Specificaties 27" @ 3840x2160 (Ultra-HD) (IPS, 5ms) - Bekijk alle specificaties

Philips 272P7VPTKEB/00 Zwart Review

Frozen 8 mei 2017, laatste update op 10 mei 2017, 2.671 views

Philips 272P7VPTKEB/00 Zwart

Deze prachtige monitor heeft met zijn 10-bits kleurenscherm een prachtig kleurenpalet weer te geven. De monitor is in veel opzichten van zeer hoge kwaliteit met een goede kleurweergave, goede bouwkwaliteit en hij kan roteren rond verschillende assen. Bovendien heeft hij een ingebouwde webcam, microfoon en speakers.

Pluspunten

• Super scherp 4k-scherm
  • Goede zwartwaardes
  • Hoog contrast
  • Goede kleurweergave (ook ongekalibreerd)
  • Hoge bouwkwaliteit en ergonomie
  • Goede lightsensor
  • Ingebouwde webcam, microfoon en speakers

Minpunten

• Ingebouwde speakers zijn matig
  • OSD-knoppen voelen matig aan
  • Backlightuniformiteit kan beter

Philips, een bedrijf dat sinds jaar en dag al van alles produceert. Oorspronkelijk is het opgericht door Gerard Philips samen met zijn vader Frederik Philips. Zij maakten in Eindhoven voor het eerst gloeilampen in 1891, zo’n 125 jaar geleden. Vanaf 1930 begon het met de productie van elektrische apparaten zoals we die in een bepaalde vorm vandaag de dag nog kennen. Denk dan aan radio’s maar ook begon het onderzoek naar televisies waarvan de kennis uiteindelijk gebruikt zou worden voor computermonitoren.

In september van het jaar 2005 koopt het Chinese TPV Technology een gedeelte van het flatscreen en monitor gedeelte van Philips. Zo gaat TPV technology nog wel even door met het kopen van (delen van) bedrijven in de beeldschermindustrie en uiteindelijk in 2012 Sluit Philips een Joint venture met TPV-technology onder de naam TP Vision. Het duurde daarna nog twee jaar voordat TPV Technology de laatste aandelen van de beelschermdivisie van Philips kocht om vervolgens het gehele deel in handen te hebben. Vandaag de dag brengt TPV technology onder andere monitoren uit onder de naam “Philips”.

In deze review bespreek ik de pricewatch: Philips Brilliance 272P, een 4k IPS-monitor van Philips. Met deze monitor doelt Philips op het wat hogere segment van de markt, van onder andere ingenieurs met CAD-toepassingen, grafische 3D-toepassingen, financiële experts en fotografie professionals. Deze monitor is speciaal vanwege de combinatie 4k met IPS, hoge ergonomie en vanwege de ingebouwde 1080P (pop-up) camera en speakers.

Specificaties

We kunnen niet zomaar beginnen voordat we even de specificaties hebben doorgenomen. De monitor is zoals ik eerder genoemd heb volgens Philips een monitor die in het hogere segment staat, daarvan mogen we dus het één en ander verwachten. Bij de Brilliance is dat 27 inch, 4k, IPS en 10-bits kleuren, dat is niet niets. Met zijn dunne bezels en voet waarop hij rond alle assen kan draaien heeft hij in ieder geval een hoop potentie in huis. Daarom gaan we naar de specificaties van de monitor die hier te vinden zijn: http://www.philips.nl/c-p...powersensor/specificaties Voor het gemak heb ik ze hieronder gezet.

Het eerste wat opvalt aan de specificaties van deze interessante UHD IPS monitor is dat hij een zeer hoge helderheid heeft en een hoog contrast. Dit zou ervoor moeten zorgen dat de monitor in theorie een goed verschil kan laten zien tussen het diepste zwart en het helderste wit, waarbij je in omgevingen met veel licht nog steeds goed je scherm zou moeten kunnen aflezen. De kijkhoeken zijn zoals je verwacht bij IPS schermen gewoon prima. Daarbij geeft Philips aan dat deze monitor trillingsvrij is, daarmee lijken ze te bedoelen dat de monitor niet gebruikt maakt van pulse width modulation waardoor het scherm niet lijkt te flikkeren. Dit zou moeten zorgen voor een rustiger beeld waar je langer naar kunt kijken. Daarbij wordt een sRGB optie geleverd voor een goede kleurbeleving, of deze sRGB functie inderdaad zo positief wordt ervaren als dat de ze bedoeld is, gaan we zien. Ook is het heel erg interessant om te zien dat ze de monitor hebben uitgerust met een snel-opladen USB 3.0-poort. Ook heeft deze monitor, wat vrij uniek is, een poort om geluid richting een koptelefoon te dirigeren en een poort om geluid via de eigen speakers van de monitor af te spelen. Verder valt op dat deze monitor beschikt over een ingebouwde 1080P webcam met microfoon. Die gaan we zeker ook even onder de loep leggen. Je leest het allemaal in deze review!

