Samsung Galaxy S8 Zwart

Specificaties 5,8" • 2960x1440 • 64GB (uitbreidbaar) - Bekijk alle specificaties

Samsung Galaxy S8 Zwart Review

Frank!inTestpanel 5 mei 2017, 680 views Testpanel

Samsung Galaxy S8 Zwart

Een hele mooi telefoon met een prachtig scherm, jammer van Bixby.

Pluspunten

• Scherm
  • Design
  • Handzaam

Minpunten

• Bixby
  • Samsung interface

Dankzij de Tweakers Roadtrip heb ik deze prachtige telefoon mogen ontvangen. De enige voorwaarde die eraan zit is dat ik een enigszins uitgebreide review schrijf, bij deze :)

Ter informatie. Mijn vorige telefoon was een Sony Z3 Compact welke sinds 2 maanden overleden is. Ik heb toen tijdelijk gebruik gemaakt van de HTC one mini.

Featureset

Hieronder zal ik de voor mij meest opvallende features van de Samsung S8 bespreken.

USB C
De Samsung S8 is mijn eerste telefoon met een USB C aansluiting. USB C is wat mij betreft een goede ontwikkeling. De aansluiting voelt stevig en degelijk aan en de bijgeleverde kabel is van goede kwaliteit. Daarnaast maakt het niet uit op welke manier je de kabel in je telefoon steekt :)
Enige minpunt is dat de grote hoeveelheid USB mini kabels die ik in de loop van de jaren verzameld heb niet meer gebruikt kunnen worden. Altans, dat dacht ik. Samsung is zo vriendelijk om een verloopje mee te leveren, zodat je toch nog gebruik kan maken van je oude kabels.

Iris Scanner
Een leuke gimmick, maar niet iets wat ik veel ga gebruiken. De iris scanner werkt wel goed, maar het is net een handeling te veel. Je moet namelijk 1. je scherm aan zetten, 2. vervolgens swipen en 3. je ogen goed richten. In veel gevallen heb je deze wel al goed staan omdat je naar het scherm kijkt, maar ik vind het toch te veel acties. Ontgrendelen met de face recognition en de vingerafdruk lezer gaat sneller.

Face Recognition
Scherm aan, kijken naar je scherm en poef unlocked. Ik vind dat deze ontgrendeling erg goed werkt en in veel gevallen wordt direct je hoofd herkent. Een minpuntje is de security issue die deze functie heeft. Het schijnt dat je ook een eigen foto van kan gebruiken om de telefoon te unlocken, dit heb ik zelf echter niet getest.

fingerprint reader
Mijn eerste fingerprint reader op een telefoon, ik ben er blij mee! Het unlocken van de telefoon gaat goed en wat is het lekker dat ik mijn bankapp gewoon met mijn vinger kan openen. Als ik de S8 uit mijn broekzak haal, heb ik in mijn broekzak al mijn vinger op de scanner liggen, zodat de telefoon direct unlocked is zodra ik op het scherm kijk. Werkt perfect!
De locatie van de scanner is even wennen, maar dat gaat steeds beter. Omdat ik een case om mijn telefoon heb zitten voel ik makkelijker wat de scanner en wat de camera is.

Soft Key with pressure sensor
De soft key werkt goed, maar eerlijk gezegd gebruik ik hem niet. Ik ben gewend om de software buttons te gebruiken en dat doe ik dus nu ook.

Bereik

Over het bereik heb ik niks te klagen. Ik merk geen verschil met mijn oudere toestellen.
WiFi en bluetooth werken ook prima.

Accuduur

Met mijn gemiddelde gebruik haal ik makkelijk een dag met de Samsung S8. Ik verwacht dat de telefoon 1.5 dag mee gaat met mijn gebruik. Als ik echt zuinig doe houdt hij het ook wel 2 dagen vol.

Hoe ziet een gemiddelde dag eruit?
Ik luister 1 à 2 uur muziek via Spotify, gebruik de 9292 app om mijn reis te plannen, whatsapp af en toe, mail synchronisatie staat op push en ik lees +/- 20 minuten op een dag de NOS app.

Gebruikersgemak

De telefoon ligt lekker in de hand, mede omdat het scherm niet zo breed is. Het scherm is daarentegen lang en dat betekent dat ik niet eenvoudig met mijn duim bij de notificatiebalk kan. Dit is een minpunt. Gelukkig is het ook mogelijk om met de vingerafdrukscanner de notificatiebalk naar beneden trekken (en weer omhoog), wat wel een handige feature is. Persoonlijk vind ik het fijner om met de duim het notificatiescherm naar beneden te trekken.
De volume knoppen zitten aan de linkerkant van de telefoon, terwijl ik de rechterkant gewend ben. Ik bedien graag met mijn duim de volume knoppen. Dat is ook handiger tijdens het bellen. Ja, ik kan er wel met mijn wijsvinger bij, maar deze ligt automatisch op de Bixby knop en als ik er niet over nadenk sta ik zo 10x de Bixby knop in te drukken en me al bellend af te vragen waarom het volume niet lager gaat.

Scherm

Het scherm is echt mooi! De kleuren spatten bijna van het scherm af en zwart is tenminste ook echt zwart. De gekromde randen maken het fullscreen kijken van filmpjes helemaal af!

Design

Ik ben goed te spreken over het design. Om eerlijk te zijn heb ik het design van Samsung nooit mooi gevonden, wat onder andere door de hardware knop onderaan het scherm kwam. Nu deze weg is en de afgeronde randen zijn toegevoegd vind ik het één van de mooiste telefoons van dit moment.

