Specificaties In-Ear met bediening - Bekijk alle specificaties

Bose SoundSport Pulse (Rood, Zwart) Review

DaemonAngel 22 maart 2017, laatste update op 24 maart 2017, 1.874 views

Bose SoundSport Pulse (Rood, Zwart)

Zeer goede sport bluetooth oortjes met het typische aangename neutrale Bose geluid met een ingebouwde goed werkende en accurate hartslagmeter. Ze blijven goed zitten tijdens het sporten en ik heb geen enkele keer gehad dat ze los kwamen. Verder zitten ze ook heel comfortabel.

Pluspunten

• Bouwkwaliteit
  • Geluidskwaliteit
  • Enorm goede kabel die niet in de knoop geraakt
  • Afstandsbediening met microfoon en NFC
  • Comfortabel en secuur in de oren

Minpunten

• Design waardoor ze casual niet zo bruikbaar zijn
  • Aantal maten aan oordopjes

Bose Soundsport Pulse

In deze review wil ik mijn ervaringen met de Bose Soundsport Pulse delen.
Dit zijn overduidelijk oortjes die zich richten op sporten. Dit zie je in het design en de aanwezigheid van een hartslagmeter.

Sporten met muziek is iets dat veel mensen graag doen en hun extra motivatie geeft en ik ben ook zo iemand. Maar net omdat je dan zo actief bent is de typische kabel die komt kijken bij het luisteren naar muziek, zonder de rest van je omgeving te irriteren, net zo irritant. De kabel vliegt alle kanten op en blijft wel eens ergens hangen, trekt hierdoor de oortjes uit je oren of de oortjes vallen uit hun eigen uit je oren. Niet te vergeten het irritante kabel geluid dat doorgegeven wordt aan je oren als die ergens tegen wrijft of tikt.
Een kabel is ook niet oneindig lang. Mocht dit zo zijn dan zou je hem toch maar eenmalig kunnen gebruiken want dan kan je hem ook oneindig lang zitten ontwarren. Dus je telefoon of ander muziek device moet altijd ergens op je zitten.

Gelukkig zijn er genoeg oplossingen om de kabel te laten voor wat die is en oa Apple heeft met de iPhone 7 gewoon de hoofdtelefoonaansluiting geschrapt. Een teken dat zij menen dat draadloos de toekomst is. Of draadloos nu inderdaad de oplossing voor alles is laat ik in het midden en zelf zou ik nog steeds graag een telefoon met 3,5 mm aansluiting hebben maar voor te sporten is voor mij draadloos wel de oplossing.

Het schrappen van de kabel omdat die in de weg zit of je gewoon je muziekspeler niet dicht genoeg bij je hebt kun je gemakkelijk door te gaan voor bluetooth oortjes.
Er komen meer en meer opties in de wereld van (sport) bluetooth oortjes. Ik ben verkocht aan de afwezigheid van een kabel en zoals je kan zien is het ook niet mijn eerste review van een paar bluetooth oortjes. In een voorgaande review had ik zelfs al eens vermeld dat ik benieuwd was naar deze.

Bluetooth oortjes zijn voor mij hoofdzakelijk voor bij het sporten (lopen, fietsen en in de fitness) maar afhankelijk van hun design gebruik ik ze ook vaak op andere momenten zoals tijdens het reizen. Je betaald er veel geld voor dus ik vind het wel fijn dat ze op andere momenten ook gebruikt kunnen worden, ondanks dat ik al ze zoveel tijd gebruik tijdens het sporten.
Vergeleken met
Omdat geluidskwaliteit toch ÚÚn van de belangrijkste zaken is van oortjes wil ik je een idee geven met wat ik nog luister.

- Audio Technica M50x (mijn gouden standaard)
- Jaybird Freedom
- Klipsch S4i (RIP)
- Soundmagic E10

Ik luister met deze oortjes voornamelijk naar muziek via Google Play music maar deels ook muziek.
Qua genres luister ik naar vanalles. De top 100 muziek van de radio, R&B, Tomorrowland stijl, Metal en rock, klassieke muziek...
Ik heb geen voorkeur voor zware bass of dergelijke (aka Beats…) al vind ik wel dat bass aanwezig moet zijn. Omdat ik naar zoveel genres luister heb ik graag oortjes die neutraal klinken zodat alle genres fijn beluisterd kunnen worden.