Unboxing

Zonder dat we de doos geopend hebben kunnen we natuurlijk niet oordelen over de monitor. De vraag is eigenlijk of je de monitor wel op zijn doos kunt beoordelen, of het boek op zijn kaft? Om zo volledig mogelijk te zijn doen we dat toch. We beginnen met het design van de doos en gaan verder met de inhoud. Hierna komt de assemblage van de monitor aan bod en wordt er afgesloten met de bijgeleverde stickers te bespreken.
Doos
De doos is met zijn 10,62 kilo geen lichte jongen, toch is hij met een afmeting van 690 x 458 x 252 redelijk compact. Op de voorkant staat groot een afbeelding van de monitor die waarheidsgetrouw is, daarbij staat de nodige informatie op de voorkant en wordt de monitor onderscheiden van de concurrentie op zijn IPS, dunne bezels, power sensor en pop-up webcam. Als je vervolgens de doos neerlegt om hem te openen zie je aan de bovenkant van de doos dezelfde informatie als op de voorkant maar daarbij een beschrijving van hoe je de doos het beste kunt openen. Natuurlijk kijkt niemand daarnaar dus we snijden lekker de verzegeling open. Op de andere kanten van de doos is een productsticker te vinden met wat informatie over de herkomst van de monitor. Verder wordt het gewaardeerd dat de afmetingen van de doos, op de doos zelf staan. Dat is handig als je hem wilt vervoeren. De doos is verzegeld met echt Philipstape, zodat je weet dat je monitor nog ongeopend is voordat hij bij je aankomt. Verder is het zeer fijn dat Philips een aantal handvatten heeft gemonteerd op de doos. Anders zou de ietwat zware doos zeer moeilijk te dragen zijn, nu is dat echter een eitje.
Inhoud
In de doos vind je ingepakt in dik piepschuim een aantal kabels, de voet (in 2 onderdelen), een kalibratiesheet, een gebruiksaanwijzing en een CD met software. Alle kabels en onderdelen zijn netjes ingepakt in plastic, waarvan sommige zijn dichtgeseald. Op het moment dat je deze met het piepschuim uit de doos haalt, wordt de monitor zelf zichtbaar. Vanwege de dunne bezels is het aangeraden om heel voorzichtig met de monitor om te gaan. De monitor is verpakt in een laag plastic en ligt in een apart stuk dik piepschuim.
Assemblage
Dat de monitor niet uit één stuk bestaat is evident, zo past de monitor namelijk in een doos. De monitor bestaat uit 3 delen, het scherm, de poot en de voet. Allereerst is het belangrijk de voet op de poot te monteren. Dit kan door de poot in de voet te schuiven en hem vast te maken door middel van de duimschroef. Een schroevendraaier is dus gelukkig niet nodig om de voet stevig met de poot te verbinden. Ten slotte klik je de poot eenvoudig op het liggende scherm door de twee uitstekende metalen delen van de voet in de achterkant van de monitor te drukken, waarna je monitor geassembleerd is. Het is allemaal vrij eenvoudig gelukkig. :)
Stickers
Op de monitor zit geen doorzichtig folie geplakt, dus je zult helaas niet nadat je de monitor een jaar hebt gebruikt nog een stukje plastic op de voet van de monitor zien plakken wat je er vanaf kunt trekken. Dit is waarschijnlijk omdat de bezels zo dun zijn en de monitor zo goed zit ingepakt in piepschuim en de hoes, dat het nutteloos is. Wel zitten er twee stickers op de monitor geplakt: Een Europese energiesticker en een Energy Star sticker. Op de eerstgenoemde staat dat dit een monitor is met energieklasse B. Dit is niet heel erg erg zuinig maar het is geen vreemde rating, zeker niet bij een IPS 4K monitor vandaag de dag. Met zijn verbruik van gemiddeld 42W zorgt dat voor een totaal verbruik van 61kWh/jaar wat resulteert in ongeveer ¤14,- per jaar aan kosten.

Design

Deze monitor heeft een tijdloos design dat waarschijnlijk op elk bureau past. Ik begin met de voorkant te bespreken waarna ik mijn weg vervolg richting de achterkant om vervolgens de ergonomie te bespreken.
Voorkant
Als je naar de monitor kijkt zie je het eigenlijk meteen, de bezels zijn met hun 7mm ongelooflijk dun. In het geval dat de monitor uitstaat lijken de bezels nog dunner te zijn wat een mooie design feature is. Aan de onderkant van de monitor is de bezel iets dikker, daar is hij namelijk 24mm. Dit stoort niet omdat het aan de onderkant zit en daarom niet echt opvalt. Links-onder staat dat dit een monitor is van het "Brilliance" type, midden-onder staat het Philips-logo met daaronder een glanzende uitsparing voor de light en powersensor.

De bedieningsknoppen voor het OSD zijn gewoon simpele drukknoppen in ovale vorm aan de onderkant van de monitor. Om deze knoppen in te drukken moet je redelijk wat kracht zetten aangezien ze in het begin een beetje mee lijken te veren. Dit is jammer want de oplossing van bijvoorbeeld Dell met knoppen die absoluut niet "veren" lijkt veel fijner te werken. Rechtsonder is het aan/uit-lampje te vinden in een witte kleur. Deze schijnt niet fel waardoor je er niet door afgeleid wordt.

Aan de bovenkant van de monitor zit een camera-microfooncombinatie weggewerkt. Deze komt eenvoudig tevoorschijn door zachtjes op te drukken. Op dezelfde wijze kan je hem weer laten verdwijnen. Later over de kwaliteit hierover meer.

Aan de onderkant van het beeldscherm zijn 2 speakers te vinden die netjes zijn weggewerkt. Om deze foto te maken heb ik de monitor tijdelijk op zijn zij gedraaid. Over de kwaliteit van deze speakers zal ik later in de review ook nog meer vertellen.
Achterkant
Laten we de monitor eens omdraaien en kijken naar de kant waar we bij monitoren niet zo heel erg vaak naar kijken: de achterkant.

Aan de achterkant zien we een uitsparing voor de webcam, verder zien we dat de achterkant een beetje rond loopt waardoor Philips wat ruimte had om elektronica weg te werken. Dit heeft er onder andere voor gezorgd dat de voeding in de monitor zit en niet in de kabel. Dit zorgt ervoor dat je niet zo'n zwaar blok aan je stroomkabel hebt zitten wat de kabels makkelijker laat wegwerken. Verder is de achterkant van de monitor weer van mat zwart plastic gemaakt wat een luxueuze uitstraling heeft.

