Visiontac VGPS 900 Review

Derice 27 maart 2011, laatste update op 22 september 2011, 1.802 views

Visiontac VGPS 900

Pluspunten

• Kan zeer lang continue loggen
  • Opslag capaciteit (microSD kaart benodigd) van 2GB.
  • Eenvoudige werking
  • Compact
  • Snelle GPS fix
  • Zeer nauwkeurig

Minpunten

• Geen EU stekker meegeleverd
  • Geen microSD kaart meegeleverd
  • Geen mogelijkheid om via USB gegevens op te halen
  • Geen batterij status indicator
  • Geen microSD capaciteit indicator
  • Onnodig ingewikkelde software voor leken

Time to first fix Score: 5
Ontvangstkwaliteit Score: 5
Sinds 2 maanden ben ik de eigenaar van deze GPS log/receiver.
Ik heb voor deze unit gekozen omdat ik een eenvoudig apparaat zocht dat genoeg capaciteit heeft om te loggen en niet na slechts een paar uur al door zijn energievoorraad heen zou zijn.
Mijn telefoon voldeed niet aan deze eisen, deze heb ik wel in dit apparaat terug gevonden.
De telefoon had dan wel genoeg opslag, maar was na slechts 4 uur loggen al leeg en moest dus worden opgeladen. De VGPS-900 kan aan deze wensen zeker voldoen.

In de verpakking zit:
  • Uiteraard de Visiontac VGPS-900 zelf.
  • Een USB oplader, met Amerikaanse stekker.
  • Een sigarettenplug lader voor in de auto waar een USB kabel op aangesloten kan worden.
  • Een USB kabel.
  • Een stoffen beschermhoesje voor de VGPS-900.
  • Een Engelstalige handleiding
  • Een CD-ROM met software.
  • Een USB microSD reader plug.
  • Een polsbandje.
Een benodigde microSD kaart is wordt niet meegeleverd.
Zonder microSD kaart kun je dus niks loggen en is het apparaat alleen te gebruiken als een GPS ontvanger.

De technische gegevens van de VGPS-900:
bron: http://www.visiontac.com
•Chipset: 51-channel MTK with WAAS/EGNOS/MSAS support
•Sensitivity: -159dBm
•Time To First Fix (Hot / Warm / Cold): 1 / 38 / 42 seconds
•Non DGPS Accuracy: 3m/CEP (50%); 5m/CEP (95%)
•DGPS Accuracy (w/ EPS technology): 1.5m/CEP (30-50%); 2.5m/CEP (95%) with EPS Technology
•Altitude Limit: 18,000 meters (60.000 ft)
•Velocity Limit: 515 meters/sec (1,000 knots)
•Protocol: NMEA V3.01
•Baud Rate: 38,400
•Update Frequency: 1Hz
•Output Format: GGA, GSA, RMC, GSV
•Battery: 1000mAh Li-polymer battery. Operation time depends on your selected operating modes*.
•Navigation & Logging Mode: 13 - 15 hours
•Navigation Mode: 15 - 17 hours
•Logging Mode: 20 - 24 hours
•Spy Mode: Up to 30 days
*Testing data of the receiver in open spaces. Duration is subject to the environment of use, operating mode, positioning status, and data format.
•Bluetooth: V1.1/1.2/2.0 Compliant, class 2, SPP
•Standard Log Mode: Date, Time, Latitude, Longitude, Altitude, Speed, Heading, and Voice
•Professional Log Mode: Date, Time, Latitude, Longitude, Altitude, Speed, Heading, Fix Mode, PDOP, HDOP, VDOP and Voice
•Recording Format: CSV
•Voice Record Spec: WAV, 48 kbps
•Storage: microSD with support up to 2GB capacity and FAT 16 file system

Het uiterlijk van het apparaat:
Omdat er eigenlijk niet veel te zien is aan het apparaat, behalve een paar pictogrammen, bespreek ik hier de diverse indicaties die deze pictogrammen aangeven en de functie van de 3 knoppen die erop zitten:

Boven aan het apparaat bevind zich de aan/uitknop (powerbutton).
De powerbutton is een multi function button.
Door de knop lang in gedrukt te houden, wordt de unit in en uitgeschakeld.
Door de knop kort in te drukken kun je de log functie in en uitschakelen.
De ingebouwde bluetooth chip schakelt zich na 15 minuten vanzelf uit, tenzij er een bluetooth connectie is gemaakt (met bijvoorbeeld een PDA om zo gebruik te kunnen maken van navigatiesoftware).

