Fujitsu Siemens Amilo M3438G Review

svdvlist2 8 maart 2009, laatste update op 7 juli 2009, 2.026 views

Fujitsu Siemens Amilo M3438G

Pluspunten

• Geweldig mooi scherm.
  • Geweldig werkpaard qua games en ander werk
  • Prijs tov (directe) concurrenten
  • NEC DVD-brander
  • DVI-aansluiting + DVI-CRT converter.
  • 2*80GB aan HDD ruimte. Ideaal.
  • De powersave knop zodat hij lekker rustig en zuinig wordt.
  • Weinig lawaai van de ventilator tov een sony en een nec die ik van iemand ken, die stijgen bijna op, deze is bijna stil (behalve met gamen natuurlijk).

Minpunten

• Geen bluetooth (koop je voor 30 euro een usb ding)
  • Gewicht, maar hoe kan het ook anders met 17.1 inch.
  • Scherm is vanwege de coating snel vuil met stof wat je alleen ziet als het zonnetje op je scherm schijnt.
  • Door de 1440*900 resolutie zijn veel sites weinig beeldvullend (zoals got en tweakers)
  • De laklaag van de behuizing is wat zwakjes

Update 08-03-2009
Van het één op het andere moment kreeg het beeld te maken met allemaal rare gekleurde strepen. Ook op de DVI-poort. Blijkbaar was de videokaart naar de Philistijnen, heel waarschijnlijk de VRAM. Op Ebay een Nvidia 8400m GS mxm voor 90 euro gekocht. Kaart geïnstalleerd en de pc werkt weer uitstekend. Een klein voordeel van deze kaart is dat de pc nu veel 1080p mkv films moeiteloos kan afspelen vanwege gebruik gpu (coreavc met cuda support). Op fora (oa amilo-forum.de) valt te lezen dat heel veel laptops met deze kwaal te maken hebben. Naar alle waarschijnlijkheid vanwege een niet adequate koeling)

Update 16-02-2008
CPU geüpgrade van PM750 naar PM770

Mijn FS Amilo M3438G is echter een PM 750 (ipv 760) en heeft 2048 MB RAM (ipv 1024)

Het is mijn eerste laptop en was eigenlijk al een tijdje op zoek naar een betaalbare laptop <2000 euro met een fatsoenlijke videokaart (go 6800) en minimaal 1024 MB RAM. Toen zag ik deze op GOT voorbij komen en was gelijk onder de indruk.

Heb 'm toen halverwege juli gekocht voor 1899 euro bij MM (zij waren de eerste in nederland) en las later dat hij bij PCM en andere test als heel goed naar voren kwam.

Ik ben dan ook erg tevreden. Met schoolopdrachten kan ik nu heerlijk een word-document en pdf-document naast elkaar gebruiken zodat ik kan tikken en lezen tegelijk (nee geen copy paste).

Bovendien kan je er geweldig op gamen vanwege de geforce go6800. BF2 en AoE3 zijn gewoon geweldig om te zien (al ben ik niet veel gewend met een gf2 mx). Beetje tijdgebrek ivm studie.

Verder vind ik de bijgeleverde afstandsbediening ideaal voor bijvoorbeeld winamp en powerpoint presentaties. Ook is er een knop om je onboard muis te disablen.

EDIT 3: heb twee maanden geleden de PM750 vervangen door een PM770 (via ebay). Merk met name met HD films dat het allemaal net iets soepeler gaat.

EDIT 2: er zijn veel bezitters van deze laptop die er freeze problemen mee hebben. Met games heb ik het nog niet gemerkt. Ik heb echter ook VHS-video's mee gecaptured (sommige 90 minuten) en zijn allen perfect opgenomen.

EDIT: ik kan met deze laptop ruim 2 uur op mijn accu werken indien de powersave mode is geënabled. Dan internet en tekstverwerk ik dus. De 660 mhz in powersave mode is dan meer dan voldoende.

Verder is de lak bij mij niet erg stevig. Heb er al een paar mooie vlekken opzitten die ik niet meer weg krijg. Al vind ik dat niet super erg, als me laptop maar blijft werken.

Heb jij ook een Fujitsu Siemens Amilo M3438G?

Toch is het wel grappig dat jij de laptop bestempeld als een geweldige game ervaring, terwijl Fujitsu Siemens er zelf anders over denkt. :)

Maar ik ben blij voor je dat je blijkbaar een van de gelukkigen bent die geen lags ondervindt of zich niet stoort aan de lags die aanwezig zijn.
Beste svdvlist2,

Ik ben ook in het bezit van een Amilo M3438G en wil graag de defecte 6800go grafische kaart vervangen voor een Nvidia 8400m GS mxm (10minuten in de oven op 180C heeft 1x voor een paar maanden nut gehad, nu is deze definitief overleden). Nu zie ik dat de 8400 andere schroefgaten heeft. Zo heeft de huidige grafische kaart schroefbusjes erop en de 8400 niet. Graag zou ik willen weten hoe u deze kaart passend heeft gekregen.

Met vriendelijke groeten,

Paul van Leeuwen