Het Philips logo staat vrij groot op de achterkant "geponst" in zwart glimmend plastic en heeft de monitor even hieronder een ventilatierooster zitten om de monitor op temperatuur te houden. Kijken we iets lager zien we de daar het verbindingsstuk met de voet, waarbij nog lager alle aansluitpoorten voor de verbinding met de PC zichtbaar worden. Ook beschikt de monitor over een aan/uit-knop naast de aansluiting op het lichtnet. Dit is handig zodat je de monitor echt uit kunt zetten, of om je collega mee te pesten (op eigen risico.) Hieronder zit een sticker met onder andere productnummer, serienummer, keurmerkjes en specificaties.

Onder de voet van de monitor is een 100 x 100 mm VESA-koppeling aanwezig, hiermee valt de monitor aan de muur te hangen of op een andere standaard te zetten. Dat is vooral handig indien je deze monitor vanwege zijn dunne bezels in eyefinity opstelling wilt plaatsen.

Rechtsonder, kijkend naar de achterkant van de monitor, zit tevens een Kensington lock. Hiermee is de monitor te bevestigen aan verschillende voorwerpen, zeer handig tegen diefstal.
Voet
De monitor heeft een stevige voet die in mat plastic en glanzend zilver plastic is uitgevoerd. Het been van de monitor staat op een zeer grote voet waardoor de monitor stevig staat. Onder de voet zitten rubbertjes waardoor de monitor niet over het bureau kan schuiven. De voet is echter wel zeer zwaar wat waarschijnlijk komt door een intern mechanisme van metaal.
Draaihoek
Aangezien deze monitor vooral is gericht op professionals hoort daar de nodige ergonomie bij. Philips komt tegemoet aan alle eisen die de gebruikers van de monitor kunnen wensen. De monitor kan op de bijgeleverde voet rondom alle assen kantelen en draaien, verder is het scherm ook 150mm omhoog en omlaag te bewegen zodat nekklachten eenvoudig vermeden kunnen worden. Het veranderen van de stand van het scherm is zeer eenvoudig en vereist weinig kracht. Ondanks dat het veranderen van de stand makkelijk gaat, staat het scherm stevig op het bureau. Het scherm kan omhoog en omlaag kantelen over hoeken van -5 tot +30 graden, over de draaivoet kan de monitor tussen de -175 en de +175 graden en rond de as uit het scherm kan de monitor 90 graden linksom en rechtsom draaien.

Software

Bij de monitor wordt een CD geleverd zoals je eerder hebt kunnen zien. Als je deze CD in de computer stopt krijg je eerst een van de 18 talen te kiezen. Vervolgens krijg je een Welkom en staat er dat de CD stuurprogramma’s en gebruikershandleidingen bevat. Zelf vond ik de software van Philips om het scherm mee te besturen “Smart Control” handiger. Het ziet er goed uit en werkt intuitief.

Je kunt onder andere de helderheid, kleuren, presets van kleuren aanpassen net als het contrast en of je de monitor op sRGB modus wilt hebben staan. Ik ben zelf niet echt een fan van deze modus aangezien dit je helderheid naar 100% boost, iets wat ’s avonds nogal pijn aan je ogen kan gaan doen met 300 cd/m^2. Ook bestaat er de mogelijkheid je scherm te draaien en is er wat informatie over de monitor te vinden.

OSD-Menu

Het OSD-Menu is de interface van de software die op de monitor draait. Het staat namelijk voor on screen display menu. Dit menu kan eenvoudig worden bereikt door middel van de knoppen onderaan de monitor zoals je die hierboven in de review hebt kunnen zien.

Allereerst kan je kiezen of je gebruikt wilt maken van de powersensor. Deze sensor kan bepalen of je voor het scherm zit of van je werkplek af bent. Ik vind deze sensor persoonlijk niet heel erg goed werken en laat hem liever uit. Dat deze sensor niet zo lekker werkt kan te maken hebben met mijn werkplek, aangezien ik de monitor op mijn bureau heb staan en mijn kamer relatief vol staat.

Daarnaast kan je kiezen voor de lightsensor, deze werkt zeer, maar dan ook echt zeer goed. Hij werkt snel, betrouwbaar en maakt het scherm daadwerkelijk beter leesbaar in een lichtvolle situatie. Het is aangeraden om deze aan te hebben staan, hoewel ik hem voor mijn metingen natuurlijk uit heb staan.

De LowBlue mode is zeer handig daar waar je 's avonds laat nog aan je pc wilt zitten werken maar ook nog lekker wilt slapen. Deze modus komt met 3 opties waarbij je zelf kunt instellen hoe veel blauw er weggefilterd moet worden. Al met al fijn maar ik gebruik het niet, daar ik altijd goed kan slapen.

Onder input kan je het inputtype te kiezen, dit is VGA, MHL-HDMI, DP of mini DP.

Onder picture kan het formaat van het scherm worden gekozen, wil je een vierkant scherm, de grootte van het scherm geheel benutten, et cetera. Verder kan hier ook de helderheid net als het contrast worden aangepast. SmartResponse is wat ghosting bij deze monitor kan tegengaan ten koste van het ontstaan van corona’s, in het hoofdstuk over gaming hier meer over. Verder kan je het gamma aanpassen en pixelorbiting aanzetten om inbranden tegen te gaan. SmartContrast gebruik ik niet aangezien dat een onrealistisch beeld weergeeft, hoewel het voor gaming waarschijnlijk wel leuk is, het verandert het contrast door te spelen met de kleuren en de helderheid.

Er is een tabblad genaamd audio, waarbij je onder andere het volume kunt aanpassen en de bron kunt kiezen. Je kunt het dus laten gaan via dezelfde kabel als waardoor je beeld binnenkomt, maar je kunt ook kiezen voor de 3.5mm jack.

In het tabblad color kan je de kleurtemperatuur aangeven net als je kan zeggen dat je de monitor graag op sRGB modus wilt hebben, dat raad ik persoonlijk niet aan omdat je helderheid dan op 100% komt te staan. Verder kan je hier de kleuren zelf aanpassen onder “User Define”.

De monitor ondersteunt heel erg veel talen, die allemaal in de specificaties zijn genoemd. Voor de volledigheid hier een afbeelding:

Verder kan je natuurlijk ook de OSD Settings aanpassen, onder andere de locatie kan je kiezen, de transparantie en de tijd waarna het OSD-Menu automatisch weer van je scherm afgaat als het geen input krijgt. Deze tijd is maximaal 60 seconden wat ik persoonlijk aan de lage kant vind, daarom vind ik het fijner om de software te gebruiken.

Onder Setup kan je de monitor resetten in geval van nood en een notificatie krijgen van de gebruikte resolutie. Ook staat er nog wat informatie die ongeveer hetzelfde is als wat de software laat zien.

Verbruik

Volgens de European Energy sticker gebruikt deze monitor 42 Watt en daarmee met normaal gebruik zo'n 61kWh per jaar. Dit zorgt ervoor dat je ongeveer 14 euro per jaar kwijt bent aan elektriciteitskosten voor deze monitor. Daarmee zit deze monitor in de energieklasse B, wat voor een monitor van dit kaliber zeker niet vreemd is. In de eco-modus gebruikt de monitor maar 28W en volgens de testmethode EnergyStar 7,0 (waarvan ook een sticker aanwezig is) bij normaal gebruik 32W. In de stand-bymodus wordt maar 0,3W gebruikt en op dit moment komt de aan/uit-knop op de achterkant van de monitor goed uit. Op deze manier kan je ervoor zorgen dat de monitor helemaal geen stroom meer verbruikt. Voor de volledigheid plaats ik hier nogmaals de afbeelding van de sticker. Het is fijn om te zien dat de voeding van de monitor is ingebouwd, waardoor de kabel netjes weg te werken valt zoals eerder vermeld.

Paneel

Het paneel in deze monitor is een 27 inch W-LED IPS paneel van LG-TPV. De resolutie van dit paneel betreft 3840x2160 pixels ook wel bekend onder de naam UHD. Dit resulteert in ongeveer 8 miljoen pixels in het paneel. De pixeldichtheid komt hiermee uit op 163 pixels per inch (ppi) wat hoog is. Het is dus een 4k-scherm wat bijna 2x zo scherp is als een 24 inch 1080p scherm. Echter zie ik bij dit scherm geen aparte pixels bij normale kijkafstand, waardoor het scherm oneindig veel keer scherper lijkt. Het contrastratio zou 1300:1 moeten zijn volgens de specificaties.
Coating
Het scherm heeft een matte coating wat vrij normaal is vandaag de dag. Een groot voordeel van een matte coating is dat je puur en alleen je beeldscherm ziet en niet gestoord wordt door dingen achter je of je eigen spiegelbeeld. Je komt daardoor veel dichter bij het gevoel dat je naar papier kijkt in plaats van jezelf in een spiegel begluurt. In deze coatings is veel keuze, je hebt zeer korrelige en minder korrelige coatings. De coatings van dit scherm is mat maar heeft zulke kleine korrels dat het beeld er niet onscherper door wordt waardoor het erg fijn kijkt. Om te zien wat voor soort coating er op het paneel zit en wat voor soort pixels er worden gebruikt heb ik het geheel proberen te vergroten met een waterdruppel en een macrolens.

Eigendom van TFTCentral
Backlightintensiteit
Deze monitor maakt gebruik van een W-LED backlight wat min of meer de norm is vandaag de dag. Door middel van LED's is de monitor efficiënter en gaat hij langer mee. Volgens de specificaties zou de monitor een helderheid moeten halen van 350 cd/m2. Deze test heb ik daarom voor en na de kalibratie gedaan, aangezien er bij het kalibreren altijd kleine hoeveelheden intensiteit verloren gaan. Zoals je ziet haal ik zo'n 330 cd/m2, dat is minder dan de opgegeven 350 maar het verschil is minder dan 10%.

Je kunt zien in de blauwe lijn dat de helderheid gemeten door veel punten een lineair verband aangeeft. Dit betekent dat de monitor geen gebruik maakt van PWM en de monitor dus niet flikkert wat resulteert in een rustig beeld en minder vermoeiing. Veel mensen kunnen namelijk het flikkeren van een PWM-monitor waarnemen, maar gelukkig heeft deze daar dus geen last van.
Backlightuniformiteit
Omdat je wilt dat het beeld er aan de ene kant op de monitor, hetzelfde eruit ziet als op de andere kant van de monitor, is het belangrijk om de uniformiteit van het backlight te testen. Hiervoor wordt de monitor getest na kalibratie op 6500K en een lichtintensiteit van 120 cd/m2. Deze monitor is getest op de uniformiteit van de helderheid en de uniformiteit van de kleuren in een 3x5 grid.

De helderheidsuniformiteit is volgens de bijgeleverde sheet van Philips een stuk beter dan dat hij in werkelijkheid is, dat komt omdat zij smartuniformity hebben aangezet. Ik doe dit niet aangezien dit de helderheid van het scherm verandert naar andere waardes. Wat duidelijk is te zien is dat de intensiteit vanaf het exacte midden van het scherm lijkt af te nemen. Dat komt waarschijnlijk doordat het paneel vanuit het midden van elektriciteit wordt voorzien. De afwijkingen van 13 en 14% zijn niet weinig maar het verschil lijkt mij persoonlijk niet echt op te vallen. Dat kan mogelijk zijn omdat het oog gewend is om minder licht op te vangen vanaf de hoeken van het scherm, aangezien die afstand tot het oog groter is.

