Specificaties 6,2" display, 4G-support, met geheugenslot - Bekijk alle specificaties

Samsung Galaxy S8+ Zwart Review

IMarks 28 april 2017, laatste update op 1 mei 2017, 3.113 views

Samsung Galaxy S8+ Zwart

Zeer mooi ontwerp met een prima scherm en een geweldige feature set.

Pluspunten

• Beeldkwaliteit & verhouding
  • Verbeterde front-cam
  • 3,5mm jack
  • Iris-scanner
  • Bluetooth 5.0

Minpunten

• Vingerafdrukscanner aan de achterkant
  • Bixby-knop niet uit te schakelen of te wijzigen
  • Glibberige behuizing

Inleiding & achtergrond informatie

Na een tijdje geen reviews gemaakt te hebben vond ik het tijd worden er weer een te schrijven. Na een week met de S8+ gespeeld te hebben was het dan ook tijd mijn ervaring te delen.
Waarom deze telefoon
Om te beginnen wat achtergrond informatie. Waar ik vroeger altijd HTC gehad heb (op de Note 2 na, kies ik sinds de S6 (edge) eigenlijk standaard elk jaar voor het topmodel van Samsung. Elk jaar vernieuw ik mij telefoon puur omdat het graag het nieuwste wil hebben. Samsung biedt mij naar mijn mening tegenwoordig de beste kwaliteit naar wat ik zoek. Normaal gesproken verkoop ik mijn oude telefoon (dan wel via verkoop aan 3de of verkoop aan familie). Dit jaar was ik dan ook weer van plan mijn vader blij te maken met een nieuw toestel maar dan kwam plots twee weken voor release verandering in nadat ik mijn S7 edge heb laten vallen midden op straat, gevolg dat het hele scherm gebarsten is.
Objectiviteit
Hoewel ik niet merk gebonden ben, kies ik toch vaak voor een vertrouwd merk. Qua telefoon kies ik vaak Samsung of HTC maar bijvoorbeeld Laptop ben ik een vaste Apple klant. Ik sta dus open voor verschillende merken maar geheel objectiviteit kan ik niet garanderen. Al met al is deze review geschreven als gebruikerservaring waarbij een beeld schets zoals ik het ervaar of erover denk, dit kan uiteraard per gebruiker verschillen.
Hoe gebruik ik mijn telefoon
Zoals al een klein beetje te vermoeden valt gebruik de telefoon veel. Ik ben student die ook op vrije invulbasis werkt als IT'er, meestal 1 dag in de week.
Naast werk en studie doe ik ook aan sport en fotografie. Door dat eerste ben ik ook veel bezig met mijn gezondheid en sport ik regelmatig. Daarvoor gebruik sinds kort dan ook de Gear S3 die mij van goede informatie voorziet in combinatie met S Health. Voor het fotografie gedeelte ben ik vaak op reis met de auto.
Hierbij gebruik ik Waze en gebruik ik ondertussen een draadloze lader/telefoon houder om mijn mobiel van stroom te voorzien.
Bij veel van deze activiteiten (dan wel tijdens, of bij het reizen naar/van) hou ik van het luisteren na muziek via koptelefoon, oortjes of een bluetooth speaker set. Je zou dus gerust kunnen zeggen dat ik een groot verbruiker ben met betrekking tot de accu.

Levering

Na een moeilijk leverproces en aantal fouten bij de verkopende partij (welke ik verder hier niet zal noemen), kreeg ik donderdag 20 April dan toch mijn S8+ Midnight Black.

Net als bij de voorgaande toestellen wordt dit toestel netjes verpakt geleverd met alle bijbehorende producten, zoals lader, handleidingen en quick-start guide,
oortjes (t.w.v. 99,-, welke van mij achterwegen mogen worden gelaten om de prijs te reduceren), en wat verloopjes voor Smart Switch.

Smart Switch heb ik overigens niet gebruikt gezien al het belangrijke bij mij in de cloud staat en ik verder zoveel mogelijk zelf wel instellen.
Na alles uitgepakt te hebben en beschermfolies verwijderd ben ik uiteraard gelijk aan de slag gegaan.

Beeld

Het eerste wat opvalt bij de S8 is uiteraard het scherm, net als bij de voorgaande toestellen valt ook deze keer te melden dat het er goed uit ziet.
De kijkhoeken zijn goed, het scherm is/kan flink helder en het kleurbereik is uiteraard ook zeer goed.

