Specificaties Octa (8) core @ 3GHz-3,7GHz - Bekijk alle specificaties

AMD Ryzen 7 1700 Boxed Wraith Spire koeler Review

bazs2000 20 april 2017, laatste update op 20 april 2017, 680 views

AMD Ryzen 7 1700 Boxed Wraith Spire koeler

Een werkpaard waarmee je voor de dag kunt komen. Heeft geen probleem met zware werklasten.

Pluspunten

• 8 cores / 16 threads
  • Meegeleverde koeler zeer stil
  • Toekomstbestendig

Minpunten

• Overklokken? Aftermarktkoeler gebruiken

Dit is een relatief simpele review van de Ryzen 7 1700 die ik sinds 3 dagen in gebruik heb. Er zijn talloze reviews te vinden over het wel en wee over deze processor en we weten inmiddels allemaal dat deze processor het vooral moet hebben van de multithread performance.

Dat is ook de reden dat ik de Ryzen 7 heb gekocht en niet de i7 7700 want hoewel ik ook weleens spellen speel (de zwaarste is Bf1) is het open hebben van meerdere programma's die een behoorlijke belasting op het systeem kunnen hebben bij mij dagelijkse kost (Renoise met meerdere VSTi's terwijl ik twee browservensters open heb staan met Wartune (online spel).

Vooral Wartune werd een lastig verhaal op mijn oude setup (met AMD x6 1055T) want het draaide gewoon niet soepel meer. BF1 ging overgens nog prima (1920x1200 settings medium) want een FPS van tussen de 80 en 90 was prima haalbaar i.c.m. de R9 285. :)

Maar goed, ik was al langer op zoek naar een vervanger en het leek erop dat ik voor de i7 7700 zou gaan totdat AMD met de Ryzen 7 kwam en het speelveld veranderde. In spellen niet zo heel goed vergelijkbaar omdat de kroon vooral door Intel wordt gedragen, AMD moest het hebben van de multi-core performance en laat ik vooral daarnaar op zoek zijn.

Ik heb de volgende setup nu in gebruik:

CPU: AMD Ryzen 7 1700
Geheugen: Crucial Ballistix 8GB 2400Mhz
Moederbord: ASUS B350 PLUS

Daar heb ik mijn bestaande hardware aan toegevoegd:

MSI R9 285 (wat door alle benchmarks steevast als R9 380 wordt aangeduid)
SSD: Samsung 850 EVO 250GB
Geluid: Creative ZxR

Ik kan je vermoeien met alle details over het installeren van de CPU op de B350 PLUS maar wat kan ik nu nog toevoegen aan al die andere reviews. De enige bijzonderheid wat ik heb ervaren was dat ik een PS2 toetsenbord moest aanschaffen omdat mijn Logitech G510 met geen mogelijkheid aan de praat te krijgen is (in Windows wel maar ik kan er niet mee het BIOS in). Wellicht dat een toekomstige BIOS-update dit verhelpt?).

Eenmaal in het BIOS een aantal zaken gewijzigd, ik zit niet te wachten op kermisverlichting en dus heb ik die ledstrook op het MoBo uitgezet. Ook heb ik de RGB-kabel van de CPU-koeler niet aangesloten. Ik heb een dichte case en dus heeft die kerstverlichting geen zin. Ik heb alles in een Aopen HQ08 geplaatst (stokoude case die ik een paar jaar geleden nieuw heb aangeschaft :+ ).

Verder valt er standaard niet veel in te stellen, ik ga nog overklokken maar dan wil ik eerst weer waterkoeling, ik gebruikt nu de koeler die mee kwam met de processor maar ik vind hem wat warm worden (72 graden onder full load). Op zich prima maar hier ga ik natuurlijk niet mee overklokken en al helemaal het voltage niet verhogen. Dat de temperatuur oploopt valt trouwens prima te verklaren, de HQ08 heeft geen goede airflowmogelijkheden zonder één van de panelen te modden. Met waterkoeling los ik dit op omdat de radiateur (in de 5,25" bays) de warmte dan naar buiten blaast.

Voor nu moet ik het doen met hogere temperaturen wat niet heel erg is (die koeler is trouwens wel stil, als ik de computer aanzet dan is het enige geluid de BIOS-piep).

Een eerste PassMark run gaf 4528 punten wat in lijn ligt met de gebruikte hardware. Een flinke vooruitgang ten opzichte van de vorige setup.

Tijdens het spelen van BF1 besefte ik pas hoe groot de bottleneck van de x6 1055T was. Van 80~90 FPS ben ik naar de 147 FPS gegaan (1920x1200 medium).

Het spelen van BF1 bracht mij op een andere gedachte. De Ryzen moet het niet hebben van de spelprestaties alleen, de werkelijke kracht zit hem in de multi-core prestaties maar hoe meet je dat? Ik kon niet echt een goede manier bedenken en dus heb ik BF1 maar opgestart en een PassMark-run gedraaid terwijl ik aan het spelen was.

Nouja, spelen. Tijdens de CPU Mark test was BF1 niet heel goed te draaien (spel unresponsive gedurende 30 seconde per testonderdeel), bij de overige tests was het spel wel speelbaar met ongeveer 90~110 FPS met een incidentele drop naar 30FPS. Zelfs tijdens de 2D en 3D Graphicsmark kon ik BF1 gewoon blijven spelen (zegt dat trouwens wat over de R9 285 of Processor?) wat ik niet had verwacht.

Hier het resultaat van de test:

CPU Mark heeft er niet veel onder de lijden gehad al was BF1 hier onspeelbaar.
2D Graphics Mark laat een forse daling zien terwijl BF1 hier heel goed speelbaar was.
3D Graphics Mark hetzelfde verhaal als voor 2D, gigantische daling maar Bf1 speelde lekker door op 90~110 FPS (al werd wel continu de focus op de benchmark gelegd waardoor ik continu ALT-TAB moest doen om weer naar BF1 te gaan).
Memory Mark ook een forse daling, had geen voelbare gevolgen voor de Gameplay
Diskmark, nagenoeg geen effect wat je wel kunt verwachten.

Nu is deze test alles behalve realistisch want niemand gaat BF1 spelen en ondertussen zijn computer op deze manier op zijn sodemieter geven. Toch zegt het wel iets over de belastbaarheid van de processor want de load wordt goed verdeeld. En dit strookt wel met het algemene beeld van de Gameplay-streamers die normaliter een dubbele setup draaien. Dat is in theorie niet meer nodig want de Ryzen 7 weet zich prima staande te houden.

Ik zou trouwens weleens een soortgelijke test willen zien van iemand met een i7 7700, ik ben namelijk razendbenieuwd of BF1 net zo goed speelbaar is (en natuurlijk de benchmarkresultaten post). :)

Aan het eind van dit verhaal is dit natuurlijk geen echte review en meer een manier om een andere hoek te belichten. Met deze review en test wil ik een kant van de processor belichten waar deze in uitblinkt. Deze processor is in staat om met bijzonder zware lasten om te gaan zolang deze maar over alle cores uitgesmeerd kan worden. Als jij met dergelijke werklasten te maken hebt dan raad ik de Ryzen 7 van harte aan. :)

Heb jij ook een AMD Ryzen 7 1700 Boxed Wraith Spire koeler?

Hou je wel rekening mee dat je CPU een +20 Graden celcius offset heeft?
Je CPU wordt dus helemaal niet zo warm ;)

(Laat maar, zie zojuist dat het geen X is)
Dit is trouwens wel erg warm! :/

[Reactie gewijzigd door KevinT op 20 april 2017 18:01]

Airflow is alles behalve optimaal. En inderdaad, als het een X was dan zou het niet erg zijn. ;)