Helderheidsuniformiteit van het backlight (na kalibratie op 120cd/m2)

De kleuruniformiteit is bijna perfect en wijkt amper af ten opzichte van het midden. Met percentages van 1-2% afwijking zal je helemaal niets merken aan kleurverschil. Om dan toch maar even nauwkeurig te zijn, rechts is het scherm iets roder dan links. Wat je op de onderstaande afbeelding goed kunt zien is dat het rechts en links iets donkerder is.
Kleuruniformiteit van het backlight (na kalibratie op 120cd/m2)
Pixeldefecten
Met behulp van de Eizo Monitortest heb ik onderzoek gedaan naar dode en hangende pixels. Op dit specifieke paneel heb ik geen enkele dode pixel gevonden. Het voordeel van de grote hoeveelheid en daarmee kleine pixels, is als er een pixel defect is, je maar een klein puntje ziet. Toch zal ik even het beleid van Philips met betrekking tot pixeldefecten erbij halen:
Kijkhoeken
IPS-schermen staan bekend om hun goede kijkhoeken, bij dit scherm is dat ook niet anders. De kijkhoeken zijn prima en er is weinig kleurschifting wanneer er naar het scherm onder een hoek wordt gekeken. Bovendien valt de IPS-glow ook tegen en kan ik oprecht zeggen dat dit één van de betere IPS-schermen is die ik ooit heb gezien. Hij is sowieso beter dan mijn Dell Ultrasharp 2713HM.

Natuurlijk kan je beter zelf oordelen, daarom heb ik foto's genomen vanuit verschillende hoeken. In het horizontale vlak als in het vertikale vlak zie ik geen kleurschifting en de helderheid neemt niet erg af waardoor het beeld niet donker wordt. Over het algemeen doen alleen de kijkhoeken (van 178 graden) in horizontale richting ertoe, maar voor de volledigheid heb ik beide richtingen getest. Bovendien kan het scherm ook gedraaid worden waardoor het er alsnog toe doet.

Backlight bleeding
De backlight bleeding ofwel licht lekkage is normaal bij IPS-schermen aanwezig, het is zeg maar een soort van wit-blauwig licht wat ontstaat als het licht van het backlight niet goed geblokkeerd wordt door het LCD. Ook kan het ontstaan door een nonuniforme backlight intensiteitsdistributie. Dit kan er dus voor zorgen dat er lichtvlekken zichtbaar zijn, maar meestal zit het aan de randen van de monitor.

Deze monitor heeft geen last van backlightbleeding zoals je op de onderstaande foto kunt zien. Ook IPS-glow is amper aanwezig waardoor het scherm fijn is om in het donker of in donkere situaties te gebruiken. Aangezien de foto in een zeer donkere omgeving is gemaakt moet je goed kijken om het kleine beetje licht wat het scherm uitzendt te kunnen zien. Het is immers geen OLED dus het backlight staat nog steeds staan.

Kleuren

Alle metingen zijn verricht met een Datacolor Spyder 5 als hardware en DisplayCal als open-source software. De software is gratis te verkrijgen va http://displaycal.net. Nadat het scherm minstens 50 uur aan had gestaan ben ik gaan testen. Dit zorgt ervoor dat de kans op grote veranderingen ten opzichte van de meting naarmate het backlight ouder wordt verkleind. Vaak maken fabrikanten het beeld iets blauwer, zodat naarmate het beeld ouder wordt het er iets roder wordt wat dus gecompenseerd kan worden door het blauwe. De colorimeter zelf is niet zo oud en moet daarom niet onderhevig zijn geweest aan drift van de kleuren door degradatie van de colorimeter over tijd.

Voor meer informatie raad ik je aan om mijn blog te lezen waarin een andere colorimeter is gebruikt i.c.m. de voorganger van DisplayCAL, deze kan je hier vinden: De officiële blog van Frozen: Kalibreren & testen met dispcalGUI Dat blogje is nog steeds recent genoeg om gelezen te worden.
Pre-kalibratie
De instellingen die zijn gebruikt om de monitor door te meten kan je hieronder vinden:
  • Mode op LCD (generic)-*
  • Correction op Spectral: LCD White LED IPS (WLED AC LG Samsung)
  • sRGB modus
  • Calibration speed medium
  • Profile quality high
  • Small testchart for LUT profiles
  • Extended verification testchart
De kleurtemperatuur is 6500k, dit is de kleur van “normaal” daglicht en een standaard in de industrie om beeld zo natuurgetrouw mogelijk weer te geven.

Omdat de sRGB modus wordt geleverd bij deze monitor is het aangeraden om deze te gebruiken wanneer je per se de beste kleuren wilt hebben. Ik heb deze doorgemeten en kwam erop dat de kleurtemperatuur 7300k is, dat is iets te hoog en het beeld ziet er daarom dus ook een beetje blauwig uit. Desalniettemin is de monitor min of meer perfect gekalibreerd uit de doos. Met een gemiddeld deltaE van 0,48 en een maximum van 1.32 zitten ze ver binnen de marges om een monitor goed gekalibreerd te noemen. Je kunt deze monitor uit de doos dus prima gebruiken wanneer je natuurgetrouwde kleuren nodig hebt. Het contrast van 906:1 is zeer goed en zorgt ervoor dat het beeld fijn is om naar te kijken en er daarmee realistisch uitziet. Hieronder kan je zien dat het gamut het sRGB spectrum helemaal omvat en zelfs nog meer kleuren kan laten zien.
Post-kalibratie
Natuurlijk zal de poweruser de monitor altijd zelf willen kalibreren, al was het maar om zeker te zijn van je testresultaten. Ik heb dat dus ook gedaan met de onderstaande instellingen en heb hem op een luminosity van 120cd/m^2 gekalibreerd aangezien dat een veelgebruikte instelling is op kantoren.