Vernieuwend is deze keer de afgeronde hoeken en de schermverhouding. Die is niet meer 16:9 maar 18,5:9. Dit lijkt in eerste opzicht een wat vreemde verhouding gezien het tussen de 21:9 en 16:9 invalt maar blijkt in de praktijk een prima verhouding te zijn. Daarbij komen we gelijk aan bij de software.

Software

Video
Geen enkele video is gemaakt in het 18,5:9 beeldformaat wat dit toestel heeft. Bekende formaten zijn echter 4:3 en 16:9 bij reguliere videos en vooral 21:9 bij film (trailers) en enkele muziek video's. Dit resultaat automatisch in zwarte balken op/onder of naast de video.

Het verscheelt per applicatie hoe hier mee wordt omgegaan, video-spelers geven je standaard de keuze om het eigen formaat aan te houden, uit te rekken tot alles gevuld is, of te snijden tot alles gevuld is. Samsung heeft de applicatie van YouTube echter kunstmatig geholpen door er een knop toe te voegen waardoor je ook hier weer kunt kiezen tussen het origineel of te snijden tot het pas. Vrijwel standaard kies ik voor het snijden tot het pas. Over het algemeen merk je hier niks van aan de video en ziet het er nog steeds prima uit. Enige nadeel bij YouTube is echter dat de keuze niet wordt onthouden, ook niet als je gewoon doorgaat naar de volgende video, je zult hem dus altijd weer handmatig moeten wijzigen van modus.

Andere voorbeelden van video applicaties zijn Snapchat en Dumpert. Snapchat heeft geen aanpassing mogelijkheden maar zit er desondanks goed uit doordat de tekst en knoppen die normaal gesproken over de afbeelding/video zaten nu er onder en boven geplakt zitten. Of dit bewust zo gebouwd is of puur geluk durf ik niet te zeggen maar het geeft in ieder geval geen vreemd beeld af aan de applicatie.

Dumpert daar in tegen heeft totaal geen ondersteuning, standaard wordt de applicatie ook nog gestart op het 16:9 beeldverhouding. Wat betekent dat je eerst naar je taak beheer met gaan om daar te zeggen dat je de applicatie fullscreen wil laten draaien ondanks dat dit niet ondersteunt is. Tot op heden op ik hierbij nog geen merkwaardige fouten tegengekomen en werkt eigenlijk iedere applicatie (die ik gebruik) hier goed mee. Video's worden echter hierdoor niet gerekt wat bij dumpert dus resulteert in zwarte balken. Hierbij moet gezegd worden dat het vooral overdag opvalt maar echt heel storend is het ook niet. S'avond / in het donker zie het op het gemis van afgeronde hoeken na totaal niet.

Personalisatie
Android staat bekend om het kunnen personaliseren van je toestel, Samsung voegt daar nog een aantal, vooral nuttige, functionaliteiten aan toe.

De bekendste daarbij is uiteraard het Always on Display (AOD), Daar is dit jaar niet veel aan gewijzigd, zoals altijd kun je weer kiezen uit een brede keuze van een klok (digitaal, analoog of wereldklok) en de door jou gewenste stijl. Of je kunt gaan voor Agenda, een zelfgekozen afbeelding of de edge klok. In mijn geval een persoonlijke afbeelding (ik gebruik geen face-unlock, dus wat dat betreffend prima te gebruiken) waardoor gelijk zichtbaar is dat het mijn telefoon betreft.

Ook is het mogelijk het AOD display uit te breiden met "FaceWidgets" en contactgegevens. De FaceWidgets zijn widgets die zichtbaar worden zodra je het scherm aanzet en naar links of rechts swiped. De keuze bestaat daarbij uit Muziekcontroller, Agenda-item van vandaag en volgende alarm, welke alle drie gelijktijdig aan kunnen. In mijn geval staat alleen Muziek controller aan omdat mijn agenda iets privé is en ik als wakker Sonos gebruik waardoor volgende alarm toch geen nut heeft gezien ik niet de native-alarm gebruik. De contacts gegevens 'misbruik' ik voor een persoonlijk berichtje.

Uiteraard is het AOD niet het enige wat te personaliseren is. Door van de vaste knoppen software-buttons te maken is het nu mogelijk om de volgorde aan te passen en de balk een andere kleur te geven. Opvallend daarbij is dat als je een ander toetsenbord gebruikt met een donkere kleur je pech gehad hebt want dan krijg je een contrast conflict. Tijdens het typen is je onderste balk namelijk altijd wit.

