Specificaties 27" @ 2560x1440 (IPS, 5ms) - Bekijk alle specificaties

Iiyama ProLite X2788QS-B1 Zwart Review

i-chat 25 april 2017, 604 views

Iiyama ProLite X2788QS-B1 Zwart

Behoorlijk goed scherm voor een goede prijs: met degelijke features waaronder een gezichtsbruiner;)

Pluspunten

• groot 27 inc.
  • hoge resolutie qHD
  • 3jaar garantie

Minpunten

• bijna 100 euro duurder dan het goedkoopste IPS qHD scherm
  • de voet is erg wankel

Ik heb dit scherm gekocht na een aantal goedkopere 22 inc schermen te hebben versleten, mijn laatste miskoop was er een van AOC. Kortom mijn ervaringen met schermen waren niet al te best.
Stiekum droomde ik er van om een groter maar vooral beter scherm te hebben, doordat ik echter vrij slechte ogen heb is dat echter een behoorlijke klus.
Uiteindelijk viel mijn oog op dit scherm, dat op papier behoorlijk goed zou moeten zijn, Helder, een redelijke kijkhoek, freesync (wat voor mij een indicatie was dat dit wel eens een minder budget-line scherm kon zijn) en IPS. eigenlijk alles dat ik in een scherm zou willen hebben.

Bij het uitpakken en installeren viel me direct op dat de voet echt bedroevend is, ondanks dat het scherm ook voor 2 tientjes meer met een betere voet geleverd kan worden, viel deze meteen door de mand. Als je, net als ik, van meet af, van plan bent een vesa(100x100)bureausteun te gebruiken, is dat natuurlijk niet zo'n punt maar als je van plan bent de meegeleverde voet te gaan gebruiken dan raad ik je echt zeer ernstig aan niet voor het goedkopere voetje te kiezen.

Als we naar het scherm kijken valt direct op hoe groot en helder dit scherm is, 350cd/m staat er bij de specs ik kan alleen maar concluderen dat het vooral erg fel is. wel ben ik bijzonder te spreken over de gelijkmatigheid van de verlichting. bij goedkopere schermen (waar ik eerst steeds naar keek) wilde het nog wel eens voorvallen dat een scherm vlekken had, waar wit eerder grijs leek. Bij dit scherm is daar gelukkig geen sprake van en komt er vanaf het hele scherm een egaal wit licht.

Heb jij ook een Iiyama ProLite X2788QS-B1 Zwart?