Cherry MX Board Silent Review

Foritain 18 mei 2017, laatste update op 25 mei 2017, 1.759 views

Cherry MX Board Silent

Cherry's MX Board Silent lijkt vooral een showcase voor hun interessante MX Silent switches, vooral de zware zwarte uitvoering hoop ik vaker in toetsenborden terug te zien. Het eindproduct zelf gooit hoge ogen met een retro look, maar helaas valt de bouwkwaliteit heel erg tegen, helemaal voor 150 euro...

Pluspunten

• MX Silent switches in lichte (Red) en zware (Black) uitvoering 4tw!
  • Dem retro feels
  • ... ps/2 adapter?
  • anti-ghosting en 14 key rollover
  • More retro feels (of eigenlijk: retro looks)

Minpunten

• Weinig features: Geen polssteun, verlichting, media knoppen, macro knoppen. Niks, noppes.
  • Matige bouwkwaliteit maakt het eindresultaat teleurstellend.
  • Let op: flinke afmetingen. Net als vroegah lekker onnodig ruimteverliest

Cherry MX Board Silent review (G80-3000 MX Board Silent)

- Inleiding
- Bouw en features
- Specificaties
- Praktijk
- Conclusie

Cherry, fabrikant van de bekende Cherry MX switches maakt zoals we eerder hebben gezien ook zelf toetsenborden. Niet heel veel, en tot zover wij kunnen beoordelen ook met een wat matige distributie richting ons kikkerlandje. Ik vermoed dat ze hun grootste afnemers niet in de weg willen lopen, maar wie weet. Één ding was tot dusver zeker: een Cherry toetsenbord is op zijn minst opvallend voor één of meerdere redenen. Zo is het MX Board 3.0 opvallend goedkoop en voorzien van half-hoge keycaps, en was het MX Board 6.0 een lesje aluminium bouwen voor menig concurrerend bord.

Het Cherry MX Board Silent moet opvallen door de aanwezige MX Silent switches, en laten we duidelijk maken dat een typische mechanische plank best geluid maakt, zeker bij hardhandige gebruikers zoals ik zelf, en daarbij moet hij ook op de emoties spelen van zij onder de indruk dat vroeger alles beter was; hij zit namelijk in een ogenschijnlijk ouderwetse behuizing.

Zoals gezegd laat de distributie wat te wensen over, ik zie vooralsnog geen verkopende partijen in Nederland, maar dit MX Board Silent zou je ca 150 euro moeten kosten. Hij is zowel in zwart als grijs leverbaar.

Ook vandaag kunnen we het ‘unboxen’ bijna overslaan, want veel treffen we niet aan in de verpakking, enkel de USB->PS/2 adapter mag toch een opvallende aanwezige zijn vandaag de dag.

Zonder bril waan ik mij weer even in de jaren 80, ware het niet voor de windows toetsen en de USB plug aan het einde had ik zo geloofd dat we daar nog waren; zelden heeft een modern bord nog zo veel loze ruimte om de toetsen zelf heen. Hoewel positief voor de eerste emoties brengt dat ook wat zorgen mee over de praktische applicatie. De zorgen bouwen verder op bij het eerste optillen van het bord, want hij is opvallend licht en hoewel de plastic kwaliteit an sich niet verkeerd voelt is het eindresultaat een grote plastic doos die zich wel heel eenvoudig laat torderen; de bouwkwaliteit stelt simpelweg teleur en Cherry had hier m.i. echt een stalen plaat in moeten stoppen.

Wat indeling betreft weinig verrassingen, US International Qwerty zoals de meesten zullen waarderen. LEDjes in de rechter hoek, verder weinig opvallends, ook geen media functies.

Onderop ook geen verrassingen, voetjes om te kunnen verhogen, voor de rest allemaal ‘zoals vroeger’.

De specificaties en features:

Interface: USB 2.0 (PS/2 via adapter)
Current Input: Typ. 15 mA

Connecting Cable: approx. 1.75 m

Packaging Units:
Number of products in the Master Packaging – 10 keyboards

Weight:
Approx. 935 g, 2.0 lbs. (without packaging)
Approx. 1.15 kg, 2.53 lbs. (with packaging)

Dimensions: 470x195x44 mm, 18.5″x7.67″x1.73″

Keyboard
Quick Guide

PS/2 adapter

Keyboard:
KeySwitch Technology: MX SILENT (Black or Red Available)
Service Life, Standard Key: >50 Million key operations
Inscription Technology: Laser
Inscription Layout: EU
Number of Keys: 104

Warranty: 2 Years

Zoals de foto’s al deden vermoeden zien we dat dit Cherry bord best flink is afgemeten, flink ruimer ook dan de featureset / knoppenlayout vereist. Positief zal de laser inscription van de keycaps zijn die daarmee redelijk wat jaartjes misbruik zou moeten kunnen verduren.