Met betrekking tot de volgorde van de knoppen heb ik er voor gekozen om terug te gaan naar de android standaard en Samsung's standaard te negeren.
De reden hiervoor is simpel, ik gebruik de terug en home knop het meeste en hoe mijn toestel meestal rechtshandig vast. Daarbij vind ik een gestrekte vinger prettiger dan rechtop, waardoor ik de toetsen het liefst iets van hand af heb zitten.

Een andere nieuwe functie is dat de app launcher knop nu standaard weg is, is er standaard geen knop meer met 9 vierkantjes die je wijst naar je applicatie lijst. In plaats daarvan kun je nu vanaf iedere denkbare plek naar boven of beneden swipe'n om de applicatie lijst te voorschijn te toveren. Op dezelfde wijze kom je ook weer, ook hier ben je vrij te kiezen vanaf waar je swiped en in welke richting dit is niet gebonden aan de manier waarop je binnen kwam. Je kunt er echter ook voor kiezen om de alle applicaties op de home screen te zetten en met het swipe'n de zoek functie te voorschijn te halen. Hier heb ik echter wel de standaard aangehouden omdat ik graag rust heb op mijn homescreen.
Ook kun je de knop weer terugzetten als je dat wilt maar ik zie persoonlijk het swipe'n als een betere optie.

Niet toestel specifiek maar leuk om te weten is dat met de komst van Android 7.0 of hoger de notification toggle's nu uitbreidbaar zijn met custom toggles.
Zo heb ik bijvoorbeeld een toggle toegevoegd om gemakkelijk met hue verlichting aan of uit te zetten.
Beveiliging
Voor mijn werk als privé is beveiliging voor mij top-prioriteit, als ook privé niet geheel onbelangrijk. Op mijn oude toestel (de S7 Edge) had ik veel applicaties afgeschermd met de vingerafdruk scanner (met behulp van FingerSecurity van Rick Clephas). Zodra ik een applicatie voor het eerst opende na het ontwaken was het vereist om mijn identiteit nogmaals te bevestigen. Doordat de vingerafdruk scanner aan de voorkant zat was dit totaal geen probleem en was je zo binnen.

Bij de S8(+) is deze vingerafdruk scanner helaas niet aan de voorkant te vinden, het is Samsung namelijk niet gelukt om deze in het scherm te verwerken. In plaats daarvan is die nu aan de achterkant te vinden. Voor vele een ergernis omdat die ook naast de camera zit in plaats van er onder, maar voor mij valt dit mee. Op de S7 edge gebruikte ik veelvuldig de hartritme sensor (toen ik mijn Gear S3) nog niet had. De camera had toen nog wat relief waardoor ze makkelijk te onderscheiden waren, nu is dat niet meer en zijn ze prima verwerkt in het toestel en dus is de achterkant plat. Echter was ik de locatie nog steeds gewend en had ik hem dus ook hier weer direct gevonden. Toch gebruik tot op heden FingerSecurity niet om mijn applicaties af te schermen. De achterkant is namelijk nog steeds een ergernis puntje gezien je altijd je toestel moet vast hebben en dus niet kan gebruiken terwijl die plat op de tafel ligt of in je auto in de houder zit. Voor de auto heb ik dit opgelost door smart lock te gebruiken op de bluetooth verbinding van mijn auto.

Ter compensatie van de vingerafdruk scanner is er nu de iris scanner of gezichtsherkenning, gezichtsherkenning vind ik te makkelijk te kraken waardoor ik dus gekozen heb voor de iris scanner. Dit werkt tot mijn verbazing opvallend goed, voordeel hierbij is dat vingerafdruk en iris scanner gelijktijdig werken. In de wat slechtere omstandigheden is het dan al gauw een twee strijd welke er wint.
Hoewel de beveiliging hierdoor niet meer zo snel is als op de S7 ervaar ik dit niet als een minpunt, het is nog steeds snel zat en geeft mijn een verhoogd gevoel van veiligheid, en klein beetje futuristische blijheid.

