BTO X-BOOK 15CL77 Review

Jordy R. 3 mei 2017, laatste update op 3 mei 2017, 1.589 views

BTO X-BOOK 15CL77

Goede laptop, slanke behuizing. Goede prestaties (GTX 1060+I7 7700HQ). Op maat gebouwde laptop van hoge kwaliteit.

Pluspunten

• Bouwkwaliteit (Zeer stevig)
  • Slanke behuizing voor specificaties
  • Sherp sherm met goede kijkhoeken (IPS)
  • RGB Keyboard met 3 zones
  • Goede koeling

Minpunten

• Fingerprint werkt niet vloeibaar
  • Zware adapter

Begin Februari een laptop samengesteld bij BTO, wat mij opviel op de website was de duidelijke indeling en de keuzevrijheid voor de onderdelen. Mijn ogen vielen op een machine met een I7 en een GTX1060, omdat ik graag wat meer power voor onderweg wou. Deze laptop is 15,6" en weegt iets zwaarder als een reguliere 15,6" echter is dit het compromis die ik genomen heb voor de prestaties. De bouw van de laptop is uit aluminium en plastic en oogt zeer netjes, door het gebruik van het materiaal is de laptop ook zeer stevig.

De configuratie die ik getest heb en gebruikt:
BTO X-Book 15CL77 I7 7700HQ GTX 1060 FHD IPS
16 GB 2133 BTO Selected Geheugen
256GB Intel 600P
1TB HDD
US Keyboard RGB
Intel Wireless AC8260
En een Samsung 500GB 750 EVO 2,5"
Windows 10 Pro

Aan de linkerkant van de behuizing vinden zicht maar liefst 2 mini displayport en een HDMI, en een USB 3.1 (Gen 1 poort).

Aan de achterkant zit nog een USB Type A-Poort en de aansluiting voor de adapter.

Aan de rechterkant bevinden zit 2 USB Type C-poorten, 1 USB Type A-poort, een cardreader en de GigaBit Ethernet poort. Het audioboard zit ook aan deze zijde en heeft maar liefst 1 line out, 1 mic en een SPDIF-poort.

In het midden van het touchpad bevindt zich de fingerprint reader. Deze werkt niet altijd vloeibaar waarschijnlijk door de positie bij touchpad (vette vingers?).

De accuduur van de laptop is naar mijn beoordeling perfect, ik doe momenteel circa 3 uur op de accu met Virtualisatie aan (4/5 VM's) en tot 4,5 uur met normaal gebruik (Browsen, word etc).

De speakers van de laptop hebben een vol geluid, dit verwacht je niet van een laptop en ook de Bass is goed aanwezig. Precies zoals de website omschreven is.

De warmte en geluidproductie van de notebook is op acceptabeel niveau door de 3 ingebouwde fans, de CPU Fan is bij normaal verbruik zeer stil, zelfs tijdens virtualisatie. Ook is de CPU Fan op volledige belasting op acceptabel niveau. Na 1 uur stressen is de CPU-package maximaal 85 graden, dit is zeer acceptabel.

Ook zet de laptop een goede score neer in Cinebench R15:

De GTX 1060 6GB! wordt gekoeld door 2 fans en is onder gamen licht hoorbaar, dit maakt echter niet uit aangezien je met geluid of een koptelefoon gamed. Onder firestrike zet de videokaart een prima score neer met een max van 74 Graden!

Voor het OS heb ik gekozen voor de budget vriendelijke Intel 600P 256GB, dit is een goedkopere NVME SSD die zeer snel opstart en zorgt dat de laptop snel reageert.

Gamen op de laptop is zeer fijn met dit toetsenboard, hij reageert snel en accuraat. De toetsaanslag heeft een goede feedback voor een laptop en beschikt over RGB, deze kan je aanpassen door de FN-knop + / op de numpad in te drukken. De RGB kan ingesteld worden op één kleur, 3 zones of een van de volgende instellingen:
- Breathe, Cycle, Wave, Dance, Tempo, Flash, Random of Custom

Eén zone actief:

Alle 3 de zones actief:

De Control Center software die meegeleverd wordt is te openen via FN-Knop + ESC en is zeer uitgebreid, je kunt de prestaties aanpassen, helderheid, volume, snelheid van de fan. Ook kun je kiezen voor de videokaart om te schakelen, hierdoor draait de notebook op de NVIDIA kaart en kun je gebruik maken van G-Sync, dit is zeer handig wanneer je aan het gamen bent. Hierdoor merk je geen stuttering/screentearing, precies zoals omschreven staat op de website.

De laptop sluit goed aan de eisen die ik stel voor het product en is zeer snel en stabiel, de behuizing is zeer sterk en kwalitatief gebouwd. Het voordeel van BTO is dat je naar wens je laptop kan samenstellen en dat de producten snel worden geleverd voor een "Custom Build" laptop.

Voor support levert BTO een driver cd, echter heeft de laptop geen DVD-drive. Maar geen probleem want BTO biedt de drivers aan op hun website of op https://www.btodownloads.nl ideal voor als je bijv. geen dvd hebt of kwijt bent.

Naar mijn inzien is deze notebook een perfecte machine waarbij de koeling, het comfort/errgonomie van het keyboard en touchpad erg fijn is. Deze machine is een echte aanrader, vergeleken met andere merken is dat deze notebook aan ieders wensen kan aangepast worden. Upgraden van de notebook is altijd mogelijk en zorgt ervoor dat deze wat langer mee kan. Ik hoop hiervan nog vele jaren te genieten!