Ik heb zelf jaren klassieke muziek gespeeld en ik kan hierdoor wel kritisch zijn over de kwaliteit van waar ik naar luister maar ik ben verre van een audiofiel.
Unboxing
Skip unboxing

Geluidskwaliteit

Beginnende met de geluidskwaliteit want het dient toch voor muziek te luisteren. Dus als die niet goed is kun je hier al stoppen met lezen (en ik stoppen met schrijven).

De Soundsports geven een zeer mooi en neutraal geluid met bass maar niet te sterk aanwezige bass. Hoge tonen en mids blijven altijd helder en vervormen bij hoger volume niet.
Het herkenbare heldere en neutrale geluid van Bose dat veel mensen wel aangenaam gaan vinden om naar te luisteren.

Bass liefhebbers of mensen die het geluid van Beats oortjes verkiezen gaan vinden dat er bij deze niet genoeg bass is. Je merkt dat de Soundsports in staat zijn om bass te genereren maar dit niet overdadig doen om het geluid neutraal te houden.
Hoge tonen zijn niet schel maar blijven proper, lage tonen worden goed weergegeven maar er is geen duidelijke bass aanwezig. Je merkt dat de verschillende tonen goed gescheiden blijven en dat bij verschillende instrumenten deze niet door elkaar lopen.
Wat niet aanwezig is, is een goede soundstage. Dit is iets dat bijvoorbeeld de Jaybird oortjes wel goed doen. Je hoort een verschil tussen links en rechts hier maar je hebt verder geen ruimtelijk idee waar de instrumenten zich bevinden.
Alles is mooi proper en helder en in geen van de muziekgenres waar ik naar luister miste ik iets. Bij de zwaardere tomorrowlandmuziek of R&B is een zwaardere bas wel fijn maar het is niet dat ze niet in staat zijn bass te produceren. Als ik alleen naar deze genres zou luisteren dan zou ik waarschijnlijk wel meer bass verkiezen al gaat dan het luisteren naar popmuziek wel wat vertekend worden.
Wegens mijn gevarieerde muziekkeuze vind ik het zelf fijner om alles neutraal te horen dan met een zware bass altijd.

Je kan altijd via de equalizer op je telefoon wat aanpassingen doen voor het genre waar je naar luistert op dat moment en dit is de oplossing die ik verkies.

Draagcomfort

Tijdens activiteit zijn dit zo goed als de meest comfortabele oortjes die ik al gehad heb. Ze blijven enorm goed zitten. Ik heb geen enkele keer gehad dat ze uit mijn oor vielen of losser kwamen te zitten. Ik krijg geen drukpunten ergens en ze zijn zeer gemakkelijk om in en uit te doen.

De eartips worden StayHear+ Pulse-oordopjes genoemd. Een mooie marketingterm maar iets dat wel klopt. Ze blijven echt enorm goed zitten. Ik heb nog geen enkele keer gehad tijdens het trainen dat ze los kwamen en eigenlijk nog geen enkele keer gemerkt dat ze losser kwamen te zitten. Voor oortjes zonder haak om rond je oren te doen vond ik dit wel heel verbazend. De Stay in de naam hebben ze dus niet verzonnen.

Je hebt keuze uit drie formaten aan oordopjes om af te stemmen op je oren.
Het design ziet er redelijk herkenbaar uit met de vleugel om ze in je oor te houden.
Het deel dat effectief in je oor gaat is wel helemaal anders dan wat ik al gehad heb. Het is moeilijk om te beschrijven dus ik ga er even een foto tussen gooien zodat je zelf kan kijken. (mocht je een gepaste omschrijven/term hebben ervoor laat je het maar weten in de comments).

Het oordopje gaat dus minder in je oor echt maar zit eerder ertegen/een beetje erin.
Hopelijk zegt een foto inderdaad iets van een duizend woorden ofzo en is het duidelijk hieruit hoe dit dan werkt.

Het gevolg van dit design is dat de afsluiting minder goed is dan bij oordopjes die helemaal in je oor gaan en deze (bij de correcte maat) goed afsluiten.
Bij deze kan je ook naar een maat groter gaan maar dan is de wing tegelijk ook groter. Iets wat in mijn oor niet meer comfortabel past dan. Ook is volgens mij de mindere afsluiting inherent aan dit ontwerp. Al sluiten ze we wat af. Als ik praat (zonder muziek aan) hoor ik duidelijk dat mijn stem gedempt wordt en als de muziek op pauze staat en iemand praat tegen mij is het nog doenbaar om een gesprek te voeren maar hoor je wel dat dit gedempt is.

