Specificaties Intel Atom N330 on board - Bekijk alle specificaties

Asus AT3N7A-I Review

Erhnam 11 december 2009, laatste update op 11 december 2009, 1.362 views

Asus AT3N7A-I

Pluspunten

• Snel, gemakkelijk te installeren, goedkoper dan andere borden door het ontbreken van Wifi.

Minpunten

• De fan maakt zeer veel lawaai!

Layout Score: 4
Gisterenavond had ik eindelijk tijd om mijn ultieme media center te gaan bouwen. De combinatie die ik voor ogen had was een Asus AT3N7A-I moederbord met een Gigabyte MIB T5140 kast. Reden waarom ik voor deze combi en kast heb gekozen is dat deze kast ruimte biedt voor één of twee 3.5" harde schijven. Voldoende opslag dus. De meeste mediacenters zijn uitgerust met 2.5" hardeschijven welke altijd een stuk kleiner zijn. Het systeem heb ik uitgerust met een 1.5 TB harddisk. Verder is het systeem voorzien van 2GB 800 mhz DDR2 geheugen. Een DVD speler leek mij ook wel handig, dus deze neemt nu de plek in van waar eventueel de tweede harddisk gemonteerd zou kunnen worden.

Het systeem is vrij gemakkelijk in elkaar te zetten, maar let er wel op dat de SATA kabels die in de Asus doos zaten van onvoldoende lengte waren. Gelukkig had ik in een bak nog langere kabels liggen.

Een opmerking over het Asus bord. De fan die Asus monteerd heeft op het moederbord maakt verschrikkelijk veel lawaai. Wat ik heb begrepen dat Asus gratis een nieuw exemplaar opstuurt via de support desk. Het bord is verder goed afgewerkt. Er zit helaas geen Wifi op het moederbord, maar dit heb ik toch niet nodig.

Nadat het systeem in elkaar was gezet was het tijd om de software te installeren. Ik heb ervoor gekozen om het systeem te voorzien met XBMC Live, welke niets anders is dan een kleine Ubuntu distributie. De CD-Rom drive maakte de installatie gelukkig een stuk makkelijker.

Een beperking van de oudere Ubuntu 9.04 versie is het ontbreken van spdif aansturing. Mocht je voor deze versie dus kiezen, dan is het nodig om ALSA handmatig up te daten.

Een nadeel van de Gigabyte MIB T5140 kast is dat er een beugel meegeleverd wordt om een beeldscherm aan de kast te bevestigen. Hiervan ga ik geen gebruik maken, maar het gevolg is wel dat er twee gaten aan de bovenkant in de kast zetten. Verder zit het frontpanel aan de voorkant wat losjes. Qua performance doet het systeem niet onder aan andere systemen. Wil je een kleiner systeem en heb je geen zin om een systeem zelf in elkaar te schroeven dan is een kant en klare oplossing wellicht beter. Mensen die voor opslag gaan zijn wel gebaat bij deze oplossing!

Mensen die met XBMC aan de slag willen gaan doen er goed aan een kijkje te nemen op deze website: http://www.xbmcfreak.nl/

Heb jij ook een Asus AT3N7A-I?

Ik zit zelf ook te denken om zo'n systeem te bouwen, maar nu heb ik nog een losse pci kaart liggen ( zo'n wintv 500 om tv op te nemen).
Is daar ruimte voor in de gigabyte kast?

[Reactie gewijzigd door Welja op 28 december 2009 13:04]

Als je goed naar de foto's kijkt wordt wel duidelijk dat dat niet gaat passen: