BQ Aquaris X5 Plus 3GB ram, 32GB opslag Roze, Wit Review

emile_dem 10 april 2017, laatste update op 6 juni 2017, 442 views

BQ Aquaris X5 Plus 3GB ram, 32GB opslag Roze, Wit

Super telefoon, een van de weinigen, met dedicated SD kaart slot en dual sim.

Pluspunten

• Compact formaat
  • Dual sim én dedicated SD kaart slot
  • Snelle update naar Android 7.1.1

Minpunten

• SD kaart niet volledig te gebruiken zoals ik had verwacht (Android issue)
  • Galileio satellieten worden niet ontvangen

Na drie jaar een oerdegelijke Xiaomi Hongmi gehad te hebben is het helaas tijd geworden voor een nieuwe telefoon. Ik wilde eigenlijk helemaal geen nieuwe telefoon, maar de Xiaomi was toch wel heel erg traag geworden. Ondanks dat mijn SW en appselectie onveranderd zijn gebleven al die jaren, wordt er onderwater toch flink wat nieuwe code toegevoegd aan al die apps, wat de performance niet te goede kwam. Daarnaast was ik met android 4.3 en MIUI 7 toch alweer 2½ jaar verstoken van updates,dus ik wilde wel een toestel met iets minder ongepatchte lekken. Na lang twijfelen heb ik gekozen voor de de BQ Aquaris X5 plus!

Mijn eisen voor een nieuwe smartphone ware vrij simpel:
  • Ten minste van 2016, zodat ik tenminste nog een jaar onderstening op de software krijg
  • Dual-sim
  • Losse SD kaart (voor het geval, mijn telefoon in de Dommel eindigt)
  • Met één hand te bedienen: Breedte ~ 70mm
  • NFC chip, zodat ik er wellicht mee kan betalen in de kantine
Tot mijn verbazing, kun je dan maar uit zo'n 26 smartphones kiezen. Mijn persoonlijke shortlist werd: Xioami Mi5s, Honor 8 en de BQ Aquaris X5 plus. De Xiaomi Mi5s heeft de beste specs en ook de Honor zou een fijne telefoon zijn denk ik, maar deze missen beide een dedicated SD card slot en ik had geen zin in een simkaart hack, met het risico dat je de tray niet meer open krijgt. De BQ Aquaris X5 plus is een zeer complete telefoon met 5 GHz WiFi, 3GB ram en 32 GB intern geheugen, met een redelijk snelle SoC, een goed scherm, en dat alles voor een aantrekkelijke prijs: De goedkoopste uit mijn shortlist.

En dan nu over de BQ:
Levering: Voor de aanschaf van een BQ heb je niet heel veel keuzes volgens de pricewatch. Één zakelijke webshop, een webshop met een leeg kantoor, en de Duitse Amazon. Bij onze oosterburen ligt de BQ overigens ook gewoon bij de Mediamarkt, BQ richt zich duidelijk meer op andere Europese landen dan Nederland. Maar er is gelukkig ook een Nederlandse distributeur (bqstore.nl), en toen ik daarachter kwam was de koop snel gedaan. Levering was via postNL en ik kreeg van de webshop netjes een track&trace code, waarmee ik de postbode digitaal mee kon zien aankomen.

Uiterlijk: Niets op aan te merken. De telefoon heeft een metalen rand en voelt stevig aan. De achterkant is van plastic, niet het meest luxe materiaal, maar het scheelt weer in de vingerafdrukken. De telefoon heeft grote bezels, maar ik kom van een Hongmi af, dus dit is al een mega stap vooruit voor mij. De capacitieve knoppen onder het scherm zorgen dat er meer scherm over blijft voor de toepassing en dat er geen knoppen gerenderd hoeven te worden. Met kleinere bezels was de bediening met één hand nog iets gemakkelijker geweest, maar voor mij was dat geen dealbreaker. Het glas aan de voorkant, daar ben ik wel benieuwd naar hoe dat er over 3 jaar uit ziet. Het is geen gorillaglas, maar iets wat er op lijkt. In de bovenhoek is er al een klein barstje in.

Performance: Ik ben niet zo van de benchmarks, maar hieronder heb ik de resultaten gepost voor degene die erin is geïnteresseerd. Voor de apps die ik elke dag gebruik: Whatsapp, Firefox en navigatie, heb ik niet te klagen. Die reageren heel vlot. Ook het OS an sich reageert snel.