Aan de zijkant van het apparaat bevindt zich een dictafoon knop. Je kunt dus wanneer je bij een interessante plaats bent, iets kunt inspreken hierover.

Aan de voorzijde van het apparaat bevinden zich 4-tal LED's.
Een Power Status LED, Een Log LED, een GPS LED en een Bluetooth LED.
Deze LED's laten eenvoudig zien waar het apparaat op dat moment mee bezig is.

Power LED:
Groen = In bedrijf/opladen voltooid
Rood knipperen = Batterij bijna leeg
Rood continue = Bezig met opladen / Dictafoon in gebruik
Blauw aan/knipperen = Spymode.

Log LED:
Continue = Log functie ingeschakeld (deze is met de powerbutton uit te schakelen)
Knipperen = Bezig met schrijven naar microSD kaart
Snel knipperen = microSD kaart error
Uit = Log functie uitgeschakeld (deze is met de powerbutton in te schakelen)

GPS LED:
Continue = Bezig met het verkrijgen van een GPS fix
Knipperen = GPS fix OK.

Bluetooth LED:
Continue = Bluetooth connectie
Knipperen = Geen bluetooth connectie
Uit = Bluetooth uitgeschakeld.

Daarnaast bevind zich aan de voorzijde ook nog een POI (Point of Interest) button.
Door deze knop in te drukken kun je voor jezelf een bookmark maken om thuis nog eens rustig op te zoeken waar je nu precies was op dat moment.

Behalve een LED zit er ook nog een speakertje in dat piepsignalen laat horen.
Deze zijn verder niet zo heel interessant om hier op te sommen.

Met deze informatie in het achterhoofd:

Het gebruik
De unit kan gebruikt worden om te dienen als externe GPS ontvanger voor bijvoorbeeld een mobiele telefoon of PDA (met bluetooth) die zelf geen GPS ingebouwd heeft. Zo kun je toch gebruik maken van navigatiesoftware. Hoewel mijn mobiele telefoon (Sony X1) wel een GPS heeft, werkte TomTom op mijn telefoon prima samen met de VGPS-900 tijdens het testen.
Het gebruik van bluetooth gaat wel tenkoste van de capaciteit van de batterij, deze is dan sneller leeg.

De eerste grote test met deze GPS unit heb ik tijdens mijn vakantie naar China gedaan.
Voor de GPS (met Geotagging) kaartjes verwijs ik je door naar het reisverslag op mijn website.

Het apparaat is zeer eenvoudig in het gebruik, daardoor is de kans op fouten vrijwel niet aanwezig. Simpelweg het appraat aanzetten is voldoende. De GPS fix wordt zeer snel gevonden. Zelfs in een trein of vliegtuig. Hoewel ik het apparaat initieel bij het raam had geplaatst was dit niet nodig. In het vliegtuig had ik zelfs een fix in het midden van de cabine (bij de toiletten).

De afmetingen zijn lekker compact, kleiner dan mijn mobiel. En is dus gemakkelijk in je broek/jaszak te steken of in een vakje van een rugzak. Het enige nadeel is wel dat op het moment dat de batterij bijna leeg is, je niet veel tijd hebt om een oplader te zoeken (al dan niet in de vorm van een USB batterij). Een indicator van hoeveel procent batterij er nog over is, zou wel prettig zijn.
Toch duurde het bij mij wel 18 uur voordat de unit leeg was (continue gelogd in standaard mode). Daarna prima bij kunnen laden met de A-GPS Solar Charger.

Ook ontbreekt een indicator van hoeveel ruimte er nog vrij is op de microSD kaart. Zonder computer kun je dat dus niet terugzien op het apparaat. Al zal het met 2GB niet snel vol raken.