Andere beveiligingsmethode voor het afschermen van je privé gegevens is de veilige map, waar dit eerst nog privé modus hete, is dit nu volledig opnieuw gebouwd.
Apps draaien vanaf nu altijd in hun 'reguliere container' of hun 'beveiligde container'. Nadeel hiervan is dat zodra je de veilige map verlaat (wat ook het openen van een 2de app is) je opnieuw moet inloggen, alleen wanneer je twee apps al actief zijn en switch direct tussen twee veilige map applicaties dan blijft je sessie actief.
Voordeel is wel dat de context van de applicatie niet meer zichtbaar is in taakbeheer. Het werkt dus nog niet helemaal zoals gewenst maar de manier waarop het nu werkt heeft wel zijn voordelen tegenover de oudere versie privé modus.

Ook belangrijk hierbij te zeggen is dat de je kan bepalen welke applicaties een veilig map versie hebben (dit kan nu iedere applicatie zijn), en je kan voor bepaalde gegevens, zoals je contacten, kiezen om ze te synchroniseren. Dit kan zowel naar de veilige map toe als uit de veilige map zijn of je kan het allebei doen.

Camera

Rear cam
Over de rear cam valt dit keer weinig te zeggen, ten opzichten van de S7 is hier vrijwel niks gewijzigd. Het is nog steeds dezelfde sensor. Wel heeft de sensor nu Optical Image Stabilization (OIS) en tevens kan de camera nu HDR opnamen maken. In deze korte tijd kan ik hier echter nog niks nuttigs over zeggen. De foto's die ik tot nu toe gemaakt heb zelf in ieder geval van goede kwaliteit.
Front cam
De front cam, of selfie cam genoemd, heeft wel een verbetering gehad en dit direct al te merken. Foto's die ik tot nu toe gemaakt hebben meer scherpte en meer lichtbereik dan wat ik haalde met de S7. Ook hier moet echter de langer termijn nog uitwijzen wat het effect is.

Accu

Zoals uit de inleiding is op te maken ben ik een telefoon fanaat, ik gebruik mijn telefoon veel (vaak wel eens te veel). En doe er dan ook veel mee. Bij mij vorige toestel de S7 edge haalde ik na een jaar de dag niet eens meer op een volle accu. Reden genoeg voor mij dus om voor de S8+ te gaan in plaats van de reguliere S8.

Gebaseerd op andere reviews en gebruikerservaring is 1,5 tot 2 dagen accu niet onderbaar, maar met mijn gebruik is dat niet realistisch. Desondanks ben ik zeker niet ontevreden. Zeker in de eerste week gebruik een telefoon extreem veel dat het einde van de dag niet haalbaar is zonder bij te laden. Ik was dan ook blij verrast om te merken dat het dit keer wel lukte en ik eigenlijk altijd iedere dag gemiddeld zo'n 20% accu overhad.

Bouwkwaliteit

Net als de S7 (edge) is dit toestel weer vrijwel geheel van glas, wat maakt dat het toestel sneller beschadigen oploopt.
Mijn S7 heb ik echter zeer vaak laten vallen zonder hier beschadigen aan op te lopen (tot twee weken terug toen ik hem liet vallen op een bakstenen straat).
De S8 heb ik gelukkig nog niet laten vallen maar ik verwacht hierbij geen noemenswaardige verschillen te zien. Uit de vele drop tests die ik al heb gekeken blijkt dat het toestel ook dit keer prima tegen een stootje kan. Toch ben ik bij dit toestel banger om het te laten vallen dan de S7, dit komt vooral omdat de achterkant glibberig aanvoelt, ik ben zelf meer van de 'naked-look' bij een dergelijk design, maar een hoesje is toch wel aan te raden (of het mij lukt een geschikte te vinden is een tweede).
Ondanks de glibberigheid houdt het toestel goed en comfortabel vast. De edge randen zijn subtieler geworden wat zeker een pluspunt is.

Helaas is ook bij dit toestel weer gekozen voor een enkele speaker aan de onderkant, hoewel deze voor mijn gevoel prima audio levert sluit je hem snel af waardoor je opeens weinig tot niks meer van je audio hoort.

Een pluspunt is dat de 3,5mm jack behouden is gebleven terwijl de concurrentie die zo nu en dan verwijdert.
Voor mijn gevoel is een 3,5mm jack nog altijd een must-have daar ik zowel in de auto als met mijn koptelefoon nog altijd gebonden ben aan een 3,5mm jack ingang.
Een verloopstekker naar USB-C zie ik daarbij niet zitten omdat je dan de mogelijkheid tot bedraad-laden verliest tijdens het audio luisteren, daarbij komend dat de kabel veel sneller los schiet.

