Specificaties In-Ear zonder bediening - Bekijk alle specificaties

Jabra Elite Sport (Zwart) Review

Jabra Elite Sport (Zwart)

Volledig draadloze bluetooth oortjes! Helemaal geen draad aanwezig en een knap oplaaddoosje voor de oortjes. Verder zijn alle zaken die je verwacht zoals waterdichtheid, een hartslagmeter, en een goed geluid aanwezig.

Pluspunten

• Volledig draadloos
  • Werkt vlot
  • Doosje dat dient als oplader
  • Geluidskwaliteit is goed
  • Hartslagmeter
  • Belangrijkste functies werken goed

Minpunten

• Touchcontrol had beter geweest
  • Geen batterij indicator doosje
  • Niet alle functies werken goed

In deze review wil ik mijn ervaringen met de Jabra Elite Sport delen.

Deze vallen op met een speciaal iets of met de afwezigheid ervan.
Er is geen kabel aanwezig bij deze oortjes!
Nergens een kabel, helemaal kabelloos!

Dit is zo vet dat we gewoon de review hier kunnen afronden… Ik bedoel, geen kabel, fancy oplaaddoosje, genoeg gezegd...
(en er niet uitzien als 2 opzetstukjes van je elektrische tandenborstel)

Maar terug iets serieuzer.
Dit zijn overduidelijk oortjes die zich richten op sporten. De doos en heel de marketing richt zich op beelden van intensief sportende mensen. Er is een hartslagmeter aan boord en een bewegingssensor en ze zijn waterdicht. Met dan volledig kabelloos zijnde kan ik mij wel inbeelden dat hevig sporten het werkterrein zijn van deze oortjes.

Dit is niet mijn eerste review van bluetooth oortjes en ik sprak vaak over draadloze oortjes maar dit is eigenlijk de eerste keer dat deze term helemaal accuraat is.
In die andere reviews van draadloze oortjes heb ik telkens aangehaald dat sporten met muziek iets is dat veel mensen graag doen en hun extra motivatie geeft en dat ik zo iemand ben. Maar net omdat je dan zo actief bent is de typische kabel die komt kijken bij het luisteren naar muziek net zo irritant. De kabel vliegt alle kanten op en blijft wel eens ergens hangen, trekt hierdoor de oortjes uit je oren of de oortjes vallen uit hun eigen uit je oren. Niet te vergeten het irritante kabel geluid dat doorgegeven wordt aan je oren als die ergens tegen wrijft of tikt.

Het schrappen van de kabel omdat die in de weg zit of je gewoon je muziekspeler niet dicht genoeg bij je hebt kun je gemakkelijk door te gaan voor bluetooth oortjes.
Er komen meer en meer opties in de wereld van (sport) bluetooth oortjes. Ik ben verkocht aan de afwezigheid van een kabel en zoals je kan zien is het ook niet mijn eerste review van een paar bluetooth oortjes.

Heel het bovenstaande was de reden dat ik voor bluetooth oortjes koos, maar deze hadden nog altijd wel een kabel eigenlijk.
Dit is de eerste keer dat er werkelijk geen kabel is.
Of dit nu DE oplossing is kan je hieronder lezen.

Bluetooth oortjes zijn voor mij hoofdzakelijk voor bij het sporten (lopen, fietsen en in de fitness) maar afhankelijk van hun design gebruik ik ze ook vaak op andere momenten zoals tijdens het reizen. Je betaald er veel geld voor dus ik vind het wel fijn dat ze op andere momenten ook gebruikt kunnen worden, ondanks dat ik al ze zoveel tijd gebruik tijdens het sporten. Voor echt muziek luisteren grijp ik nog steeds naar mijn ATH m50x.
Vergeleken met
Omdat geluidskwaliteit toch één van de belangrijkste zaken is van oortjes wil ik je een idee geven met wat ik nog luister.

- Audio Technica M50x (mijn gouden standaard)
- Jaybird Freedom
- Klipsch S4i (RIP)
- Soundmagic E10
- Bose Soundsport Pulse

Ik luister met deze oortjes voornamelijk naar muziek via Google Play music maar deels ook muziek van CDs.
Qua genres luister ik naar vanalles. De top 100 muziek van de radio, R&B, Tomorrowland stijl, Metal en rock, klassieke muziek...
Ik heb geen voorkeur voor zware bass of dergelijke (aka Beats…) al vind ik wel dat bass aanwezig moet zijn. Omdat ik naar zoveel genres luister heb ik graag oortjes die neutraal klinken zodat alle genres fijn beluisterd kunnen worden.