Om te beginnen is de monitor handmatig gekalibreerd met behulp van het OSD. De uiteindelijke instellingen die zorgden voor een witpunt van 6500k waren: 100:91:89 RGB. Dit zorgde voor de volgende resultaten:

De instellingen die voor de kalibratie zijn gebruikt kan je hieronder vinden.
  • Monitor op 6500k kleurtemperatuur in het OSD
  • Monitor op 100:91:89 RGB in het OSD
  • Whitepoint 6500k
  • Tone curve sRGB
  • Mode op LCD (generic)
  • Correction op Spectral: LCD White LED IPS (WLED AC LG Samsung)
  • Luminance 120 cd/m2
  • Calibration speed medium
  • Profile quality high
  • Verify extended testchart
Met deze instellingen is de monitor gekalibreerd met de volgende resultaten:

Black level = 0.1328 cd/m^2
White Correlated Color Temperature = 6563K, DE 2K to locus = 4.9
White Correlated Daylight Temperature = 6565K, DE 2K to locus = 0.2
White Visual Color Temperature = 6385K, DE 2K to locus = 4.7
White Visual Daylight Temperature = 6557K, DE 2K to locus = 0.2

Het gamut bestrijkt 100% van het sRGB spectrum en heeft een volume van 119.2%, en is daarmee perfect voor gebruik in datzelfde spectrum. In de 2 andere gemeten spectra is te zien dat de monitor ook zeker niet slecht scoort, maar het bestrijkt geen geheel Adobe RGB spectrum helaas.

Ook hier zijn de kleuren ver binnen de marges, alleen is nu de kleurtemperatuur zoals hij zou moeten zijn, rond de 6500k. Dit in tegenstelling tot de voorgekalibreerde modus van Philips die overigens ook absoluut niet slecht te noemen is. Het contrast ratio is een dikke 910:1 en daarmee presteert het scherm, zeker voor IPS-monitoren niet slecht.

Op nagenoeg het grootste gedeelte van de intensiteit (deze loopt van 0 tot 120cd/m2) is de CCT ongeveer 6500k. Daarmee doet deze monitor het dus prima en bevestigt dus het eerder geziene resultaat met betrekking de CCT. Rond de rode punten zal je de monitor nooit hebben staan en deze rode punten kunnen daarom ook verwaarloosd worden.

Ook uit het (xyY) gamutdiagram kunnen we opmaken dat de kleuren dicht bij de beoogde waardes zitten. Uit het gehele bovenstaande kunnen we concluderen dat de monitor prima met kleuren om weet te gaan en ik hem daarom aanraad voor professionele doeleinden.

Gaming

In het hoofdstuk over gaming kijken we naar de ervaring met de monitor met betrekking tot het gamen, hoe zit het met ghosting met lag, et cetera.

Laten we beginnen te kijken naar ghosting. Ghosting is een fenomeen wat we bijna allemaal wel kennen als we de muis snel over het beeldscherm halen. Hier hebben fabrikanten iets op bedacht genaamd overdrive. Overdrive kan goed werken, maar dan moet je wel de goede instelling weten te vinden. In het geval dat je de overdrive te laag zet kan je last hebben van ghosting, maar zet je hem te hoog dan krijg je last van corona’s die eigenlijk nog vervelender zijn. Bij Philips heet deze techniek SmartResponse en komt in 4 opties: off, fast, faster, fastest. Je kunt de corona’s en ghosting bij de bepaalde instellingen in de onderstaande afbeelding vinden.

Bij deze monitor lijkt de beste instelling "faster" te zijn. Op het moment dat je de "fastest" instelling selecteert ontstaan er enorme corona's rondom bewegende objecten, iets wat je liever niet ziet.

Gaming op deze monitor is zeer fijn. Door het goede contrast lijkt zwart relatief "donker" te zijn wat het realisme ten goede komt. Door de grote hoeveelheid pixels op dit 27 inch scherm ziet het beeld er bovendien scherp uit waardoor je in veel spellen echt het spel ingezogen wordt.

Zoals ik altijd doe heb ik de monitor met Battlefield getest en daar merk ik weinig lag (inputlag + responstijd). Ik gok persoonlijk dat de tijd op 2 pixelverversingen ligt, ofwel maximaal 32ms. Er moet bijgezegd worden dat veel fabrikanten te tijd specificeren als zijnde gray to gray, waardoor de specificaties van fabrikanten weinig zeggen over hoe de monitor in het echt presteert. Ik kan beamen dat er op deze monitor prima te gamen valt, zolang je grafische kaart het aan kan. Dat is namelijk een puntje van aandacht, er moet niet vergeten worden dat de GPU 2x zoveel pixels moet renderen als op een 1440P scherm.

Praktijk

Al die data, grafiekjes en gekke dingen... Frozen, vertel me nu eens wat je nou echt van die monitor vindt?

Philips heeft een hoop aandacht besteed aan de monitor voor professioneel gebruik te maken, hier zijn ze in geslaagd. De voet doet alles wat je zou willen en is stevig, alle mogelijke kabeltjes zijn bijgeleverd, de voeding is weggewerkt in de monitor, en bovendien... De monitor is easy to use but hard to master. Je kunt binnen een paar seconden goede kleuren op je monitor toveren door hem in de sRGB-stand te zetten maar je kunt de monitor ook kalibreren.

Het beeld is ongelooflijk scherp door de grote hoeveelheid pixels. Pixels zijn pas te zien als je minder dan 20cm van je monitor afzit, iets wat in de praktijk helemaal niemand doet. Echter als je het gaat vergelijken met een 27 inch 1440p, dan moet ik daar zo'n 60cm vanaf zitten voordat ik de pixels niet meer kan zien. In principe zou een 27 inch 1440p scherm dus voldoende zijn en zorgen alle extra pixels er alleen maar voor dat je grafische kaart zwaarder belast wordt.

Stof is gelukkig niet zichtbaar op de monitor vanwege zijn matte afwerking, dit scheelt enorm indien je klanten hebt die ook naar deze monitor mogen kijken. De bezels zijn ongelooflijk dun waardoor je het idee hebt dat er eigenlijk geen bezels zijn. Maar dan op het moment dat je de monitor aanzet kom je erachter dat het paneel niet het volledige scherm inneemt. Dat is geen probleem want dan nog is de afstand van de rand tot de eerste verlichte pixel zeer klein.

Op de zijkant van de monitor zitten 3 USB3.0 poorten waarvan er ééntje snel opladen heeft. Echter doet deze er nog steeds 5 uur over om mijn Galaxy S7 edge vol te krijgen waardoor ik deze niet per se "snel opladen" wil noemen. De USB-3.0 poorten werken prima en hebben weinig snelheidsverlies t.o.v. de native poorten op mijn pc.

Philips heeft speciaal bij deze monitor gebruik gemaakt van een pop-up (web)cam waarmee je opnames kunt maken in 1080p (hieronder is daar meer over te lezen). Echter heeft Philips ook gebruik gemaakt van een ingebouwd setje 2x2W stereo speakers. De kwaliteit van deze speakers is helaas niet om over naar huis te schrijven ondanks dat je de persoon waarmee je zou willen Skypen wel correct kan horen. De speakers klinken hol en ontberen enige vorm van bass. Voor af en toe een gesprekje via Skype waarbij meerdere mensen willen meeluisteren voldoen ze wel. De opname kan je hieronder beluisteren. Het gehele fragment is opgenomen met een studiomicrofoon.

Pop-up cam
De monitor beschikt zoals eerder gezegd over een echte pop-up cam met ingebouwde microfoon. Dit is zeer handig want daardoor hoef je nooit meer je webcam bovenop je monitor te klemmen. Bovendien zou je dat sowieso toch niet doen met een monitor die niet echt een rand heeft om je webcam uberhaupt aan vast te klemmen. Het is dus een goede zet geweest van Philips om een webcam te integreren in de monitor. Op het moment dat ze een webcam integreerden konden ze daar net zo goed een microfoon bij doen, en dat hebben ze ook inderdaad gedaan.

Op het moment dat de webcam, die opnames maakt in 1080p, aan staat zie je een wit lampje. Hierdoor weet je dat je webcam aan staat wat nare situaties kan voorkomen. De kwaliteit van de opname met veel licht is goed en in lichtarme omgevingen nog steeds niet slecht. Er wordt een bepaald algoritme toegevoegd waardoor afbeeldingen in het donker iets "smoother" worden waardoor de kwaliteit omhoog gaat.

[twijfelt of hij hier een foto zal plaatsen]

De ingebouwde microfoon is helaas van iets mindere kwaliteit. Hij voldoet voor simpele Skype-sessies, maar als je hem professioneel gaat gebruiken wil je liever toch iets met wat meer kwaliteit. Ik hem hem daarom tegenover mijn pricewatch: Røde NT-USB microfoon gezet. Het is geen eerlijke test aangezien de prijs en de grootte van de microfoons ongelooflijk verschillen, maar het geeft wel een goede indruk. Je kunt het fragment beluisteren door op de onderstaande afbeelding te klikken.

Dat Philips met deze monitor het hogere segment van de markt heeft willen bereiken en berijken mag evident zijn. Vanaf het moment dat je de doos opent tot het moment dat de monitor op je bureau staat verbaas je je over de hoge kwaliteit van je nieuwe aankoop.

Het design is natuurlijk subjectief maar de monitor is zo gemaakt dat de zichtbaarheid van stof zo minimaal mogelijk is. Door het matte design is de monitor namelijk ook goed te gebruiken voor professionele doeleinden waarbij klanten op je scherm kunnen kijken. Daarbij is de monitor vanwege zijn ergonomische voet in verschillende standen te zetten en te draaien, zelfs in portrait mode. Dit is zeer goed uitgewerkt en daarvoor verdient Philips credits.

De software wordt geleverd op een CD wat vandaag de dag eigenlijk wel een USB-stick had mogen zijn. Daarentegen valt alles gewoon netjes van het internet te downloaden en heb je daar bovendien ook nog eens de nieuwste versie. De software werkt goed en is een verademing als je veel met de monitorinstellingen bezig bent. Het OSD-menu werkt namelijk ook wel goed, maar die up,down,left,right knoppen werken niet zo fijn als een interface op de computer. Bovendien zijn de knoppen een beetje irritant in te drukken.

Het paneel is zeer goed en behaalt zeer goede resultaten met betrekking tot kleur en contrast. De backlight intensiteit is hoog, maar de helderheidsuniformiteit is helaas iets minder aan de randen van de monitor. De kleuruniformiteit lijdt daar gelukkig niet onder en is een van de beste die ik ooit heb gezien. Backlight bleeding komt bij deze monitor gelukkig niet voor en IPS-glow is ook amper waarneembaar. Er wordt geen gebruik gemaakt van PWM waardoor het beeld niet flikkert; dit is rustiger voor de ogen.

De kleuren zijn uit de doos eigenlijk al meer dan prima voor 99% van de gebruikers, anders kan de sRGB mode aangezet worden. De monitor is daadwerkelijk gekalibreerd in de fabriek, maar voor de echte professionals is het natuurlijk altijd aangeraden om de monitor zelf te kalibreren.

Qua gaming moet je rekenen dat deze monitor zeer en zeer scherp beeld geeft wat komt door de grote hoeveelheid pixels die het scherm bevat. Deze moeten allemaal gerenderd worden en daarom is een sterke GPU wel een vereiste. Daarentegen ziet het beeld er realistisch uit en is er weinig tot geen ghosting indien je de goede instellingen gebruikt.

De pop-up cam werkt goed en is een enorme verademing ten opzichte van camera's die je op de rand van je monitor moet plaatsen. De ingebouwde microfoon en speakers zijn wat minder maar zullen voor een simpel Skypegesprek gewoon moeten voldoen.

Al met al krijg je voor dit geld een premium scherm met een ingebouwd USB 3.0 hub, ingebouwde webcam, microfoon en speakers die niet alleen solide prestaties neerzet, maar ook nog eens solide op je bureau staat.