Eindoordeel: 9/10

Heb jij ook een BTO X-BOOK 15CL77?

Leuke review :)
Dit is de opvolger van de 17CL62 die ik eerst en dat was inderdaad een hele fijne machine.
Nu heb ik zijn grotere broer, de 17CL79 die ik net ook heb gereviewed!
Dankjewel, fijn om te horen!

Trouwens wel een erg mooie review van de 17CL79, lekker uitgebreid.

Jordy R.
Bedankt voor de review! Ik overweeg om dezelfde laptop te kopen. Ik wil de laptop naast gaming ook gebruiken voor software ontwikkeling en dat doe ik met name op Linux(Ubuntu 16.04). Heb jij toevallig ook Linux op de laptop geïnstalleerd? Of heb je anders de mogelijkheid om een Ubuntu live stick te testen? Ik ben benieuwd of alle hardware componenten correct herkend worden en of deze ook goed werken. En dan met name het toetsenbord en touchpad.

[Reactie gewijzigd door yokovaski op 8 mei 2017 13:16]

Momenteel ben ik dit aan het testen aangezien natuurlijk kaby lake (7th gen) is en deze niet optimaal support word in oudere linux distro's, vanaf kernel 4.5 zou moeten werken. Tot nu toe heb ik een live boot gerealiseerd (Kubuntu 17.04 met in grub: no splash) met alleen de NVIDIA kaart (BIOS op Discrete), om een of andere reden geeft ubuntu alleen extern beeld (na bootloader) met hybrid graphics :/ Wel werken het toetsenboard, touchpad, en zelfs lan en wlan werken out of the box. GTX 1060 word herkend en kan ook externe display aansluiten op HDMI. Enigste minpuntjes:
- airplane mode en touchpad disable werkt niet
- rgb blijft donkerblauw (kan niet dimmen/uit geen hotkey support).

Zelf wil ik opensuse (Of ubuntu) draaien met kde neon.

Jordy R.
Bedankt voor je reactie! Mooi dat het starten in ieder geval goed lijkt te gaan, hoewel zonder hybrid GPU. Misschien dat het starten in hybrid een gevolg is van geen drivers voor optimus? Misschien heb je hier wat aan: http://www.dell.com/suppo...-operating-system?lang=EN.
Voor het toetsenbord: https://bitbucket.org/lyn...t-for-clevo-p650hp-series. Mogelijk heb je daar wat aan. Of hier: https://bitbucket.org/lyn...pport-p65xhp-devices/diff.
Keep me tuned! :) Ik ben in ieder geval positief over dat de boel werkt en enthousiaster over de mogelijke aankoop.

[Reactie gewijzigd door yokovaski op 9 mei 2017 10:35]

Topreview! Ik overweeg zelf om deze laptop te kopen, en jouw review heeft mij denk ik wel kunnen overtuigen :) Zelf zou ik vooral Linux (meer specifiek Fedora) op deze laptop willen draaien. In jouw reactie zag ik staan dat je de instellingen van de GPU in de BIOS kon wijzigen; is er ook een mogelijkheid om de NVIDIA-kaart geheel uit te schakelen? Op Linux kan je een soort van NVIDIA Optimus-oplossing bekomen m.b.v. Bumblebee, maar het lijkt mij handiger als je gewoon de NVIDIA-kaart zou kunnen uitschakelen :P
Beste JonasDeMoor,

In de bios is alleen de mogelijkheid om Hybrid te gebruiken of de NVIDIA. Er is geen optie om de NVIDIA volledig uit te schakelen, zelf heb ik echter geen problemen met alleen de nvidia kaart, ook in Windows met hybrid worden externe schermen door de nvidia aangesproken. Momenteel draai ik meer windows ivm met HyperV (docenten willen niks anders). Zal als ik wat tijd heb eens uitvogelen of volledig functioneel te krijgen onder linux.

Jordy
<edit>
Inmiddels heb ik de service gestopt en uigeschakeld (sudo systemctl stop clevo-xsm-wmi && sudo systemctl disable clevo-xsm-wmi). De service managed ook de fans en naar mijn mening niet erg goed.
</edit>

Ik heb de laptop inmiddels aangeschaft en er Ubuntu (naast Windows) op geïnstalleerd.
Met mshybrid kan ik idd ook niet voorbij een zwart scherm komen na Grub. Met discrete kom je wel gewoon in linux.
Het veranderen van de brightness leverde bij mij nog wat problemen op. acpi_backlight=native toevoegen aan GRUB_CMDLINE_LINUX_DEFAULT="" loste dat probleem op (sudo nano /etc/default/grub).

Het toetsenbord heb ik ook werkend gekregen inclusief rgb. Ik heb daarvoor een bash script geschreven. Kopieer het onderstaande naar een nieuw bestand en noem deze install_keyboard.sh. Installeer vervolgens het toetsenbord met: sudo sh install_keyboard.sh

#!/bin/bash
# get the correct package from git
echo 'apt-get install git'

echo 'make'
make
echo 'install -Dm755 clevo-xsm-wmi /usr/bin/clevo-xsm-wmi'
install -Dm755 clevo-xsm-wmi /usr/bin/clevo-xsm-wmi

# install and enable service
echo 'install service'
echo ''
echo 'install -Dm755 systemd/clevo-xsm-wmi.service /usr/lib/systemd/system/clevo-xsm-wmi.service'
echo 'systemctl enable clevo-xsm-wmi'
systemctl enable clevo-xsm-wmi.service