Als je bij oordopjes over afsluiting spreekt dan is hoe beter hoe liever meestal de norm. In het algemeen ben ik het daarmee eens. Als je oortjes gebruikt met de foute maat oordopje dan is de afsluiting niet goed en je geluid ook niet (vaak verlies je als eerste een degelijke bass). Vermits bij deze dit mee in het design zit heeft dit geen effect op het geluid. Als ik ze harder in mijn oren duw verandert er niet veel aan het geluid.

Tot hier was er dus geen positief of negatief verhaal voor dit design van de oordopjes. De geluidskwaliteit wordt dus niet be´nvloed hier.

Waar je wel effect merkt is gewoon in het afsluiten van omgevingsgeluiden.
Met dit design hoor ik omgevingsgeluiden beter, wat een voordeel is als ik ga lopen want dan kan ik auto’s nog horen als ik de muziek niet te luid zet.
Waar het bij lopen een voordeel is en mogelijks te nauw contact met de vooruit van een auto kan vermijden is het in luidruchtige omgevingen zoals op de fitness, waar ze steevast slechte muziek zeer luid moeten draaien, dan weer een nadeel. De oplossing hier is dan om de muziek wat luider te zetten.
Goed passende oordopjes voor helemaal in je oren sluiten het geluid beter buiten maar deze sluiten nog steeds de omgeving beter af dan de standaard earpods van Apple bijvoorbeeld (het oude design).

Hartslagmeter

De hartslagmeting verloopt zeer accuraat en van de test die ik gedaan heb krijg ik het idee dat deze qua accuraatheid beter is dan die van een polsband stijl meting. Voor de hardcore gebruikers die hun grafieken uitpluizen is een borstband meting nog altijd wel de (enige) accuraatste oplossing

Een belangrijk verkoopargument van deze oortjes is dat ze een hartslagmeter ingebouwd hebben.
Deze zit in het linker oortje en zou volgens Bose een vergelijkbare nauwkeurigheid moeten hebben als een hartslagmeting via een borstband.

Je hebt de Soundsport ook in een gewone uitvoering zonder de hartslagmeter ingebouwd en deze zijn ~50 euro goedkoper.
Als je nog geen hartslagmeter hebt is dit een goedkopere oplossing dan wanneer je dit nog zou moeten kopen en deze kan je ook rechtstreeks linken in je favoriete sportapps op je telefoon zoals runkeeper, strava, mapmyfitness,...

Ik heb de hartslagmeter natuurlijk voor jullie getest tegenover andere methodes (echt speciaal voor jullie) en hieronder zijn mijn bevindingen te lezen.

Om te beginnen, de gemakkelijkste hartslagmeting, ÚÚn wanneer je stil zit. Ik heb de Soundsports vergeleken met mijn Microsoft Band 2 en met mijn bloeddrukmeter (Omron M6).
Deze waren, niet verrassend, zeer gelijkaardig.

Ik heb dit op 3 verschillende momenten gedaan en ik kwam tot de volgende resultaten.

Bose Soundsport Pulse 54 69 55
Microsoft Band 2 54 69 55
Omron M6 53 68 54

Ik heb langer naar de metingen gekeken van de Band 2 en de Soundsports gekeken dan die paar metingen en ze bleven zo goed als gelijk lopen heel de tijd. De Soundsports wijzigde sneller waar de Band 2 meer bij dezelfde hartslag bleef hangen.
Ik heb maar drie metingen genoteerd omdat ik er maar drie gedaan heb met de bloeddrukmeter en tijdens die meting gekeken naar de andere.

Tijdens het sporten heb ik de hartslag vergeleken met de Microsoft Band 2. Jammer genoeg ben ik niet meer in het bezit van een degelijke hartslagmeter met borstband want deze heb ik destijds verkocht bij de aanschaf van mijn Microsoft Band 2.

Microsoft Band 2:
Gemiddelde hartslag 151 bpm met een piek van 170 bpm en een low van 69 bpm.

Zoals je kan zien is het verloop van de grafiek wat uitgevlakt, snelle dalen en pieken en de zeer hoge en lage metingen zijn niet zichtbaar. In mijn review van de Microsoft Band 2 bespreek ik de hartslagmeter in meer detail.

Bose Soundsport Pulse:
Gemiddelde hartslag 147 bpm met een piek van 195 bpm en een low van 62.

Ik heb op een bepaald moment wel het oortje de hartslag met opzet doen verliezen door het even los te doen om te zien hoe snel hij dit weer oppikte en dit ging echt zeer snel. Dit zie je bij een dip in de grafiek. Je krijgt ook een melding wanneer de hartslag niet meer gemeten wordt zodat je het oortje beter kan steken. Dit is uit zichzelf tijdens het sporten nog nooit gebeurt, alleen wanneer ik er zelf aan pruts.

