Specificaties 5,8" display, 4G-support, met geheugenslot - Bekijk alle specificaties

Samsung Galaxy S8 Zwart Review

tom kaalTestpanel 20 april 2017, laatste update op 21 april 2017, 3.344 views

Samsung Galaxy S8 Zwart

Samsung heeft het weer geflikt, een toestel vol met features en een futuristische look. De accuduur had wat beter gekund, maar een dag is wel te doen. De camera is erg goed, evenals het scherm. Helaas is Bixby nagenoeg onbruikbaar, maar dat zal in de toekomst waarschijnlijk veranderen.

Pluspunten

• Wauw effect bij eerste blik
  • Erg mooi scherm
  • Drukgevoeligscherm
  • Goede camera, met name bij minder licht
  • Fijne AKG oordoppen
  • Vinger-, iris- en gezichtsherkenning werkt goed
  • Bluetooth 5.0

Minpunten

• Accu is okť
  • Bixby is op het moment waardeloos
  • Prijzig
  • Software soms een beetje buggy

Laten we beginnen bij het begin. Een goede vriend van me kwam met een gek idee; Laten we mee doen met de unlimited Tweakers-roadtrip. Wie weet mogen we wel mee!? Dus wij een filmpje opgestuurd van 28 seconde en wat denk je, we winnen ook nog! Vanaf dat moment kon in niet wachten om mijn Samsung Galaxy S6 in te ruilen voor de nieuwe Galaxy S8. Check de aftermovie hier:
https://tweakers.net/plan...t-mobile-naar-londen.html. Op 5 april, ongeveer een week na de gigantisch toffe reis, kreeg ik het toestel om hem eens echt uit te testen (en vervolgens te houden 😊).

Om context te geven: ik heb behoorlijk wat smartphones gehad. Het begon allemaal bij de HTC Wildfire, met een gigantisch 3.2 inch scherm, een 528mhz CPU, 384MB RAM en jawel: Android 2.1 Eclair. De lijst volgt met de HTC Sensation, HTC 7 Trophy, HTC 7 Surround 😉, Samsung Galaxy Nexus, Sony Xperia Z (de 1e ), Apple iPhone 5, Samsung Galaxy S4, S5 en S6.

Eigenlijk gaat mijn keuze al een tijdje uit naar Samsung omdat ze prima telefoons maken. Zo zijn de camera’s best goed en ben ik verlieft op de AMOLED-panelen. Voordat ik wist van de reis met Tweakers was ik al opzoek naar een vervanger voor mijn S6. Ik heb (veel) gekeken naar Galaxy S7, maar ik kwam tot de conclusie dat deze te weinig verbeterd had ten opzichte van de Galaxy S6, plus ik vond hem toch vrij prijzig. Toen de speculaties van de S8 kwamen leek het mij een heel gaaf toestel, tot ik weer de prijs hoorde, 799 euro. Dit vind ik toch een fors bedrag voor een toestel. Daarom was het plan om hierna over te stappen naar OnePlus 3T of een Huawei.

In dit review beschrijf ik mijn ervaring met het toestel, zowel positief al negatief. Er moet wel op gelet worden: het toestel is op moment van schrijven nog niet gereleaset. Na de release ga ik ervan uit dat ze een aantal problemen opgelost hebben. Verder zal ik soms mijn Galaxy S6 erlangs leggen zodat het verschil van twee generaties vergeleken kan worden. Handig voor diegene die een net als mijn vanaf een S6 willen upgraden.

*De foto's die hier zijn geŁpload , zijn helaas verkleind (kon niet anders)*

Specificaties:

(bron: GSM Arena)

Doos en accessoires

Helaas kan ik niet veel zeggen over hoe de toestel in het doosje zat aangezien hij al door Tweakers HQ was opengemaakt. Dit is verder geen probleem voor het toestel en de accessoires zaten nog wel allemaal netjes ingepakt. De oordoppen zaten in een klein vakje waar het Samsung logo staat. Helaas heb ik toen geen foto van gemaakt, sorry guys! In het doosje worden de volgende dingen geleverd:

• Boekjes;
• Pinnetje om het simkaartslot eruit te halen;
• Micro-USB naar USB-C adapter;
• USB naar USB-C adapter (voor het overzetten van data vanaf een oud toestel);
• AKG-oordoppen/headset;
• Verschillende maten oordop-buds;
• De Samsung Galaxy S8.

Featureset: Dik in orde

Natuurlijk zit het nieuwe Samsung vlaggenschip vol met nieuwe features. Hier een aantal opvallende features:

• 5,8 inch AMOLED-panel met 18,5:9 beeldverhouding;
• Iris Scanner;
• Gerichtsherkenning;
• Vingerafdrukscanner;
• Bixby assistent;
• AKG in-ear oordoppen/headset.

Uiterlijk en scherm: Wauw!

Wauw, wat een scherm! Dat was mijn eerste indruk. Door het grote scherm in combinatie met de dunne bezels, wat Samsung het Infinity display noemt, creŽert dit het die indruk. Natuurlijk, je ziet nog wel bezels, maar ze zijn erg dun. Daarnaast knallen de kleuren soms van het AMOLED scherm af. Zelf vind ik dit erg mooi maar ik kan me voorstellen dat sommige mensen dit te extreem vinden. Voor deze mensen is er een optie om dit te tweaken in de systeem instellingen.

Verder is de helderheid ook dik in orde. Buitenshuis kan er met zonlicht goed op gekeken worden en het scherm past zich ook snel aan.

Door de dunnen en gebogen randen ziet de telefoon er ook wat futuristische uit. Vooral wanneer ik weer naar mijn Galaxy S6 kijk, lijkt hij uit de jaren 90 te stammen. Dit effect wordt mede door het lange scherm veroorzaakt. Ook is de verhouding van het scherm veranderd tenopzichte van de vorige generaties. Waar de S8 een 18,5:9 verhouding heeft, hebben de S6 en S7 nog een 16:9 verhouding en dat is te merken. Bij dingen als internet browsen, WhatsApp en multitasking geeft het scherm voordelen. Helaas heeft hij bij sommige games problemen en spelen de meeste video niet fullscreen af (niet zonder zwarte randen althans). Zo kan je bij het spel Mario Run tussen de map door kijken, maar dit zou in de toekomst nog geŁpdatet worden. Dit wordt extra gestimuleerd doordat steeds meer toestellen, zoals de LG G6, ook afwijkende beeldschermverhoudingen hebben.

Bellen en geluid: Aan het oor okť! Via de luidspreker, nou nee...

Het bellen is dik in orde. De oorluidspreker kan op standje oorverdovend, maar blijft zelfs dan nog helder. Wanneer hands-free wordt gebeld, gaat het geluid via de speaker aan de onderkant. Deze voldoet hier prima. Wanneer je echter muziek wil luisteren stelt hij teleur. Hij gaat niet extreem hard en klinkt wat schel. Ook heeft hij geen stereo speakers, wat anno 2017 toch op een hoop toestellen te vinden is.
Oordoppen
De oordoppen van AKG zijn opzettend goed. Nou ben ik geen audiofiel i.o.d. maar ik waardeer helder geluid met een goede bass wel. Zelf gebruikte ik altijd mijn Sennheiser MM 30G, oordopjes van 30 Š 35 euro, maar de AKG’s zijn beduidend beter. Lekker diepe bass en goed geluid.

Batterij: Net een dag

De batterij is tegenwoorden een belangrijk onderdeel bij het uitzoeken van een telefoon. Ik gebruik mijn telefoon redelijk veel. Ik maak hier er en daar een foto, gebruik ik Telegram, WhatsApp, Snapchat, YouTube en facebook. Verder doe ik het nodige browsen. Tijdens een normale dag eindig in de dag met zo’n 10% Š 20%. Dat komt in mijn geval neer op zo’n 3 uur en 15 minuten screen-on time. Ik heb een keer 3 uur en 47 minuten gehaald waarna hij vervolgens uit viel. Wel logisch aangezien ik die dag weinig intensieve dingen heb gedaan met de telefoon. Doe je dat wel, dan is ie toch vrij snel leeg. Mijn record: 2 uur en 20 minuten van 100% naar uitvallen. Al met al ben ik niet onder de indruk van de batterij, hij gaat een dag mee maar twee dagen gaat mij niet lukken.

Een andere stresstest voor het toestel is tijdens mijn bijbaantje. Op zaterdag werk ik voor Student Aan Huis. Hiervoor ga ik met de auto van huis naar huis. Ik heb hem twee zaterdagen mee gehad waar ik beide 5 klanten had. Je kan er vanuit gaat dat ik een kwartiertje per klant moet navigeren met Google Maps, wat het totaal brengt op 1 uur en 15 minuten. Navigeren is natuurlijk een intensieve taak voor een toestel maar het viel me mee hoe snel de GPS het toestel leeg trok. Aan het begin van de avond was hij wel leeg, maar navigeren is dan ook niet het enigste wat ik doe op zo’n dag. Wanneer je nog niet thuis bent en je wil het toestel opladen, is de kans minder groot dat iemand de juiste lader voor je heeft liggen. Hoewel er steeds meer telefoons uitkomend met USB-C, hebben de meeste mensen in mijn omgeving alleen micro-USB laders liggen. Ik zal dus zelf een USB-C kabel of adapter mee moeten nemen.

Om batterij te besparen geeft heeft Samsung weer zijn Smartmanger geÔnstalleerd, maar dit keer wel een vernieuwde versie. Dit is eigenlijk gewoon een opgepoetste app killer welke daarnaast de apps op de achtergrond in de gaten houdt. Een andere manier om energie te besparen is om de resolutie te veranderen. Je kan de resolutie van 720p tot 2k instellen, waarbij ik het verschil van 1080p en 2k niet met mijn blote oog kan zien.

Netwerk en verbinding: Meerdere bluetooth speakers!?

Het toestel is natuurlijk voorzien van de nieuwste draadloze technieken zoals 4G+, WiFi AC en bluetooth 5.0. Het Wifibereik is een fractie beter zoals afgebeeld. Ik heb op hetzelfde moment een screenshot gemaakt van de WiFI netwerken in de buurt. (De Belkin router staat op een andere verdieping).

(Links: Galaxy S8, Rechts: Galaxy S6)

De bluetooth gebruik ik veel in combinatie met mijn Moto 360 2 smartwatch en JBL Charge 3. Vergeleken met mijn oude Galaxy S6 is het bluetooth bereik merkbaar verbeterd. Hij gaat beter door muren heen wat deels logisch is. Bluetooth 5.0 zou 4x zo ver gaan dan versie 4.x. Blijkbaar heeft dit ook een merkbaar effect wanneer de ontvanger een oudere versie van bluetooth heeft, in mijn geval de JBL met bluetooth 4.1. Verder heeft de Samsung mede door bluetooth 5.0 de optie om op twee bluetooth speakers tegelijk muziek af te spelen. Dit werkte best goed in combinatie van mijn JBL en bluetooth 4.0 USB naar 3.5mm adapter (uit China).

Betreft het mobiele bereik is mij niks opgevallen. Deze was gewoon goed, maar niet merkbaar beter dan andere toestellen zoals mijn S6 of andere voorgangers.

Camera: Lekker kiekjes maken!

De Galaxy S8 heeft een 12 megapixel camera en is een erg goede camera. Hij start en focust ontzettend snel maar dat is wel te verwachten van een topmodel anno 2017. Waar ik vooral benieuwd naar was is hoe hij zich verhoudt tot mijn oude Galaxy S6. Ik kwam tot de volgende conclusie: naar mijn idee is het een upgrade, maar geen wereld van verschil. De camera opties zijn nagenoeg hetzelfde maar de S8 maakt de foto’s toch wat sneller. Met goed licht is het verschil klein, maar met mindere lichtomstandigheden heeft de S8 een grote voorsprong. Vooral wanneer er in het donker gefilmd wordt is er een stuk minder ruis te zien. Verder kan hij beter focussen op object die extreem dichtbij zijn.

Hier wat voorbeeld foto’s:

(Links: Galaxy S6, Rechts: Galaxy S8)

Ook filmen doet hij op de normale resoluties, van 720p op 240fps tot 4k op 30fps. In deze voorbeelden heb ik een video gemaakt in 1080p op 60fps met de S6 en S8 lang elkaar zodat dit vergeleken kan worden.

Samsung Galaxy S8:

Samsung Galaxy S6

Wat mij vooral opviel was dat de Galaxy S8 een kleinere kijkhoek had tijdens filmen. Nou heb ik de instellingen doorgezocht, maar voor filmen heb geen instellingen gevonden voor kijkhoeken of verhoudingen.

Software: Bixby, nog even niet?

Samsung heeft natuurlijk hun eigen sausje over Android heen gelegd en dit bevalt mij wel. Het oogt volwassen en het thema is in het hele systeem goed doorgevoerd (geen vanilla Android schermen tegen gekomen). De software loopt opzich best goed, maar niet perfect soepel. Ook ben ik enkele problemen tegen gekomen. Zo wou email applicatie de eerste niet met mijn Microsoft exchange account accepteren. Na van alles geprobeerd te hebben heb ik de Outlook applicatie gedownload en deze deed het wel. Toen ik het de volgende dag dit nogmaals probeerde deed hij het op magische wijze wel.

Verder heeft Samsung het over Bixby, de nieuwe digitale assistent. Ze zijn er zo van overtuigd dat dit een succes gaat worden dat ze er een speciale knop voor hebben ingebouwd. Deze zit aan de linkerkant onder de volumeknop. Als smartwatch gebruiker ben ik nog weleens geneigd om Google Now te gebruiken voor het WhatsAppen, timers te zetten en om een herinnering in te stellen. Het is dus jammer dat slechts enkele functies werkte. Een van deze functies is Bixby vision , waarmee je telefoon objecten herkent en QR-codes kan scannen. Verder gaf Bixby een nieuwsoverzicht, mijn Spotify playlist, het weer en mijn laatst gebruikte apps. Er kan verder niks opgezocht of ingesproken worden. Sterker nog, na een update van Bixby gaf hij zelfs foutmeldingen en geen nieuw nieuws meer. Wat mij betreft hadden ze Bixby weg kunnen laten tot dat ondersteuning compleet was.

Ook loopt het multitasken niet helemaal lekker. Wanneer er in het bovenste scherm een YouTube video wordt afgespeeld en je in het onderste scherm het toetsenbord opent in bijvoorbeeld WhatsApp, gaat de video (elke keer) een seconde of 3 op zwart. Niet dat ik dit vaak doe, maar het stoorde mij toch wel.

Beveliging: Opties, opties en nog eens opties

Als je opties wilt om je telefoon te beveiligen, zit je bij de Galaxy S8 goed. Je hebt namelijk de keuze uit:
• Irisscanner;
• Gezichtsherkenning;
• Vingerafdrukscanner;
• Nummer code;
• Wachtwoord;
• Patroon.

De laatste vier kennen de meeste mensen wel, maar de eerste twee zie je minder vaak. Ik heb zelf de Irisscanner, gezichtsherkenning en de vingerafdrukscanner getest en ik kwam met de volgende conclusies: De irisscanner en gezichtsherkenning doen het beter dat verwacht. Zo werkt de irisscanner in het donker, maar toch vindt in het beide niet fijn werken. Niet dat het traag is of inaccuraat, in tegendeel zelfs! Ik vond het vervelend omdat je logischerwijs elke keer je telefoon recht voor je gezicht moet houden wanneer je je telefoon wilt gebruiken. Ik besef me natuurlijk dat dit een persoonlijke voorkeur is. Verder heeft de vingerafdruk scanner deels hetzelfde probleem, omdat hij aan de achterkant zit. Daartegenover werkte hij wel erg snel.

Een andere leuke feature is het drukgevoelige scherm. Als je op de plaats drukt waar je je home knop zou verwachten, gaat het scherm aan. Dit gebeurt alleen wanneer je wat harder drukt, waarna je de telefoon zo voelt trillen alsof je een knop indrukt. Een beetje hetzelfde idee als wat ze met de home button hebben gedaan van de iPhone 7. Deze functie werkt 9/10 keer precies goed en is erg fijn, vooral omdat ik mijn Galaxy S6 met fysieke home knop gewend ben.

Conclusie: Fijn apparaat

Het is Samsung weer goed gelukt om een gaaf toestel neer te zetten. Hoewel hij erg prijzig is krijg je er wel ontzettend veel functies voor terug. In dit review heb ik lange na niet alle features behandeld, aangezien dit er gewoon veel te veel zijn. Het design, scherm en de bouwkwaliteit zijn prachtig, hoewel de camera er ook wat van kan. Van de accu had ik wat meer verwacht, maar dat neem ik maar voor lief. Ook de software werk niet helemaal perfect, maar ik heb hem getest voor de release, dus dat kan nog verbeterd worden. Al met al een prima en mooi toestel!

Ik weet dat mijn spelling niet best is, totaal niet mijn sterkste punt. Laat gerust weten als je wat vind! (zal nog het een en ander zijn). Tnx :)

Heb jij ook een Samsung Galaxy S8 Zwart?

Moderatie-faq Wijzig weergave

Smartphone ontwikkeling lijkt qua zinnige features stil te staan... De topmodellen worden qua specs op papier wel beter, maar in de praktijk heb je er niet veel voordeel van. Zo ook deze Samsung.

• Leuk die beeldverhouding, er is niet veel content in dat formaat.
• Leuk die hoge resolutie, maar je ziet praktisch geen verschil tussen 1080p en 2k dus.
En waarom die hoge resoluties op een smartphone? Zijn er werkelijk mensen die films gaan kijken op 6” schermpjes van smaprtphones met kleine 3000mAh accu’s?
•Voice assistent Bixby werkt dus niet goed. MISSCHIEN wel in de toekomst, maar misschien ook wel niet. Je hebt er nu iig niet veel aan…
• En de accu is ‘okay’?? Bij een smartphone van 800,- wil ik een goede batterij, eentje die met gemak het einde van de dag haalt.. Design hem maar iets dikker dan en stop er een grote batterij in. Ik wil een werkpaard hebben…

Dus, een hoop leuke features op papier. En een hoop dingetjes om te showen aan anderen. Maar vooruitgang met dingen waar je echt wat aan hebt, nee…..

Voor blijft een OS als Android een grote tegenvaller, vaak een korte update cycle.
Daarnaast is audio engine is traag (latency). Hoeveel muziekapps zijn er voor Android? Die zijn er amper, alles verschijnt voor iOS..

[Reactie gewijzigd door Furious5 op 22 april 2017 15:13]

Ik het op alle punten dik met je eens (!), behalve de laatste. Mijn voorkeur gaat wel naar Android ;) Ondanks die nadelen vind ik de 'flow' van Android prettiger.
Ik heb nooit zo veel tegen Apple gehad. In tegendeel zelfs, ik vind het kwalitatief goede toestellen (mag ook wel in die prijsklasse). Het is alleen dat iOS niet helemaal mijn ding is ;)

Nintendo Switch Samsung Galaxy S8+ LG W7 Samsung Galaxy S8 Google Pixel 2 Sony Bravia A1 OLED Microsoft Xbox One (Scorpio) Apple iPhone 8