Hoewel ogenschijnlijk ouderwets zien we wel wat relevante moderne zaken, ook die voor gamers, aanwezig zijn, zoals anti-ghosting / 14-key rollover. Ook Mac gebruik wordt ondersteund.

Waar wij de MX Silent in zwaardere zwarte uitvoering hebben is het ook mogelijk de lichtere rode variant in huis te halen.

De eerste gevoelens uit de hands-on tijd met dit bord werden vooral bepaald door de afmetingen en de bouwkwaliteit van het toetsenbord, beide helaas in negatieve zin. Nu kan je de afmetingen vooraf inschatten dus weeg ik het niet te zwaar, maar het moet duidelijk zijn dat dit Cherry bordt in de breedte en vooral in de diepte extra ruimte vergt. Ben je een gamer die zijn bord tegen je monitor aan legt dan merk je dat direct. Toegegeven, niet de voornaamste oelgroep van dit model, al valt er met de anti-ghosting en key-rollover even goed te gamen.

De invloed van de kwaliteit is kwalijker, want bij een nadere inspectie van het gedrag van de switches maken die tijd een uitzonderlijk sterke indruk, maar wordt die deels teniet gedaan door de fysieke constructie die in mijn normale gebruik te frequent van zich laat spreken. De zwarte uitvoering van de MX Silent switch is erg prettig voor mensen zoals ik die hun toetsenbord soms toch flink hard hameren: silent voorkomt het gros van het geluid, en de zwaardere uitvoering voorkomt –te- eenvoudig doordrukken wat ik bij gebruik met MX Red ervaar sinds ik zelf praktisch full-time op Brown ben overgestapt. Sowieso is de keuze beperker als je een toetsenbord met wat zwaardere aanslag zoekt, het gros van de fabrikanten maakt tenslotte MX Brown modellen, soms MX Red, heel soms MX Blue, dus het bestaan van dit model geeft al weer iets hoop voor de grotere lezers onder ons.

Maar waar de switch an sich overtuigd, ook wat geluidsniveau, komt er met een flinke aanslag toch nog duidelijk geluid van het bord, vooral de spatiebalk krijgt het te verduren en bij een ferme, maar niet overdreven tik ‘klengt’ hij alsnog aardig en is de Silent naamgeving in de producttitel niet helemaal accuraat; stiller dan de meeste mechs ja, maar niet stiller dan typisch gebruik op een membraan bordje, maar goed die tikt natuurlijk ook weer minder lekker.

Met een tandje terug en bewust een wat meer bescheiden aanslag, ik twijfel er niet aan dat zelfs een gemiddelde typist klinkt als een pianist met fluwelen handschoenen naast mijzelf, en de ervaring begint overeen te komen met wat Cherry vermoedelijk voor ogen had. Handen elegant dansend over het retro model bracht toch een aardige glimlach naar mijn gezicht, deels dankzij de zwaardere MX Silent uitvoering, deels trots wanneer ik toch een keer elegant weet te zijn. Als er één ding voortkwam uit de ervaring is het echter dat ik hoop dat meer toetsenborden met MX Silent switches, en dan zeker het zwarte model, maar de markt komen.

Dit Cherry toetsenbord wist uiteraard wat retro gevoel bij ons op te wekken, en ergens is het ook leuk dat er een modern toetsenbord in een dergelijk retro jasje te koop is. Is dat wat je zoekt, dan zit je hier dus wel goed. Ik heb echter een flauw vermoeden dat een jongere generatie hier niet direct warm voor zal lopen, maar zij hebben natuurlijk geen gebrek aan (al dat niet gaming) alternatieven op de markt. Zoals vaker weet Cherry dus wel degelijk op te vallen, zij het op een alternatieve manier.