De hartslagmeting ziet er veel meer uit dan degene die ik vroeger had bij mijn Suunto sporthorloge met borstband.
Alhoewel ik het niet verwacht had lijkt de hartslagmeting van de Soundsport accurater dan die van een polsband.
De grafiek is veel gedetailleerder en vertoond minder uitvlakking. Qua uitzicht is de grafiek meer in lijn met die van een borstband.

De exacte accuraatheid kan ik niet meer vergelijken met mijn Suunto want deze heb ik lange tijd geleden reeds verkocht toen ik mijn Band 2 aanschafte.

In de review van de Band 2 heb ik toen wel de vergelijking gemaakt met de Suunto met borstband en daar had ik geconcludeerd dat de gemiddelde waarden (hetgeen waar de meeste mensen op letten) gelijk waren.

Vermits dit een optische hartslagmeting is kan ik wel aangeven dat een borstband nog altijd accurater gaat zijn. Dit is gewoon eigen aan de technologie van optische hartslagmeting. Een borstband gaat veel sneller verschillen oppikken en deze ook accurater oppikken.

Om je hartslag te tracken, binnen een zone te sporten en een algemeen beeld te krijgen werken deze zeer goed. Ze lijken accurater dan die van een polsmeting. Hardcore gebruikers die hun grafieken uitpluizen (wat ik zelf niet doe) kunnen nog altijd beter voor een borstband meting gaan.

Batterij en Verbinding

Batterij
Bose specs: 5 uur draadloos muziek luisteren met hartslag tracken

De batterijduur van een draadloze hoofdtelefoon is belangrijk maar bij een sport hoofdtelefoon vind ik dit net iets minder belangrijk.
Er is namelijk geen training bij mij die lang genoeg zou duren om een dergelijke hoofdtelefoon zonder batterij te laten eindigen.

Bose geeft aan dat je 5 uur luisterplezier hebt en dit is zeker iets dat ik haal. Op het gemiddelde geluidsniveau dat ik luister ga ik zelfs eerder richting 6 uur.
Bij het opstarten krijg je een melding van het batterijpercentage. Iets dat ik veel belangrijker vind omdat je dan weet wanneer het nog eens tijd is om ze op te laden en in de app kun je continu het batterijpercentage volgen.

Opladen gebeurt dmv een standaard micro usb aansluiting die verborgen zit onder een klepje.
Verbinding

Er is NFC aanwezig wat het initieel verbinden met je telefoon heel gemakkelijk maakt. Al heb ik er geen probleem mee gehad om zonder NFC te verbinden en vind ik niet dat dit zoveel trager is (als ik aanzetten van NFC meereken). Je verbindt heel snel en wat mij vooral verbaasde is de snelheid waarmee ze verbinden nadat ik ze aanzet. Bijna onmiddellijk hoor ik de melding dat ze verbonden zijn met mijn Oneplus 3.

De verbinding met mijn telefoon is goed en stabiel. Ik kan mijn telefoon bij mijn bankje laten liggen en rondwandelen op zoek naar materiaal in de fitness gaan zonder dat ik de verbinding verlies of dat het geluid begint te kraken.
Wanneer ik andere devices zoals mijn soundbar gebruik met muziek moet ik maar tussen mijn toestel doorwandelen of het geluid kraakt al en ver geraak ik niet of het is gedaan met muziek.
Bij deze is dit helemaal niet het geval!
Er kunnen massaal mensen tussen mij en mijn telefoon staan en de muziek speelt helder voort.

Waar ik soms wel problemen mee heb en nog geen verklaring voor heb is dat ze onmiddellijk verbinden en dat mijn hartslag weergegeven wordt en al maar dat ze geen muziek afspelen. Ik hoor een duidelijke verandering in de oortjes, een klik met ruis nadat ik op play gedrukt heb maar geen muziek. Ze opnieuw verbinden helpt dan.

Verder kan je ook gemakkelijk tussen twee apparaten wisselen als deze beide verbonden zijn. Gewoon de muziek op het ene apparaat stop zetten en op het andere aanzetten.
De Soundsports kunnen tot 10 apparaten die verbonden geweest zijn onthouden voor een snelle verbinding.

Design

Het zijn overduidelijk oortjes voor mee te sporten.
Ze zijn enorm groot en steken duidelijk uit je oren. Heel casual zijn ze dus niet en ze vallen wel op.