Ook nieuw is de USB-C ingang, hierdoor steek je nooit je oplaadkabel op-zijn-kop in je telefoon. Hoewel dit geen grote ergernis was, is dit wel een pluspunt in mijn ogen. Helaas mag ik nu wel afscheid gaan nemen van mijn collectie beschadigde en reserve USB-A kabels, hoewel een opruiming hiervan ook niet overbodig van is.

Een verbetering aan de binnenkant is de upgrade naar Bluetooth 5.0, deze nieuwe versie zorgt voor een snellere overdracht en een beter bereik.
Vooral dat laatste is erg handig gezien ik soms mijn mobiel wel is achterlaat (op vertrouwde plekken) en ik dan verbinding verlies met mijn smart watch, dit gebeurd nu dus niet meer.

Als laatste is het jammer dat bixby compleet onbruikbaar is, de software is gewoon niet af. Het ondersteund onze taal niet of beter gezegd, het ondersteund maar 2 talen. Daarnaast is de key feature, namelijk voice search niet beschikbaar. Voor mij gevoel is het de zoveelste gefaalde google-kloon software product van samsung.
Voordeel had dan nog geweest kunnen zijn als je de knop iets anders kon laten doen of in ieder geval niet laten reageren maar helaas is beide niet meer mogelijk zonder meer kwaad als goed te doen.

Nawoord

In het verleden heb ik een klein aantal reviews geschreven, echter is dat een tijd terug.
Elke vorm van opbouwende kritiek is dan ook zeer welkom. Zeker gezien ik binnenkort meer reviews in de planning heb staan (van producten die ik al wat langer heb).

Schrijf- en spelfouten die er ongetwijfeld tussen zullen zitten mogen via PM/DM gemeld worden.
Foto's van de Hardware en Camera resultaten worden zo snel mogelijk toegevoegd.

Pro tips

Mocht mijn (of een andere) review je overtuigd hebben voor dit toestel (of het kleinere broertje) te gaan dan hier nog een aantal tips.

Apps op volledig scherm
Standaard wordt een niet ondersteunende applicaties op 16:9 getoond. Zoals gemeld kan dit echter na volledig scherm.
Ga hiervoor na Instellingen > Display > Apps op volledig scherm hier kan je dan per applicatie het vinkje omzetten.
Hiermee hoef je dus niet alle apps los op te starten om het in taakbeheer per app te kunnen schakelen.

Beveiliging
Mocht je nu net als mij zwaar op je beveiliging letten en specifieke apps willen beveiligen dan is het handig dit vanaf het begin te doen.
We nemen als voorbeeld Facebook, Ga naar de Veilige map > Apps toevoegen en voeg vervolgens Facebook toe.
Wil je nu nooit de fout maken om je op de reguliere app in te loggen/te gebruiken, open dan je reguliere app drawer.
Druk dan op het hamburger menu in de zoek balk, gevolgd door Instellingen > Apps verbergen.
De applicatie zal nu nog wel zichtbaar zijn in veilige map, maar niet in je reguliere app drawer.

Heb jij ook een Samsung Galaxy S8+ Zwart?

Meer advertenties

Mooie review alleen de minpunten vind ik zelf totaal niet kloppen.

1.Vingerafdrukscanner aan de achterkant
Totaal geen last mee om deze te bedienen met de wijsvinger van mijn rechterhand. Geen één keer op de camera gezeten en dit is mijn eerste Samsung telefoon. Aan de voorkant zou juist een drama zijn geweest omdat je de telefoon dan met twee handen moet pakken om te unlocken. Nu maar met één hand. Samsung heeft hier echt wel over nagedacht.

2.Bixby-knop niet uit te schakelen of te wijzigen
Ik heb hem compleet uitgeschakeld zonder te rooten. Gewoon de software Package Disabler Pro uit de Playstore.

3.Glibberige behuizing
Een gladde behuizing is juist makkelijk om je telefoon schoon te maken. Doekje erover en klaar. Buiten dat nemen de meeste mensen een hoesje vanwege de bescherming tegen vallen.

Dan deze opmerking:
Een andere nieuwe functie is dat de app launcher nu weg is, is er geen knop meer met 9 vierkantjes die we wijst naar je applicatie lijst.
Ik heb gewoon dat knopje met 9 puntjes op mijn homescreen helemaal onderaan staan. Kan je zelf daar toevoegen.
of gewoon op je homescreen omhoog swipen. dat werkt nog makkelijk vind ik
Het zijn ook geen zwaar wegende minpunten voor mij alleen zijn ze het wel. Een betere benoeming in dit geval was verbeter punten. Het zijn ook absoluut geen deal-breakers.

