Specificaties Small form factor - Bekijk alle specificaties

Spire Powercube 715 Review

Dennis1109 6 mei 2017, 649 views

Spire Powercube 715

Net niet... Of toch wel? Budget "gaming" behuizing.

Pluspunten

• Ziet er goed uit!
  • Prijs!
  • Klein!
  • Echt klein!

Minpunten

• Bouwkwaliteit
  • Trekt stof aan
  • Weinig ruimte voor opslag
  • Geen 240mm voor GPU met 3,5HDD

Ik mag altijd graag lezen in de verschillende kast reviews, de een nog mooier als de andere.
Helaas zit er vaak een prijskaartje aan. Natuurlijk compleet gerechtvaardigd als je een behoorlijk budget hebt. Ik heb al in geen tijden meer een hoog budget systeem gebouwd. Ik houd mij vooral hobby matig bezig met het kopen/verkopen van budget builds.

Een budget build verdiend dan ook een budget kast! Als je het nog nooit gedaan hebt, kan ik je eens aanraden de pricewatch te filteren op kastjes onder de 30 euro. De 1 is nog lelijker als de andere :)

En daar was die dan! De Spire Powercube 715
Ik dacht dat het een prijsfoutje was… 25 euro voor een best grappig uitziend klein Micro Atx kastje.
Ja, een window en een led voor 25 euro! Laat mij toevallig een setje hebben wat daar best in zou passen.

Specificaties

Hier volgt het betere knip en plak werk.

Van de Spire website:
• S-Micro ATX chassis, without PSU
• Compatible with mATX and ITX boards
• Including two acrylic window side panels
• Structure size: 270*210*270mm (L*W*H)
• Chassis size: 300*210*280mm (L*W*H)
• Front connections USB3.0 & HD Audio
• Optimized internal space design
• Standard ATX power supply (not included)
• Maximum length VGA Card: 240mm

Diepte 300mm
Volume 17,64L
Gewicht 3kg
Kleuren Zwart

Volgens Pricewatch weegt het kastje 3kg, volgens Spire weegt deze 2kg.
Ik denk dat het 2kg is.
De inhoud is een kleine 18 liter. Dat is echt klein voor een Micro Atx kast.

Uitpakken

Een lekker klein doosje. Je vraag je af of je je build er wel in kwijt kan.

Het geheel weegt niets. Zodra je het kastje uit de doos laat glijden zie je al dat er kwa verpakking al bezuinigd is. Er zit een dun laagje piepschuim omheen.
Ik las eens ergens de opmerking: Hier zou ik geen volledige build in durven versturen. Dit is zo`n geval. Ik ben bijna verbaast dat het kastje zonder beschadigingen uit de doos komt. Daarna bedenk ik me dat het geheel ook maar 2,2kg weegt.
Verder zit al het plastic verpakt in nog meer plastic. Plastic fantastic! Als je de bescherming verwijderd zit je nog steeds in een hoog plastic fantastic gehalte.

Beide kanten van het kastje is voorzien van een window, deze zitten vast met 4 duimschroeven.
De duimschroeven zijn echter van bedroevende kwaliteit en ik heb gedacht dat ik ze met mijn handen kon kapot draaien. Ook voelt het materiaal zo aan dat je van te voren al weet dat je het kastje niet te vaak open en dicht moet draaien.
Een leuk detail (mijn inziens) is dat de window aan de kant waar je de componenten ziet licht getint is als de andere kant. Dit scoorde bij mij punten. Het kastje glanst je tegemoet. Van een afstandje ziet het er echt goed uit!
Als je wat dichterbij kijkt zie je wat afwerkingsfouten. Een popnagel die net wat te ver uitsteekt. Het plexiglas wat net niet goed gesneden is en een scherp randje heeft.

En open! Alle stekkers zijn lang uitgevoerd. Usb 3 is aanwezig.
Het zakje met schroefjes hangt aan de hdd uitsparing.

De gebruiksaanwijzing is een lachertje. Deze is voor een andere kast. Ik hoopte op een foutje, maar dit is ook de handleiding die je op de website kan downloaden. Met andere woorden… Je zoekt het maar lekker zelf uit.

Snel eromheen

De voorzijde is voorzien van een usb 2 en een usb 3 poort. Meer krijg je er niet.
Ook een koptelefoon/microfoon aanlsuiting, maar daar houd het dan ook echt mee op!

Aan en reset.

Achterzijde met ingebouwde hardware.

Bovenzijde kastje.

Inbouwen

Moederbord plaatsen kan niet mis gaan, toch? Je moet wel even wat maneuvreren voordat deze op zijn plaats zit. Overigens is het kastje straks thuis voor een amd setup. Ik had het kastje gekocht met een andere setup in mijn hoofd… maar dat paste niet.
I/O shield erin drukken ging niet zo lekker. Dit is het 2e bord, en met het andere shield wilde het ook al niet. Er lijkt wat spanning op het shield te staan. Na een beetje prutsen zit deze echter goed genoeg.

