Tweakers zegt: 8,5

Specificaties 5,2" • 1920x1080 (Full HD) • 32GB (uitbreidbaar) - Bekijk alle specificaties

Motorola Moto G5 Plus Zilver Review

devino 7 april 2017, laatste update op 9 april 2017, 2.425 views

Motorola Moto G5 Plus Zilver

Nog niet lang in bezit (sinds vanmiddag) dus nog niet veel ervaring, maar eerste ervaringen zijn positief. Review zal daarom later aangevuld worden

Pluspunten

• dual sim EN sd-card

Minpunten

• hoekige rand rondom scherm

Jaren heb ik tot volle tevredenheid gebruik gemaakt van telefoons van het merk Nokia. Hierdoor ben ik ook aan de lumia telefoons gegaan welke me altijd prima hebben bevallen. Ik merkte de laatste tijd dat apps minder goed gingen werken, de ondersteuning van microsoft werd wat minder en om niet als laatste de overstap te maken, besloot ik na de vorige telefoon een jaar of 3 gebruikt te hebben een nieuwe te mogen uitzoeken.
Het is de Moto G5 Plus geworden, waarom:
- redelijk bare android, dus hoop op lange updates
- betaalbaar
- goede camera (ik heb mijn foto toestel toch bijna nooit meer bij me)
- mooie afwerking
kortom naar mijn gevoel 'bang for bucks'

Laten we eens kijken hoe deze telefoon bevalt. Hou erbij in het achterhoofd dat ik ooit eens een half jaar een android tablet heb gehad en verder niet meer ervaring dan soms eens op de telefoon van iemand anders.

unboxing

Een mooi groen doosje waar de MM een witte sticker 'B' op heeft geplakt.
Met daarin:
- een telefoon (duh)
- een snellader (5V 1,6A // 9V 1,6A // 12V 1,2A)
- USB-kabeltje
- Boekjes
- Simkaart-tray-prikker
Wat opvalt als je de telefoon beet pakt is dat met name de rand rondom het scherm hoekig is, het is de vraag of ik dat fijn ga vinden. Anderzijds steekt de camera een stukje uit aan de achterzijde en denk ik eraan om een soft bumper om de telefoon te doen zodat de camera of gelijk of iets verzonken zit, lijkt me beter tegen krassen. Waarschijnlijk is dat hoekige dan ook minder scherp

Booting

We zien een mooi blauw, maar helder scherm en na het invoeren van je google account en wat andere instellingen klaar voor gebruik.
Je kunt ook meteen een of meerdere vingers inleren voor de vingerscanner die redelijk accuraat lijkt, maar dat zal de ervaring leren.

Camera

In de inleiding gaf ik aan dat de goede camera een + was om dit toestel te kopen, ik ben dus even een rondje gaan wandelen en heb er een paar gemaakt. Het is donker en dat is vaak een van de lastigste omstandigheden voor een camera. Ik heb alle foto's zonder flits en met automatische flits genomen en ongeveer vanaf dezelfde locatie. Met een update ook dag foto's toegevoegd alle foto's staan onderaan de review nogmaals in het groot.
Behalve bij de nachtfoto's waar ik bij sommige foto's de flitser uit heb gezet, heb ik verder alle settings op standaard laten staan.
Avond/nacht foto's
Zonnige foto's
Macro

Handige features

Wat ik na een dagje spelen wel een handige feature vind is motion control. Op het moment dat ik 2 keer snel schud gaat de zaklamp aan, maak ik 2 keer een flip gaat de camera aan. Ook als het toestel vergrendeld is. Deze opties kan je uitzetten in de instellingen, maar ik vindt ze wel handig.
Het scherm is voor mijn handen te groot, ik kan als ik het toestel met 1 hand vast heb, niet bij de bovenzijde, maar ook daarvoor zit een optie gelukkig, swipe vanaf je home knop naar links boven of rechts boven en het scherm komt in de hoek te staan waardoor je er ineens wel bij kan.
Het is ook mogelijk om meerdere apps tegelijk zichtbaar te hebben op het scherm, deze optie heb ik nog niet uitgeprobeerd, maar lijkt me wel handig als ik voor mijn werk weer een keer op locatie zit en alles moet tegelijk ;)

Verder

Deze review is nog niet helemaal af, maar ik wil daarvoor nog meer hands-on hebben. Het toestel voelt snel aan, maar dat deed windows xp ook na een verse install ;)
Als jullie specifieke wensen hebben om te lezen, laat horen!
updates
7-4: aangemaakt
9-4: dag foto's en kopje handige features toegevoegd

Heb jij ook een Motorola Moto G5 Plus Zilver?

Top dat je al zo snel na lancering een (eerste) review plaatst!

Kan je vertellen of er ook NFC op de telefoon zit? Als ik andere (Amerikaanse) reviews lees zie ik dat er geen NFC opzit, maar wanneer je de specs op (verkoop) websites bekijkt staan er wel vinkjes voor NFC.

Thanks!
Ja, er zit nfc op volgens de stickers op het doosje, maar het staat ook in de instellingen. Ik heb het nog niet uitgeprobeerd.
Er zijn wereldwijd verschillende versies te koop. De USA versie heeft geen NFC maar wel een magnetisch kompas en meer geheugen mogelijk. In India is hij ook weer anders. De versie die hier verkocht wordt heeft geen magnetisch kompas, wel NFC.

Zie de duitstalige user review met meer info [Amazon Deutschland].

[Reactie gewijzigd door mrtnvnl op 9 april 2017 21:30]

Goed bezig!
Ben benieuwd naar je verdere review.

Ik las ergens dat de achterkant niet verwijderbaar is. Is dit pos. of neg. voor dit toestel?
Klopt, ben ik inmiddels ook achter, wat me eigenlijk verbaasd omdat de niet plus versie wel een verwijderbare achterkant heeft.
Ik ben vooral benieuwd naar de snelheid van het toestel. Er zit een SnapDragon 625 in en wil wel weten hoe die presteerd. Kan je een benchmark doen?
Kan zeker, heb je een app die daar duidelijke resultaten uit maakt? Zo thuis ben ik nog niet in android ;)
AnTuTu is een goede. Kijk eens in de reviews van Tweakers.

Antutu-benchmark hier: http://imgur.com/a/uqNJ7

[Reactie gewijzigd door NoTechSupport op 12 april 2017 15:07]

Uh zit deze review niet bij de verkeerde telefoon? Dit is de single-sim variant, de dualsim is deze:
pricewatch: Motorola Moto G5 Plus Dual Sim Zilver
Misschien even vragen of T.net deze review kan verplaatsen.
zit er veel verschil tussen beide telefonen naast dat de een dual sim is en de andere niet