Ik heb zelf jaren klassieke muziek gespeeld en ik kan hierdoor wel kritisch zijn over de kwaliteit van waar ik naar luister maar ik ben verre van een audiofiel.
Unboxing
Voor de unboxing heb ik eens voor een andere aanpak gekozen en mijn unboxing gefilmd.

Geluidskwaliteit

Beginnende met de geluidskwaliteit want het dient toch voor muziek te luisteren. Dus als die niet goed is kun je hier al stoppen met lezen (en ik stoppen met schrijven).

De Jabra Elite Sport geven een goed geluid met een aanwezige maar niet overheersende bass. De hoge tonen en mids zijn nergens vervormd maar zo kraak helder als sommige concurrenten klinken ze niet, maar nog steeds wel beduidend beter dan de standaard oortjes. Door de in-ear tips geven ze een meer ‘immersive’ geluid en de bass klinkt bij hoger geluid en bass zware nummers goed

Doordat het in-ear oortjes zijn en bij een degelijke pasvorm goed afsluiten heb je wel een ‘immersive’ ervaring en dit komt de bass ook wel ten goede.
Wat ik opgemerkt heb is dat er vanaf een bepaald volume meer bass aanwezig is. Als je het volume verhoogt hoor ik vanaf meer dan 70% een klik geluidje en als je het geluid daarboven verhoogt is er een bass die bij het juiste nummer je hoofd echt laat trillen.
Dit had ik eerst niet gemerkt omdat ik meestal niet naar een zo hoog volume luister.
Bij lagere volumes is er nog steeds meer dan genoeg bass aanwezig maar niet zo uitgesproken.
Dat je goed passende ear-tips kiest is wel cruciaal hiervoor.
Hoge tonen zijn niet schel en lage tonen en mids worden goed weergegeven. Je merkt dat de verschillende tonen gescheiden blijven en dat bij verschillende instrumenten deze niet door elkaar lopen. Kraakhelder is het geluid niet maar het is moeilijk om te beschrijven wat er is. Ze klinken goed maar ik merk dat bij muziek waar helderheid belangrijk is zoals bij klassieke of rustigere muziek ze iets minder “helder” zijn. Dit is mij alleen opgevallen bij het testen omdat ik tijdens het sporten niet naar dergelijke muziek luister.
Wat bij deze niet aanwezig is, is een goede soundstage, je hebt geen ruimtelijk idee waar de instrumenten zich bevinden tov elkaar. Dit is iets dat bijvoorbeeld de Jaybird oortjes wel goed doen. Een verschil tussen links en rechts is er wel maar minder uitgesproken dan bij andere.

Het geluid is goed en de meeste mensen (tenzij je een audiofiel bent maar dan ben je waarschijnlijk al afgehaakt bij ‘bluetooth’) gaan het aangenaam vinden en zeker voor bij het sporten. Zelfs als je meer bass wilt is dit mogelijk bij deze.

HearThrough
Dit is een speciale functie die ik bij dit type van hoofdtelefoon nog niet gezien had. Ik weet dat de Sony MDR-1000x dit heeft maar verder heb ik het nog niet vaak gezien.

De microfoons die aanwezig zijn om ermee te bellen worden gebruikt, indien dit aanstaat, om omgevingsgeluid mee door te geven. Hierdoor hoor je beter wat er rond je gebeurt en dit kan met momenten wel handig zijn. Doordat het in-ear oortjes zijn hebben ze een degelijke passieve geluidsisolatie. Soms is het handig wat te horen van je omgeving en dan kan je dit aanzetten. Het werkt goed en je hoort je omgeving er goed door.
Ik vind het zelf niet aangenaam genoeg om het langdurig aan te hebben staan maar vermits je dit met een druk op een knopje even kan aanzetten vind ik het wel handig als iemand tegen mij praat zodat ik hem beter versta of om die naast mij beter te kunnen afluisteren.
Bij het lopen is het ook maar voor kort te gebruiken want de microfoons pikken windgeluid zeer sterk op.

