Specificaties geen geheugenslot - Bekijk alle specificaties

The Light Phone Zwart Review

Roboafca 8 mei 2017, laatste update op 8 mei 2017, 306 views

The Light Phone Zwart

Terug naar de basis met The Light Phone. Een telefoon die gemaakt is om zo min mogelijk gebruikt te worden. Het klinkt niet van deze tijd, maar het is een bijzondere telefoon die ons weer de wereld wilt laten zien, in plaats van je scherm.

Pluspunten

• Simpel
  • Prachtig strak design
  • Besprekte functinaliteit

Minpunten

• Beperkte functionaliteit
  • Accuduur +- 4 dagen

Ruim twee jaar geleden kwam ik op Kickstarter een project tegen wat erg interessant was. Een telefoon die zo groot is als een creditcard, waar je alleen mee kan bellen. Nou klinkt dat natuurlijk raar, omdat tegenwoordig telefoons juist meer en meer moeten doen. Deze telefoon is juist gemaakt om zo min mogelijk gebruikt te worden.

Zo heeft de telefoon één geweldige feature, bellen. Meer kan de telefoon ook niet. Je kan niet SMS'en, niet WhatsAppen en zelfs een foto maken kan niet.

Is dat eigenlijk wel handig?

Waarom The Light Phone?

De makers hebben gezien dat we tegenwoordig wel op zombies lijken. Het enige wat we doen is op onze telefoon zitten en kijken niet meer om ons heen. We genieten niet meer van de natuur, we praten niet meer met elkaar en we hebben alleen maar onze focus op de smartphone.

Ze hebben daarom een telefoon ontwikkelt die zo min mogelijk gebruikt moet worden. Daarom zit er geen curved UHD display op, geen camera die 360 graden 3D 4K kan filmen, geen processor die sneller is dan de duurste game PC. Het enige wat je kan doen is bellen. Niks meer, niks minder.

Toen ik het project voor het eerst zag vond ik dat ze inderdaad gelijk hadden. Zodra we wakker worden kijken we op Facebook en sturen we een WhatsAppje. In de bus naar school/werk kijken we op Instagram of Facebook en zitten we continue op WhatsApp. Tegenwoordig zijn we niet meer aan het socializen, nee we WhatsAppen alles. Zorgwekkend? Nieuwe generatie? Ik weet het niet.

Toch kon ik me erg vinden in de beweegredenen van de makers en heb ik besloten om er eentje aan te schaffen. Dit heb ik toen der tijd (2 jaar geleden) gedaan voor 100$.

Unboxing

The Light Phone wordt geleverd in een soort boek, zoals hier boven te zien is. In eerst instantie dacht ik dat The Light Phone mij een verkeerd product had gestuurd, ze hebben namelijk ook een boek uitgebracht met het ontwikkel proces erin.

Gelukkig vind je in het midden toch de telefoon zelf. Vooraf heb je een aantal pagina's van natuur en andere landschappen die je normaal zou kunnen missen als je op je telefoon zit.

Een mooie manier om je eerst bewust te maken van alles om je heen voor je je mooie kleine telefoon krijgt. Naast de telefoon zit er ook een oplaadt kabel in (Micro-USB) welke van het eigen merk is. Er staat immers Light en Go op de aansluitingen. Ook zit er een klein boekje (handleiding) in hoe je de telefoon moet gebruiken.

De verpakking vond ik zelf verrassend en een leuke afwisseling van de normale saaie verpakkingen.

Bouwkwaliteit en knoppen

De telefoon is zo groot als een creditcard en is maar 39 gram! Super licht dus!
Dit is niet te voelen en de telefoon voelt stevig aan. Natuurlijk moet je er niet op gaan zitten of hem in je achterzak doen, maar bij normaal gebruik voorzie ik geen problemen over de stevigheid van deze telefoon.

De telefoon heeft een eigen simkaart, welke aan de rechterkant in te steken is.
Bovenop zit je aan/uit knop. Hiermee kan je het scherm ontwaken en weer in slaapstand zetten.
Aan de linkerkant van het toestel zit de Lock switch. Hiermee zorg je ervoor dat je scherm niet meer aanraakbaar is. Mocht je dus een nummer willen bellen, zal je hem eerst weer moeten unlocken.
Onderaan het toestel vind je de microfoon voor het bellen en de Micro-USB aansluiting om de telefoon op te laden of aan de computer te koppelen.

On het toestel zelf heb je boven aan de speaker zitten. Hierdoor hoor je de partij met wie je communiceert. Op de voorkant zit ook een kleine display, namelijk een Dot-Matrix display. Hierop kan je het nummer zien door wie je gebeld worden, de naam van de persoon, de tijd, signaal sterkte en het percentage van de accu.
Van midden tot onderaan de voorkant heb je natuurlijk het keypad zitten. Hiermee bestuur je de telefoon en kan je de nummers invullen die je wilt bellen.

Zie de afbeeldingen hieronder om een beeld te krijgen van de telefoon functies.