Bouwkwaliteit en afwerking

De telefoon voelt degelijk aan. De telefoon is netjes afgewerkt en ik heb geen scherpe randjes of onregelmatigheden kunnen ontdekken. Ik blijf echter glas niet de ideale keuze vinden als behuizing voor een telefoon. Mijn HTC M7 voelde voor mijn gevoel minder kwetsbaar aan door de metalen behuizing.

Stabiliteit en betrouwbaarheid

Hier kan ik kort over zijn. De telefoon draait soepel en heeft geen last van crashes. De S8 heeft mij nog niet in de steek gelaten :)

Camera

Ik ben verrassend positief over de camera. Belangrijke eisen die ik aan een telefooncamera stel, is dat deze op automatische stand snelle én goede foto's moet nemen. En dit doet de S8. Ik heb de camera tevens in lastige lichtomstandigheden getest en ik vond dat de camera best goed bleef presteren. Een laatste pluspunt, is dat als ik de cameraknop indruk er direct een foto wordt gemaakt. Geen gezeur met nog even scherpstellen ofzo, maar een foto op het moment dat ik dat wil.

Video's maken gaat ook goed. De stabilisatie die Samsung toepast is merkbaar. Ik zie namelijk dat filmpjes die ik maak met de S8 rustiger ogen dan filmpjes van mijn Z3c.
Waar je wel rekening mee moet houden is dat de camera een redelijk stuk inzoomt als je video's gaat schieten. Hier is helaas geen preview voor, want als je op record drukt begint hij meteen op te nemen en zoomt het beeld dus in.

Random foto genomen in de Hema. Point en shoot.

Door een (vieze) ruit in Hoog Catharijne.

Bixby

Bixby, het klinkt als een leuk idee, maar de uitvoering is waar-de-loos. Ik houd sowieso al niet van personal assistants die alles vergaren wat er op je telefoon gebeurt (google now ook niet), dus Bixby stond al 1-0 achter voordat we begonnen waren!

Toen ik de telefoon voor het eerst in gebruik nam kreeg ik het gevoel dat Bixby me opgedrongen werd. Bij het maken van foto's krijg ik de melding van Bixby vision en daarnaast is hij in de galerij ook nog irritant aanwezig.
Gelukkig heb ik deze meldingen weg gekregen, maar om de hardware knop kan je niet heen. Ik ben er nog steeds niet achter hoe deze knop werkt. Soms druk ik hem in terwijl er niks gebeurt, en soms denk ik dat ik de knop niet indruk, maar start Bixby ineens op! Het komt wel eens voor dat ik de telefoon uit mijn broekzak haal en ontdek dat Bixby is opgestart. Misschien dat ik de knop per ongeluk aantik als ik de telefoon beetpak. Ik ben er nog niet achter. Waar ik wel achter ben is dat ik Bixby liever kwijt dan rijk ben.

Accessoires

Je krijgt een compleet pakket bij de S8. In de doos vind je namelijk:
- USB C kabel
- Fast charge adapter
- USB C otg naar usb
- USB C naar micro usb
- AKG oordoppen

Wat ik erg netjes van Samsung vind is dat ze een otg verloopje en adapter naar micro usb mee leveren. Dit hoeven ze van mij niet te doen, maar het zijn wel leuke en handige extra's.

De beste accessoire is toch wel de AKG oordoppen. Wat een lekker geluid zit daarin. Eerst dacht ik dat de bass niet erg aanwezig was, maar nadat ik ze vergeleken had met de Apple oordoppen snap ik niet meer waarom ik het geluid van de Apple oordoppen goed vond. De AKG's zijn voller van geluid en de bass is een stuk duidelijker aanwezig.
Ook zitten de oordoppen lekker. Ik krijg er geen last van na langdurig gebruik.

De prijs. Persoonlijk zou ik geen €800 meer uitgeven voor een telefoon. Dat geldt ook voor deze S8.
Wat dan wel? €150 euro minder zou het zeker een stuk interessanter maken.
Is die €800 dan wel te verantwoorden? Dat vind ik lastig te zeggen, zo weet ik niet wat het onderzoek, de materiaal en overige kosten zijn geweest om deze telefoon te maken. Maar als deze telefoon minimaal 3 jaar mee gaat is het de €800 zeker waard.

De Samsung S8 is de beste telefoon die ik tot op heden in handen heb gehad. De punten die ik belangrijk vind (hoe ligt de telefoon in de hand, kan ik minimaal een dag met de accu en hoe is de camera) scoren bij mij een dikke voldoende.

Ik kan helaas ook minpunten opnoemen en dat is de volledig glazen behuizing, bixby, de bixby knop en de oneindige hoeveelheid opties van Samsung.
Gelukkig zijn dit punten waar ik mee kan leven, maar die de telefoon niet perfect maken.

Om deze redenen komt mijn eindcijfer uit op een 8.

Heb jij ook een Samsung Galaxy S8 Zwart?

Het kan zijn dat ik eroverheen lees. Maar ik zie nergens iets over de geluidskwaliteit van de telefoon/AKG oortjes. Wat vind je ervan?
Wat vind je verder van de besturingssoftware op de telefoon?

[Reactie gewijzigd door iChris op 6 mei 2017 19:39]

Je leest er inderdaad overheen. Onder het kopje accessoires heb ik er een klein stukje over geschreven. Ik heb de oortjes vergeleken met de iphone oortjes en ik vind die van Samsung een stuk voller klinken :)

De software vind ik prima. Het ziet er allemaal gelinkt uit. Wel te veel Samsung "rommel" waardoor ik af en toe met functies heb what the f is dit nou weer en waarom zou ik dit willen?
Ah ik zie het al. Bedankt :)