Specificaties Socket AM4 • Micro-ATX • AMD B350 chipset - Bekijk alle specificaties

MSI B350M Gaming Pro Review

frankspijker 4 mei 2017, laatste update op 5 mei 2017, 294 views

MSI B350M Gaming Pro

Veel kinderziektes, maar veel wordt opgelost na updaten BIOS. Daarbij prima strak gamerdesign.

Pluspunten

• Relatief goedkoop
  • Rode LED-lichten over het hele moederbord
  • De UEFI-interface werkt geweldig
  • De vier EZ-debug lichten zijn behulpzaam voor het vinden van de oorzaak van een hardwareprobleem
  • BIOS-update lost al flink wat problemen op

Minpunten

• Erg buggy
  • Pas na reset BIOS werkte de pc goed
  • BIOS moet je updaten voor degelijke stabiliteit (2 sterren zonder update en 4 na de update)

Layout Score: 4
Goedkoop moederbord die er nog gelikt uitziet. Zelf ben ik niet zo'n enorm fan van het gamerdesign maar het design is toch strak genoeg dat het in een veel verschillende builds goed past. De rode LED-lichten zijn leuk voor de mensen die daar van houden en brengt het moederbord beter naar buiten (Ook schijnt rood licht uit de achterkant van het moederbord).

Er zijn wel een paar dingen op het moederbord aan te merken. Doordat het AM4 socket en Ryzen relatief nieuw is merk je dat er nogal wat kinderziektes bij dit moederbord komen kijken. Ten eerste startte de PC niet altijd op, eerst had ik het vermoeden dat het probleem kwam van een andere component, maar uiteindelijk bleek de BIOS corrupt te zijn nadat ik de BIOS resetten het probleem oplostte. Dit kan zeker een uniek probleem zijn die niet bij andere B350M Gaming Pro moederborden voorkomen, maar het is goed idee om dit tijdens het bouwen en eerste keer opstarten in het achterhoofd te houden.

Daarbij startte het moederbord erg traag de PC op: het duurde ongeveer 15 a 20 sec voordat je het eerste beeld op het beeldscherm zag (Dus als je je PC voor de eerste keer opstart moet je je niet te veel zorgen maken als je nog even geen beeld ziet). De RAM kon qua Mhz ook niet erg hoog.

Gelukkig heeft MSI nog wat BIOS-updates uitgebracht en hebben de updates al flink wat verbeteringen gegeven. Zo loopt RAM nu eindelijk sneller en start de PC sneller op (niet geklokt hoe veel sneller). De stabiliteit is ook verbeterd. Ik heb de BIOS geupdate door gewoon de nieuwste versie op een USB-stick te doen (Ook kan je via het programma MSI Live Update 6 de BIOS updaten als je een internetconnectie hebt).

De UEFI-interface is erg intuitief en heeft veel features, zeker voor een moederbord met deze prijs. Ik heb zelf niet de Ryzen 5 1600 proberen over te klokken, maar de features zijn aanwezig.

Kortom uiteindelijk tevreden met het product maar heeft tijdens het bouwen en eerste keren opstarten voor flink wat frustratie gezorgd.

Heb jij ook een MSI B350M Gaming Pro?