De Spymode van het apparaat heb ik niet getest.
Wel beschrijft de handleiding deze functie als volgt:
Via het bijgeleverde software programma (waarvan inmiddels al een update te downloaden is bij
Visiontac) kun je de Spymode configureren. Op de ingestelde interval schakelt het apparaat zichzelf in. Vervolgens zoekt het apparaat naar een GPSfix. Zodra deze de GPSfix heeft gevonden, logt deze voor een aangegeven periode zijn positie. Daarna schakelt het apparaat zichzelf weer uit. Minimum tijd is 15 minuten. Hoe langer de interval, hoe langer het apparaat met z'n batterij kan doen. Volgens de handleiding maximaal 30 dagen.

Wat me verder nog aan het apparaat opviel is dat de USB poort alleen maar gebruikt kan worden om het apparaat op te laden. Het kan niet worden gebruikt om opgeslagen GPS data van het apparaat te halen. Hiervoor moet de microSD uit de VGPS-900 worden gehaald en in de bijgeleverde USB plug worden geplaatst (of in een cardreader als je die hebt). Niet echt bevorderlijk voor de microSD kaart en het slot.

De software:
Op de bijgeleverde CD staat het volgende:
- Een oude versie van Google Earth (voor PC/Linux/MAC)
- Java Virtual Machine (voor PC/Linux/MAC), dit is benodigd om de conversie software te gebruiken.
- Conversie software (Timealbum), java applicatie.
- LocrGPSPhoto 1.24
- NMEA2KMZ conversie software 1.58
- Opanda IExif 2.3
- VisualGPS (voor Windows/Windows Mobile)

Google Earth had ik al een recentere versie van op mijn pc (Windows 7) staan.
Java VM was ook al ge´nstalleerd en van TimeAlbum heb ik een recentere versie bij
Visiontac gedownload. http://www.visiontac.com/download.htm (ook is hier de manual te downloaden)
VisualGPS heb ik wel getest i.c.m. met mijn mobiele telefoon, die gaf netjes de status weer van de GPS fix.
Met LocrGPSPhoto kun je "Geotaggen" helaas ondersteund deze tool de .CR2 bestanden uit mijn EOS 350D niet, dus heb ik verder geen aandacht besteed aan deze tool.
Ook de overige tools heb ik niet gebruikt.

De VGPS-900 logt in CSV formaat. Daar ik graag de gegevens op mijn site wilde plaatsen (waar ik een GPX formaat voor nodig had) moesten deze gegeven worden geconverteerd.
Hiervoor is een programma Time Album bijgeleverd.

In tegenstelling tot de eenvoudige werking van de unit zelf, is dit stukje software (voor de leek) wat ingewikkelder. Veel opties waarvan niet allemaal even duidelijk is wat je er meer kunt doen.

Time Album:
Time Album is eigenlijk een onmisbare applicatie (uiteraard zijn er alternatieven, echter is deze applicatie speciaal voor de VGPS-900 ontwikkeld). Met deze applicatie kun je de gelogde gegevens omzetten naar KML or NMEA formaat.

Zelf heb ik in de eerste instantie de gegevens omgezet naar NMEA om vervolgens met GPSBabel om te zetten naar GPX.
Wanneer je kiest voor de KMZ export optie worden eventuele dictafoon bestanden en POI's meegenomen.
Wel dien je zelf aan te geven of de gekozen gegevens zijn opgeslagen tijdens een vliegreis of op de grond (carmode - ook geschikt voor wandelen/trein). Anders worden de gegevens verkeerd ge´nterpreteerd.
Ook zijn er in Time Album verschillende export mogelijkheden te configureren.

In Time Albumis ook de Spymode te configureren voor VGPS-900.
Het Config.txt bestand dat hiervoor wordt aangemaakt moet in de root van de SDkaart worden geplaatst.

Verder kan Time Album de gelogde CSV GPS data (tracks) koppelen. Handig als je het apparaat tijdens een stop hebt uitgeschakeld. Elke keer als het apparaat wordt opgestart worden de gegevens namelijk in een nieuw CSV bestand opgeslagen.