Om even kort op je 3 punten in te gaan:
1. Mee eens, geen last door de compensatie van de iris scanner en smartlock maar optimaal is anders. Die twee handen herken ik echter niet, een enkele duim is voldoende.
2. Package Disabler Pro is een oplossing om hem uit te schakelen maar daar ben ik persoonlijk geen fan van, ook is het niet native, wat ik juist op het 'vrije' Android OS wel verwacht/wens.
3. Qua schoon te maken mee eens dat is inderdaad super makkelijk, qua hoesje ja veel mensen doen het maar er zijn ook gebruikers die juist vanwege dit design de "naked-look" aanbidden, waaronder ik.

Die laatste opmerking zal ik inderdaad aanpassen, het klopt wat je zegt die terug te halen is maar het is niet de standaard meer, dat was wat ik ermee bedoelde maar dat heb ik inderdaad niet duidelijk gemaakt.
lastige dingen die ik tegenkwam:

1. als je een smartview cover gebruikt en deze volledig opengeklapt hebt, je dus niet meer de vingerafdrukscanner kan gebruiken.
2. De samsung fast charge Qi lader heeft geen snoertje meegeleverd en als je geen ouder type usb kabel hebt is deze dus niet gelijk uit de doos bruikbaar met de S8 lader en kabel.
1. Dat is inderdaad ook een nadeel van de vingerafdruk scanner op de achterkant, ik heb daar zelf geen last van gelukkig omdat ik geen hoesje gebruik (tot nu toe).
2. Bedoel je hierbij de nieuwe of de oude Charger? ik heb zijn nog de S6 Qi lader maar gelukkig nog genoeg oude kabels. Los van een kabel mee leveren zie ik het ook niet als een probleem van samsung maar meer van het overgaan naar een nieuwe technologie (USB-C).
het is de nieuwste samsung Qi charger die staand is. aansluiting erop is oud type usb en de kabel van de s8+ paste dus helaas niet.
Inderdaad oude kabel herbruiken, mar niet netjes dat ze nog geen usb-c laadaansluiting hebben of gewoon kabel voor dat geld in de doos erbij doen.
Betreffende het minpunt over de Bixby knop:
nieuws: App maakt toewijzen Bixby-knop Galaxy S8 aan andere app mogelijk

Dus niet standaard mogelijk om te wijzigen, maar met een eenvoudig appje wel. Kun je er bijvoorbeeld de camera mee laten starten oid.
Ja en nee, voorheen (ten tijde van het artikel: 6 april) verliep dit via de accessibility service waardoor de toets code kon worden afgevangen zodra deze werd ingedrukt. Samsung heeft dit echter voor de release aangepast zodat bixby voor het aanroepen van de accessibility service al gestart wordt. Bron
Op dit moment zijn er apps die dezelfde service bieden maar die werken dus anders, deze gaan terug na de homescreen en vervolgens voeren ze de door jou gewenste opdracht uit. Dit betekent echter dat bixby nog steeds start en dat er meer vertraging tussen zit. Dus ja het is mogelijk maar wordt door Samsung tegen gewerkt wat alleen maar nadelig is voor hen die niks met bixby kunnen of willen.
Ik sluit me aan bij de opmerkingen van Reptillian77 wat betreft de minpunten. Met name met het minpunt "Vingerafdrukscanner aan de achterkant" ben ik het heel erg oneens. Als ik de telefoon uit mijn broekzak haal, ligt mijn wijsvinger bijna natuurlijk op de goede plek aan de achterkant, al voordat ie uit mijn broekzak is. Hierdoor heb ik -vergeleken met een scanner aan de voorkant- direct een grote voorsprong op de tijd en moeite die het kost om de telefoon te ontgrendelen. En mijn broekzak (of jaszak, zelfde verhaal) is toch waar ik de telefoon het meeste vandaan pak. Ik pak 'm veel minder vaak van de tafel af als ik thuis ben. Daarnaast is het ook juist als ik niet thuis ben en de telefoon in mijn zak zit, dat ik vaker geholpen ben met een snelle ontgrendeling voor bijvoorbeeld een foto. Thuis op de bank met de telefoon op tafel maakt die snelheid minder vaak uit. Ik kan voor mezelf dus wel stellen dat de vingerafdrukscanner op de achterkant een ontzettende verbetering is.

