Epson EMP-TW700 Review

BBenedictus 9 december 2009, 1.730 views

Epson EMP-TW700

Pluspunten

• Stil
  • Design
  • Beeldkwaliteit
  • Functies en instelmogelijkheden
  • Zeer veel voor de prijs

Minpunten

• 1 dode subpixel. Maar dit is bijna niet te zien.

Contrast / helderheid Score: 4
Intro
:) Voordat ik deze beamer aangeschaft had, of eigenlijk geupgrade had, had ik een Acer H5350 in het bezit besteld via Redcoon. Ik was niet tevreden met deze beamer en heb deze aangeschaft. Ik kon direct merken wat een verschil aan beeld hierin zit.

Deze beamer is HD-Ready. Dus een playstation, bluray speler is geen enkel probleem op de HDMI poort. Zelf heb ik een Popcorn Hour erop aangesloten via HDMI, want tsja.. Dat draait als een tierelier natuurlijk.

Setup
Nu heb ik een parelmoer projectorscherm uit 1942 van mijn opa op mijn kamer staan 130cm breed en 73cm hoog. De beamer staat een ruime drie meter van het scherm en schijnt op het gehele doek.

Features
Met de handmatige zoom ring (weet effe niet hoe zo'n ding heet..:P) kun je het beeld nog een heel stuk verkleinen en natuurlijk vergroten.
Dankzij de enorme lens die erop zit heb je gewoon overal volledig en scherp beeld. Want met de handmatige focus kun je makkelijk het scherpste beeld krijgen.
En nu we het toch over de lens hebben, een meest simpel maar geniale uitvinding is de lens shift. Je zet je beamer ergens neer en je kan je beeld verschuiven over je scherm, zonder de beamer zelf ook maar een centimeter verplaatst hoeft te worden. Hoogstens waterpas.

Nog een handig feature: Ik heb een Harmony gekocht omdat deze licht geeft. Dit doet de afstandsbediening van de beamer dus nu ook! Onderop een glow in the dark knopje om het licht achter de knopjes aan te zetten.

De Beamer

Maar je leest de review natuurlijk ook voor de dingen waarvoor je een beamer koopt: Filmplezier!

Als eerste de film Coral Reef Adventure opgezet. Wie houdt er niet van de geweldige kleuren van onze geweldige natuur? :*)

Instellen
In de eerste instantie wat aanpassingen gedaan. Zo heb ik de saturasation wat hoger gezet voor meer kleurdiepte. Ook wat meer contrast, maarja. Dat is allemaal natuurlijk smaakgebonden.
Overigens zijn er een tal aan opties beschikbaar. Onder beamer veel beamer meuk zoals keystone, spiegelen enzovoorts. Vanaf de afstandsbediening zijn de meest handige knoppen gewoon te vinden. Aan, Uit, Menu en navigatietoetsen, Source toetsen en belangrijke kleur- en beamer-instellingen.

Geluid en warmteontwikkeling
Uiteindelijk de instelling Theatre Black aangezet en voila! Hij werd ietjes minder fel en de ventilator is echt zeer rustig! Ook is de lucht absoluut niet heet. Gewoon warm. Gelukkig. :P

Kleuren
In tegenstelling tot de Acer Beamer geeft deze beamer zeer heldere, lichte en diepe kleuren. Ik sta er nog steeds van versteld hoe goed het beeld van dit apparaat is. Wit is ook echt gewoon wit en niet paars.
Dit zal mede dankzij de 3LCD techniek zijn die wordt toegepast.
De 10000:1 verhouding zal overigens ongetwijfeld ergens kunnen kloppen. Alleen hiervoor moet nog een extra feature voor aangezet worden: Auto-Iris. Als deze aanstaat hoor je iets van een motortje het een en ander doen. Ik zag het verschil eigenlijk niet. Aangezien de beamer boven mijn hoofd staat hoef ik dat irritante getik niet de hele tijd te horen.
Bij de wat donkere scenes is het beeld wel wat donker. Maarja. De scene is niet voor niets donker.. Ik houd toch meer van lichtere scenes met veel details. Vaak wordt een goed decor in een film te weinig gewaardeerd. Maar daarom lees jij ongetwijfeld deze review. Jij wilt meer van de film zien. ;)

Design
Toen ik de beamer binnen had gekregen schrok ik van de grote doos. Ik had de beamer wat kleiner verwacht. Maar ik heb blij dat er voor een groot ontwerp gekozen is. Nu kan er een grotere fan blazen die minder herrie trapt tijdens je film.
Ook kwa design ziet deze er heel elegant uit met het wit en zilvergrijze gladde design.

Aansluitingen
Uiteraard zit er een HDMI met HDCP poort op. Daarnaast is nog aanwezig een VGA aansluiting, Component, s-Video, Composite een soort van miniSCART. Er zit ook een RS232 poort op. Wat je ermee kan geen idee. Kan er wel eens een terminal aan hangen..
Overigens. Als je een beamer wilt met meerdere HDMI poorten; Koop gewoon een DTS receiver met schakelende HDMI poorten of een hdmi switch.

Probeer alsjeblieft niet te zuinig te zijn en dezelfde fout als mij maken. Deze beamer is voor zijn geld écht een ongelofelijk geweldig apparaat. Als je net als mij geen waarde meer hecht aan gewone televisie, is dit jouw ding. Ik heb dit apparaat gekocht voor 839 euro. En ik heb er absoluut geen spijt van! _/-\o_
En een beamer met 720P is echt scherp genoeg. En als je toch twijfeld tussen een LCD of DLP beamer.. weet goed waarvoor je de beamer koopt.. Als je last hebt van het regenboog effect zoals ik had bij de Acer, zul je toch naar een duurdere beamer moeten.

Ik hoop dat je wat hebt aan mijn review. Ik probeer gewoon de circel rond te houden door ook even mijn input te geven. :)

Bernd

• Popcorn Hour

Heb jij ook een Epson EMP-TW700?

Ik raad je aan om de beamer ISF te laten calibreren. Dit komt ten goede van de kleur instellingen ! Wat je nu beleeft is straks nog een keer beter ! Doe dit pas bij 200 uur. Van mij zit 380 uur op en kijk nog met plezier op 2 meter breed en 130 hoog ! Super scherp
ISF calibratie is nogal Onzinnig. Ja het geeft de meest natuurlijke kleuren. Maar dat kan je grotendeels zelf ook doen. Btw; Welke film heeft compleet natuurlijke kleuren? Weet je zodra de huid kleur okay is zit je al zeer goed. De rest is suggestie. Met wat kennis en het internet achter de hand kan je zo aan de slag en op 90 % komen van ISF.
ISF kan wel iets anders grondig veranderen: de inhoud van je portemonne
Ben benieuwd waar je hem hebt aangeschaft, kun je dat met ons delen?
Thanks!