Het is geen functie die ik onmiddellijk zoek bij een hoofdtelefoon maar het is wel weer een leuke extra feature die aanwezig is.
Slim gezien vermits de microfoon toch aanwezig is...

Draagcomfort

Tijdens activiteit blijven ze goed zitten in je oren en zelfs zonder de wings heb ik nooit gehad dat ze uit mijn oren vielen of verschoven. Met momenten gaven ze wel een drukpunt en dan vooral bij het gebruiken van de controls.

Als je deze oortjes bekijkt krijg je het idee dat die nooit goed gaan blijven zitten tijdens hevig bewegen maar ik heb nog geen enkele keer gehad tijdens het trainen dat ze uitvielen en eigenlijk nog geen enkele keer gemerkt dat ze losser kwamen te zitten. Ik heb geen gebruik gemaakt van de opzetstukken met wings omdat deze echt niet goed zaten maar dit was dus niet nodig. Zelfs wanneer ik er met opzet tegen duwde was het moeilijk om ze uit te duwen.
Voor uit je oren vallen moet je dus niet vrezen.

Wat ik wel gehad heb tijdens het trainen, vooral door het vele in en uit doen en er tegen duwen, is dat ik drukpunten kreeg. Bij latere trainingen waar ik ze volledig met rust liet had ik dit probleem zo goed als niet. Dit betekent ook wel dat je de controls niet kan gebruiken of best zo min mogelijk. Ik merk ook wel dat ik de controls eigenlijk zo goed als niet gebruik bij deze om die reden.

Je hebt keuze uit drie formaten aan oordopjes om ze af te stemmen op je oren. Zowel in schuim als rubbere.
Er zijn dan ook 3 soorten van ‘behuizing’ die je kan kiezen, telkens met een andere maat van wing voor in je oor, gaande van onbestaande tot groot.
Eerst kreeg ik de wings maar niet passend tot ik merkte dat er al 1 rond zat.
Ik vind het wel van een enorm dun materiaal gemaakt zijnde. Je hebt niet dit idee als ze er rond zitten maar als je ze los vast hebt voelen ze echt dun en fragiel aan.
Normaal heb ik geen problemen met wings, bij de Bose oortjes zit dit er altijd op en bij Jaybird heb ik het ook vaak gebruikt, maar deze werken niet voor mij.
Gelukkig zitten ze met de kleine wing/onbestaande wing ook zeer secuur.

Het zijn in-ear oortjes en daardoor geven ze een goede afsluiting en een meer ‘immersive’ geluid. Oordopjes in schuim dat uitzet in je oren verkies ik boven de standaard rubbere. Dit geeft zo goed als altijd een betere afsluiting en dit komt de geluidskwaliteit ten goede.
Het materiaal dat ze voor deze schuime dopjes gebruikt hebben zet zeer snel terug uit nadat je het plat geduwt hebt dus je moet snel zijn met het in je oren steken.

Het in je oren steken is ook minder gemakkelijk dan bij andere en als je dit teveel doet ga je dit beginnen voelen aan je oren.

Sensoren

Hartslagmeter
De hartslagmeting verloopt zeer accuraat en van de test die ik gedaan heb krijg ik het idee dat deze qua accuraatheid beter is dan die van een polsband stijl meting. Voor de hardcore gebruikers die hun grafieken uitpluizen is een borstband meting nog altijd wel de (enige) accuraatste oplossing

Een belangrijk verkoopargument van deze oortjes is dat ze een hartslagmeter ingebouwd hebben.
Deze zit in het rechter oortje en Jabra spreekt van een “medisch nauwkeurige hartslagmeter in het oor”
Vermits deze techniek gebruikt wordt in pulsoximeters en deze in ziekenhuizen gebruikt worden is dit op zich niet gelogen. Het is daarom nog steeds wel niet beter dan de borstbandmeting en het is gelijk aan andere hartslagmeters in het oor qua nauwkeurigheid.

Als je nog geen hartslagmeter hebt is dit een goedkopere oplossing dan wanneer je dit nog zou moeten kopen en deze kan je ook rechtstreeks linken in je favoriete sportapps op je telefoon zoals bijvoorbeeld runkeeper. Hierover later nog wat meer.

