Sennheiser HD 485 Brons Review
In december 2008 heb ik de hoofdtelefoon HD485 van Sennheiser aangeschaft als vervanger van mijn oude Logitech Z5500 speakerset. Deze set was overbodig geworden omdat ik een laptop ben gaan gebruiken in plaats van een computer. Ik wilde dus graag overal in huis muziek kunnen luisteren zonder dat de overige bewoners er last van hadden. Na wat wikken en wegen ben ik voor de HD485 gegaan.
Ik wilde een fatsoenlijke hoofdtelefoon en niet meer dan +/- 75 euro uitgeven. Het moest in ieder geval geen draadloze hoofdtelefoon zijn. Het merk Sennheiser werd mij door een vriend aangeraden en ik moet zeggen dat ik na een jaar nog steeds geen klachten over de hoofdtelefoon heb.
In de doos
In de verpakking zit uiteraard de hoofdtelefoon met een...
Pluspunten
draagcomfort geluidskwaliteit
Minpunten
lengte snoer
Eindoordeel
Ik wilde een fatsoenlijke hoofdtelefoon en niet meer dan +/- 75 euro uitgeven. Het moest in ieder geval geen draadloze hoofdtelefoon zijn. Het merk Sennheiser werd mij door een vriend aangeraden en ik moet zeggen dat ik na een jaar nog steeds geen klachten over de hoofdtelefoon heb.
In de doos
In de verpakking zit uiteraard de hoofdtelefoon met een snoer van 3 meter lang. Voor het gebruik met mijn laptop heb ik deze altijd gedeeltelijk opgerold zitten omdat 3 meter voor mij veel te lang is. Ik heb +/- 1,5 a 2 meter opgerold gelaten. Deze snoer is overigens los te halen uit de hoofdtelefoon. Ook zit in de doos een houdertje waar je de hoofdtelefoon aan kan hangen. Dat houdertje ziet er uit als een houdertje voor een bureaulamp en kun je bijvoorbeeld aan je bureaublad schroeven. Verder zit er ook een extra verloopje bij. De hoofdtelefoon heeft standaard een 3.5mm aansluiting, en met dat verloopje kun je hem omzetten in een 6.3mm (1/4inch) aansluiting. Ik gebruik dat echter nooit en dus kan ik hier ook niets over zeggen.
Draagcomfort
Het draagcomfort van de hoofdtelefoon is uitstekend. Ik heb hem vaak meerdere uren achtereen op en heb nooit last van pijn of irritaties rondom mijn oren. Alle delen die in contact komen met je hoofd zijn voorzien van een ruim 1 centimeter dikke laag zacht materiaal met een soort van gaasachtig katoenen hoesje. Hierdoor sluit hij goed aan op je hoofd.
Verder is hij in hoogte verstelbaar doordat de schelpen in en uit schuiven ten opzichte van het frame dat over je hoofd gaat. Hij is maximaal 5 centimeter te vergroten aan beide zijdes. Verder zijn de schelpen beweegbaar ten opzichte van het frame zodat ook hier een goede pasvorm mogelijk is.
Het katoenen hoesje is voor zover ik weet niet los te maken om bijvoorbeeld uit te kunnen wassen. Echter moet ik hierbij zeggen dat na 1 jaar gebruik hij er nog niet eens vies uitziet en dus ook niet echt gewassen hoeft te worden. Verder loopt dat hoesje ook over de speakers door, zodat enerzijds het harde plastic van de speaker ook enigsinds is afgedekt en zodat ook in de speaker zelf minder vuil kan komen.
Geluidskwaliteit
Het geluidskwaliteit is prima. Muziek en films worden prima weergegeven. Ik heb echter geen ervaring met andere hoofdtelefoons dus ik kan helaas geen vergelijking maken. Wel vind ik persoonlijk de kwaliteit iets minder dan van mijn oude Z5500 set, maar gezien het prijsverschil lijkt me dat ook wel acceptabel. Misschien dat dat ook te maken heeft met het feit dat de Z5500 een 5.1 set is en de hoofdtelefoon niet. Ik luister in ieder geval met plezier naar muziek door de hoofdtelefoon en dat is toch wel het belangrijkste!
Verder
De hoofdtelefoon is halfopen, wat betekent dat er geluid mogelijk is door de schelp heen. Voordeel hiervan is dat ik, als ik in de huiskamer zit, mijn familie nog kan horen praten als ze iets tegen me willen zeggen. Het schijnt wel nadelig te zijn voor de basweergave omdat er minder druk opgebouwd kan worden. Ik heb dat echter nooit als een gemis ervaren.
Reacties (6)
Ook het soort muziek lijkt me van belang, als je van pompende bassen houdt, of heel open (vocale?) muziek met stemmen dan zal je in het laatste geval het beste een open koptelefoon kopen. Het eerste geval inderdaad een gesloten.
Mijn indruk is dat open koptelefoons je oren minder snel verpesten, misschien omdat je nog wat om je heen hoort en de druk lager is. De basweergave in een open systeem is moeilijker, maar heb je die dan is ie ook veel natuurlijker. Of je de lage bassen goed krijgt hangt ook af van de toeleverende apparatuur, en of dit lekker past, zoals de aanpassing van de koptelefoon op de speler. Hier is duurder ook echt beter, is mijn indruk.
Gebruik je de koptelefoon ook buiten? Mijn ervaring is open systeem levert dan inderdaad geen basweergave. En je moet het maar durven en de styling telt dan ook voor wie dat boeit. Succes ermee,
Evert
[Reactie gewijzigd door EvertSchut op 22 juli 2024 22:39]
Onder windows speel ik voornamelijk af met foobar en onder linux met rhythmbox. Windows gebruik ik overigens enkel voor school (autocad en dergelijke). Ik merk hier geen enkel verschil in geluidskwaliteit. Qua muziek luister ik meestal naar de rustigere house/trance of soms top40. Dus geen echte harde bas muziek.
En ik gebruik hem niet buiten, althans dat heb ik nog niet gedaan. Misschien dat als het lekker weer is dat ik dan buiten ga zitten, maar dat zal er de komende weken niet in zitten denk ik.
Ik moet zeggen dat ik het een heel erg goede koptelefoon lijkt, als hij de vergelijking met de Z5500 voor jou kan doorstaan.
Ik heb zelf de HD-465 genomen (2 keer) ; die was na wat zoeken flink goedkoper te krijgen dan de 485 en kwalitatief niet noemenswaardig minder.
Zelf luister ik een redelijk breed scala aan muziek van jazz tot rock.
Enige nadeel van m'n 465 is dat je er wel heel warme oren van krijgt na een uur of zo.
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn