Specificaties 17,3" (1920x1080), 1,128TB (hdd+hdd) - Bekijk alle specificaties

MSI GL72 6QF-407NL Review

MSM345 19 april 2017, laatste update op 18 juni 2017, 536 views

MSI GL72 6QF-407NL (Product gekocht)

Goede prijs/kwaliteit en prijs/specs verhouding, met natuurlijk enkele bezuinigingen t.o.v. de duurdere gaming series. Verder is de notebook niet al te dik en heeft het een redelijk professionele uitstraling.

Pluspunten

• Snelle intel i7 6700HQ in combinatie met zuinig en snel DDR4 RAM
  • Nvidia GTX960M, draait veel games op hoge settings
  • m.2 SSD en SATA HDD combo, voor snelle start en genoeg dataopslag
  • Goed koelsysteem met harde-blaas functie
  • Stevig gebouwd, goed tast-gevoel, DVD drive kon beter
  • Mooi 1080P scherm (TN-paneel), met redelijke kijkhoeken
  • Passieve koeling via silent mode zorgt voor een stille notebook, terwijl temperaturen meevallen

Minpunten

• Back-cover moet geheel eraf om bij enig onderdeel te kunnen (RAM slot bv.)
  • Erg moeilijk te verwijderen sticker
  • 8GB RAM kan weinig zijn (voor bepaalde RAM-etende toepassingen)
  • Vet/vinger afdrukken snel zichtbaar op plastic
  • Het TN schermpaneel is op fabrieksinstellingen erg flauw qua kleuren, maar dat is te veranderen
  • Accuduur kan tegenvallen, maar veel beter had ik niet verwacht
  • Het geluid valt tegen op fabrieksinstellingen, subwoofer werkt wel met een oudere driver

Goede notebook met gaming specs en een redelijk professionele uitstraling, voor een leuke prijs

Reden van aanschaf
De aanschaf van deze notebook had twee redenen, men vorige notebook had het na bijna 10 jaar trouwe dienst begeven en de prijs voor een high-end notebook zoals deze viel opvallend mee met ¤849 (Alternate). Ik game momenteel sporadisch en gebruik hem voornamelijk voor het schrijven van verslagen, dataverwerking en binnenkort ook voor image analyse (ImageJ, matlab en tijdelijk Huygens).

Uitstraling, bouw en afwerking
De GL72-6QF heeft een niet al te duidelijke gaming uitstraling, terwijl het wel goede power onder de kap heeft. Hierdoor kan je hem zonder te veel aandacht te trekken ook rustig meenemen naar je werkplek. Bij de levering kwam de koerier vroeg aan bij redelijk koude temperaturen, waardoor ik bij het uitpakken van de notebook twijfelde of de palmrust nou plastic of aluminium was. Na het opstarten van de notebook, werd het al snel duidelijk dat het om plastic ging, maar het tastgevoel scoort desalniettemin een dikke voldoende. Ik maak zelf redelijk vaak mijn apparatuur schoon en dat is met dit model ook wel nodig omdat het plastic toch wel vet aantrekt. Helaas was de grote sticker erg moeilijk te verwijderen, doordat het lijm op het plastic bleef plakken. Uiteindelijk is het met een hoop brillendoekjes en wrijven gelukt. Het stickertje van de GTX kaart had daarentegen wel naast mijn i7 sticker gemogen in plaats van op de bodem.

De afwerking is goed en het scherm kan tot bijna plat naar achteren leunen. Het scherm heeft geen IPS-, maar een TN-paneel. Opvallend genoeg zijn de kijkhoeken naar gevoel redelijk goed. Ook vind ik zeer goede kijkhoeken persoonlijk niet een must-have functie voor een notebook. Het 17.3inch FullHD scherm ziet er verder prachtig uit, maar heeft vanuit de fabriek wel kleurencalibratie nodig en ook de saturatie is wat hoger gezet. De schermhelderheid is goed, maar kon wat hoger. Het toetsenbord voelt stevig aan en heeft een numeriek deel. T.o.v. andere series heeft dit model geen toetsenbord verlichting. Een minpunt aan het design is het plaatsen van de indicator LEDs aan de voorkant. Door ze schuin naar onderen te plaatsen, zijn ze niet zichtbaar als je voor de notebook zit. Ook is het jammer dat de gehele back-cover eraf moet om bij het RAM-slot te komen.

Het goed ontwikkelde koelsysteem blaast de lucht naar achteren en laat bij normaal-gemiddeld gebruik wel wat geluid horen, maar niet dusdanig veel dat ik er mij aan erger. Op de notebook zelf is er verder een fysieke knop aanwezig om allebei de ventilatoren extreem hard te laten blazen (6000rpm!). Leuk voor de interne temperaturen, maar echt nodig heb ik het nog niet gehad en de geluidsontwikkeling is nogal hoog bij gebruik van deze functie. Ik verwacht dat het meer nut heeft voor de GTX 970M en 980M kaarten, maar beschouw het desalniettemin niet als overbodige luxe om met 1 knop ventilatie te versterken tot hoger niveau. Er zijn namelijk genoeg notebooks die gethrotteld worden bij enige stof ontwikkeling of zelfs er al standaard op stock koeling al last van hebben.

Qua aansluitingen komt dit model niets te kort en is het logisch ingedeeld, door USB 3.0 sloten niet direct naast elkaar te plaatsten. Met de toevoeging van USB-C is de notebook meteen ook future-proof. Aan de overzijde zit de DVD drive, een USB 2.0 slot en een memorycard slot, tevens logisch geplaatst, zodat een rechtshandige minimale hinder heeft van aansluitingen als hij/zij er een muis naast gebruikt.

Interne onderdelen
Met de i7-6700HQ heeft dit model een sterke processor aan boord, die geschikt is voor multitasken en het draaien van zwaardere applicaties. Verder zijn er twee grafische processors aanwezig; de intel HD 530, die de computer ondersteund voor alles dat niet GPU-intensief is en een GTX 960M die aangezet en aangestuurd wordt naast de HD 530 om zwaardere taken te verwerken, zoals games en GPU-intensieve software. Dit alles gebeurt automatisch en software/games hebben tot dusver niet een handmatige toewijzing nodig gehad. Deze structuur houdt het energieverbuik laag en er zijn geen switches merkbaar doordat de GTX 960M er echt naast gaat werken. In tegenstelling tot mijn vorige notebook is de GPU nu geen MXM kaart meer, maar op het moederbord gesoldeerd. Dus later een GPU upgrade uitvoeren is geen optie meer, voor zover er überhaupt compatibele kaarten zouden komen.

De HL-DT-ST GUD0N DVD drive die erin zit is jammer genoeg wel van erg lage kwaliteit door zijn gammele plastic onderdelen, merkbaar bij het uitwerpen. Gelukkig gebruik ik de drive sporadisch en ben ik deze in de toekomst van plan in te wisselen voor een Blu-Ray brander.

Qua dataopslag heeft dit model ook een combinatie, namelijk een 128GB M.2 SSD voor het OS en de belangrijke applicaties en een 1TB SATA HDD voor al het andere. Mijn notebook werd geleverd met een Transcend MTS800 SSD, welke qua prestaties niet echt gebruik maakt van de snelheidsmogelijkheden die het PCIe Gen3 x4 M.2 slot biedt, maar meer in lijn zit met de prestaties van een goede 2.5 inch SATA SSD. Dat neemt niet weg dat ik zeer blij ben met de aanwezigheid van zowel de kaart als het slot. Verder werd mijn notebook geleverd met een Hitachi Travelstar 7K1000 1TB HDD, wat ik een prima keuze vind.

Het geluid van de notebook is echt vreselijk afgesteld, mede doordat de 6.0.1.8067 driver waarmee mijn notebook geleverd werd, de subwoofer überhaupt niet aanstuurde. Een oudere versie van de geluidsdriver (6.0.1.7960) moest geïnstalleerd worden om de subwoofer te gebruiken en dat maakte een wereld van verschil in geluidskwaliteit. Verder is met een beetje tweaken in de instellingen van de Nahimic 2 applicatie (equalizer, bass) het geluid verder te verbeteren tot een zeer aangename ervaring. Toch wel een minpuntje dat de nieuwste driver schijnbaar al bij verschillende MSI bezitters op het MSI support forum niet naar behoren werkt.

Alhoewel het niet staat vermeld tussen de specificaties van de GL72-6QF, heeft het model wel degelijk een SPDIF-uit via de 3.5mm hoofdtelefoon poort. Een klein '3.5mm naar Toslink' opzetstukje staat toe om een normale Toslink kabel aan te sluiten. DTS, Dolby Digital en WMA Pro Audio staan tussen de 'ondersteunde formaten'-tab, maar tot nu toe heb ik de encoding formaten nog niet kunnen testen.

De accu gaat zoals verwacht niet heel lang mee met 2-3uur bij gemiddeld gebruik. Het is een ingebouwde accu, wat uitwisselen niet mogelijk maakt (of makkelijk maakt voor de hobbisten/professionals onder ons). Gek genoeg valt het aangegeven verbruik in de dragon gaming center applicatie reuze mee, met 10-20W op het office profiel en 80% display brightness (bij passieve koeling, zie onder toegelicht), maar veel meer dan 3 uur kreeg ik er niet uit geperst. Dat gezegd, is dat voor mij ruim voldoende aangezien ik de notebook gebruik als desktopvervanger, die zo nu en dan op verschillende bureaus staat. Op het moment van schrijven heb ik niet alle tijd om de batterijduur te testen met verschillende games, maar ik ga er vanuit dat middel zware tot zware games de maximale duur minimaal zullen halveren, dus dit model is niet echt geschikt voor gamen on-the-go .

Bijgeleverde software
De bijgeleverde MSI applicaties zijn bijna allen nuttig in functie, maar er is wat overlap. Het SCM dashboard, wat ik niet echt nodig vond, kon niet worden verwijderd omdat de sneltoetsen ermee aangestuurd worden. Verder levert MSI nog een paar handige tools op de website, bijvoorbeeld de fan-aansturing (applicatienaam: silent option) om de regeling van de fans eenvoudig te customizen. Omdat de fans aanslaan op een minimum van 3000rpm, is er via de advanced settings te regelen dat tot 55 graden de fans uit staan, door het percentage op 0 te zetten van de eerste slider. Dit zorgt ervoor dat de notebook erg stil wordt en met de eco-office stand en de gear-shift op green kwam de maximale temperatuur van de CPU (+iGPU) uit rond zo'n 45 graden. Gegeven dat dit het maximum was bij 2x 1080P youtube i.c.m. 5 open tabs in chrome, office gebruik en een steam game update, is dat dus een prima temperatuur. Dit geeft aan dat de intel 6700HQ met zijn iGPU bij standaard office, browse en youtube gebruik ook passief gekoeld kan worden, om het geluid tot minimaal niveau te krijgen.

De eerste slider voor de dGPU heb ik daarentegen hoger dan 0% gezet, zodat bij inschakeling van de GTX 960m, de 2e fan ook meteen zal blazen om zo een snelle temperatuurpiek te voorkomen. De snelheden bij percentages tussen 1-50% zijn echter niet verschillend, dus verwacht niet dat je de fans zachter dan 3000rpm kan laten draaien.

Voor een goede prijs krijg je zeer aantrekkelijke specs in een goed ontworpen jasje van MSI. Er zijn bepaalde aspecten aan deze notebook waar bezuinigingen t.o.v. van duurdere varianten duidelijk worden, maar de essentiële goede basis (specs, koeling en stevigheid) komt in grote lijnen overeen en scoort een dikke voldoende. Hoewel er een aardig lijstje van nadelen is opgesteld, vind ik concluderend dat de voordelen veel zwaarder wegen dan de nadelen. Voor deze prijs en specs heb je een keuze te maken en de balans is in mijn opinie zeer goed voor dit model. Dikke aanrader voor ieder die op budget toch een zeer leuke notebook wilt.

Heb jij ook een MSI GL72 6QF-407NL?

Dit is trouwens mijn eerste review op Tweakers, dus feedback is welkom.

Het was eigenlijk wel eens tijd dat ik bijdroeg aan deze community, aangezien ik Tweakers al jaren gebruik voor pricewatch en reviews. Ik ben (nog effies) maar een student die zuinig met spullen omgaat, dus echt veel consumentenelektronica reviews zullen niet snel volgen :) .
Nette review voor de, zoals mij, niet zo hardcore tweaker haha

Ook ik zoek een laptop, maximum value for money :P

Deze review heeft mij een beetje in de richting geduwd van deze laptop.
Dus, we kunnen de accu niet vervangen als deze kapot is?
Inmiddels heb ik hem opengemaakt om RAM toe te voegen (warranty sticker dus eraf geschraapt) en ik zag dat de accu een kleine 6 cells variant is, wat de lage accuduur wel een beetje verklaart. Echter zit de accu vast met een schroefje en is aangesloten op wat lijkt een normale aansluiting*. M.a.w. hij is niet door iedereen makkelijk te vervangen, maar als je een interne replacement accu weet te regelen en niet bang bent de backcover eraf te halen, is het mogelijk.

Twee dingen:
- Via Ebay heb ik met snel zoeken op gl72 nog geen replacement gevonden. Meestal houd de batterij het wel vol voor 2 jaar zonder veel capaciteit te verliezen, indien je hem minimaal om de week eens ontlaad en oplaad. Tegen die tijd verwacht ik wel goedkope vervangingen te zien.
- ikzelf heb nog 8 nieuwe merk! 18650 cellen liggen waarmee ik zou kunnen knutselen (19V accupack of in tijd interne cellen vervangen) :) .

* https://www.notebookcheck...sm_MG_7936_b32f8360c4.jpg (Xotic versie, dus andere SSD/RAM configuratie)