Je hebt geen last van het formaat tenzij je een helm of een muts wilt dragen maar het sluit casual gebruik wel meer uit.
Zelf zou ik ze nooit dragen tijdens het reizen of gewoon wanneer ik in het stad rondwandel. Ze worden uitsluitend tijdens het sporten gedragen.

Apple earpods (old design) - Bose Soundsport Pulse

Apple earpods (old design) - Bose Soundsport Pulse

Materiaal en Kwaliteit

De Soundsports voelen zeer degelijk en kwalitatief aan.
Plastiek en rubberachtig plastic zijn de voornaamste materialen maar ze zijn van degelijke kwaliteit en zien er ook goed uit.
Kleine details zoals een toevoeging van een klein icoontje bij de indicatorlampjes zijn handig.

Wat mij vooral opviel is de kwaliteit van de kabel. Deze is van een degelijke dikte waardoor hij niet fragiel aanvoelt.
Normaal hebben oortjes altijd de neiging om hun eigen in een knoop te werken ook al kom je er niet aan en liggen ze gewoon ergens (magic?). Mogelijks is de kabel van een materiaal gemaakt dat de knoop kabouters niet aanstaat en ze hem daarom met rust laten.
Wat ze exact gedaan hebben weet ik niet maar ik kan ze bijeen rommelen, in mijn zak proppen of in het tasje en ze poppen er altijd vlot uit zonder in de knoop te zitten.
Dit is echt enorm handig en ik hoop dat andere fabrikanten het materiaal gaan namaken en ook gebruiken.

Aan de kabel is ook een clipje voorzien om hem aan je shirt te hangen zodat die tijdens het sporten niet teveel rond beweegt.

Gezien de bouwkwaliteit verwacht ik dan ook geen problemen met het snel kapot gaan van de oortjes.

De Soundsports zijn ook zweet en waterbestendig. Een vereiste voor mij voor oortjes waar je mee sport. Zweet en regen zijn beide zaken die op dergelijke oortjes geen invloed mogen hebben.
Bose spreekt van een hydrofoob doek dat bestand is tegen zweet en vocht en verder zouden de Soundsports ook weerbestendig ontworpen zijn.
Na de fotoshoot met de hond heb ik ze onder de kraan moeten afspoelen want hij had er naar gehapt en aan gelikt. Dit hebben ze zonder problemen overleeft.
Ook heb ik er al mee gelopen in de regen en ze op andere momenten even afgespoeld en dit geeft geen problemen.

Je krijgt ook een hoesje meegeleverd voor de Soundsports in te vervoeren en dit is proper afgewerkt en genoeg beschermend. Er zit een karabiner aan om ze ergens aan te hangen wat al dan niet handig kan zijn.

Controls en Bellen

Een enorm pluspunt is de aanwezigheid van een afstandsbediening bij de oortjes in de kabel.
Ik vind het zeer handig wanneer ik gewoon aan de kabel mijn muziek kan bedienen.
Zeker wanneer mijn muziek afgespeeld wordt vanaf mijn telefoon die zowel op de fitness, tijdens het lopen en op de fiets niet binnen handbereik is.

Je hebt 3 knopjes waarmee je door verschillende manieren van drukken andere acties krijgt.
De knopjes zijn zeer stroef om in te drukken en je moet er mooi recht op drukken (vooral op de volume up & down). Dit design is vermoedelijk om de weerbestendigheid te verbeteren maar het maakt de bediening wel wat lastiger.

Volume up & volume down zijn de buitenste knopjes.

In het midden is er een multifunctionele knop waarmee je door verschillende malen te klikken andere acties uitvoert. Eenmaal klikken is play/pauze, tweemaal is volgende nummer en driemaal het vorige nummer. Je kan dan nog fast forward en rewind doen maar dat wordt helemaal ingewikkeld.
Play/pauze en volgende nummer zijn nog doenbaar maar met het stroeve knopje en het feit dat je driemaal moet klikken is vorige nummer wel een opgave. Gelukkig gebruik ik dit niet al te vaak.

Aan en uitzetten gebeurt door een apart knopje op het rechter oortje.

Omdat je een microfoon hebt ingebouwd in de afstandsbediening kan je er ook mee bellen.
Als je gebeld wordt gaan de oortjes rinkelen en kan je opnemen door op de middelste knop te drukken of weigeren door 1 seconde lang te drukken.
Er zijn nog meer opties met verschillende klik commando’s ivm bellen maar dit zijn zaken waarvoor ik naar de handleiding verwijs.
Voice control van je telefoon werkt ook door 1 seconde op de play/pauze knop te drukken wanneer je niet aan het bellen bent. De functies hiervan zijn gerelateerd aan wat je telefoon kan.

Waarom deze kopen?

In vergelijking met de alternatieven hebben deze oortjes een ingebouwde hartslagmeter. Deze is accuraat en werkt goed waardoor hij een nuttige toevoeging is.
Als je nog geen hartslagmeter hebt, je borstband beu bent of gewoon in je favoriete app je hartslag wilt kunnen meten dan zijn deze een goede keuze.

Ik zou ze niet kiezen voor casual gebruik, daar zijn ze te groot en opvallend voor. Maar ermee sporten werkt perfect en doen ze heel goed.
Ze blijven enorm goed zitten tijdens het sporten, de kabel is heel stevig en geraakt niet in de knoop en geeft zo goed als geen kabel geluid door en de geluidskwaliteit gaat de meeste mensen ook aanstaan.
Alternatieven
Als je graag de Bose Soundsports wilt maar niet op zoek bent naar een hartslagmeter kan je 50 euro uitsparen en de gewone Bose Soundsports kopen. De Bose Soundsports zijn gelijk aan deze, de Bose Soundsport Pulse, met het verschil van een hartslagmeter. Ik heb de gewone niet gereviewed maar vermits ze zo enorm gelijkaardig zijn ga ik er van uit dat de geluidskwaliteit en het comfort gelijk gaan zijn.

Zonder hartslagmeter zijn er nog andere alternatieven. EÚn van mijn favorieten is de Jaybird Freedom die ik ook reeds gereviewed heb.

Tegenwoordig zijn deze ook gewoon bij Coolblue te koop en ze zijn serieus in prijs gedaald.

Het voordeel aan die is dat ze door hun design ook zeer goed casual te gebruiken zijn. Meer details erover vind je in mijn review.

Een ander alternatief is ook een paar van Jaybird, namelijk de Jaybird X3. Deze zijn nog een stuk goedkoper.
De voorganger, namelijk de Jaybird X2 heb ik ook ooit gereviewed.

Hier is het voordeel voornamelijk de prijs die veel lager ligt.

De Bose Soundsport Pulse zijn zeer goede sport bluetooth oortjes met een ingebouwde goed werkende hartslagmeter die heel comfortabel zitten

Een conclusie in een conclusie :o

Het geluid van de Bose Soundsport Pulse is heel neutraal, er is bass aanwezig maar niet overdreven en de midden en hoge tonen worden mooi weergegeven en vervormen nooit. Kortom een geluid dat de meeste mensen aangenaam en goed gaan vinden. Een soundstage is niet aanwezig maar er is wel een duidelijk onderscheid tussen links en rechts.

Eenmaal in je oren zitten ze enorm comfortabel.
Ze zitten niet helemaal in je oren waardoor je omgevingsgeluid en dus voornamelijk auto’s nog kan horen indien je muziek niet te luid staat.
Ze blijven enorm goed zitten tijdens het sporten. Ik heb geen enkele keer gehad dat ze los kwamen te zitten of geheel uit mijn oren kwamen. Qua draagcomfort en gemakkelijkheid om in en uit je oren te doen zijn deze de handigste sportoortjes die ik al gebruikt heb.

De kabel is van een speciaal materiaal (*magic*) waardoor hij niet vervormd bij opvouwen of in de knoop geraakt. Dit is iets dat je eigenlijk niet opvalt tot je weer even andere oortjes gebruikt en dan mis je dit wel onmiddelijjk!

De aanwezige hartslagmeter is geen gimmick maar is zeer bruikbaar door de snelheid waarmee hij je hartslag oppikt en constant blijft meten. De gemeten hartslag is gedetailleerder dan die van een polsband stijl meting maar blijft wel de beperkingen van een optische hartslagmeter hebben. Een borstband gaat nog steeds verschillen sneller en nauwkeuriger oppikken. Maar een borstband is dan ook wel weer een gedoe en voor mij dit niet de toegevoegde waarde heeft omdat ik eerder naar een trend en naar de algemene waarden kijk en deze gebruik om binnen een hartslagzone te sporten.

Er is een afstandsbediening aanwezig met NFC en microfoon ingebouwd.
De knoppen van de afstandsbediening zijn wel stugger en zwaarder te bedienen maar dit is iets waar je aan went.

Verder is de gehele koptelefoon zweet en waterresistent en zouden ze door hun design ook goed weerbestendig moeten zijn. Met het afspoelen onder de kraan (niet aan te raden) heb ik nog geen enkel probleem gehad hiermee.

Het geheel kun je opbergen in een degelijk en handig meegeleverd tasje.