Het is echter best pijnlijk om het prijskaartje van zo’n 150 euro te zien bij dit model waar verder vrijwel geen features aan zitten. Geen media knoppen, geen verlichting, geen polssteun, geen USB passthrough, geen .. uh.. iets. Geen iets, mijn beste Nederlands. Een extreem solide bouwkwaliteit had de prijs goed kunnen praten, of beter gezegd 'moeten' praten, maar in dat opzicht stelt dit toetsenbord (zeker in deze prijsklasse) toch teleur, het gat van ca 30 euro met het Cherry MX Board 6.0 is echt niets in vergelijking met het flinke gat in bouwkwaliteit en afwerking, en daar zit nog verlichting en een polssteun bij ook. Retro gevoel is leuk, maar het moet wel een heel sterk gevoel zijn om van je wandelgang van 80 naar 150 euro toetsenborden onderweg niet voor minimaal 5 alternatieven te vallen. Waar ik voor sub 100 euro wat zaken door de vingers wil zien, gezien de zeldzame switch bijvoorbeeld, zie ik simpelweg niet hoe het prijskaartje hier te verantwoorden is. Dat zeg ik overigens met pijn in mijn hart, want ik wil dit toetsenbord maar al te graag helemaal geweldig vinden, maar ze laten het zelf afweten.

Zodoende lijkt dit toetsenbord toch vooral een beetje een showcase voor hun MX Silent switches, switches die wel overtuigend stiller zijn dan andere Cherry MX switches, zeker bij het doordrukken, en tevens stiller dan bijvoorbeeld Logitech Romer-G’s; so far so good, en 'op die fiets' heb ik ook zeker vrede met het bord. Die showcase kan ook geen kwaad gezien er simpelweg te weinig MX Silent borden op de markt zijn, maar het is toch jammer dat de stilte dankzij de mindere bouwkwaliteit niet geheel tot zijn recht komt. Tot zover ik kan zien is er slechts één ander bord met MX Silent switches (en volgens mij enkel in de lichtere rode variant) op de markt; de Corsair Strafe RGB MX Silent, en daar merk je dat bijvoorbeeld de spatiebalk (de knop die je toch het hardst aanslaat) stiller is onder een ferme hand simpelweg door de betere onderliggende bouw. Zoek je stilte –en- mechanisch is die zelf switch ook gewoon een prima keuze, mechanisch is tenslotte luider in de basis en de switch combineert ook gewoon het mech gevoel met een lagere geluidsproductie, dus daar hoor je mij geen moment over klagen. Echter vergeleken met dit bord biedt die Corsair toch wel heel veel meer voor grofweg dezelfde prijs; RGB LED, polssteun, tig software features, bouwkwaliteit, beschikbaarheid, etcetera. Aan de andere kant is het nagenoeg onmogelijk een alternatief met de zwaardere zwarte uitvoering van de MX Silent te vinden, en gaat een populair merk als Corsair natuurlijk niet samen met bijvoorbeeld een moderne, hippe, ietwat alternatieve man-bun. Hipster punten voor Cherry dus?

Ergens resteert nog een doelgroep met een wens voor deze sobere looks plus stillere switches, en vandaar dat Cherry ook een lijst zakelijke toepassingen noemt voor dit bord. Op zich een redelijke gedachte, maar het echte mech gevoel biedt toch vooral profijt voor pc liefhebbers en ik betwijfel of de gemiddelde leek-end-user de meerwaarde boven een ‘gewoon all-round goed’ bord gaat waarderen. Ik vraag mij dan af A of het sowieso zin heeft in dit toetsenbord te investeren, en of B (vooral B) je het aan management verkocht krijgt om tig van deze Cherry MX Board SIlents neer te leggen in plaats van een goed alternatief in een flink goedkopere klasse, bijvoorbeeld een Cherry Stream 3.0; één van mijn favoriete prijs-prestatievechters voor (semi) zakelijke omgevingen. Daar zien we een keurige bouw, prettige scissor switches, en uiteindelijk een niet heel relevant andere geluidsproductie.

Zo kom ik dus toch weer terug bij “dit Cherry MX Board Silent is bovenal een showcase voor de inhoudelijk zeer interessante Cherry MX Silent switches”, of voor zij die net als wij in de jaren 80 groot fan werden van computers en een beetje aan die tijd vast willen houden… in stilte.

tweakers - nomineer voor review van de maand

Enkele hogere res fotos voor de liefhebber, klikken voor de volledige versie:

Tijd over? Hier vind je nog ruim 400 andere reviews om je door je werkdag te slepen!

Terug naar boven

Heb jij ook een Cherry MX Board Silent?