PluspuntenMinpunten
http://tweakimg.net/g/if/icons/plus.pngSuper scherp 4k-schermhttp://tweakimg.net/g/if/icons/min.pngIngebouwde speakers zijn matig
http://tweakimg.net/g/if/icons/plus.pngGoede zwartwaardeshttp://tweakimg.net/g/if/icons/min.pngOSD-knoppen voelen matig aan
http://tweakimg.net/g/if/icons/plus.pngHoog contrasthttp://tweakimg.net/g/if/icons/min.pngBacklightuniformiteit kan beter
http://tweakimg.net/g/if/icons/plus.pngGoede kleurweergave (ook ongekalibreerd)
http://tweakimg.net/g/if/icons/plus.pngHoge bouwkwaliteit en ergonomie
http://tweakimg.net/g/if/icons/plus.pngGoede lightsensor
http://tweakimg.net/g/if/icons/plus.pngIngebouwde webcam, microfoon en speakers

Addendum

Heb je genoten van deze review, vond je hem goed, moest je erom lachen, of denk je wat bezielt deze jongeman om zoiets te schrijven? Dan kan je hem nomineren als review van de maand. Het is een kleine moeite, maar je maakt me er ongelooflijk blij mee! :) Alvast hartelijk bedankt en hopelijk tot de volgende review.

Heb jij ook een Philips 272P7VPTKEB/00 Zwart?

Mooie review Frozen! Interessant scherm, en de pop-up cam is leuk gevonden.
Heel erg bedankt! De pop-up is inderdaad erg grappig en werkt nog goed ook! Echter zijn ze toegevoegd om één keer in de zoveel tijd even een Skype-gesprekje te doen en daar voldoen de speakers en de microfoon net voor. De webcam is daarentegen wel erg goed. :)
Dat is ook precies waar ik het voor zou gebruiken. Voor die paar keer heb ik namelijk geen behoefte om een webcam te kopen. Ze zouden dit in iedere monitor moeten inbouwen :)
Precies en als hij omlaag staat, kunnen ze je ook niet meer bekijken. ;)
Zeer gave review wederom :) +3
Hartelijk bedankt Wim! Daar doen we het voor. :)
Kid Frozen, bazen scherm review :)

Gebrek aan selfies dan wel weer jammer :D
Ach, ik ben geen kanem0chi dus in mijn reviews zitten geen selfies. :P

Bedankt! :)
Die eerste foto doet het hem ;)
Mooie review dus ook van mij een +3
Haha, bedankt! Ik heb onder andere voor dit soort foto's speciaal een statief gekocht en een smartphone klem, it paid off! :)
Ik verbaas me wel over de prijs. Is die in verhouding tot de kwaliteit?
Goede vraag, ik heb even alle schermen erbij gepakt die er een beetje op lijken. Zeg dus maar 4k, VA/IPS en 27-32 inch: categorie: Monitoren

Als je daar kijkt zie je dat er een aantal monitoren zoals de AOC u3277PWQU een prijs hebben van 500 euro, in plaats van 600 euro voor deze monitor. Echter zit het grote verschil erin dat deze Philips een echte monitor is voor de professional. Hij is qua kwaliteit, bouw et cetera vergelijkbaar met een Dell. Als ze er in plaats van "Philips", "Dell" op hadden gezet had ik het ook geloofd. Onder andere de voet waarmee je de monitor kunt draaien, het extra goede paneel, de hoeveelheid usb-poorten en de ingebouwde webcam zorgen ervoor dat de monitor iets duurder is dan bijvoorbeeld de AOC. Hij is daarentegen weer goedkoper dan de pricewatch: Dell P2715Q (210-ADVO) Zilver, Zwart die eigenlijk dezelfde functionaliteiten biedt. Ofwel de monitor heeft een goede prijs, zeker als je wat geeft om ergonomie en design.
Een boel geld maar ik overweeg om er één aan te schaffen.
Het is wel een monitor waar je flink wat jaar weer mee vooruit kunt. Het is een keuze die je moet maken, en alleen jij kan dat.
Mooie review!
Vooral de manier waarop Philips de webcam had geïntegreerd deed me erg benieuwen naar jouw ervaring ermee. Op deze manier is het onmogelijk om per ongeluk beelden te maken, wat, zoals je beschrijft, bepaalde ongemakkelijke situaties kan voorkomen.
Ik was niet direct op zoek naar een beeldscherm, maar je review doet het me bijna wel overwegen! :D
Hahaha, je zou maar net uit de douche komen en je webcam ineens aan hebben staan... Vandaag de dag met al die hacks en dergelijke doe je er verstandig aan een webcam te hebben waar je iets van plastic of ander lichtblokkerend materiaal voor kunt zetten.

Toen ik deze doos open deed en de monitor op mijn bureau zetten was ik oprecht verbaasd over de kwaliteit, ik dacht echt: Wooow. Hetzelfde gevoel wat ik 3 jaar geleden had toen ik mijn Dell U2713HM kocht. Vervolgens zet je hem aan, is alles haarscherp en dan ben je gewoon spontaan verliefd geworden.
Mooie review!
Het scherm zelf vind ik wel een schaamteloze kopie van de Dell Ultrasharp serie, maar er is natuurlijk ook niet veel variatie mogelijk met een monitor.
Ik vind het scherm zelf ook erg veel weghebben van een Dell, kwa bouwkwaliteit, features en dergelijke komt hij ook relatief dichtbij, maar dan is hij wat eurootjes goedkoper. :)
Mooie review. Merk je veel verbetering in backlight bleeding en zwartwaarden tegenover je Dell monitor? Ik lees dit namelijk vaak als minpunt bij Dell reviews wat me persoonlijk tegenhoud om Dell te kopen...
Mooie review. Ik had hem al in mijn selectie gestopt..maar nu ook een goed verhaal erbij dat me wel over de streep gaat trekken. Weet iemand waar je deze monitor ergens 'live' kunt zien. Vind ik bij dit soort bedragen wel een pré eerlijk gezegd.. Bij voorkeur ergens in de buurt van 's-Hertogenbosch