Specificaties Bluetooth muis en 1.600dpi sensor - Bekijk alle specificaties

Logitech MX Master Wireless Mouse Zwart Review

TetsuoShima 8 april 2017, laatste update op 17 april 2017, 341 views

Logitech MX Master Wireless Mouse Zwart

Echt een geweldige muis. Kan er alleen maar positieve dingen over zeggen. Als je echt een muis zoekt met 2000+ dpi voor gaming, dan is deze misschien niet voor jou, maar als je toekomt met 1600dpi en gaming slechts een bijkomende vereistte is, dan is dit de muis voor jou.

Pluspunten

• bluetooth/unifying receiver compatible
  • flying scroll wheel
  • minstens 3 duimknoppen
  • volledige instelbaarheid alle knoppen
  • nauwkeurigheid/gevoeligheid is top
  • met meerdere apparaten te koppelen
  • ligt lekker in de hand
  • geen gedoe met batterijen

Minpunten

• geen opslagplek voor inbegrepen unifying receiver

Dit gaat geen volledige review zijn, slechts mijn ervaring met dit produkt tot dusver.

Kadering:
Ik heb deze muis gekocht ter vervanging van een m720, die zelf weer een vervanging was voor een m705. Hiervoor heb ik altijd gebruik gemaakt van bekabelde g-series muizen (en wat het ook was voor de g-series, mx518 etc).

De m705 werd vervangen omdat de muisknoppen het begeven hadden (zowel linker als rechter, het befaamde dubbelklikprobleem, bijstellen van de bladveertjes binnenin werkt maar zoveel keer tot het echt teveel moeite wordt om om de paar maanden opnieuw alles open te leggen en bij te stellen). De m720 heb ik slechts een paar dagen gehad, de ergonomie en nauwkeurigheid lieten erg te wensen over, om nog maar niet te spreken over de stevige input lag als de muis uit standby komt.

Gebruikerservaring:
Ik heb deze mx master nog maar n dag, dus het is slechts een beperkte ervaring, maar tot dusver kan ik er echt niks negatief over zeggen. De hele ervaring is positief.
  • De muis reageert goed en snel, ook nadat je hem een paar minuten niet gebruikt hebt.
  • Je kan de functionaliteit van zo goed als alle knoppen zelf instellen met de logitech options software. Die software werkt goed en intuitief (op 1 ding na, zie hieronder).
  • En van de duimknoppen kan ingesteld worden als een "gesture" knop, wat in de praktijk neerkomt op 4 extra functies die je kan toewijzen.
  • Ik lees in veel reviews dat de forward en back knoppen op een vervelende plaats staan en dat deze moeilijk te onderscheiden zijn. Ik heb daar zelf helemaal geen last van, ik vind ze zelfs op de perfecte plaats staan. Hoe jij dit ervaart hangt waarschijnlijk sterk af van hoe je de muis vasthoudt. Hoe ik hem vasthoud staan de knoppen op de perfecte positie en ik heb echt geen kleine handen. (Mijn manier om een muis vast te nemen komt neer op een beetje zijdelingse finger hold.) Als je echt een full grip doet met je hele hand over de muis, dan staan de knoppen waarschijnlijk niet op de juiste plaats voor jou, maar (opinion) dan moet je misschien je grip wat aanpassen want dat is een van de minst ergonomisch verantwoorde manieren om een muis vast te nemen.
  • Als je gewend bent om on-the-fly van dpi te wisselen kan dat zeker ook bij deze muis. Je kan niet door alle dpi settings scrollen, maar je kan wel de 2 belangrijkste instellen en een knop gebruiken om te switchen tussen de twee. Voor mij is dat voldoende.
  • De muis tracked echt op alles, zelfs op glas zonder ondergrond, of tenminste, met ondergrond meters weg.
  • Het scrollwheel heeft een fly modus, je kan die ofwel zelf aanzetten met een knop, ofwel de noodzaak ervan automatisch laten detecteren (of beide). De nauwkeurigheid van de automatische detectie kan ingesteld worden. Die instelling is wel een beetje contra-intuitief. Als je de gevoeligheid hoger zet, dan moet je juist harder je best doen om hem in de flying modus te krijgen. Lagere gevoeligheid voor de detectie is dus gevoeliger... O_o
  • Over nauwkeurigheid: de muis werkt erg precies, hij gaat zonder moeite waar je hem naartoe wil tot op de pixel, dat was bij de m720 wel effe anders.
  • De muis ligt lekker in de hand. De muis gebruikt niet van dat rubberachtig materiaal wat na een tijdje begint te "zweten". Het voelt allemaal heel degelijk aan. De duim support is wat aan de grote kant, steekt erg ver uit, maar verder stoort dat helemaal niet. Die duim support huisvest ook n van de duimknoppen.
  • Als een leuke gimmic, er zit blijkbaar ook een accelerometer in de muis. Als je hem omdraait om te zien op welk kanaal hij staat, gaat het ledje van het kanaal branden, na een paar seconden gaat het terug uit, zodat er geen extra stroomverbruik is. Om het batterijniveau van de muis te zien, moet je hem wel even uit- en aanzetten, dat hadden ze misschien ook op de andere manier kunnen implementeren?
Verder werkt de muis gewoon zoals het hoort, bluetooth linken is erg makkelijk. Wel een opmerking bij de unifying receiver. Ik gebruik de muis enkel bij apparaten die bluetooth ondersteunen, dat spaart weer een usb poort door de unifying receiver niet te gebruiken. Echter, juist omdat ik die unifying receiver niet gebruik, zou het handig zijn als er een opbergvakje in de muis was waar ik hem in kon steken zoals bij de meeste andere logitech muizen. Dat is er echter niet, bijgevolg is de kans een stuk groter dat die receiver nergens meer te vinden is, als je hem wel eens nodig hebt. Als je die receiver zowiezo gebruikt op een toestel, dan heb je dat probleem natuurlijk niet.

De muis is trouwens wel een beetje groter dan de m705, maar zeker niet te groot, hij is klein genoeg om nog portable te zijn. Ik heb een blauwe versie gekocht (geen voorkeur voor die kleur, die was gewoon het goedkoopst), die staat op dit moment niet in de pricewatch. Ik vermoed dat die kleur niet de populairste is want hij is regelmatig (de afgelopen week 2 keer) in de aanbieding bij amazon waar ik hem gekocht heb voor ongeveer 50.

Alles bij elkaar ben ik tot dusver erg tevreden van deze muis. Hij doet wat ik ervan verwacht. Ik las in de specs dat de batterij 40 dagen mee zou gaan, Met mijn intensieve gebruik ben ik al blij als ik aan een maand per lading kom. Dat is dik voldoende. De batterij is rated op minimaal 500 recharge cyclussen. Ik vermoed dat ik over 30-40 jaar toch wel een andere muis aangeschaft zal hebben. :-)

UPDATE:
De batterij was halfvol bij levering, na 1 week intensief gebruik was hij leeg. Vanaf nul herladen tot vol tijdens gebruik duurt ongeveer 2h via een usb3 poort. (de batterij zou rated zijn aan 3.7V 500mAh, terwijl de input rated is aan 5V 500mA max, het lijkt me dus sterk dat hij dat echt trekt)

Heb jij ook een Logitech MX Master Wireless Mouse Zwart?