Batterijduur: Ik heb nog geen heel intensieve dag gehad, of een weekendje zonder oplader, dus ik ben nog niet verrast in positieve of negatieve zin. Mijn eerste indruk is echter dat de batterij, voldoende presteert. Aan het einde van een dag heb ik typisch nog zo'n 50% over.
Update 2017-05-31: Ik heb een app die de batterij behoorlijk belast, volgens Android zo'n 18% per 16 uur. Maar ondanks dat houd de telefoon het meestal zo'n twee dagen vol op de accu. Het opladen kan snel gaan als je zelf zorgt voor een 2A USB oplader. Die levert BQ zelf namelijk niet mee. Als ik onderstaand screenshot extrapoleer duurt het opladen van 0 tot 100% hiermee ~135 minuten.

Software: De eerste dag dat ik de telefoon binnen had, kreeg ik direct een update naar Android 7.1.1. Waaw, daarmee is BQ een van de snelste fabrikanten als het aankomt op updates doorvoeren. De software is verder ook redelijk 'stock Android', dus BQ hoeft ook niet veel te doen :9. Die stock Android is prima, maar wel een wereld van verschil vergeleken met de vette luxe van MIUI. Veel 'standaard' dingen, heb ik nu moeten vervangen door een app. Ik heb de Nova launcher geïnstalleerd om het homescreen wat rustiger te maken en wat meer op MIUI te laten lijken. Ik ben nog op zoek naar een goede muziekspeler, fotogalerij en een cleaner, die achtergrond apps snel opruimt.

De voorganger van deze telefoon (Aquaris X5) heeft een speciale Cyanogenmod versie gehad, die vanuit BQ met Cyanogenmod werd geleverd. De oprichter van BQ is een actieve ontwikkelaar van Cyanogenmod, en niets dan lof voor deze ontwikkeling (telefoon met iets-meer-open-source software). De Aquaris X5 is dan ook gewild onder ontwikkelaars, en er is nu al een Lineage port voor beschikbaar. Ik hoop stiekem dat er ook voor mijn Aquaris X5 plus ooit een stabiele Lineage build komt.

SD kaart: Een van de unieke verkoopargumenten van deze telefoon is zijn losse SD kaart. Nu heb ik met verbazing geconstateerd dat ik apps niet naar de SD kaart kan verplaatsen. Ik had verwacht, Whatsapp bijvoorbeeld op de SD kaart te kunnen zetten, zodat ik gemakkelijk de Whatsapp foto's en filmpjes kan verplaatsen naar mijn PC, via de SD kaart. Bij mijn vorige telefoon was dat een (noodzakelijke) periodieke actie, zodat ik weer plek had voor de volgende foto's :+. Bij deze telefoon duurt het wat langer voordat ik tegen de grens van het (interne) opslaggeheugen zit, maar ik verbaas me wel erover dat het in het geheel niet mogelijk is om apps naar de SD kaart te verhuizen. Ja het zal wel minder veilig zijn, dat mijn foto's onversleuteld op een SD kaartje staan, maar wel zo praktisch... De enige mogelijkheid die de BQ firmware biedt is om de SD kaart te formatteren als intern geheugen en volledig te versleutelen, maar dan mis ik weer die 'backup' optie mocht mijn telefoon plotseling zin krijgen om te gaan zwemmen. Misschien moet ik maar eens over op een cloud oplossing zonder SD kaartje, zucht...
Update 2017-05-31: Blijkbaar is dit al sinds Android 5, de gebruikelijke manier om, om te gaan met SD kaarten. Om te voorkomen dat Apps buiten hun AppData directory gaan schrijven is de SD kaart enkel toegankelijk na toestemming van de gebruiker. Ik heb nu een goede workaround gevonden: De app BFileSync kan gemakkelijk de WhatsApp media map syncen naar de SD kaart. En de App 'DSC Auto rename' kan ook automatisch de foto's en video's in de fotomap verlaatsen naar de SD kaart.

Foto's: De foto app is een van de apps die BQ zelf ontwikkelt en die app is niet de aller beste... Je kunt aangeven dat de foto's standaard opgeslagen moeten worden op de SD kaart, maar die instelling treft enkel de foto's. Video's worden altijd op het interne geheugen opgeslagen; dit zou de stabiliteit van de app ten goede komen, maar ik heb andere merken daar nooit over gehoord. Ook de eerste foto die je maakt is soms corrupt: de foto lijkt wel te worden gemaakt, maar is daarna nergens terug te vinden in de fotomap, vreemd....

