB DDR3 op een RAID 10 van 2 TB. Voor 3D ondersteuning had ik een GeForce 8800GTX tot mijn beschikking.

Heb jij ook een Microsoft Windows Vista Business?

Korte en bondige review, na het lezen van je specs begrijp ik waarom Vista soepel loopt. Daar is verder niets mis mee, maar door het introduceren van Windows 7 en de daarbij behorend lagere systeemeisen heeft MS Vista compleet gediskwalificeerd en kunnen ze de support wat mij betreft eerder stoppen dan die van XP.
Dat komt hoogstwaarschijnlijk omdat jij je oude scanner die het perfect deed onder Win98 niet meer aan hebt gesloten toen je naar Vista over stapte, ook zul jij Vista zelf ge´nstalleerd hebben waardoor je gevrijwaard bent van praktisch alle meuk die ge-sysprepped op je out-of-the-box systeem wordt gezet. Allemaal factoren die naar mijn idee de gebruikerservaring van Vista compleet omzeep hebben geholpen.
Ben ik deels met je eens, echter wanneer een bestand in gebruik is neemt Vista en ook 7 zich alsnog best wat tijd om tot de conclusie te komen dat je het bestand moet overslaan. Ook is het effect van user account control hier debet aan omdat een kopieer actie naar een door uac protected folder nooit meer zo soepel zal verlopen als even wat "dll-lelletjes :P " te plakken in de system32 folder van Windows.
Very best practice ;)
Opmerkelijke opmerking, heb je dan onder een steen gelegen tussen 2000 en Vista vraag ik me dan af, want als je een o.s. mag roemen om zijn stabiliteit, flexibiliteit en continu´teit is het xp wel (ware het niet pas nß sp2 imho). Ik kan me herinneren dat toen Win2000 ge´ntroduceerd was niemand te spreken was over het o.s. want: "Win2000 gebruikte andere stuurprogramma's dan Win98".

Achja je hebt je de moeite genomen om er iets over te schrijven, ondanks dat ik de aspecten en toepasbaarheid van deze business uitvoering in deze review wel een beetje mis, je had net zo goed over een van de andere uitvoeringen hetzelfde kunnen typen.

[Reactie gewijzigd door loewie1984 op 15 december 2009 15:35]

Dat klopt ja. Ik gebruik de Business versie thuis, voor algemeen gebruik. Ik heb gekozen voor de Business versie vanwege die iets betere beheerstools en het feit dat de bedrijfsversies langere support hebben (extended support) van Microsoft.
Dit is iets wat ik ook ondervind op mijn P4 3Ghz met 2GB RAM.
Mag ik vragen wat je allemaal hebt uitgezet om de pc wat rustiger te krijgen?
Denk dan aan de indexing service, de hibernate.sys. Ook kun je de pagefile en temp dir naar een andere fysieke schijf verwijzen. Allemaal kleine dingetjes die bijdragen aan een betere performance.
Een weinig van van objectief inzicht getuigend html document....
Wordt niet goed ingegaan op :
- de halvering van prestaties op eenzelfde platform
- rommelige en hinderende security mode
- F5 in de explorer , of is een refresh nodig om goede informatie van disk te zien
etc [het grote probleem van Win en voordeel van OS X!].
Kortom Win7, OS X en Linux zijn er niet voor niets!
Weet je ook wat het voordeel is ten opzichte van bijvoorbeeld Vista home premium
Wat kan Windows Vista wat XP niet kan? Het enige goede voorbeeld is het kopieren van grote mappen, wat in deze review wordt genoemd.