Bedankt alvast voor het geven van een score. Het is altijd fijn om te zien dat mensen mijn review goed vonden.

plaats deze banner onder je eigen reviewtweakers - nomineer voor review van de maand

Heb jij ook een Bose SoundSport Pulse (Rood, Zwart)?

Coole hond heb jij. 8)
En verder een prima review!
Waarom is optisch meten van je hartslag slechter? Met een pulseoximeter is het erg accuraat om de hartslag te meten (en zuurstofsaturatie van het bloed). Met licht kan je in principe een samplefrequentie behalen die een veelvoud is van de hartslagfrequentie. Daarnaast is met licht makkelijker om (kleine) bewegingen van de sensor te elimineren, doordat je met licht kijkt naar het differentieel (dus je pulse van je bloed), maakt het niet uit waar je kijkt zolang je maar een bloedvat in beeld hebt.
Edit: sorry voor de boek dat ik geschreven heb 8)7 Ik zag het toen ik het plaatste :P

Ik heb mij gebaseerd op wat ik zag in mijn metingen en wat ik hierover las op het internet (ten tijde van het schrijven van mijn microsoft band 2 review heb ik hierover opgezocht).

Despite their popularity, the accuracy of wrist-worn heart rate monitors is up for debate. In fact, there’s even a class action lawsuit against FitBit over complaints that the Fitbit Blaze, Charge HR and Surge fail to accurately measure user heart rates.

The Journal of the American Medical Association just published a research letter, and its findings stated that none of the devices tested (FitBit Charge HR, Apple Watch, Mio Alpha and Basis Peak) were able to offer a reliable reading during moderate exercise. The authors went on to say: "Electrode-containing chest monitors should be used when accurate HR measurement is imperative."

De auteur zijn conclusie bij zijn eigen test komt overeen met wat ik zag:
"As you can see with the result from the turbo trainer, the sensor is accurate and tracked almost identically to the heart-rate strap. However, once the rigours, shock and general shaking that comes with riding both road and mountain bikes came into play the watch's point-to-point accuracy decreased greatly, probably because the sensor may not have been able to maintain the same skin contact."

"What’s interesting is that despite the difference in point-to-point reading, the minimum, maximum and average heart rates were within a couple of beats per minute throughout."

Het grappige is dat ik deze link niet gelezen had bij het schrijven van deze review noch bij die van de microsoft band en wel tot dezelfde conclusie ben gekomen. Het is vooral bij sporten zoals lopen waar een constante accuraatheid van de meting minder goed is bij deze sensoren.

Wat op zich wel logisch is want zoals je zelf zegt kijken ze naar iets optisch en als dit wat verschuift door schokken be´nvloed dit de meting. Ik vermoed dat dan de software hier rekening mee houdt en je daarom een meer uitgevlakke curve krijgt. Verder de "lag" die je ziet bij interval is ook niet vreemd vermits je arm verder af zit en even nodig heeft om het verschil op te pikken en zeker te zijn dat het niet een meetfout is.
Deze paragraaf is wel maar speculatie van mij.

De pulseoximeter en hetgeen ze in ziekenhuizen gebruiken is accuraat omdat je redelijk stil ligt en ze ook vooral een tendens in het oog houden. Bij exacte metingen gaan ze ook sensoren plaatsen die prikkels meten. Indien je hierover meer details wilt kan ik wel eens horen bij vrienden/collega's.

Verdere info:

Terzijde:
Bij het schrijven van de microsoft band 2 review heeft de vriendin mijn hartslag nagekeken tegelijk met de band (bij stilzitten).
Haar verklaring voor de uitschieters die we zagen bij stilzittende meting was de volgende: De fluctuaties zouden kunnen komen door respiratoire sinus aritmie. Deze zag je niet in een grafiek van dezelfde meting dus vandaar het vermoeden dat de software deze weghaalt.

[Reactie gewijzigd door DaemonAngel op 11 april 2017 11:10]

Aah kijk leuk om te lezen!

Ik wist zelf niet eens dat er een horloge bestond die optisch mat. Volgens jouw gerefereerde artikeltje is dat horloge vrij accuraat net als de hartslagsensor, alleen tijdens heftig schudden verliest het horloge het contact waardoor hij niet dus data mist of verkeerd opneemt.