De kwaliteit van de foto's is dan wel voldoende, en ook qua belichting zijn de mogelijkheden zeer uitgebreid. Ik ben geen expert, maar de camera maakt met zijn 16 megapixels goeie foto's, zie demo foto's elders.
Update 2017-05-31: Ik heb twee eigen foto's toegevoegd, met veel en weinig licht. Zie hieronder.
Note: De vignette linksboven komt door mijn dikke hoesje en zit niet in de camera zelf.

GPS en Galileo:
BQ maakt reclame met het statement dat de Aquaris X5 plus, de eerste smartphone is met Galileo ondersteuning (het Europese GPS alternatief). Maar ik heb tot op heden nog geen Galileo satelliet kunnen spotten met het toestel. Het kan natuurlijk aan de ESA liggen, maar het lijkt erop dat ook de ontvangersoftware nog wat bugs bevat ;) . De GPS en Glonass, Baidou en SBAS satellieten worden wel opgepikt. Ik weet niet precies hoe lang het duurt voordat ik een fix heb, maar het is altijd snel genoeg: Minder dan een minuut, binnen.

Bediening: Ondanks het compacte formaat van deze telefoon, lukt het me maar met moeite om deze telefoon met één hand te bedienen. Het lukt meestal wel, maar dan moet je wat acrobatische trucs uithalen en de telefoon maar licht ondersteunen, terwijl je overreikt om een icoontje te raken. Icoontjes linksboven in beeld, bedien ik toch vaker dan ik wil, met mijn linkerhand. In Android land zijn goede compacte telefoons dun gezaaid, dus ik neem mijn onhandigheid maar voor lief en blijf het compacte formaat van de Aquaris X5 plus een van zijn belangrijkste pluspunten vinden.

Gestures: De telefoon ondersteunt een double tap to wake functie, welke erg handig is. Zo kun je de telefoon unlocken met één hand (m.b.v. pin), zonder deze te hoeven oppakken van de tafel. De vingerafdrukscanner zit aan de achterkant, dus dat zou iets lastiger zijn. Overigens gebruik ik de vingerafdrukscanner niet, dus ik weet ook niet hoe snel of nauwkeurig deze reageert. Een andere handige gesture is de mogelijkheid om een foto te nemen met de volumeknoppen.

Notificatie-LED: De BQ heeft een notificatie-LED die je via het instellingen menu van Android kunt voorzien van een aantal functies en gekoppelde notificaties. Elke kleur is in te stellen en de LED is dan ook een handige feature, die je meteen laat zien of het de moeite is om je telefoon op te pakken of niet.

Speaker: De mono speaker van de BQ Aquaris kan behoorlijk hard. Ik heb hem vergeleken met de speaker van de iPhone SE. De BQ heeft 25 volume niveaus voor media. Volume 20 komt overeen met het maximale volume van de iPhone. De BQ kan dus een flink stuk harder dan de iPhone. Bij volumes boven de 20 is het geluid wel flink aan het vervormen: Bassen komen niet meer goed door en het klinkt erg schel. Voor de volumes tot 20 is het geluid prima. De luidspreker straalt een beetje naar achter, dus het is wel aan te raden om de telefoon niet plat op tafel te leggen. Hou je de telefoon in je hand dan is het geluid prima: Bassen klinken OK, en het geluid maakt een gebalanceerde indruk in mijn ongetrainde oren.

Heb jij ook een BQ Aquaris X5 Plus 3GB ram, 32GB opslag Roze, Wit?

Allereest, complimenten, een mooie review. Waar is het scherm van gemaakt? Is het een andere soort glas/plastic dan die van Samsung? Volgens mij gebruiken ze voor de Iphone's de schermen van Samsung omdat Iphone dit niet zelf in eigen ontwikkeling heeft. Hoe is dat bij Bq? En waarom heb je niet voor de lenovo moto G5 plus gekozen?

