Dell Thunderbolt Dock TB16 with 180W AC Adapter - EU Review

enver63 4 mei 2017, laatste update op 23 juni 2017, 370 views

Dell Thunderbolt Dock TB16 with 180W AC Adapter - EU (Product gekocht)

Dit is geen aanrader. Na dagenlang gepruts kreeg ik de TB16 werkend door Windows + drivers opnieuw te installeren. Met de Dell drivers neemt de stabiliteit snel af, en wordt de TB16 in feite onbruikbaar.

Pluspunten

• Veel aansluitingen
  • Slechts 1 kabel naar laptop (plus adapter)

Minpunten

• Windows herinstallatie kan nodig zijn
  • De 180W versie kan de XPS15 niet opladen
  • Zeer instabiel

Na het fiasco met de TB15 dock had ik gehoopt dat Dell nu wel een goede thunderbolt dock gemaakt zou hebben. Helaas is het ook deze keer niet helemaal gelukt.

Uiteindelijk heb ik de dock werkend gemaakt, zie het eind van deze review. Helaas duurde dat niet erg lang. :(

De video-weergave via de dock en HDMI is goed, al mis ik een optie om altijd de in de XPS15 ingebouwde GTX 960M videokaart via de dock te gebruiken.
Mijn eerste ervaringen
In de omschrijving van de dock stond dat je via USB-C een laptop kunt opladen, maar dat blijkt niet zo te zijn voor de XPS15. Je hebt dan de 240W versie nodig.

Het dock herkent geen USB toetsenbord (wel een muis). Ik heb 3 verschillende toetsenborden geprobeerd. Windows ziet het toetsenbord wel, maar het werkt niet.
Bij direct aansluiten van het toetsenbord direct op de laptop werkt het wel.

Bij afkoppelen van de dock, en ook bij het aansluiten (zoals Dell adviseert bij problemen) crasht mijn XPS15-9550 laptop (blauw scherm, meerdere malen geprobeerd). Dell kan hier niets aan doen; ik gebruik niet de nieuwste Dell/Intel driver omdat die altijd crasht (ook zonder dock).

Ik had al de meest recente BIOS, en heb alle drivers in Windows en de firmware van de dock geupdate. Je moet in de BIOS de dock wel aan zetten, anders werkt die ook niet.

Ik heb met Dell support gebeld, en die vinden ook dat ik alles heb gedaan wat mogelijk is om de TB16 dock te laten werken; drivers updaten, BIOS van de XPS15 updaten, firmware van de dock updaten.
Een behulpzame Dell engineer is met mij door de BIOS settings heen gelopen. Daarbij bleek dat de BIOS het toetsenbord wel ziet, maar Windows niet. Voor Dell is de zaak daarmee 'opgelost', maar voor mij niet.

Ook de Displayport werkt niet. Deze geeft altijd een blue screen crash, ook na een reboot van de dock en de XPS15. Dit is vervelend omdat de DP tot 60Hz gaat en de HDMI maar tot 30Hz.
Ik heb ook een ethernetkabel op de dock aangesloten, en die werkt ook niet. Waarschijnlijk is ook dit een driver-probleem; de dock vraagt geen DHCP adres en komt dus niet op het netwerk.

Dell kan er ook verder niets aan doen en adviseerde aanvankelijk het dock te retourneren naar Centralpoint. Helaas doet Centralpoint dat niet omdat ik de dock op mijn 'zakelijke' account heb gekocht. Omdat ik eerder goede ervaringen had met Centralpoint had ik de dock daar gekocht, ook al is die daar duurder dan bij andere winkels. Voor dat extra geld krijg je dus nul service en geen enkele coulance. Uiteindelijk heeft een medewerkster van Centralpoint ervoor gezorgd dat ik de dock toch mocht retourneren. Maar toen had ik samen met een support engineer van Dell al veel tijd en moeite gestopt in het werkend krijgen ervan.
Toch een werkende dock?
De problemen met de ethernet poort en displayport lijken te liggen aan de Windows drivers. Dat de Intel display drivers voor de XPS15 slecht waren was al bekend. Volgens Dell is het niet-werkende toetsenbord ook een driver-probleem. Ik hoop dat Dell de drivers voor de XPS15 snel werkend krijgt.

Nadat we van alles hadden geprobeerd adviseerde de support engineer van Dell om Windows compleet opnieuw te installeren.
Ik heb 5 keer geprobeerd een recovery-image van de Dell website te downloaden. De eerste 3 keer stopte dat halverwege. De vierde keer kreeg ik een corrupt image die veel te groot (10GB) was. De vijfde keer leek het goed, maar de Dell recovery tool kwam er na lange tijd vage dingen doen achter dat die de goede image niet kon installeren.

Toen heb ik maar de media creation tool bij Microsoft gedownload, wat zonder problemen ging. Ook het installeren ging prima. Maar daarna moest ik alle drivers van de Dell site downloaden en installeren. De Dell update tool blijkt niet altijd de juiste drivers te gebruiken, dus dit kun je het beste handmatig doen.