Daar… De enige plek voor een 3,5” schijf. Plaats voor een dvd speler is er zowiezo niet. 3,5 en 2,5. Dat is het… Niet meer, maar gelukkig ook niet minder.
Volgens de doos is er plaats voor een 2e 2,5" maar die plek heb ik nog niet kunnen vinden.
De bedoeling was om er een 2tb schijf in te steken, en een kleine boot ssd.

De maximale GPU lengte is opgegeven als 240mm. Als je gaat knippen en plakken in de kast (verwijderen van de 3,5” plaats) zou je er een kaart in kunnen stoppen van ongeveer 250-255mm.
Dit vond ik nog wat drastisch, dus heb ik mijn Gtx750ti gaming aan de kant gelegd, en een Sapphire radeon 7850 opgesnord. Deze is maar 218mm. Moet geen probleem zijn, toch?

Ja het past… Maar voeding naar de kaart kun je wel vergeten :’(
De 240mm die opgegeven is haal je alleen als je geen 3,5” schijf in je build wilt hebben.

Dan maar weer een andere oplossing. Ik had nog een 500gb 2,5” schijfje liggen… De ssd als bootschijf gaat niet door, want meer plaats hebben we niet voor opslag.
De kabelerij loopt hier nog wat slordig, maar met wat tiraps zijn deze goed weg te werken. Dat is weer een pluspunt! Er zijn verschillende bevestigingsmogelijkheden voor de tiraps

Zo, alles in het kastje. Veel ruimte is er echt niet. Je vraagt je ook af terwijl je dit doet of het wel goed gaat met de koeling op deze manier. Wonderbaarlijk genoeg gaat dat redelijk. De fan voorin blaast aardig wat lucht door het kastje. De voeding verplaatst deze weer naar buiten. Er is nog een mogelijkheid tot installeren van een 80mm fan achter de voeding, bij de cpu.

De fan geeft een prettig zwak licht. Het is zeker geen storend fel ding. Het geeft een bijna warm licht.

Voor 25 euro koop je hier een leuk kastje voor. De bouwkwaliteit laat iets te wensen over, en het materiaal voelt goedkoop aan. Je hebt (mening!) wel een leuk kastje om naar te kijken. Ik heb wel eens vaker een budget kastje vast gehad, en ik vind deze tot nu toe een van de leukere. Je moet een boel kunnen wegwuiven onder het mom dat deze lekker goedkoop is.

Had ik iets meer budget gehad, had ik echter wel iets anders gekocht. Vooral de koeling laat te wensen over. De AMD 860K en de 7850 is gevoelsmatig ook het hoogst haalbare. Het kastje heeft een beetje een gamers uiterlijk, maar hoge tdp is niets voor dit kastje.
Het kastje is het net niet… of toch net wel?

Heb jij ook een Spire Powercube 715?

Ziet er goed uit inderdaad! Ik zit er aan te denken om deze case ook te kopen maar vroeg mij af of ik tegelijkertijd een PCI-e wifi kaart en een gpu in kwijt kan. Ik kan dit niet helemaal uit de foto's afleiden, heb jij hier als eigenaar enig idee van?
De enige optie die je hebt is stijf tegen de bovenkant aan, of het slot boven de rx460. Wat dat gaat doen met de weinige airflow die er is weet ik niet zeker.
Ik zat te kijken naar dit bordje pricewatch: MSI H110M ECO met dus het gpu slot als bovenste PCI-e slot en daaronder twee PCI-e X1 sloten. Dat lijkt dus überhaupt niet mogelijk te zijn omdat het GPU slot te hoog zit? Of ben ik blind? :$

[Reactie gewijzigd door Lars. op 19 mei 2017 22:50]

Mijn vorige reactie was ik ook iets te snel. Je kunt in het pci-e x1 slot (de bovenste) een wifi kaartje zetten. Dan zit deze best dicht op de gpu.
Misschien een USB wifi kaartje?
Dat lijkt inderdaad de beste optie te zijn. :) In elk geval bedankt voor je reacties en natuurlijk voor de uitgebreide review. :)
Ik zie trouwens dat er nog een 80MM fan voorin de behuizing kan. Daar heb ik nog wel een van liggen volgens mij, zou je het aanraden om die er in te schroeven?
De 80 mm fan komt dan onder in de kast. Achter/onder de voeding.
Dat had ik inderdaad al uit je review gehaald. :) Ik vraag mij echter af of dat qua airflow iets positiefs toevoegd. Aan de andere kant, even erin schroeven is natuurlijk geen moeite. :)