[Reactie gewijzigd door kippenhok op 24 april 2017 07:16]

Hoi Kivit, Ik weet niet waar BQ zijn schermen vandaan haalt. Waarschijnlijk gewoon bij Sharp (een van de grootste schermleveranciers). Maar waar ik op doelde was het Dinorex glas dat ze gebruiken. Het is een soort van GorillaGlass (gebruikt door Samsung, Apple, etc.), maar dan van een andere leverancier: Ik zie nu, na een maand gebruik, al kleine klasjes op het glas. Ik heb een screenprotector over de telefoon geplakt, om het glas zoveel mogelijk te beschermen tegen krassen. Ik wil dat ook deze telefoon weer minstens 3 jaar meegaat :)

Ik denk dat de lenovo moto G5 plus, een heel gelijkwaardige telefoon is. Mijn collega heeft die telefoon gekocht en ik moet zeggen: Die telefoon is ook super goed, ook dual-sim, dedicated SD kaart en NFC. Qua formaat is die wel ietsje groter. Alleen qua software updates heeft BQ een streepje voor. Nieuwe Android updates komen super snel beschikbaar, en lenovo heeft geen al te beste reputatie, wat betreft support voor oudere modellen, terwijl er voor de meeste BQs een up-to-date lineage ROM beschikbaar is.
Hoe bevalt de telefoon na enkele tijd ? Deze zou als vervanger komen voor mijn oneplus x wat een beetje aan de oude kant begint te worden, maar weet niet als het een echte upgrade is ?
Ik vind er heel weinig over terug het meeste is allemaal spaans.

Hoe zijn bijvoorbeeld de speakers ?
Hoe goed/slecht werkt de quick charge.
Hoe is de kwaliteit van fotos in low light en gewoon overdag.

Hoe goed kan de gsm het multitasken aan en zwaardere games ?
Heeft de processor gebreken ergens ?

Wat zijn de voor en nadelen van het toestel ?

Op papier ziet het er alvast allemaal oke uit en ben benieuwd hoe dit ook in de praktijk is.

Kenny

[Reactie gewijzigd door Philtjens op 28 mei 2017 18:00]

Hoi Kenny,

Ik heb de telefoon nu dik twee maanden in gebruik en ben erg blij met het toestel. De algemene gebruikservaring is erg goed, software reageert snel, ik heb nog geen haperingen meegemaakt, multitasken met Android N gaat als een zonnetje. De notificatieled is heel erg handig om te zien of je op je telefoon moet kijken of niet.

Ik vind het lastig om je vragen allemaal te beantwoorden, omdat ik geen vergelijkingsmateriaal heb, anders dan mijn oude Xiaomi en de iPhone van mijn vrouw. Ik speel ook geen zware spellen, en de speaker gebruik ik voornamelijk om te bellen. Het opladen is wel een klein minpuntje, want de telefoon is geleverd zonder oplader, dus opladen doe ik nog steeds met mijn oude 0.5 A oplader, en dan duurt het opladen van 0 to 100% 4uur ofzo... Android geeft wel netjes aan hoe lang het nog duurt tot 100%. Maar het maakt nogal een verschil als je daar een moderne 2.1 A oplader naast zet. Die heb ik wel, voor een ander apparaat, dus deze zal ik ook eens proberen. Ik zal mijn review nog wel ietsje uitbreiden met wat meer real-life testjes en ook een paar foto samples. Dat zal ik morgenavond doen.

Een minpuntje dat ik wel heb gevonden t.o.v. de iPhone bijvoorbeeld, is het comfort van de telefoon aan je oor. De iPhone heeft een minuscuul opstaand plastic randje tussen het glas van het scherm en de metalen behuizing. De BQ mist dit en dat zorgt ervoor dat het metaal van de behuizing een beetje in je oor krast tijdens het bellen. Ik heb nu een hoesje om de telefoon en nu heb ik er geen last meer van, omdat het hoesje over de metalen rand valt.

Of het een echte upgrade is tov je Oneplus, weet ik niet. De BQ processor SD652 schijnt ongeveer even snel te zijn als de SD801 uit de OP1, afgaande op de benchmarks. In de praktijk is de processor in combinatie met de 3GB geheugen meer dan voldoende voor al mijn taken. De software is natuurlijk wel een goeie stap vooruit. Ik heb echt de verwachting dat BQ deze telefoon zal blijven ondersteunen voor de komende Android generaties. Ze zijn nu in ieder geval goed up-to-date.
Bedankt voor de snelle reactie terug !

Hoeveel kleuren kan de notificatie led schijnen ? Dit is zeker een handige feature.

Het opladen is geen probleem want heb ook een 2,1A stekker maar ondersteund de gsm dit wel en is het dan 2.0 of 3.0 quickcharge ?