Voor de herinstallatie had ik niet de wifi-problemen die veel XPS15 gebruikers rapporteren, Helaas heb ik die nu wel.
Helaas...
Hoewel het er aanvankelijk op leek dat de dock TB16 zou gaan werken met mijn XPS15, ziet het er nu naar uit dat dat toch niet het geval is.
Op dit moment heb ik Windows opnieuw geinstalleerd, de drivers van de Dell website en een minimale hoeveelheid andere software (daar heb ik nog geen tijd voor gehad).

Als ik de dock bekabeld op mijn netwerk aansluit, werkt die een paar minuten, waarna het netwerk uitvalt. Maar als ik de netwerkkabel via een USB-C 'dongel' (ook van Dell, 470-ABRY) aansluit op de laptop, of op de USB-C poort van de dock blijft het netwerk wel werken.

Het toetsenbord heeft een tijdje gewerkt, maar is er nu ook mee gestopt. Ook dat werkt wel via de 'dongel', zowel via de dock als directop de XPS15. Hier zie ik hetzelfde als met de ethernet-kabel: Eerst werkt het, maar na een paar minuten valt het uit.

Bij aan- en afkoppelen van de dock crasht de XPS15. Met de dock aangekoppeld komt de XPS15 niet meer uit slaapstand, maar crasht dan. Ook bij het opnieuw opstarten crasht de XPS15 ongeveer 1 op de 3 keer.
Het 'blauwe scherm' noemt meestal de video-driver als oorzaak. Soms is een 'systeem proces' gestopt.

Waarschijnlijk zijn de problemen het gevolg van drivers, en niet van de hardware van de TB16. Voor de gebruikerservaring maakt dat niet uit. Uiteindelijk heb ik enorm veel tijd in dit dock gestopt, maar het is niet betrouwbaar genoeg om mee te werken.

Heb jij ook een Dell Thunderbolt Dock TB16 with 180W AC Adapter - EU?

Gebruik je de TB16 (geldt ook voor de WD15) Windows Creators Update? Dan worden de blauwe schermen hoogstwaarschijnlijk veroorzaakt door de Realtek USB audio driver (RtUsbA64.sys). In Windows 10 1703 wordt een versie meegeleverd die instabiel is (6.3.9600.78), Dell levert zelf 6.3.9600.50 aan die wel stabiel is maar wordt genegeerd door Windows doordat er een recentere is gevonden. Tevens zou Realtek een urgente update hebben gepost naar versie 6.3.9600.88 die de instabiliteit moet oplossen maar die heb ik nog niet gevonden.

Blauwe schermen zijn dus meer een Realtek dingetje, maar begrijp de frustratie. Heb hier helaas meerdere weken mee rondgelopen.
Bedankt voor de reactie. Ik heb nog geen Creators Update. Misschien lost de juiste versie de blauwe schermen op, tot een volgende update. En dan zal nog steeds mijn toetsenbord niet werken via de USB poorten op de dock. :(

Ik heb nu besloten mijn XPS15 alleen als laptop voor onderweg te gebruiken, en ga mijn desktop PC van een nieuwe videokaart voorzien om mijn 4k monitor aan te sturen. De XPS15 (met of zonder dock) is mij iets te onstabiel. :(
En wat gebeurt er als je wat anders dan Windows op je XPS draait? Ik heb de XPS15 9560, met Fedora. Helaas geen dock om mee te spelen (te duur nu ff). Ik wilde er een aanschaffen, maar als ik alle issues zo eens lees wacht ik toch maar even af.
Als je Fedora of een andere Linux distributie hebt, hangt alles af van de drivers. Ik overweeg zelf om een Plugable docking station te kopen, maar voor DisplayLink bestaan geen Linux drivers. Er zijn mensen met een werkende TB16 en Linux.
In de beschrijving van Dell van dit dock staat duidelijk vermeld dat je voor een aantal laptops de 240W versie moet hebben. Als je zoekt op Dell TB16, dan is je eerste hit http://www.dell.com/suppo...rbolt-dock--tb16-?lang=nl en daar staat het ook. Dat kun je Dell of dit dock dus niet aanrekenen. Je hebt gewoon de verkeerde besteld.

In de handleiding staat ook vermeld (pagina 16) dat je "Enable Thunderbolt Boot Support" moet inschakelen in je BIOS. Anders werken inderdaad de USB poorten niet goed. Ik weet niet of je dat gedaan hebt (omdat je de BIOS al had nagelopen), maar anders zou je dat eens kunnen proberen. Bij mij werken alle toetsenborden probleemloos met dit dock.

Helaas moet ik je wel gelijk geven met de belabberde driver-ondersteuning van Dell. Ik heb met mijn Precision 5510 (broertje van de XPS15) ook veel issues gehad met drivers, windows updates, ... Sinds een tijdje werkt het eigenlijk allemaal wel naar behoren, maar plug en play is het helaas allemaal niet.

De issues die jij ervaart zijn ook de issues die veel mensen hadden met de voorloper (TB15). Ik weet niet wat er allemaal is veranderd, maar de koeling van de TB16 zou veel beter moeten zijn. Heb jij niet gewoon een defect exemplaar, waarbij de koeling ook niet goed (meer) is? Ik zou hem laten omruilen bij Dell om te kijken of de problemen dan verholpen zijn.