De GPX bestanden heb ik ook gebruikt om de GPS data te koppelen aan mijn foto's met Geosetter.
Dat ging zonder problemen.

Let op! Deze tracker is vooralsnog niet in Nederland te koop.
Deze is voor zover bij mij bekend is, alleen in de USA of in China te koop.
Mijn exemplaar heb ik direct bij Visiontac besteld in de USA.

Kosten (december 2009): 134 dollar (excl. transport en douane kosten).

Update (maart 2011):
Deze unit heeft blijkbaar een firmware bug, waardoor er op het zuidelijk halfrond geen GPS fix gevonden wordt. Erg jammer, had er dus helemaal niks aan tijdens mijn vakantie in Nieuw-Zeeland.
Onderzoek op internet wees uit dat de fabrikant dit wist en heeft klanten niet actief benaderd voor een update/omruil. Pas bij klachten ondernemen ze actie. Helaas tot op heden nog niets van ze gehoord.
Schande! Duur apparaat wat dus deels waardeloos is.

Update (sept 2011)
Fabrikant heeft eindelijk van zich laten horen, krijg een nieuwe opgestuurd (model V990).
Visiontac heeft nooit meer iets laten horen. Gelukkig via de OEM partij contact kunnen leggen:

Heb jij ook een Visiontac VGPS 900?

That sucks, is best een erge bug vind ik :X

Er is wel een fix? Of hebben ze niet de moeite genomen die te maken?

[Reactie gewijzigd door Raven op 27 maart 2011 18:07]

Ik heb op diverse fora gelezen dat er een fix voor is. (Was eind 2009 al bekend...)

De procedure daarvoor is dat je eerste en RMA ticket moet krijgen van de fabrikant.
Vervolgens kun je de unit opsturen, zij zetten er dan of een nieuwe firmware op, of ze sturen je een nieuwe unit op (verzendkosten worden volledig vergoed).
Echter geven ze tot op heden nog geen reactie op een mailtje en telefoon gaat naar een antwoord apparaat. :S

Snap niet dat ze gewoon een firmware update tooltje online gooien voor iedereen die er last van heeft. Er zit immers een USB poort op, die vast nog wel voor meer dingen behalve opladen te gebruiken is.
Mocht de tracker van hen opsturen naar een adres in China, kosten mochten naar hun fedex account. Zo zegegd, zo gedaan (eind april).

Opgestuurd naar Visiontac, niks meer gehoord.
En reactie op mail/telefoon is = 0,0.

Fedex stuurt mij nu rekeningen, omdat het om onduidelijke redenen niet van het Fedex account van Visiontac geboekt kan worden (vraag me af waarom dat mijn probleem is, mag Fedex lekker uitzoeken met Visiontac, niet met mij).

Maar denk dat ik mijn tracker niet meer terug zie...
:w appraat terwaarde van €130,-...

Nu iets vergelijkbaars maar zoeken...
Tˇch nog een ontwikkeling...
FedEx heeft ingezien dat ik toch geen kosten hoef te betalen.
Inmiddels was duidelijk dat de tracker was geweigerd door de ontvangers in China.
Via http://www.cbgps.com/ contact weten te leggen (zelfde toko die Visiontac blijkbaar OEM't) en je raad het nooit, maar ik krijg gratis en voor niks een nieuwe tracker de V990 opgestuurd.
Nice review :)

Wel 1 vraagje.

"Een USB oplader, met Amerikaanse stekker."
Kan die wel overweg met de Europese spanning? (Ander soort aansluiting even terzijde)
Thanks! :)

Dit is wat er op staat:

AC Adapter, model V-30AC
Input: AC100-240V 50-60Hz 11VA
Output: DC5.0V 600mA

Kun je daar wat mee?

[Reactie gewijzigd door Derice op 10 december 2009 17:59]

"Input: AC100-240V 50-60Hz"..... yep :)

Dat gaat dus gewoon werken met een simpel reisstekkerverloopstukje.

edit: USB lader zei je toch? Deze gooit er 4V uit, geen 5V wat normaal is voor USB :P

[Reactie gewijzigd door Raven op 10 december 2009 11:11]