Hoe is de speaker dan vergeleken met de iphone aangezien deze altijd wel goed zijn.
Ik heb voor men moeder nu een wileyfox gekocht en dan merk ik wel dat de speaker heel ondermaats is.

Als de snelheid hetzelfde is is voor mij opzich al goed want deze heeft dan een fingerprint scanner grotere batterij en cameras dus op dat vlak is het zeker al wat meer luxe als wat ik nu gewend ben.

Jou minpunt van de speaker maakt voor mij niks uit want ik bel eigenlijk bijna nooit.

Ik ben alvast benieuwd naar de foto's en wacht nog even rustig af.

Nogmaals bedankt

Kenny
@emile_dem

al wat de tijd gevonden om het thread wat aan te passen ?

ik zit op hete kolen nu hahaha 8)7 :9~

vooral benieuwd naar de notificatie led als dit multicolour is of niet ?

en hoe de speaker kwaliteit is tov de iphone :D

heb zelf ook nog wat opgezocht maar heb een paar dingen niet terug kunnen vinden zoals als de gsm nu wel of niet fast charge ondersteund of niet want op hun site staat van wel ? :?

en is de telefoon ook voorzien van gestures zoals fingerprint na onder swypen voor notificatiebalk naar onder te slepen ? double tap to wake ? of eventueel andere handige features/gestures ?

en kan de wekker uitgezet worden door middel van de fingerprint of de volume knoppen ?
en uit welke materiaal zijn deze gemaakt en geven ze een klikkend gevoel of eerder los ?

sorry alvast dat ik je weer kom lastig vallen :+
Hoi Kenny,
Ik heb de review aangepast. Kijk maar of ik nu al je vragen heb geadresseerd. Dat van de wekker weet ik eigenlijk niet. Moet ik eens uitproberen.

[Reactie gewijzigd door emile_dem op 1 juni 2017 22:34]

bedankt voor het aanpassen
gisteren even contact gehad met BQ shop van nederland en de X5+ is volledig uit stock helaas alleen nog maar te verkrijgen in 16gb en 2GB ram

ze hebben me wel verteld dat ze 2 modellen gaan uitbrengen deze week en volgende week maar deze hebben wel beide een 5.2 inch scherm maar wel een hoop andere toevoegingen waardoor ik toch voor BQ ga kiezen (y)
@emile_dem

Hoe zit het met de 4G banden trouwens

Bij specificaties staat band 800 maar in belgie en nederland is band 820 nodig en deze vind ik nergens terug ??
Ik snap je vraag niet helemaal. Volgens mij ondersteund deze telefoon alle frequentiebanden die in Nederland gebruikt worden. Van België weet ik niet zeker, maar ik verwacht dat ook alle Belgische frequentiebanden gedekt zijn. Zie dit Tweakers artikel voor een overzicht van de Nederlandse banden. De BQ ondersteund hiervan de banden 1 (2100MHz), 3 (1800MHz), 7 (2600MHz) en 20 (800MHz). Let op het verschil tussen frequenties en bandnummers.
het wordt inderdaad volledig ondersteund :D
heb je trouwens al gekeken voor de wekker uit te schakelen als dit op een andere manier kan ipv het swypen ook ?
Zie de laatste foto's. Je kunt de wekker snoozen of uitzetten, middels de volume knoppen.
super mijne juist besteld op nextdeals.nl
betaling vond ik een beetje vreemd maar was de nige site waar ze de zwrate X5 plus nog hadden in 32GB variant ?

de nieuwe modellen vind ik veel te groot (5'2 inch) en de SoC is ook minder dus daarom uiteindelijk voor deze nog gekozen

hopelijk komt hij snel aan dan kan mijn oneplus X snel de verkoop in gaan.
Ik twijfelde tussen deze (nieuw, 32GB) of de Nexus 5X 2ehands. Na je opmerking over het Dinorex glas gelezen te hebben neig ik naar de Nexus 5x. Bijna even groot, de Nexus is net wat groter helaas maar ik heb geen dualsim of SD nodig. Jammer dat het niet gewoon Gorilla Glass is!
Hi Jazco2nd, ik heb dit opgelost met een screenprotector :+ , maar dat is een kwestie van smaak natuurlijk. Voor de rest kan ik alleen maar melden dat ik (nog steeds) erg blij ben met mijn BQ. Ik hoop hem nog een behoorlijke tijd te kunnen gebruiken zonder krassen.