Ik heb de hartslagmeter vergeleken met de Microsoft Band 2. Jammer genoeg ben ik niet meer in het bezit van een degelijke hartslagmeter met borstband want deze heb ik destijds verkocht bij de aanschaf van mijn Microsoft Band 2.

Hartslagmeting via een optische meting in een polsband bevindingen door andere auteurs:

Microsoft Band 2:
Gemiddelde hartslag 152 bpm met een piek van 169 bpm en een low van 76 bpm.

Zoals je kan zien is het verloop van de grafiek wat uitgevlakt, snelle dalen en pieken en de zeer hoge en lage metingen zijn niet zichtbaar. In mijn review van de Microsoft Band 2 bespreek ik de hartslagmeter in meer detail.

Jabra Elite Sport:
Gemiddelde hartslag 153 bpm met een piek van 186 bpm en een low van 66.

De hartslagmeting ziet er veel meer uit dan degene die ik vroeger had bij mijn Suunto sporthorloge met borstband.
De grafiek is gedetailleerder en vertoond minder uitvlakking. Qua uitzicht is de grafiek meer in lijn met die van een borstband.

De exacte accuraatheid kan ik niet meer vergelijken met mijn Suunto want deze heb ik lange tijd geleden reeds verkocht toen ik mijn Band 2 aanschafte.

In de review van de Band 2 heb ik toen wel de vergelijking gemaakt met de Suunto met borstband en daar had ik geconcludeerd dat de gemiddelde waarden (hetgeen waar de meeste mensen op letten) gelijk waren.

Vermits dit een optische hartslagmeting is kan ik wel aangeven dat een borstband nog altijd accurater gaat zijn. Dit is gewoon eigen aan de technologie van optische hartslagmeting. Een borstband gaat veel sneller verschillen oppikken en deze ook accurater oppikken.

Om je hartslag te tracken, binnen een zone te sporten en een algemeen beeld te krijgen werken deze zeer goed. Ze lijken accurater dan die van een polsmeting. Hardcore gebruikers die hun grafieken uitpluizen (wat ik zelf niet doe) kunnen nog altijd beter voor een borstband meting gaan.
Track-fit Sensor
Extra dan bij de concurrentie is er een “track-fit sensor” ingebouwd. Dit is een accelerometer met drie assen die bewegingen telt.

In theorie kunnen de oortjes dus je bewegingen voor je tellen als je in de fitness oefeningen aan het doen bent. Dit moeten wel oefeningen zijn waar je hoofdbeweging de oefening volgt.
Ik denk hierbij aan pull-ups, squats, lunges, etc.

Je kan in de app trainingen maken of bestaande volgen en je oortjes tellen dan je aantal herhalen, zeggen je wanneer en hoe lang te rusten ed.
Meer in detail hierover in de sectie over de app.

In praktijk registreert de sensor jammer genoeg niet altijd even goed je bewegingen. Of het een software issue is of een hardware issue is weet ik niet.
Ik train al jaren en ik focus mij al lang op het correct en beheerst uitvoeren van een oefening ipv voor zoveel mogelijk/snel mogelijk of zo zwaar mogelijk te gaan.
Een squat en pull-up zouden dus geteld moeten kunnen worden en ik geloof niet dat het aan mijn beweging ligt dat het niet geteld wordt.

In realiteit wordt er vaker een beweging niet geteld dan dat ik de tel kwijt geraak en ik vind het dus niet geweldig bruikbaar.

Er is een nut, namelijk het timen van de pauzes en oefening zoals ‘wall sit’ waarbij je de timer gebruikt waar de app wel handig is maar dit is ongerelateerd aan de sensor en dus besproken in de app sectie.

Batterij en Verbinding

Batterij
Jabra specs: 3 uur draadloos muziek luisteren met hartslag tracken en nog eens 6 uur via het oplaad doosje

De batterijduur van een draadloze hoofdtelefoon is belangrijk maar bij een sport hoofdtelefoon vind ik dit net iets minder belangrijk.
Er is namelijk geen training bij mij die lang genoeg zou duren om een dergelijke hoofdtelefoon zonder batterij te laten eindigen.

Jabra geeft aan dat je 3 uur luisterplezier hebt en dit lijkt accuraat te zijn.
Ik steek ze normaal na elke training in het doosje dus veel merk ik hier niet van.
Bij het opstarten krijg je een melding van het batterijpercentage. Iets dat ik veel belangrijker vind omdat je dan weet wanneer het nog eens tijd is om ze op te laden en in de app kun je continu het batterijpercentage volgen.

Opladen gebeurt dmv het in het doosje steken van de oortjes. Het doosje wordt opgeladen dmv een standaard micro usb aansluiting. Het doosje zelf zou goed zijn voor nog eens twee volle ladingen en dus 6 uur luisteren.

Een groot gemis vind ik de afwezigheid van een duidelijk batterij indicatie voor het doosje.
De oortjes steek ik er elke keer terug in dus die zijn altijd opgeladen op die manier maar ik vind het moeilijk om de status van het doosje bij te houden. Er is een indicator lampje maar dit geeft niet genoeg informatie weer.
Hier zou een indicator moeten aanwezig zijn met meerdere lampjes zodat je goed weet wat de batterij status hiervan is.
Verbinding
Een zalige feature is dat het oplaaddoosje bij openen de oortjes aanzet en ze verbinding laat maken en bij dichtdoen de verbinding weer verbreekt

Hier is echt een zalige feature aanwezig.
Je moet namelijk niet meer doen dan het doosje openen en de oortjes pakken en ze zijn opgestart en verbinden automatisch met je telefoon. Na gebruik steek je ze terug in het doosje en valt de verbinding weg.
Dit is echt super handig!

De eerste maal verbinden loopt eigenlijk ook best vlot voor twee aparte oortjes te hebben. Je zet ze één voor één aan en dan verbinden ze met elkaar en met je telefoon en je moet je hier nooit meer zorgen over maken.

De verbinding met mijn telefoon is meestal goed en stabiel. Ik kan mijn telefoon bij mijn bankje laten liggen en rondwandelen op zoek naar materiaal in de fitness gaan zonder dat ik de verbinding verlies of dat het geluid begint te kraken. Wat ik wel soms heb zijn random drops in geluid of kraken. Dit terwijl mijn gsm gewoon op mij zit. Een beetje te vergelijken met het skippen van een CD vroeger in een discman.
Het komt niet zo vaak voor dat het stoort (zoals bij een discman) maar het gebeurt.
Aan wat het exact ligt weet ik niet want ik kan een eind van mijn telefoon afstaan met meerdere mensen of muren er tussen en vlot geluid hebben en er naast staan dat die dit dan vertoont.

Jabra Sport App

Een fijn idee dat verdere uitwerking nodig heeft en jammer genoeg vaak vastloopt.

Jabra heeft een eigen sportapp ontwikkeld. Ze hebben meerdere oortjes met sensoren die met de app gebruikt kunnen worden en deze zijn er één van.

Veel mensen gebruiken liever hun eigen app zoals runkeeper, strava, mapmyfitness,...
Op de doos staat dat de Elite Sport oortjes te gebruiken zijn met Strava, Endomondo, MapMyFitness, Runkeeper en Runtastic.

Ik gebruik zelf voornamelijk MapMyFitness omdat dit alle sportactiviteiten kan meten maar ook Runkeeper wel eens.
In het algemeen vind ik de app van de Microsoft Band het fijnste maar die 2 andere gebruik ik ook.
Het verbinden met Runkeeper was geen enkel probleem. Je kan een apparaat selecteren voor de hartslag en daar verschijnen de Elite Sport oortjes onmiddellijk tussen. Je hartslag wordt dan geregistreerd in Runkeeper.
Bij MapMyFitness ben ik er niet in geslaagd ze te verbinden met de app. Ze verschijnen niet in de lijst wanneer ik een apparaat wil selecteren voor de hartslag. Dit was bij de Bose Soundsport Pulse geen probleem.
Ik zie soms wel 2 aparte rare nummers en ik vermoed dat de app soms de 2 oortjes afzonderlijk wel ziet.

Terug over de Jabra Sport app.
Je kan een training plan opstellen in de app. Activiteiten tracken en je vorderingen zien.
Je krijgt uitgebreide statistieken na een activiteit met meerdere grafieken.
Je hebt cardio activiteiten en cross-training.
Bij elke van deze kan je dan zelf nog activiteiten toevoegen en een schema opstellen.

Hier mis ik voornamelijk andere fitness cardio toestellen. Veel andere apps hebben ook een cross-country toestel of stairmaster. Hier heb je dan wel fietsen en spinning waar het enige verschil het aan/uit staan van de GPS is.
Het rare is dat bijvoorbeeld tussen lopen op de loopband en gewoon lopen het enige verschil is dat de GPS uit staat voor op de loopband. Desondanks meet hij wel de gelopen afstand maar is deze helemaal niet accuraat. Zo kan ik na 20 minuten lopen bijvoorbeeld 1 km gedaan hebben. Het lijkt mij dus dat hij nog steeds gewoon naar de GPS kijkt en door het bouncen van het signaal tot een afstand komt.

Je kan zelf een activiteit toevoegen maar gezien de minimale info die je moet ingeven heb ik niet het idee dat er tussen de verschillende activiteiten veel verschil zit. Je kan het een naam geven en kiezen of de GPS aan of uit staat. Dus of je nu stairmaster doet of een loopband, voor de app is het allemaal gelijk.
Bij andere fitness apps heb ik wel het idee dat er een algoritme achter zit dat met meer rekening houdt.

Je hebt dan nog de cross-training functie.

Hier staan er een aantal schema’s al in die je kan volgen.
Je kan er zelf ook één maken en dit heb ik een aantal keer geprobeerd want ik heb reeds een eigen trainingsschema.
Het is niet het meest makkelijke om dit te doen en er wordt altijd van een cross-training schema uit gegaan. Je kan de app moeilijk wijsmaken dat je van dezelfde oefening 3-4 sets achtereen wilt doen.
Ik heb een schema gemaakt met 1 oefening in, namelijk de wall-sit omdat ik de timer hier wel makkelijk vind.

Op zich vind ik de schema’s nog wel leuk gedaan. Bij sommige oefeningen staat een uitleg gegeven hoe je ze moet uitvoeren.
Voor casual gebruik in de fitness met wat simpele circuit trainings is dit nog wel een leuke app.
Er is coaching aanwezig die aftelt en je info geeft dus ik kan mij inbeelden dat dit voor best wat mensen wel leuk is.

Voor mij had het geen toegevoegde waarde.

Het grootste probleem dat ik heb met de app is dat deze altijd vastloopt.
Tenzij je je scherm heel de tijd laat aanstaan, sluit de app zich meestal na een bepaalde tijd af. Ik heb van de 6x dat ik ben gaan lopen met de app maar 1x een volledige training kunnen meten.
Ook in de fitness sloot de app zich elke keer af en dit was meestal na een 7 tal minuten.
Ik heb het meermaals (meer dan 30 x) geprobeerd en tenzij het scherm bleef aanstaan was het eerder sporadisch dat een hele training gemeten werd.

Om deze reden vind ik de app nutteloos om te gebruiken want ik ben niet zeker dat mijn training gevolgd wordt.

Design

Volledige draadloze oortjes met een knap oplaaddoosje.

Het meest opvallende kenmerk is toch wel dat ze volledig draadloos zijn en dit is toch wel een design dat mensen 2x laat kijken naar wat je in hebt.
Als dit niet genoeg was dan is het doosje waar je ze uithaalt of in steekt wel genoeg om mensen eens aandachtig te laten kijken.
Het design van het doosje vind ik echt knap. Het voelt zeer stevig en kwaliteitsvol aan en heeft een premium uitstraling.

Ze zijn wat groter van formaat maar je hebt geen last van het formaat tenzij je een helm of een muts wilt dragen. Ze zijn niet groot genoeg om het onmogelijk te maken maar je voelt er druk op.
Ze kunnen nog wel casual gedragen worden maar ik denk niet dat ik het zelf zou doen.
Ze zijn verder helemaal zwart en zo onopvallend mogelijk.
Dit sobere design verkies ik zelf en ik vind ze er goed uitzien.

Apple earpods (old design) - Jabra Elite Sport

Materiaal en Kwaliteit

De Elites voelen zeer degelijk en kwalitatief aan. De opzetstukjes van de wings voelen wat goedkoop aan maar het oplaaddoosje is dan weer zeer knap afgewerkt en voelt zeer premium aan.