Wat je minpunt wel begrijpelijk kan maken is het inmiddels bekende feit dat het glas van de cameralens aan de achterkant sneller met vingervet besmeurd raakt omdat de vingerafdrukscanner zich er vlak naast bevindt. Als je die smurrie op je lens zo veel mogelijk wilt voorkomen, moet je heel erg op gaan letten waar je je vinger als eerst neerlegt. Daar kun je aan wennen, maar het blijft dan duidelijk een minpunt. Als het vooral daarom gaat, dan is het minpunt "Vingerafdrukscanner naast cameralens (vingervet)" of iets dergelijks.

Wel zeg ik dit er graag bij: zelf geef ik eigenlijk al zo lang als ik me kan herinneren de cameralens even een snelle circulaire veeg langs mijn shirt wanneer ik de camera app open. Ik ben daarin misschien wat perfectionistisch, maar vettigheid op de lens heb ik altijd al een aandachtspunt gevonden. Dus ook zonder vingerafdrukscanner ernaast. Meestal veeg ik ergens in de buurt van mijn schouder en kijk ik soms ook even naar het glas van de lens als ik het niet vertrouw. Vervorming door een vettige lens valt me ontzettend vaak op in foto's van de mobieltjes van andere mensen. Je ziet het vooral snel als de foto tegen het licht in wordt gemaakt; een lichtpunt of belicht oppervlak in de foto is met vegen of een soort halo omringd. Zonde als je met je premium smartphone even snel een leuk moment vastlegt en je later pas ziet wat de 'schade' is (die je niet even met een fotosoep-filtertje gecorrigeerd krijgt). Ik hoop dat er ooit iets briljants voor wordt bedacht... Een nieuwe lichtdoorlatende coating voor het glas ofzo, die vingervet nog veel minder kans geeft dan dat het al doet. Of een hele kleine ruitenwisser. :9

Een telefoonhoes waarbij het gat voor de cameralens zo klein mogelijk is (en waarbij het gat voor de vingerafdrukscanner dus een apart gat ernaast is), zou in zekere zin misschien kunnen helpen om het besmeuren van de cameralens tijdens het vinger-scannen tegen te gaan. Maar zo'n hoesje ben ik voor de S8 nog niet tegengekomen en ik snap ook wel dat zoiets nadelen met zich meebrengt.

Betreft de review: de minpunten kan ik me niet in vinden, maar desalniettemin een +2 van mij. Want volgens mij noem je toch een paar dingen waar de gemiddelde YouTube reviewer niet zo snel aan denkt. Thanks!

[Reactie gewijzigd door Bitmaster op 1 mei 2017 22:05]

De vingerafdruk scanner zal voor ieder zijn eigen mening zijn, de een vind het irritant omdat je het toestel niet liggend op de tafel kan gebruiken de ander omdat die naast de camera zit. Ik persoonlijk zit echter in de eerste groep. Zoals in de review ook uitgebreid besproken is is dat een kwestie van gewenning, in mijn geval heb ik daarbij het voordeel gehad dat ik op de S7 de gewenning al had door de hartritme sensor. Ik heb dus weliswaar maar 1 keer op de camera gezetten en dat was toen ik het express voordeed. Wil echter niet zeggen dat het niet van toepassing is. Nieuwe gebruikers of mensen die de hartritme sensor op de S7 niet of nauwelijks gebruikte zullen nu in het begin zeker moeite hebben, misschien zelfs meer dan op de S7 omdat de camera nu nauwelijks reliëf heeft, zoals ook aangegeven in de review.

Top om te horen dat je me review informatief vind omdat ik unieke dingen benoem. Ik heb mij bij deze review dit keer niet gebaseerd op andere reviews en wilde mijn eigen ervaring neerzetten zoals ik naar het toestel kijk. Mocht je nog suggesties hebben hoor ik die graag, ik hoop tegen het eind van de week de review nog wat verder te kunnen uitbreiden.
Goeie review maar wat een bedroevend slecht Nederlands.
Ik heb de laatste jaren niet zo slecht Nederlands gezien. Ben benieuwd wat je studeert?
Er zullen ongetwijfeld spel- en grammatica fouten in staan. Ik ben mij er ook bewust van dat mij nederlands niet goed is. Zoals gezegd mag je ze melden via PM om bij te dragen aan een betere kwaliteit.