Specificaties

• Taal: Engels
  • Kleuren:Mat Zwart & Mat Wit
  • In de doos: Oplader, Telefoon, Handleiding

Instellen van The Light Phone

Je krijgt er een handleiding bij je The Light Phone in moet stellen en ervoor kan zorgen dat je "echte" telefoon de inkomende gesprekken doorschakelt naar The Light Phone.

Je verbindt de telefoon met je computer en kan via de website de benodigde software downloaden. Op die link opent dan automatisch het download venster om de software binnen te halen.

Als je de telefoon aangesloten hebt en de software gedownload, kan je beginnen met het instellen van de 10 Speed Dial contacten die je hebt. Zo kan je nummer 1 t/m 0 een telefoon nummer aan toe wijzen. Mocht je heel veel familie leden hebben die je regelmatig belt, kan je die onder de nummers zetten. Hierdoor hoef je de telefoon nummer niet te onthouden mocht je je "echte" telefoon thuis laten.

Ook kan je via de App de telefoon configureren voor Call Forwarding. Normaliter als je er een simkaart in doet, staat de telefoon in Stand Alone mode en kan je hem dus gebruiken als een normale telefoon.

Op de Userguide website is ook alle informatie te vinden over het instellen van The Light Phone.

Gesprekskwaliteit

Dit moet natuurlijk geweldig zijn. Het is namelijk de enige functie van de telefoon. Ik moet zeggen dat het me redelijk tegen valt. Zo lijkt het alsof er een mini vertraging/echo op de lijn zit. Nou kan dat natuurlijk aan het feit liggen dat hij doorgeschakeld werd vanaf mijn huidige telefoon (Lenovo P2). Helaas heb ik het ook ervaren toen ik de telefoon als Stand Alone ging testen.

Het is niet vervelend, maar je hoort het wel en als telefoon die maar één functie heeft, bellen, vind ik dat het niet hoort. Je moet dan een zuivere en duidelijke lijn hebben. Dat was in dit geval helaas niet aanwezig.

Batterijduur

Voor een telefoon die allee maar kan bellen, verwacht je toch wel een batterij duur van minimaal een week. Natuurlijk is de accu die erin zit niet bijzonder groot, maar hij hoeft verder ook vrij weinig te doen.
Ook hier heeft The Light Phone een puntje van verbetering. De accu gaat namelijk ongeveer 3 dagen mee. En dan doe ik niks met de telefoon. Hij staat wel is waar in Stand Alone mode, maar dan alsnog vind ik dat de telefoon die alleen kan bellen wel minimaal een week mee moet gaan.

Het is niet een punt waar ik de telefoon voor links zou laten liggen. De telefoon doet het prima en de accuduur van +-3 dagen is goed. Je kan er bijvoorbeeld op vakantie toch net iets langer mee doen en wordt niet continue afgeleid door Facebook, Instagram of Whatsapp.

Zelf vind ik het idee erg goed. Een telefoon om zo min mogelijk te gebruiken. Hierdoor worden we geforceerd om weer met elkaar te praten, om ons heen te kijken en ons niet te focussen op onze smartphones.

Toch is de accu een punt waar ik meer van had verwacht. Helemaal door de beperkte functionaliteit, wat een plus en min punt is, had ik wel minimaal 7 dagen verwacht.

Ook de kwaliteit van het bellen viel mij een beetje tegen. Zo leek het alsof er een echo/mini vertraging in zat. Wat natuurlijk niet hoort als je een telefoon hebt met maar één functie, bellen.

Achteraf gezien had ik $100 niet betaalt voor de telefoon, maar tijdens de Kickstart campagne werd ik erg enthousiast. Hierdoor heb ik de telefoon toch gekocht. Spijt? Nee, want het is een geweldige telefoon die altijd voor een goed gesprek zorgt als je er mee belt of op tafel legt bij een verjaardag.

Vervanger voor mijn huidige smartphone? Nee. Ten eerste vind ik de accu erg tegen vallen. Zelf heb ik de Lenovo P2 waar ik erg over te spreken ben. Hier kan ik op een goede week 3-4 dagen mee doen. Het enige nadeel is dat je onnodig op Social Media gaat zitten en tijd verspilt met nutteloze zaken. Mede hierom heb ik The Light Phone aangeschaft als experiment. Geslaagd? Ja. Een aanrader voor iemand die naar festivals gaat bijvoorbeeld.

Als echte toepassing zie ik The Light Phone bijvoorbeeld voor festival telefoon, vakantie telefoon of voor een dag als Koningsdag/huldiging/uitgaan/concert. Bij deze situaties moet je toch kunnen bellen, maar is het (vind ik) vervelend als iemand de hele dag op z'n telefoon zit te kijken.

The Light Phone is nu als Pre-Order beschikbaar bij Light Phone zelf. De prijs is echter wel flink hoger als wat ik ervoor betaalt heb, namelijk $150!!

Mocht je punten missen of meer informatie willen, laat het me dan even weten!

Bedankt voor het lezen!

Roboafca

Heb jij ook een The Light Phone Zwart?