Plastiek en rubberachtig plastic zijn de voornaamste materialen maar ze zijn van degelijke kwaliteit en zien er ook goed uit. De enige uitzondering zijn de wings die van zeer dun rubber gemaakt zijn en niet degelijk aanvoelen.

Het materiaal gebruikt voor het doosje is zeer stevig en heeft een goed gewicht en het klapt vlot open en klapt met een leuke klap terug dicht.

Gezien de bouwkwaliteit verwacht ik dan ook geen problemen met het snel kapot gaan van de oortjes.

De Elite Sports zijn ook volledig zweet en waterbestendig (IP67) met een volledige garantie van 3 jaar voor defecten ontstaan door zweet. Een vereiste voor mij voor oortjes waar je mee sport. Zweet en regen zijn beide zaken die op dergelijke oortjes geen invloed mogen hebben.
Ik heb ze na intensief sporten al onder de kraan afgespoelt en dit hebben ze zonder problemen overleeft.

Controls en Bellen

Een enorm pluspunt is de aanwezigheid van een afstandsbediening in de oortjes al is die jammer genoeg niet touch.

Ik vind het zeer handig wanneer ik gewoon mijn muziek kan bedienen zonder naar mijn telefoon te moeten grijpen.
Zeker wanneer mijn muziek afgespeeld wordt vanaf mijn telefoon die zowel op de fitness, tijdens het lopen en op de fiets niet binnen handbereik is.
Het grote nadeel bij deze, en de reden waarom ik toch vaak naar mijn telefoon greep, is dat doordat je op de knopjes duwt je de oortjes in je oren duwt en dit pijnlijk is. Zeker bij meermaals gebruik is dit onhandig.
De knopjes zijn redelijk stroef en klein en niet zo handig te bedienen.
Hier hoop ik dat ze voor een volgende versie kiezen voor touch controls.

Je kan duidelijk zien wat ik bedoel op hun eigen site.
Als je naar beneden scrollt tot aan bediening en toetsen hebben ze korte filmpjes van de verschillende bedieningsmogelijkheden.

Je hebt op elk oordopje 2 toetsen. Volume en nummerbediening op het linkse en op het rechtse play/pauze en oproepen beantwoorden/beëindigen. Daar zit ook de app toets en de HearThrough toets.

Het is niet verbazend dat er in een product van Jabra een microfoon is ingebouwd, hiermee zijn ze net bekend mee geworden.
Ik heb het idee dat de kwaliteit van de microfoon bovengemiddeld is en zij geven zelf aan dat ze er veel aandacht aan besteedt hebben.
Omdat het eerder puur sport bluetooth oortjes zijn en een beperktere batterijduur hebben is het niet iets dat ik bij deze vaak zou gebruiken.
Desondanks kan je er dus vlot mee bellen mocht je dit willen.

Waarom deze kopen?

De belangrijkste reden om deze te kopen is de volledige afwezigheid van een kabel.
Het heeft iets bevrijdend om oortjes te gebruiken zonder kabel.
Met de andere bluetooth oortjes heb je nog een kabel tussen de twee oortjes en ondanks dat dit minimaal is heb je af en toe wel eens een moment dat die je op de zenuwen werkt.

Verder hebben ze een ingebouwde hartslagmeter die accuraat en goed werkt waardoor het een waardevolle toevoeging is.

Als je nog geen hartslagmeter hebt, je borstband beu bent of gewoon in je favoriete app (al ga je bij sommige apps dit wel nog moeten uitzoeken) je hartslag wilt kunnen meten dan zijn deze een goede keuze.

Ik zou ze niet kiezen voor casual gebruik, daar is hun batterijduur niet goed genoeg voor en heel subtiel zijn ze nog steeds niet. Ermee sporten werkt perfect en doen ze heel goed.
Ze blijven enorm goed zitten tijdens het sporten, de afwezigheid van een kabel is zeer fijn en de geluidskwaliteit is zeker goed.
Alternatieven
Jabra heeft zelf nog een aantal opties met een kabel maar hier ben ik niet zo bekend mee.

Bij de concurrentie heb je de Bose Soundsport Pulse die ook een hartslagmeter heeft en in dezelfde prijscategorie zit.
(Deze heb ik ook gereviewed)

Zonder hartslagmeter zijn er nog andere alternatieven. Eén van mijn favorieten is de Jaybird Freedom die ik ook reeds gereviewed heb.