+ 3 , nette review , doet me denken aan de tijd dat ik nog met een witte logitech wireless desktop werkte man man
Op zich is witte hardware helemaal leuk, zeker met zo'n wit Eizo scherm (EV2451/EV2750 oid). Maar .. bouw :'(
Old school uiterlijk. Waande mij even in de jaren 90 van de vorige eeuw
Jammer van de bouw.
Wel een toppert!
Het feit dat er geen macroknoppen en ander dergelijke poespas op zitten vind ik zelf een verademing. Ik denkt dat dit ook een beetje een persoonlijke kwestie is.
Dit is ook een van de redenen waarom ik in het bezit ben van een Ducky Shine 3.

Verder een zeer nette review

[Reactie gewijzigd door scaper op 18 mei 2017 12:26]

Absoluut persoonlijk, maar een bord moet wel -iets- brengen. Ducky heeft de kwaliteitskaart bijvoorbeeld goed gespeeld, al jaren, nu ook een Shine 6 liggen die toch wel iets met zich mee brengt. Geen gekke features is m.i. prima, maar dan rust het juist extra op bijvoorbeeld de bouwkwaliteit.

Nogmaals, ik ben fan van het concept, en als de kwaliteit a la Shine 3 geweest had het eenvoudig een dikke 8 of 9 kunnen zijn met die MX Silent Blacks.
@Foritain
Heb je ooit Unicomp toetsenbordjes over de vloer gehad? Het schijnen de opvolgers te zijn van de IBM Model M.
De laatste heb ik hier gehad, een lekkere "ramplank" maar met 2 key rollover en een enorme key travel totaal ongeschikt voor gamen. ;(
Back to the 90's. 8)
Old school wel. Zag eerst alleen de PS/2 aansluiting.

Verder natuurlijk een koningen review. Dikke +3. _O_
Gelukkig is het een ps/2 adapter :D

En thanks, en volgend leesvoer staat al klaar voor je ;)
Good old memories :) Leuke review! Jammer van de kwaliteit van het bord
Een raar bordje. voor minder kan je een gerefurbishte IBM model M kopen, en voor nog minder kan je ook een bord kopen met media functies, eventuele verlichting of betere bouwkwaliteit.

Als ie ¤60/70 was, was het misschien nog een interessant bordje voor mensen die gek zijn op de 80/90's en voor weinig een leuk bordje. Maar ¤150,-? Zijn nog zat leukere bordjes op Ebay te vinden zoals de Dell Bigfoot, die geloof ik ook nog eens mooi modbaar is (geen idee, zit niet zo in de keyboard branche)

Wat ik me nog wel herinnerde was dat alle toetsenborden vroeger witte toetsen hadden voor alle letters/cijfers en grijs voor de andere toetsen. Jammer dat ze dat detail hebben overgeslagen.

[Reactie gewijzigd door rickboy333 op 20 mei 2017 00:07]

Voor 60-70 zou een MX Board 3.0 m.i. ook logischer zijn, als ze nu daar eens MX Silents in bakken :D

Zoals ik zei, meer dan een simpele showcase voor de switches zie ik er niet in.
Goede review Foritain :)
Zelf heb ik een Corsair RGB Strafe met MX Silent switches en het is echt heerlijk hoe stil deze zijn vergeleken met standaard Red switches. Maar de reden waarom er tot nu toe nog niet echt andere borden zijn die MX Silent gebruiken is volgens mij omdat Corsair met Cherry een deal had gesloten zodat hun RGB Stafe bordje exclusief de MX Silent switches mocht gebruiken voor een paar jaar.
Thanks :D

Strafe RGB is een leuke inderdaad, vrouwlief tikt daar dagelijks op. Vind zelf de vereiste druk wel wat laag, en helaas is er dan weer geen Black Silent optie.

Het is inderdaad zo dat Corsair en Cherry exclusieve deals sluiten. Daarbij vermoed ik dat Cherry dusdanig meer verdient aan switch verkoop aan Corsair dan uit losse verkoop dat ze als de dood zijn dat ze hun partners op de teentjes trappen. Om die reden zie je vermoedelijk geen Cherry Gaming keyboards in de EU/US, maar wel in China.

Denk echter niet dat die reden hier van toepassing is. De deal met Corsair mbt RGB switches was uit mn hoofd 18 maanden en is ruim verlopen, de MX Speed switch was meen ik ook kortstondig exclusief, en -als- Silent al exclusief was gepartnered was het nu wel verlopen geweest. Ik denk dat het een vraag kwestie is, danwel een issue met productiecapaciteit?