Specificaties Quad core @ 3,2GHz-3,4GHz - Bekijk alle specificaties

AMD Ryzen 5 1400 Boxed Wraith Stealth koeler Review

markie95 1 mei 2017, laatste update op 1 mei 2017, 1.198 views

AMD Ryzen 5 1400 Boxed Wraith Stealth koeler

Zeer goede processor voor zijn prijs!

Pluspunten

• prestaties
  • prijs
  • verbruik

Minpunten

• nog geen gevonden

Al weer een tijd geleden dat ik een review heb geschreven. Maar aangezien deze processor er nog geen heeft rond de tijd dat ik dit schrijf leek het mij toch wel weer een keer leuk! :)

Op het moment van aanschaffen heb getwijfeld tussen de ryzen 1400 en 1600 omdat je voor een goede 60euro dan toch 2 hele extra cores en 8mb extra cach krijgt. Maar aangezien ik niet game stream en me voornamelijk bezig houd met world of warships en company of heroes 2 leek de 1400 wel te voldoen.

Verder heb ik een Gigabyte gaming 3 moederboard en corsair vengeance 8gb 3000mhz cl15 geheugen er bij genomen. Een echte budget build dus zo als verwacht wordt van een goedkope processor!

Als koeling heb ik mezelf op het laatste moment een AIO waterkoeling van coolermaster gegunt. Nu zullen veel van jullie zeggen dat ik dan net zo goed een ryzen 1600 had kunnen kopen.. Ja dat klopt ik geef jullie helemaal gelijk! Alleen vind ik overclocken erg leuk en ga ik dus niet met een stock cooler aan de gang :D

Prestaties van de nieuwe ryzen cpu is erg goed. In cinebench behaald de processor stock al ~650 punten ongeveer gelijk aan een I5 7600k niet slecht voor een cpu van 170euro.

Na wat rommelen in de bios kwam ik al snel op de "limit" van ryzen 4ghz. Ik had hier 1.41-1.42v voor nodig. De prestaties in cinebench stegen hierdoor tot 855 wat de cpu ongeveer gelijk maakt aan een stock i7 6700k / 7700k.

Erg tevreden over mijn ryzen 1400! maar als je meer multitask performance zoekt is een 1600 toch echt the way to go.

Heb jij ook een AMD Ryzen 5 1400 Boxed Wraith Stealth koeler?

Hey @markie95, ben zelf ook gelijkaardige build aan het overwegen hoe snel krijg je de 1400 geklokt zonder de voltages aan te passen? :)

Thx
Hoi @bursquare

Om eerlijk te zijn zou ik dit niet weten (zal het een keer proberen). Maar aangezien de standaard spanning van de 1400 erg laag is zal het bij 3.5/ 3.6 wel ophouden ;) maar zelfs met de stock koeler kun je de spanning wel wat verhogen zonder tegen problemen aan te lopen. :)

gr
Hoi Markie,

Leuk om te lezen dat ik niet de enige ben met precies dezelfde hardware. Ik heb denk ik alleen de rode geheugen sticks CMK8GX4M2B3000C15R dus. Ik heb ook een stabiele overclock behaald. Alleen nog niet met mijn ram. Wat heb jij tot nu toe allemaal behaald?

gr.

Siebe
Hoi Markie,

Ik ben zelf ook van plan om een ryzen 5 1400 build te maken. Alleen vraag ik me af ook ik met een goedkopere B350 ook goed kan overclocken.
Weet jij waar ik oop moet letten voor een overclock moederbord?

Gr. Anakin
De VRM is in het geval van overclocken erg belangrijk. Dit is de voeding voor je CPU en die krijgt het bij overclocken zwaar te voortduren omdat het energie verbruik toeneemt. Je wilt dus iig koeling op je VRM dat zijn dus de koelblokken oh het moederbord rondom de CPU socket. Maar de 1400 verbruikt geoverclocked minder als een standaard 1800x en heeft daarom voor overclocken ook geen extreem goede VRM nodig ;)
Ervaring met Ryzen 1400:
De 1400 heb ik geinstallleerd op een ASRock A320M-DGS+Sapphire Pulse Radeon RX 550 2GD5 +2133 Crucial met dp aansluiting, zeer stabiel.
Gebruik hem voor videos kijken downloaden, internetradio usw.
Wat op valt met de Asrock idle 32w(ssd+hhd) internetradio(WinAmp) gaat naar ca.42w, kijk ik Youtube films 1080p60 Edge:44w-48w, Firefox: ca45w-ca.54w, turbo/SMT uitgeschakeld.
Max is het verbruik ca.78w zonder turbo/SMT, met SMT ca.83w, zonder turbo.
Als ik het vergelijk met de A10 7800+ssd+hhd max 96w(reserve-computer): internetradio ca32w, Youtube1080p60 ca72w, is de 1400 zeer zuinig.
De kleuren van AMD zijn veel beter dan g4520(2e computer), scherper beeld, mooier kleuren.

1400 vergeleken met Zotac GT 730 DDR5, zijn de kleuren minder/minder scherp, Idle is hoger ca.35W, ca.3w zuiniger dan de RX 550 max. ca.75w turbo/SMT uitgeschakeld.

[Reactie gewijzigd door brommer1 op 15 mei 2017 19:56]