Tegenwoordig zijn deze ook gewoon bij Coolblue te koop en ze zijn serieus in prijs gedaald.

Het voordeel aan die is dat ze door hun design ook zeer goed casual te gebruiken zijn. Meer details hierover vind je in mijn review.

Een ander alternatief is ook een paar van Jaybird, namelijk de Jaybird X3. Deze zijn nog een stuk goedkoper.
De voorganger, namelijk de Jaybird X2 heb ik ook ooit gereviewed.

Hier is het voordeel voornamelijk de prijs die veel lager ligt.

De Jabra Elite Sport zijn, dankzij hun volledig kabelloze design, leuke sport bluetooth oortjes.
Het meegeleverde oplaaddoosje ziet er zeer knap uit en het voelt fijn om je oortjes daarin te leggen en het dicht te klappen. Dit heeft iets vreemds bevredigend.
Het is ook gewoon handig dat je niet moet bezig zijn met aan en uitzetten van je oortjes maar gewoon doosje open of dicht en je bent klaar.
Hun korte batterijduur wordt grotendeels verholpen door de oplaadfunctie van het doosje.
Op één lading kan ik elke training afronden en erna worden ze opgeladen in het doosje.
Je moet alleen in het oog houden dat het doosje genoeg opgeladen is want hier heb je geen duidelijke indicatie van.

De ingebouwde hartslagmeter maakt ze heel nuttig om te sporten omdat het de noodzaak voor een extra meettoestel overbodig maakt.
Als je met je gsm loopt of sport heb je met deze ineens je muziek en je hartslagmeter bij en kan je de app die je wilt gebruiken op je gsm voor alles bij te houden.
Dit maakt heel het gebeuren wel wat eenvoudiger.
De aanwezige hartslagmeter is zeer bruikbaar door de snelheid waarmee hij je hartslag oppikt en constant blijft meten. De gemeten hartslag is gedetailleerder dan die van een polsband stijl meting maar blijft wel de beperkingen van een optische hartslagmeter hebben. Een borstband gaat nog steeds verschillen sneller en nauwkeuriger oppikken. Maar een borstband is dan ook wel weer een gedoe en voor mij dit niet de toegevoegde waarde heeft omdat ik eerder naar een trend en naar de algemene waarden kijk en deze gebruik om binnen een hartslagzone te sporten.

Het geluid van de Jabra Elite sport is redelijk neutraal, er is bass aanwezig die bij lagere volumes niet te zwaar is en eenmaal dat je het volume harder zet kan bij het juiste nummer (Kölsch Grey vb) je hoofd wel dreunen. Midden en hoge tonen worden goed weergegeven en vervormen nooit al is de helderheid wat minder soms. Kortom een geluid dat de meeste mensen aangenaam en goed gaan vinden tijdens het sporten. Een soundstage is niet aanwezig maar er is wel een onderscheid tussen links en rechts.

Eenmaal in je oren zitten ze comfortabel en blijven ze ook zitten. Bij vaak in en uit je oren doen kan je wel wat drukpunten krijgen aan je oren maar normaal laat je ze ook zitten.
Ze blijven enorm goed zitten tijdens het sporten. Ik heb geen enkele keer gehad dat ze los kwamen te zitten of geheel uit mijn oren kwamen.

Verder is de gehele koptelefoon zweet en waterresistent en zouden ze door hun design ook goed weerbestendig moeten zijn. Met het afspoelen onder de kraan (niet aan te raden) heb ik nog geen enkel probleem gehad hiermee.

Mijn voornaamste commentaren op deze oortjes zijn de bediening en de app.
Hopelijk krijgt een volgende versie touchbediening of een verbetering van de huidige manier die te stroef is en pijnlijk aan je oren hierdoor.
De app heeft ook dringend een update nodig voor wat functionaliteit toe te voegen of gemakkelijker te maken maar voornamelijk voor stabiliteit.
Als ze niet blijft meten gedurende heel je activiteit is het redelijk zinloos.

Bedankt alvast voor het geven van een score. Het is altijd fijn om te zien dat mensen mijn review goed vonden.

Disclaimer: Jabra heeft mij dit product toegestuurd ter review. Dit heeft op geen manier mijn mening beïnvloed.

Heb jij ook een Jabra Elite Sport (Zwart)?