Uit eigen ervaring met het maken van een pulsoximeter en gebruiken van eentje, is dat beweging niet extreem veel uitmaken. Echter heb je wel goed contact nodig met het lichaam. Licht moet goed doordringen tot in de huid en vervolgens geabsorbeerd worden (alleen het gedeelte dat door het bloed word geabsoorbeerd zijn we in ge´ntresseerd). Het gedeelte dat niet geabsorbeerd word, wordt gescatterd (forward or backwards) en gemeten. Door te kijken naar het verschil in het differentieel in de gemeten intensiteit is het mogelijk de heart rate te bepalen. Door dit op een relatief groot oppervlakte te doen (zoals de vinger in ziekenhuizen) word een soort gemiddelde genomen van alle aders in de vinger. Daardoor maakt beweging niet heel veel uit. Zolang er maar goed contact is met de huid. Daarnaast zit er een verschil in meten op je pols/arm en vinger. Zoals in het artikel word beschreven moest de watch boven je pols zitten, doordat anders te veel licht word geabsorbeerd door je botten. Je vinger is in dit geval makkelijker te meten. Om terug te komen op de headset lijkt een heart rate monitor in je oor ook relatief accuraat omdat je in je oor eigenlijk grotendeels bloedvaten bevatten. Zolang het contact met je oortje prima is (wat volgens jouw review in orde is) zou dit een prima meetinstrument moeten zijn.

P.s. je hoeft geen sorry te zeggen :p. Zo'n discussie is namelijk iets waar we beide (en iedereen die dit leest) iets van kunnen opsteken :D
Haha cava :)

Ja de horloges zijn de populairste methode momenteel. Begrijpelijk gezien hoe irritant het gedoe met de borstband is. Al de grote sporthorloge merken (en veel van de smartwatches) gebruiken zo een meting voor de hartslag.

En inderdaad. Dit is ook wat ik vermoed, dat de bewegingen die je maakt tijdens lopen die je spieren in je arm doen bewegen of gewoon de schokken van de landing een impact hebben.

Interessant om dergelijke expert info te krijgen :).

Ik heb inderdaad gemerkt (van de beperkte test die ik gedaan heb) dat de oormeting accurater is dan die van de polsband. Verklaringen zouden kunnen zijn, zoals je zegt, de betere mogelijkheid om daar te meten (betere doorbloeding, dunnere huid, minder licht van buitenaf) en ook minder invloed van spieren op het verschuiven van de sensor.

Inderdaad een prima manier voor te meten. De inherente nadelen aan een optische meting blijven wel, namelijk de lag die je ziet in de meting. Dit heb ik niet kunnen testen hier omdat ik geen borstband meer heb maar geŰxtrapoleerd van de test toen met de microsoft band.
Voor mij is dit geen probleem gezien ik gewoon een idee wil in welke hartslagzone ik zit en wat mijn min, max en gemiddelde HR zijn en niet aan interval/HIIT doe en telkens snel een accurate meting wil. Het is gewoon zoveel praktischer in gebruik :).
Prachtig Review! Dank je wel. Ik ga het cadeau doen voor mijn eigen verjaardag. Je had wellicht nog iets kunnen zeggen over de microfoonfunctie en of de telefoon ontvanger jou goed kan verstaan tijdens de fitness of het rennen? Ik heb nu een eenvoudige jbl E25BT maar die heeft niet zo'n goed geluid en sopt in mijn oren, mijn vrouw verstaat mij slecht bij dat ding. Ik heb ook een bose met een kabeltje, zit lekker maar dat is erg lastig bij sporten, wel verliefd op dat geluid. Ik verwacht ook door jou review dat goede geluid te vinden en dan met BT. De hartslagmeter is mooi meegenomen, de hartslagband is altijd wat lastig.
Bedankt!

Ja ik heb idd de microfoon niet getest.
Het probleem is dat ik met deze effectief nooit gebeld heb.
Tijdens het lopen of fitnessen heb ik nog niet lopen bellen toen ik deze had.
Dat is gelukkig een zeldzaam iets :).
Een missertje dat ik dit niet even geprobeerd heb.

De Jaybirds die ik casual vaak gebruik heb ik al wel veel mee gebeld.
De Jabras ook al.

Wat ik gemerkt heb met zaken met een microfoon die erbij zit en niet specifiek gericht is op bellen zoals een earpiece is dat ze veel windruis en omgevingsgeluid opvangen.
Het is momenteel een on gefundeerde mening omdat ik het bij deze niet specifiek getest heb maar ik vermoed dat het gelijkaardig zal zijn aan voorgaande ervaringen.

Je gaat sowieso de kabel van achter je nek naar voor moeten verplaatsen. Anders hangt de microfoon wel heel ver.

Laat zeker weten wat je van de belkwaliteit vindt!